Millal ja miks tekib must jää?

Lihtsalt arutlemine ükskõik mille üle...
Vasta
qdwin
Jaan Tatikas
Postitusi: 2335
Liitunud: T Sept 28, 2004 19:42
Asukoht: Tallinn ja Elva
Auto: 9-5 Aero
Kui naine või Hemi on lahked siis Klassik ja tonnine või veel mõni Aero

#1

R Mär 30, 2007 11:43

Mõtlesin täna Piibe maanteel sõites hiljutisele avariile, kus mikrobuss lendas katus ees vastu puud - 1 inimene surnud. Ilmselt pikkiroopad + must jää (+ sõiduvõtted???) lennutasid bussi sirgel lõigul teelt. Sõidan seda lõiku iga päev 2 korda, õhutemperatuur kõigub hommikuti praeguste ilmadega mõnekilomeetrisel lõigul -2 +3 vahel...
Miks ja millal tekib must jää? Kas musta jää olemasolu on võimalik temp. näidu, või veel millegi abil ennustada? Pidurdamistest on lihtsaim valik muidugi.
oicu
Postitusi: 91
Liitunud: N Jaan 11, 2007 16:21
Asukoht:
Auto:

#2

R Mär 30, 2007 11:49

eks ikka kui õhtul on teed märjad ja öösel on külma.
IFF
Saabiklubi liige
Postitusi: 2237
Liitunud: K Mai 11, 2005 21:40
Asukoht:
Auto:

#3

R Mär 30, 2007 11:51

Musta jää ning jäätumise ohtu näitab isegi tonnine. Nii kui temperatuur langeb alla +4C näidatakse sul info display peal temperatuuri, olenemata sellest, mis seal varem oli.
Iga ratas veab and then some!
wilddog
Juhtkoer
Postitusi: 1886
Liitunud: P Nov 20, 2005 18:56
Asukoht:
Auto: 9-5 Aero MY04 MT Sedaan, 9-3 Viggen MY00, NG900 2.0T SE MT MY95, Mannerg 771

#4

R Mär 30, 2007 11:53

windchill mängib ka palju rolli. näiteks sõitsin massinaga 100 maanteel, muidu oli kõik sula aga autoantenn oli täielik jääpulk. Niiet kui on 0 kraadi aga kõva tuul on siis miski -1-3 pole probleem.
Jumindamiis
Postitusi: 36
Liitunud: N Mär 08, 2007 17:39
Asukoht:
Auto:

#5

R Mär 30, 2007 12:00

Miks tekib külmaveetorudele vesi, miks tekib jää autokaasidele öösel...
Antud õnnetuse puhul tegemist tõesti musta jääga ja rööbastega- juht suht kogenud mees oli...
Enda sõnul buss lihtsalt ühel momendil muutus juhitamatuks... Sama trassi teisel suunal oli mees hommikul juba sõitnud... Võta nüüd kinni..
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#6

R Mär 30, 2007 12:01

Algselt postitas: IFF
Musta jää ning jäätumise ohtu näitab isegi tonnine. Nii kui temperatuur langeb alla +4C näidatakse sul info display peal temperatuuri, olenemata sellest, mis seal varem oli.


Täpsem tekst manuaalist:
[list]
Outdoor temperature (Frost warning)
Regardless of which function has been selected, SID will automatically display the outdoor temperature when it is between -3° and +3°C. This also applies if the temperature has moved outside the range of -6° to +6°C but is again between -3° and +3°C.
[/list]

Ilmselt on vaja ka piisavalt õhuniiskust, mis temperatuuri langedes teed märjaks teevad ning alla nulli siis jäiseks. Väga kuivade ilmadega ei tohiks tekkida must jää?

terv, teager
Jumindamiis
Postitusi: 36
Liitunud: N Mär 08, 2007 17:39
Asukoht:
Auto:

#7

R Mär 30, 2007 12:24

sügiseti on üsna tihti tekkinud must jää absoluutselt selge ilma korra, kus õhuniiskus minimaalne.
Teel toimub umbes sama, mis teie autoklaasil hommikuti.
Kastepunkt temperatuuride erinevustel on täpselt teepinna peal- selle pealmises kihis.
ehk teatud oludes ei lähegi kunagi teepind märjaks(et see saaks jäätuda), vaid otse teepinnale hakkabki jääkiht tekkima.
hoplaa
Postitusi: 165
Liitunud: L Nov 13, 2004 15:49
Asukoht:
Auto:

#8

R Mär 30, 2007 12:32

Must jää

Kaste - sademed, mis langevad kastepunktini jahtunud maapinnale ja esemeile nendega kokkupuutuvas õhus sisalduva veeauru kondenseerumisel.
Kastepunkt - temperatuur, milleni õhk või gaas peab jahtuma , et temas sisalduv veeaur muutuks küllastunuks auruks. Edasisel temperatuuri alanemisel hakkab vesi õhust udu, kaste või härmatisena välja sadenema.
heikiw
Postitusi: 672
Liitunud: N Dets 07, 2006 23:53
Asukoht:
Auto:

#9

R Mär 30, 2007 12:36

:)Olen töötanud 23a.bussijuhina ja autosõidustaash kokku 14.eluaastast e.31 aastat.Ajapikku on tekkinud tunnetus jää avastamiseks "kõrvadega".Kui ei ole enam kuulda vee sahinat ja temp. 0 kandis,on suur tõenäosus leida jääd.Umbes kuu aega tagasi hommiku Tartusse tööle sõites oli 5 paiku hommikul taevas kuu.Siis sadas vahepeal vihma ja siis oli taevas jälle kuu.Oli 3 sorti teekatet:märg asfalt,härmane asfalt,kus sõidujälg nähtav ja märg asfalt,kus jää pealt vesine.40 km jooksul vaheldusid need 3 varianti.Lagedatel kohtadel 2.variant,metsa vahel 1. ja 3.Lõigud oli eri pikkustega.Ootamatult tabas mind 110km/h kiiruse juures lauges kurvis esimesena see hullem 3. variant.:nono: Õnneks läks:headbang:,tänu kogemustele ja külmale kõhule.
Kohad ,mis tihti jääs on:sillad,soise maastiku kõrval asuvad teed.Seal võib õhutemp.plussis olla,aga tee jääs.Näiteks Tallinn-Tartu maanteel oli enne Euroremonti selline koht Ussisool.
kaarel
Postitusi: 619
Liitunud: P Juul 16, 2006 14:39
Asukoht:
Auto:

#10

R Mär 30, 2007 13:12

Algselt postitas: wilddog
windchill mängib ka palju rolli. näiteks sõitsin massinaga 100 maanteel, muidu oli kõik sula aga autoantenn oli täielik jääpulk. Niiet kui on 0 kraadi aga kõva tuul on siis miski -1-3 pole probleem.


Wind chill'iga pole sel puhul küll tegemist - see on ikka inimese enda külmatunne katmata nahal, et tuule tõustes muutub ilm külmemaks, kuna liikuv õhk jahutab naha pinna maha. Wind chill'ist on ka wikipedias artikkel olemas. Autodel EI OLE külmatunnet nagu inimestel. ;)

Kui temperatuur on alla nulli, siis antenn jäätub, kui üle, siis mitte. Sõltumata tuulest ja sõidukiirusest. Must jää võiks minu arvates tekkida, kui miinuskraadidega tee kohal on õhk natuke soojem, nii et vesi jõuab vedelana teekonaruste vahele pugeda ning siis lõpuks ka seal ära külmuda kui tee on jahtunud. Aga see on minu spekulatsioon.

Ainukene kindel moodus musta jää ära tundmiseks ongi vist proovipidurdus, mida kahtlastel temperatuurivahemikel olen püüdnud ka harrastada (loomulikult kui kedagi parajasti taga sõitmas pole). Proovipidurduste ajal olen saanud kaassõitjatelt ka imestunud kommentaare, mis aga vaibuvad kui nähakse tee ääres kiirabi- ja päästeautosid kraavisõitnut aitamas.
qdwin
Jaan Tatikas
Postitusi: 2335
Liitunud: T Sept 28, 2004 19:42
Asukoht: Tallinn ja Elva
Auto: 9-5 Aero
Kui naine või Hemi on lahked siis Klassik ja tonnine või veel mõni Aero

#11

R Mär 30, 2007 15:35

Algselt postitas: krss
must jää on VÄGA HÄSTI TUNDA igasuguse autoga, millel pole ÜLEvõimendatud rooli ja millel on sillad õigesti reguleeritud.
Mis moodi on tunda? Kuidas ma tunnetan musta jääd sirge peal, kus rooli tuleb ainult otse hoida.
Jumindamiis
Postitusi: 36
Liitunud: N Mär 08, 2007 17:39
Asukoht:
Auto:

#12

R Mär 30, 2007 15:48

esimene asi on ikka autosse istudes hinnata, kas täna on selline ilm, et jääd võiks olla, kahtluse korral sõidul agajalt pidurit näppides. Siiamaani on toiminud- rool muutub tuntavalt kergemaks ka sirgel, sest päris otse sa seda rooli haruarva hoiad, teerööbastele ja muule regeerib auto väga libedaga hoopis teisiti- õigemini rool, eks see avastamine on kombinatsioon mitmestkümnest erinevast asjast.
oma igapäevase sõidukiga turbodiisliga pole seda raske avastada, samamoodi vast turbosaabidega:)
Jumindamiis
Postitusi: 36
Liitunud: N Mär 08, 2007 17:39
Asukoht:
Auto:

#13

R Mär 30, 2007 16:09

Algselt postitas: krss
Kindlasti mitte nii hea kui mistahes roolivõimuta autodel, aga kindlasti parem kui enamikel roolivõimuga esiveolistel.



Mistahes võimuta masina puhul on ehk väike liialdus, p206 on selline õnnetus, et avastad ennast kraavist ja siis mõtled, et vist oli libe...
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2136
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#14

R Mär 30, 2007 16:17

Algselt postitas: qdwin
Algselt postitas: krss
must jää on VÄGA HÄSTI TUNDA igasuguse autoga, millel pole ÜLEvõimendatud rooli ja millel on sillad õigesti reguleeritud.
Mis moodi on tunda? Kuidas ma tunnetan musta jääd sirge peal, kus rooli tuleb ainult otse hoida.

Sirge peal, ma arvan, rooliga tunda ei ole, tuleb ikka nn. proovipidurdus teha.

Eelmisel sajandil samamoodi käisin 900 klassikuga, kus roolivõimu polnud, Türi kandis abiks. Nimelt oli töökaaslane oma väikese autoga (kadett vist), pere peal, kurvis teelt välja lennanud. Õnneks ainult kraavi mitte vastu puud. Toimetasin naise-lapse seal külmetamast Tallinna. Lapsele shokk missugune!

Kui kohale jõudsin, oli 4...5 autot kraavis. Mingit jääd näha ei olnud, aga kui autost väljusin, oli ülatus oi-kui-suur. Vaevu sain selle libedaga käia. Väljas pime ja autosid muudkui tuli, pidevalt hirm, et nüüd jälle lendab järgmine kraavi. Üks lendaski, otse silme all teevallist alla puude vahele. Väga nadi tunne oli seda reaalselt näha...oleksin tahtnud juhte kuidagi hoiatada, aga kõik toimus üllatavalt kiiresti. Siis õnneks ka politseimasin jõudis kohale.

Tagasi sõites ja kurvis rooliga mängides sain aru, mis must jää endast reaalselt kujutab.

Sellest ajast (isegi suvel miskipärast) alateadlikult proovin kurvides üliettevaatlik olla. Mingi lollakas värin on kogu aeg sees kui kurvi jõuan...

Õnneks tonnise rool ei ole liialt ülevõimendatud...vastupidiselt näiteks õe VW-le - keerad küll ühe näpuga, aga mitte kuraditki tee libedusest ei mõika.

edit: kurv oli nii lauge, et eluilmas poleks uskunud seal sihukest jama toimuvat! Ometi liikusid autod seal nagu oleks juhid kõik purupurjus olnud.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#15

R Mär 30, 2007 16:23

Olen täiesti vastupidisel arvamusel, sest must jää on VÄGA HÄSTI TUNDA igasuguse autoga, millel pole ÜLEvõimendatud rooli ja millel on sillad õigesti reguleeritud.


Eelpool kõneleja jutt jumala õige, Eestimaa teed ei ole just peegelsiledad, e. alati peab sõidujoont pisut korrigeerima (muidugi, mina sõidan ainult lamellidega talvel, nendega tunnetus parem) ja nii tunnetab üsna hästi "rooli pisut kergemaks" muutumist mis ongi ohu märk, lisaks teepinna toon + sõiduradade välimus.
See siis minu 17a. roolikeeramise kogemus. Ja olen üle elanud ka olukorra, kus lauges kurvis kippus masin lihtsalt otse minema (90 km/h kiirus), õnneks, üllatuseks pisut tasa hoo maha võtmine taastas juhitavuse, nii mitmedki külmajudinad käisid kehast läbi.:o
Vasta