Hoogustatuna hiljutisest Kiltsil sõitmisest...

Täiesti nõus herr Iisaku arvamusega, et paarist sõidust ei piisa, tahaks ikka veel lennuväljale ja mitte vähe...
Aga lisaks emotsioonidele sooviks hoopis millestki praktilisest rääkida, nimelt EBC (electronic boost controller) oleks teemaks, kuna kokkutulekul asja tööpõhimõttest huvituti.
Meil on EBC-d üsna vähe levinud eelkõige oma kõrge hinna tõttu. Väljamaal soovivad saada >$320 selle pisikese turbolõhkuja eest.
Greddy Profec Type-S ise siis pildil.
Algul arvasin isegi, et küllap mõõtmetelt paras jurakas, vähemalt autostereo mõõtu ja oh üllatust: 10x2x10cm ainult!
Lisaks sellele juhtimispuldile, mis paigutatakse salongi, on kaasas ka klapp mootoriruumi. Mõõtmetelt sarnane tavalisele BPC klapile.
Juhtimispulti tuleb voolik mootori sisselaske kollektorist, just sealt kust ka tavaline MAP (manifold absolute pressure) sensor oma vaakumi-rõhu saab. Mina panin näiteks Y-kolmiku boosti kellale vahele. Ehk siis Greddy juhtimispuldis on sees ka oma MAP sensor!
Kõik see tekitab nö. closed loop süsteemi. Greddy mõõdab rõhku -> annab vastava signaali oma klapile -> rõhk tõuseb -> Greddy jälle mõõdab ja viib lõpuks rõhu just sellisele tasemele, mille oled talle nuppu keerates määranud. Nii kordub see kogu aeg ja tulemuseks ongi stabiilne turborõhk kõikidel pööretel/käikudel.
Esimene nupp on
Gain, seda keeratakse rõhu stabiliseerimiseks. Mida rohkem vasakule, seda madalam rõhk, aga seda stabiilsem. Paremale keerates rõhk küll tõuseb, kuid hakkab u. 1-sekundilise intervalliga "pendeldama"...näiteks 1,0 ja 1,2 baari vahel. Seda nuppu nimetatakse ka wastegate kompensaatoriks.
Loomulikult ei saa minna üle selle rõhu, mida turbo ja wastegate lubavad ja reeglina Greddy muudabki selle rõhu max. võimalikust u. 0,1 baari väiksemaks. Et oleks "ruumi" kompenseerida
Teine ja kolmas nupp
LOBoost ja
HIBoost on nn. kaks mälu. Saab vastavad väärtused paika panna ja siis kiirelt
Power/Select nuppu vajutades lülib Min või Max vahel.
Lisaks annab kõike sõidu ajal keerata...mida loomulikult liiklusohutuse seisukohalt kindlasti ei soovitata.
Power nuppu pikalt all hoides lülitub Greddy välja ja turbole jääb nö. base boost. Tavasettingutes Saabidel on see umbes 0,45 baari (LPT Saabidel on see samas ka max. rõhuks) ja kes oma wastegate't "tugevdanud" on: näiteks lisavedrud, Mitsu turbo juba algselt tugevam wastegate jne., saab selle rõhu loomulikult suuremaks.
Mina sättisin oma Garrett turbo wastegate
base boost-i kahe lisavedruga 0,7baari peale, mis lubab Greddy-l viia rõhku kuni 1,6 baari peale.
Kokkuvõttes on EBC sarnane MBC-le (manual boost controller), selle erinevusega, et MBC töötab
open loop süsteemis (ei saa turborõhust tagasisidet) ja muidugi pole salongist reguleeritav.
Üks pilt ka sellest, mis karul kõhus: