Eesti keelne artikkel: http://arileht.delfi.ee/news/uudised/sa ... d=68408747
Inglise keelne artikkel: http://www.roadandtrack.com/go/news/pro ... c-saab-9-3
Lisaselgust toob aga Rootsi allikas. Esmalt selgub, et elektri Saabide akud on põrada all (a la Tesla ja mitte nagu GM elektri Saabide proovipartii, kus need olid istemete vahel). Teiseks selgus, et katsepartii pannakse kokku "tava koosteliini" väliselt käsitööna. Mikael Östlund on ka Rootsi raadiole öelnud, et kere ehitati ümber just vajadusest tagada kaalukesme viimine madalale tagamaks head juhitavust. Paistab, et Saabi idee elab! Lahe. Jõudu neile!
![Headbang :headbang:](./images/smilies/icon_smile_headbang.gif)
Rootsi keelne info: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... a-saab-9-3
Muide tuleb välja, et elektri Saabi on Rootsis testitud juba aastapäevad!
Allikas: http://www.mentornewsroom.se/nyheter/mo ... nya-elbil/
Huvitav fakt on ka see, et esimesed 200 elektri Saabi lahkuvad Rootsist ilma akudeta. Need monteeritakse NEVS omanike Pekingi akutehases. Elektri Saabide siia saamine ilmselt on seetõttu esialgu ilmvõimatu. Sellele aitab kaasa ka hiinlaste elektiautode toetussummade suurus (ca 7000 € auto kohta võrreldes rootslaste toetusega ca 4400 € auto kohta). Hiinlastel on soov aastaks 2015 saada oma teedel vurama min pool miljonit elektri autot. Piki Hiina idarannikut on selle võimaldamiseks väljaehitamisel ka 220 000 elektriautode laadimispunkti (ehitab riigifirma State Grid)! Sellest siis ka võidujooks. Sellel turul osalemiseks on ka kavas Qingdao-s püsti panna elektri Saabide koostetehas.
Esimesed elektri Saabid on suutelised läbima ühe laadimisega ca 200 km. Saabi see läbisõit ei rahulda. Loodavad järgmiseks aastaks läbisõidu min 250 km peale saada, et võistelda Nissani jt. Kavas olevat tõsta nii mootori efektiivust (sh võimsust) kui ka akude mahutavust. Nn uus põlvkond akusid ja mootoreid on valmimise järgus. Praegu katetatakse nö "vana elektrimootori ja aku tehnikat", et saada kogemusi!
Tesla neile ilmselt Hiinas tõsine konkurent ei ole, sest auto on seal 1,5 korda kallim kui USA-s. See annab hiina taustaga tegijatele seal kohapeal suure eelise.
NEVS - New Energy Vehicle Sweden kohta oli ka artiklis fakte:
1) Firma asutajaks on Rootis elav hiinlane Karl Johan Jiang ja firma tehti eesmärgiga osta Saab välja GM pankrotopesast (ostu hind oli 1,8 miljardit SEK ehk ca 0,2 miljardit € - number meelega nii, et tema firmade grupi aastakäibega võrdlus teil hiljem lihtne oleks). Mees on elanud Rootsis alates 1989 aastast. Sündides oli ta nimi aga Jiang Da Long (pidi seda nime Hiinas siiani kasutama). 2008 aastal anti just sellele mehele Ernst & Young poolt hiinas aasta ettevõtja tiitel!
2) NEVS-i omab 78% National Modern Energy Holdings Ltd, mis on registreeritud Briti Neitsisaartel ja mille peakontor asub Hongkongis.
3) NEVS-il on hetkel ca 400 töötajat ja ca 200 kaasatud konsultanti.
4) National Modern Energy Holdings Ltd omab Pekingis firmat State Holdings, millel on 31 biomassil töötavad elektri või kombijaama (ei viitsinud surfata, artiklis baasil saaks tõlkida nii või naa). See firma arendab ka tuuleenergia lahendusi, elektrienergia talletamise võimalusi ja elektrisõidukite (sh autode) akusid. Nende firmade grupil on kokku 8200 töötajat ja üle 1,5 miljardi € aastakäivet. Kunagi varem jäi meelde, et aku tehased on neil vähemalt kaks. Neist üks peaks olema käivitatud 2013! St tegu on vägagi kaasaegse firmaga.
5) NEVS 22% osalus kuulub aga Qingdao linnale. See asub Shandongi provintsis Hiina isa osas. Linn omab Saabi läbi oma investeerimisfirma Qingdao Qingbo Investment Co Ltd.
6) Uus NEVS autotehas on kavas rajada Qingdao koheselt kui on näha, et Trollhättani tehase võimsusest ei piisa.
Nn Phoenix platvormil Saab 9-3 on töös ja peaks ilmuma turule 2016 ja siis koheselt ka elektriautona. Praegust 9-3 põlvkonda tulebki vaadata kui tehnika katsetusi ja otsinguid, et uus 9-3 turule tuua juba kogemustega elektriautode tootjana. Selle osas tahavad nad suurendada nii akude hulka kui ka muuta kere kergemaks. Eesmärk on neil suuta konkureerida ei kellegi muu kui Teslaga! Model E-st (http://www.autoevolution.com/news/tesla ... 76721.html) võib ju isegi uus 9-3 lahedam olla! Muidugi juhul, kui viidatud lingil olev on ikkagi Model E tegelikkuses (pilt on spekulatiivne).
Allikad:
1) http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=58663
2) http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2625570- ... -till-kina
3) http://www.nationellidag.se/saab-gor-japanska-elbilar
Siiski on ka arvamusi kuulda olnud, et seda tehast Hiinas tahetakse käima saada juba 2015 aastal. Aga kinnitust pole ma sellele leinud.
Võimatu ei ole, et ilmuvad ka hübriidmootoritega Saabid!
Sellele vihjati ju ostu ajal: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 481288.ece
Seega Saabide teemal on oodata vaid põnevaid uudiseid. Ja teada on ka, et Saab 9-5 viimane põlvkond ja 9-4X saavad tulevikus hästi hoituna kogumise objektideks. Neid ei tule enam iial juurde. Eriti väärtuslikud võivad olla need 27 universaali, mis kokku 33 toodetust erakätesse müüdi (lähim neist vurab Lätis Riias! Kae huvi korral pilte: http://9-5sc2012.com/?page_id=189).
Igatahes, mida enam teada saada, seda enam paistab, et peale rootsi omanike käest lahkumist (lennukitiiva järgi auto tegemist) on Saab taas entusiastlike omanike kätes. Erinevalt GM-ist paistab omanikel olevat missioon - võtta hiinas suur turu osa ja olla turul ka mujal, kus elektiautode vastu huvi olemas.
Visioon on neil ka olemas. Ka ühte lausesse on see hästi pandud. Lisan pildi 9-3 Aero esitluse ajast:
Sai pikk lugu. Aga kui juba midagi uurida või teha siis põhjalikult.
![ThumbsUp :thumb:](./images/smilies/icon_smile_thumb.gif)
Lisatud failid