Juuli alguses planeerisime paari sõbraga autodega reisi, mis algas Ahvenamaalt ja jätkus Rootsis.
Stockholmist sõitsime Gotlandile ja sealt tagasi mandrile ning lõuna poole. Tagasiteel eraldusin teistest, et külastada Trollhättani Saabi muuseumi. Rootsi maanteede teeviidad on minu arust kaugelt paremini ja tihedamini paigutatud kui Eestis, nii et muuseumi leidmine ilma GPS-ta osutus arvatust lihtsamaks.
Kes soovib ise lähiajal Saabi muuseumi külastada, siis palun edasi mitte lugeda. Kellel selleks võimalust ei ole, kuid huvitab siiski mida seal näidatakse, siis lugegu/vaadaku edasi. Püüan anda osalise ülevaate, sest päris kõikidele autodele ja tekstidele ei jõudnud ma pilku peale visata.
Sümboolse summa eest saab osta pileti, audio-giidi võimalust ei ole. Infot saab ammutada mõnedelt selgitavatelt tekstidelt ja kui küsimusi tekib, siis on muuseumitöötajad lahkesti nõus juttu juurde rääkima. See võtab muidugi oma aja ning seetõttu jäin ka mina ajahätta nii, et viimased pildid tegin selleks, et ekspositsiooni kodus edasi vaadata. Muuseum suleti ja selles sel ajal olnud kolm töötajat lahkusid koos minu ja veel kahe külalisega. Võib-olla oli viga ajastuses, kuid mulle tundus, et Saabi muuseum ei ole Lõuna-Rootsi peamine turistilõks. Igal juhul oli muuseumi lahtioleku ajal üks töötaja abivalmilt mu küsimustele nõus vastama. Võib-olla sain millestki ka valesti aru, kes soovib võib mind parandada.
Sissepääsu lunastanuna püüdsid mu pilku kohe sissepääsu juures seisnud Saabi tehase poolt ehitatud ringraja-pillid. Näiteks Sonett Super Sport. Ajal, mil laevad olid puidust ja mehed rauast toodetud kuuest autost oli muuseumis esimene. Kolme-silindrilisest mootorist pigistati sel ajal välja umbes 58 hj ja sellest piisas, et 40 aastat peale konkreetse mudeli tootmist välja sõita Rootsi kiirusrekord kuni 750cc autode hulgas tulemusega 159,4 km/h.
Sama auto sinise värvilahendusega:
Sonett II, mis võeti tootmisesse 1966 ja mille 841cc ja 60hj mootori abil oli võimalik juba 160 km/h tunnis saavutada. Tootmisarvuks jäi 258 autot.
Sonett II ja III tagaosa disainierinevused:
Võrreldes Sonett II-ga tulid III-d juba klapptulede, avatavate tagaluugiklaaside ja muude disainilahendustega:
Euroopas ja Eestis neid autosid just väga palju ei liigu, sest enamuses müüdi need USA-sse. 10 219 toodetud Saab Sonett; Sonett II ja III-st vaid murdosa müüdi koduturul, väidetavalt oli aastaid, mille jooksul ei müüdud koduturule ühtegi autot.
1966 aasta Coupe Des Alpes Sonett II, millel oli tehase poolt 940cc-ni ja 93hj-ni suurendatud mootor. Auto kaaluks oli märgitud 660kg, see juures loobumata ilustavatest nikkel-liistudest, laepolstrist, nahatatud päiksesirmidest jne. Täispuidust armatuur tundus olevat tehtud ühest tükist, milles vastavad avad kellade ja ventilatsiooninuppude ja kõige muu jaoks. Tase.
See on vist normaalne kui auto on ehitatud Trollhättanis väikeste trollide poolt.
1982 aasta Saab 99 Gullwing-stiilis ustega oli vaatamisväärsus omaette. Selle auto ehitus on omal ajal filmilindile jäädvustatud ja peaks olema tõsisematele huvilistele saadaval ka DVD-l (sain aru, et tootjaks peaks olema Cameo kino). Väidetavalt kulus ümberehituseks 1700 tundi ja selle ajaga suudeti tagaosa pikendada 30cm, esiosa 35cm ja katust madaldada 6cm. Et auto vastaks ohutusnõuetele, siis ei tohtinud stangesid kaotada ja nii need integreeriti. Auto esialgne värvus oli valge ja sinise kirju. Väidetavalt on see auto sõidukorras ja kõik, mis küljes ka töötab, kaasa arvatud tagaklaasisoojendus jne.
Istmeskeemiks sai 2+2 ja need kaeti heleda nahaga:
Ühes saalis oli üles rivistatud erinevad mudelid eri ajastutest ja erinevate modifikatsioonidega:
Esiplaanil olev roheline V4 on tuunitud 300 hobujõuni (turbo rõhk ca 2 bar). Kaaluks 700kg.
Natuke õppematerjali ka:
Ülearu nuppe ja vidinaid just omal ajal ei olnud, selle eest aga mängiti värvide ja materjalidega:
Olen kuulnud, et Saab 96 paljudele ei meeldi ja seda hüütakse sittuvaks küülikuks, metsseaks jne, siis valgena tundub see Saab Sport minu arvates päris kena. Tavalise 96-ga võrreldes on Sport´il pisut erinev varustus 841cc mootori, Solex karbusside, suuremate pidurite jm näol.
Disainerid mõtlesid välja päris eriskummalisi detaile nagu näiteks need darthvaderlikud peatoed
Või siis sinist värvi veluurkattega istmed, mis omakorda on peaaegu toon-toonis auto välise värviga:
See helesinine 96 on viimane 730 607-st Valmetis toodetust ja sellega sõitis tehasest otse muuseumi legendaarne Erik Carlsson.
99 mudeli tulekuga tõsteti süütelukk ja käigukang kahe esiistme vahele…
…ja 1977 esitleti Frankfurti Motor Show-l selle Turbo versiooni. Showl esitletud auto pärlmutter valge värvkate ei läinud tootmisse, samuti mitte selle nahkkattega istmed, kuid „Inca“ stiilis veljed küll.
Muuseumis seisab ka viimane Uusikaupunkis toodetud 9-3. Kokku toodeti selle kerega 9-3 Cabriosid 101 306tk.
Selle kõrval 225 hobujõuline elektrisinine 93 Viggen, mille mootori maksimum vääne 342Nm saavutatakse juba 2500 pöörde juures.
9-5-si on päris mitu tk puruks lõigatud, et demonstreerida nende aktiivseid ja passiivseid turvalahendusi:
9-5 juures oleval tekstil oli kirjas, et see ehitati Opel Vectra põhjale. Kas mitte 9-3 SS ja SC pole Vectra baasil?
2009 septembris esitletud Saab 9-5 oli esindatud universaalina (alates 2011). Kahju, et neid nii vähe teha jõuti.
Subaru-Saab oli reaalses elus vingem kui eelnevalt piltidelt olin näinud:
Eksponaatide hulgas on ka esimene 9-3SS, mis toodeti ja ka sama mudeli cabrio-versioon ning ka Turbo-X, kuid need olid paigutatud nii üksteise lähedale, et enam-vähem korralike pilte mul teha ei õnnestunud. Nii sedaan kui ka Cabrio on USA turule mõeldud (suunatuled stange nurkades):
Uute autode väljapaneku lõpetas kahjuks kurva alatooniga Saab 9-3 Griffin. Tekstil auto kõrval oli küsimus: „The last Saab?“ Konkreetne auto on laotud kokku Saabi entusiastidelt saadud annetuste toel.
Kuigi eelmainitud Turbo-X, 9-5 universaal ja viimane 9-3 meeldivad mulle väga, siis mu tähelepanu pälvisid concept-autod ja autod mida toodeti väga väikestes kogustes. Seda tüüpi kunstiteoste rivi oli üsna pikk. Alates Sonettidest ja lõpetades 9x-ga. Üks vanematest eksemplaridest on aastal 1981 Saab 900 baasil valmistatud universaal, mida valmistati mõnes eksemplaris Laholmis. Selle auto kohta ma rohkem selgitusi ei saanud, kuid pagasiruumis justkui paistis võimalike klapitavate istmete võimalus. Ehk see peaks olema 7-kohaline pereauto.
Tagaluugihinged on omapäraselt integreeritud:
Ühena vanematest ja selle aja kohta ulmelisematest lahendustest jäi silma Saab EV-I aastast 1985. Selle neljakohalise kupee juures kasutati juba süsinikkiudu ja muid uudseid materjale. Katust kattis päikesepaneel, mille toodetavast energiast pidi piisama, et jahutada autot kui see seisva mootoriga päikse kätte seisma jäi. Sarnane lahendus võeti kasutusele VW grupi poolt (A6-l, A8-l, Phaetonil jne). Ideeauto tippkiiruseks märgiti 270 km/h.
Muuseumi naelaks on muidugi super-ideeauto Saab Aero-x. Disainerite grupp eeldas ideeauto edukat vastuvõttu 2006 aasta Genfi autonäitusel, kuid see ületas nende kõigi ootusi, saades aasta ideeauto tiitli ja vallutades enamuse maailma autoajakirjade kaaned.
Keda huvitab, siis see idee-auto evib rehve mõõduga 335/25 ZR23, töötab etanooliga, mille abil saavutab mootor 400 hj ja 500Nm 5000 pöörde juures.
Veel Concepte:
See on 9-X Concept, milles ühendati kupee, roadsteri, universaali ja kastiauto keretüübid. All-in-one. Peeglite asemel on sellel autol kaamerad:
2002 planeeriti SUV-i ja seda 9-3X näol. See ideeauto pidi näitama Saabi tulevast disainisuunda ja ühendama nii kupee kui ka maasturi omadusi. Mootoriks 9-3-lt laenatud 2,8 V6.
Armatuuri ülaosas olev ekraanike on väga tuttav 9-3-lt.
Esiosas disainis on järgitud neo-retro stiili:
Veel uuemaid concepte. 9-4X töötati välja koos jaapanlastega ja see baseerub Subaru Tribecal ning seda planeeriti konkureerima Volvo XC90-ga. Kuna aga General Motors müüs oma osaluse Fuji Heavy Industries´s, siis juba tootmisküps mudel tootmisesse ei jõudnudki. Valmis vaid kaks autot, mõlemad on Saabi Muuseumi valduses.
Suures osas just Trollhättanis arendatud 9-4X-i jõuti aastal 2011 enne Saabi pankroti Mehhikos toota 814 tükki. Valikus oli kaks bensiinimootorit 2,8 ja 3,0 V6-d. Piltidel 2008 Detroidi autonäitusel esitletud sõiduk.
2009 näidati Saab 9-X BioHybrid mudeliga Saabi rohelist mõtteviisi. Ühendati 1,4 liitrine etanooli ja elektrimootor. Samast mudelist tehti ka cabrio-concept.
Kuna ma ise oman mõnda 9-3 autot (2002…2007), siis oli huvitav võrrelda 2003 aasta idee-universali sellega, mis mõned aastad hiljem tootmisse jõudis.
Tootmisse ei jõudnud panoraamkatus, eriline rattahoidik, elektriliselt avanev ja sulguv tagaluuk, kandilised summutiotsad, taga istujaid eraldav konsool ja palju muud. Madalad ukselingid asendati „sangadega“, peeglid disainiti tootmisse läinud mudelitel ümaramateks jne.
Ideeauto armatuur on lähedasem 9-5-le kui tootmisse jõudnud 9-3-le. Kellad on eraldi torudes. Süütelukk puudub, selle asemel on on/off nupuke.
Last but not least ideeauto 9x, millelt pärineb nii mõnigi detail, mis tootmisse juurutati. Disainer Michael Maueri idee oli taas liita mitu keretüüpi ühte. Ta ristas kupee universaaliga, mille elektriliselt liigutatav tagaluuk pidi võimaldama ka auto muutmist pick-upiks. Ideeautol on nelivedu ja 3-liitrine 300hj V6 mootor.
Autode rivide vahele oli pikitud postamentide otsas seisvaid mootoreid läbi aegade. Mõned lahti lõigetega, et näeks, mis karul kõhus. Neid oli seal kokku mitu, kuid mitte ühelgi ei olnud juures selgitavat teksti.
Nagu eelnevalt öeldud, ei jõudnud ma kõiki eksponaate vaadata, muuseum suleti. Näiteks tonniste teema jäi hinge kraapima, kuid siis on taas põhjust Trollhättanist läbi sõita.
Sain veel gift-shopist mõned meened soetada, milledest mõned augusti kuus Hiiumaal toimuvale kokkutulekule annetan mõne mängu või võistluse auhinnaks.
Hoidkem Saabi-vaimu elus!
Saab Museum Trollhättanis juuli 2015
-
- Täiesti Mõttetu Mölaööbik
- Postitusi: 14286
- Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9000 '96, V70 '03
- Kontakt:
Kui oma albumit seal vaatad, siis seal on "Share nupp" ja seal on nimekiri, kus on
Kasuta seda esimest, et linkida. Ühe, mis näites on, parandasin üleval ka ära.
Pildilink teistel veebilehtedel kasutamiseks:
http://images16.fotki.com/v301/photos/3/3663003/13764369/IMG_1509-vi.jpg
Saada link e-postiga, ICQga, MSNiga:
http://public.fotki.com/Gustafson/my-first-album/img-1509.html
Kood Fotki blogis kasutamiseks:
[photo id=rrdsfbrkqgbgbsqxsqkqwksggrfgk type=vi style=1 align=no link=photo]
Kasuta seda esimest, et linkida. Ühe, mis näites on, parandasin üleval ka ära.
-
- Saabiklubi liige
- Postitusi: 405
- Liitunud: R Jaan 12, 2007 14:52
- Asukoht:
- Auto:
Ühel päeval ma selle Aero-X'i ehitan ma ütlen....
Tahaks ise ka oma silmaga lähedalt lähedalt näha. ...ja selle juhipoolse peegli ära parandada, mis tal ära vajunud on :)
Tahaks ise ka oma silmaga lähedalt lähedalt näha. ...ja selle juhipoolse peegli ära parandada, mis tal ära vajunud on :)
- ivomets
- Vanasaabikala
- Postitusi: 7618
- Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
- Asukoht: Suvepealinn
- Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru
Väga seff ülevaade!
Ja millegipärast need sinised saab 96 istmed jäävad silma!?
Mul on 1 iste ja kes seda näinud on teeb nägusid ! :P
Ja millegipärast need sinised saab 96 istmed jäävad silma!?
Mul on 1 iste ja kes seda näinud on teeb nägusid ! :P
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
Sai ka seal muuseumis ära käidud ja kõige muu huvitava kõrval ka sellist põnevat "performance" kohvi ostetud:D
Peab siiski mainima, et eksponaadid olid palju kehvemini esitletud kui Volvo muuseumis ja infot eksponaatide kohta oleks võinud rohkem olla.
Turismi-info punktist öeldi, et kogu ümbruskond ootab pikisilmi, millal hiinlased seal endistes Saabi tehastes oma elektriautode tootmise käima lükkavad - töökohad jne.
Peab siiski mainima, et eksponaadid olid palju kehvemini esitletud kui Volvo muuseumis ja infot eksponaatide kohta oleks võinud rohkem olla.
Turismi-info punktist öeldi, et kogu ümbruskond ootab pikisilmi, millal hiinlased seal endistes Saabi tehastes oma elektriautode tootmise käima lükkavad - töökohad jne.