Saab Museum Trollhättanis juuli 2015

Lihtsalt arutlemine ükskõik mille üle...
Vasta
Gustafson
Postitusi: 24
Liitunud: P Nov 04, 2007 12:13
Asukoht:
Auto:

#1

R Juul 17, 2015 0:05

Juuli alguses planeerisime paari sõbraga autodega reisi, mis algas Ahvenamaalt ja jätkus Rootsis.
Stockholmist sõitsime Gotlandile ja sealt tagasi mandrile ning lõuna poole. Tagasiteel eraldusin teistest, et külastada Trollhättani Saabi muuseumi. Rootsi maanteede teeviidad on minu arust kaugelt paremini ja tihedamini paigutatud kui Eestis, nii et muuseumi leidmine ilma GPS-ta osutus arvatust lihtsamaks.
Kes soovib ise lähiajal Saabi muuseumi külastada, siis palun edasi mitte lugeda. Kellel selleks võimalust ei ole, kuid huvitab siiski mida seal näidatakse, siis lugegu/vaadaku edasi. Püüan anda osalise ülevaate, sest päris kõikidele autodele ja tekstidele ei jõudnud ma pilku peale visata.
Sümboolse summa eest saab osta pileti, audio-giidi võimalust ei ole. Infot saab ammutada mõnedelt selgitavatelt tekstidelt ja kui küsimusi tekib, siis on muuseumitöötajad lahkesti nõus juttu juurde rääkima. See võtab muidugi oma aja ning seetõttu jäin ka mina ajahätta nii, et viimased pildid tegin selleks, et ekspositsiooni kodus edasi vaadata. Muuseum suleti ja selles sel ajal olnud kolm töötajat lahkusid koos minu ja veel kahe külalisega. Võib-olla oli viga ajastuses, kuid mulle tundus, et Saabi muuseum ei ole Lõuna-Rootsi peamine turistilõks. Igal juhul oli muuseumi lahtioleku ajal üks töötaja abivalmilt mu küsimustele nõus vastama. Võib-olla sain millestki ka valesti aru, kes soovib võib mind parandada.
Sissepääsu lunastanuna püüdsid mu pilku kohe sissepääsu juures seisnud Saabi tehase poolt ehitatud ringraja-pillid. Näiteks Sonett Super Sport. Ajal, mil laevad olid puidust ja mehed rauast toodetud kuuest autost oli muuseumis esimene. Kolme-silindrilisest mootorist pigistati sel ajal välja umbes 58 hj ja sellest piisas, et 40 aastat peale konkreetse mudeli tootmist välja sõita Rootsi kiirusrekord kuni 750cc autode hulgas tulemusega 159,4 km/h.


Pilt

Pilt


Pilt

Sama auto sinise värvilahendusega:

Pilt

Sonett II, mis võeti tootmisesse 1966 ja mille 841cc ja 60hj mootori abil oli võimalik juba 160 km/h tunnis saavutada. Tootmisarvuks jäi 258 autot.

Pilt

Sonett II ja III tagaosa disainierinevused:

Pilt

Võrreldes Sonett II-ga tulid III-d juba klapptulede, avatavate tagaluugiklaaside ja muude disainilahendustega:

Pilt

Euroopas ja Eestis neid autosid just väga palju ei liigu, sest enamuses müüdi need USA-sse. 10 219 toodetud Saab Sonett; Sonett II ja III-st vaid murdosa müüdi koduturul, väidetavalt oli aastaid, mille jooksul ei müüdud koduturule ühtegi autot.
1966 aasta Coupe Des Alpes Sonett II, millel oli tehase poolt 940cc-ni ja 93hj-ni suurendatud mootor. Auto kaaluks oli märgitud 660kg, see juures loobumata ilustavatest nikkel-liistudest, laepolstrist, nahatatud päiksesirmidest jne. Täispuidust armatuur tundus olevat tehtud ühest tükist, milles vastavad avad kellade ja ventilatsiooninuppude ja kõige muu jaoks. Tase.

Pilt

See on vist normaalne kui auto on ehitatud Trollhättanis väikeste trollide poolt.

Pilt

1982 aasta Saab 99 Gullwing-stiilis ustega oli vaatamisväärsus omaette. Selle auto ehitus on omal ajal filmilindile jäädvustatud ja peaks olema tõsisematele huvilistele saadaval ka DVD-l (sain aru, et tootjaks peaks olema Cameo kino). Väidetavalt kulus ümberehituseks 1700 tundi ja selle ajaga suudeti tagaosa pikendada 30cm, esiosa 35cm ja katust madaldada 6cm. Et auto vastaks ohutusnõuetele, siis ei tohtinud stangesid kaotada ja nii need integreeriti. Auto esialgne värvus oli valge ja sinise kirju. Väidetavalt on see auto sõidukorras ja kõik, mis küljes ka töötab, kaasa arvatud tagaklaasisoojendus jne.

Pilt

Pilt

Istmeskeemiks sai 2+2 ja need kaeti heleda nahaga:

Pilt

Ühes saalis oli üles rivistatud erinevad mudelid eri ajastutest ja erinevate modifikatsioonidega:

Pilt

Esiplaanil olev roheline V4 on tuunitud 300 hobujõuni (turbo rõhk ca 2 bar). Kaaluks 700kg.

Pilt

Natuke õppematerjali ka:

Pilt

Pilt

Ülearu nuppe ja vidinaid just omal ajal ei olnud, selle eest aga mängiti värvide ja materjalidega:

Pilt

Olen kuulnud, et Saab 96 paljudele ei meeldi ja seda hüütakse sittuvaks küülikuks, metsseaks jne, siis valgena tundub see Saab Sport minu arvates päris kena. Tavalise 96-ga võrreldes on Sport´il pisut erinev varustus 841cc mootori, Solex karbusside, suuremate pidurite jm näol.

Pilt

Disainerid mõtlesid välja päris eriskummalisi detaile nagu näiteks need darthvaderlikud peatoed


Pilt

Või siis sinist värvi veluurkattega istmed, mis omakorda on peaaegu toon-toonis auto välise värviga:


Pilt

See helesinine 96 on viimane 730 607-st Valmetis toodetust ja sellega sõitis tehasest otse muuseumi legendaarne Erik Carlsson.
99 mudeli tulekuga tõsteti süütelukk ja käigukang kahe esiistme vahele…

Pilt

…ja 1977 esitleti Frankfurti Motor Show-l selle Turbo versiooni. Showl esitletud auto pärlmutter valge värvkate ei läinud tootmisse, samuti mitte selle nahkkattega istmed, kuid „Inca“ stiilis veljed küll.

Pilt

Muuseumis seisab ka viimane Uusikaupunkis toodetud 9-3. Kokku toodeti selle kerega 9-3 Cabriosid 101 306tk.

Pilt

Selle kõrval 225 hobujõuline elektrisinine 93 Viggen, mille mootori maksimum vääne 342Nm saavutatakse juba 2500 pöörde juures.

Pilt

9-5-si on päris mitu tk puruks lõigatud, et demonstreerida nende aktiivseid ja passiivseid turvalahendusi:

Pilt

9-5 juures oleval tekstil oli kirjas, et see ehitati Opel Vectra põhjale. Kas mitte 9-3 SS ja SC pole Vectra baasil?
2009 septembris esitletud Saab 9-5 oli esindatud universaalina (alates 2011). Kahju, et neid nii vähe teha jõuti.


Pilt

Subaru-Saab oli reaalses elus vingem kui eelnevalt piltidelt olin näinud:

Pilt

Eksponaatide hulgas on ka esimene 9-3SS, mis toodeti ja ka sama mudeli cabrio-versioon ning ka Turbo-X, kuid need olid paigutatud nii üksteise lähedale, et enam-vähem korralike pilte mul teha ei õnnestunud. Nii sedaan kui ka Cabrio on USA turule mõeldud (suunatuled stange nurkades):

Pilt

Uute autode väljapaneku lõpetas kahjuks kurva alatooniga Saab 9-3 Griffin. Tekstil auto kõrval oli küsimus: „The last Saab?“ Konkreetne auto on laotud kokku Saabi entusiastidelt saadud annetuste toel.

Pilt

Kuigi eelmainitud Turbo-X, 9-5 universaal ja viimane 9-3 meeldivad mulle väga, siis mu tähelepanu pälvisid concept-autod ja autod mida toodeti väga väikestes kogustes. Seda tüüpi kunstiteoste rivi oli üsna pikk. Alates Sonettidest ja lõpetades 9x-ga. Üks vanematest eksemplaridest on aastal 1981 Saab 900 baasil valmistatud universaal, mida valmistati mõnes eksemplaris Laholmis. Selle auto kohta ma rohkem selgitusi ei saanud, kuid pagasiruumis justkui paistis võimalike klapitavate istmete võimalus. Ehk see peaks olema 7-kohaline pereauto.

Pilt

Tagaluugihinged on omapäraselt integreeritud:

Pilt

Ühena vanematest ja selle aja kohta ulmelisematest lahendustest jäi silma Saab EV-I aastast 1985. Selle neljakohalise kupee juures kasutati juba süsinikkiudu ja muid uudseid materjale. Katust kattis päikesepaneel, mille toodetavast energiast pidi piisama, et jahutada autot kui see seisva mootoriga päikse kätte seisma jäi. Sarnane lahendus võeti kasutusele VW grupi poolt (A6-l, A8-l, Phaetonil jne). Ideeauto tippkiiruseks märgiti 270 km/h.

Pilt

Pilt

Muuseumi naelaks on muidugi super-ideeauto Saab Aero-x. Disainerite grupp eeldas ideeauto edukat vastuvõttu 2006 aasta Genfi autonäitusel, kuid see ületas nende kõigi ootusi, saades aasta ideeauto tiitli ja vallutades enamuse maailma autoajakirjade kaaned.

Pilt

Pilt

Keda huvitab, siis see idee-auto evib rehve mõõduga 335/25 ZR23, töötab etanooliga, mille abil saavutab mootor 400 hj ja 500Nm 5000 pöörde juures.
Veel Concepte:
Pilt

See on 9-X Concept, milles ühendati kupee, roadsteri, universaali ja kastiauto keretüübid. All-in-one. Peeglite asemel on sellel autol kaamerad:

Pilt

2002 planeeriti SUV-i ja seda 9-3X näol. See ideeauto pidi näitama Saabi tulevast disainisuunda ja ühendama nii kupee kui ka maasturi omadusi. Mootoriks 9-3-lt laenatud 2,8 V6.

Pilt

Armatuuri ülaosas olev ekraanike on väga tuttav 9-3-lt.

Pilt

Esiosas disainis on järgitud neo-retro stiili:
Pilt

Veel uuemaid concepte. 9-4X töötati välja koos jaapanlastega ja see baseerub Subaru Tribecal ning seda planeeriti konkureerima Volvo XC90-ga. Kuna aga General Motors müüs oma osaluse Fuji Heavy Industries´s, siis juba tootmisküps mudel tootmisesse ei jõudnudki. Valmis vaid kaks autot, mõlemad on Saabi Muuseumi valduses.

Pilt
Pilt

Suures osas just Trollhättanis arendatud 9-4X-i jõuti aastal 2011 enne Saabi pankroti Mehhikos toota 814 tükki. Valikus oli kaks bensiinimootorit 2,8 ja 3,0 V6-d. Piltidel 2008 Detroidi autonäitusel esitletud sõiduk.

Pilt
Pilt

2009 näidati Saab 9-X BioHybrid mudeliga Saabi rohelist mõtteviisi. Ühendati 1,4 liitrine etanooli ja elektrimootor. Samast mudelist tehti ka cabrio-concept.

Pilt

Kuna ma ise oman mõnda 9-3 autot (2002…2007), siis oli huvitav võrrelda 2003 aasta idee-universali sellega, mis mõned aastad hiljem tootmisse jõudis.

Pilt
Tootmisse ei jõudnud panoraamkatus, eriline rattahoidik, elektriliselt avanev ja sulguv tagaluuk, kandilised summutiotsad, taga istujaid eraldav konsool ja palju muud. Madalad ukselingid asendati „sangadega“, peeglid disainiti tootmisse läinud mudelitel ümaramateks jne.

Pilt

Pilt
Ideeauto armatuur on lähedasem 9-5-le kui tootmisse jõudnud 9-3-le. Kellad on eraldi torudes. Süütelukk puudub, selle asemel on on/off nupuke.

Pilt

Last but not least ideeauto 9x, millelt pärineb nii mõnigi detail, mis tootmisse juurutati. Disainer Michael Maueri idee oli taas liita mitu keretüüpi ühte. Ta ristas kupee universaaliga, mille elektriliselt liigutatav tagaluuk pidi võimaldama ka auto muutmist pick-upiks. Ideeautol on nelivedu ja 3-liitrine 300hj V6 mootor.

Pilt

Autode rivide vahele oli pikitud postamentide otsas seisvaid mootoreid läbi aegade. Mõned lahti lõigetega, et näeks, mis karul kõhus. Neid oli seal kokku mitu, kuid mitte ühelgi ei olnud juures selgitavat teksti.

Pilt

Nagu eelnevalt öeldud, ei jõudnud ma kõiki eksponaate vaadata, muuseum suleti. Näiteks tonniste teema jäi hinge kraapima, kuid siis on taas põhjust Trollhättanist läbi sõita.
Sain veel gift-shopist mõned meened soetada, milledest mõned augusti kuus Hiiumaal toimuvale kokkutulekule annetan mõne mängu või võistluse auhinnaks.
Hoidkem Saabi-vaimu elus!
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14286
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#2

R Juul 17, 2015 8:43

Kui oma albumit seal vaatad, siis seal on "Share nupp" ja seal on nimekiri, kus on

Pildilink teistel veebilehtedel kasutamiseks:
http://images16.fotki.com/v301/photos/3/3663003/13764369/IMG_1509-vi.jpg
Saada link e-postiga, ICQga, MSNiga:
http://public.fotki.com/Gustafson/my-first-album/img-1509.html
Kood Fotki blogis kasutamiseks:
[photo id=rrdsfbrkqgbgbsqxsqkqwksggrfgk type=vi style=1 align=no link=photo]

Kasuta seda esimest, et linkida. Ühe, mis näites on, parandasin üleval ka ära.
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
Ets
Postitusi: 390
Liitunud: K Veebr 06, 2008 16:13
Asukoht:
Auto:

#3

R Juul 17, 2015 11:31

Aitäh Gustafson, väga mõnus virtuaalne retk Saabi muuseumis! :thumb:
Andreas187
Saabiklubi liige
Postitusi: 405
Liitunud: R Jaan 12, 2007 14:52
Asukoht:
Auto:

#4

R Juul 17, 2015 15:04

Ühel päeval ma selle Aero-X'i ehitan ma ütlen....
Tahaks ise ka oma silmaga lähedalt lähedalt näha. ...ja selle juhipoolse peegli ära parandada, mis tal ära vajunud on :)






Lisatud failid
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7618
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#5

R Juul 17, 2015 18:02

Väga seff ülevaade!
Ja millegipärast need sinised saab 96 istmed jäävad silma!?

Mul on 1 iste ja kes seda näinud on teeb nägusid ! :P
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#6

R Juul 17, 2015 19:25

Ühel päeval ma selle Aero-X'i ehitan ma ütlen....


Hakkan veermikku tegema?
Kasutaja avatar
Teretali
Saabiklubi liige
Postitusi: 270
Liitunud: P Juul 03, 2016 0:56
Asukoht:
Auto:

#7

L Nov 19, 2016 18:38

Sai ka seal muuseumis ära käidud ja kõige muu huvitava kõrval ka sellist põnevat "performance" kohvi ostetud:D

Pilt

Peab siiski mainima, et eksponaadid olid palju kehvemini esitletud kui Volvo muuseumis ja infot eksponaatide kohta oleks võinud rohkem olla.

Turismi-info punktist öeldi, et kogu ümbruskond ootab pikisilmi, millal hiinlased seal endistes Saabi tehastes oma elektriautode tootmise käima lükkavad - töökohad jne.
Pilt
Vasta