Arutlus: võimsus ja võimsus
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Juba pikemat aega piinab mind asjaolu, et ühe mootori n-kW ei võrdu teise mootori sama arvu kilovattidega. Reaalne jõud on erinev. Kilovatid tekivad ju parima väände ja pöörete suhtega. Samas ei ole oluline kui suur on vääne enne seda. Vääne võib a`la 2000rpm juures nii 90Nm või 500Nm. Selle pärast on minuarust mõttetu võrrelda näiteks vabalthingava BMW ja turbo SAABi 250hp. Autod liiguvad täiesti erinevate kiirendustega. Vajutad BMW-ga 2500rpm juures gaasi põhja. siis ei juhtu ju eriti midagi. Samas vajutad Saabil 5800rpm juures gaasi põhja, samuti ei juhti midagi.
Kas keegi oskab öelda, et kas oleks võimalik arvutada ka sellist n.ö keskmist või summaarset võimsust?
Sai keeruline jutt kokku aga loodan, et saate aru:notworthy:
EDIT: Toon Saabi kohta näite(2001 9-5 Aero). 230hp saavutatakse 5500rpm juures ning väänet on sel hetkel 293Nm. Algvalem - (Nm x RPM)/7024=HP
Nagu näha, siis pole oluline, et pööretel 2800-4300 on vääne ca 350Nm.
Kas keegi oskab öelda, et kas oleks võimalik arvutada ka sellist n.ö keskmist või summaarset võimsust?
Sai keeruline jutt kokku aga loodan, et saate aru:notworthy:
EDIT: Toon Saabi kohta näite(2001 9-5 Aero). 230hp saavutatakse 5500rpm juures ning väänet on sel hetkel 293Nm. Algvalem - (Nm x RPM)/7024=HP
Nagu näha, siis pole oluline, et pööretel 2800-4300 on vääne ca 350Nm.
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Pakun ise siis midagi välja...
Võibolla oleks keskmine vääne selline huvitav näitaja.
Võtta väände väärtus iga täistuhande pöörde pealt, liita kokku ja jagada kordade arvuga.Väände väärtus on siis vääne sellel konkreetsel pöörete hetkel. Sellest saaks arvutada ka keskmised hobujõud.
Valemi näide:
((0 RPM x Nm)+(1000 RPM x Nm)......+(6000 RPM x Nm)) / n
Hobujõud saaks nii, et keskmine vääne korrutada keskmiste pööretega ja jagada 7024.
Süstin liiga palju?:P
Võibolla oleks keskmine vääne selline huvitav näitaja.
Võtta väände väärtus iga täistuhande pöörde pealt, liita kokku ja jagada kordade arvuga.Väände väärtus on siis vääne sellel konkreetsel pöörete hetkel. Sellest saaks arvutada ka keskmised hobujõud.
Valemi näide:
((0 RPM x Nm)+(1000 RPM x Nm)......+(6000 RPM x Nm)) / n
Hobujõud saaks nii, et keskmine vääne korrutada keskmiste pööretega ja jagada 7024.
Süstin liiga palju?:P
Kui hakkad summeerima väände väärtusi teatud pöörete arvu korral, siis kas mitte matemaatiliselt ei tähenda see seda, et suurendades mõõtekohtade arvu lõpmatuseni, leiad graafikualuse pindala.
Ehk mida suurem on pindala, seda nn "parema tõmbega" on masin.
Punane graafik on ju parem (pindala on suurem), kuigi max vääne on sama.
Ehk mida suurem on pindala, seda nn "parema tõmbega" on masin.
Punane graafik on ju parem (pindala on suurem), kuigi max vääne on sama.
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Kuna jagad ju pööretega, siis pole vahet, kas on 6000rpm või 12000rpm. Keskmine jääb ikkagi samaks.
Aritmeetilise keskmise väärtus ei sõltu selles mõttes väärtuste arvust.
Jada 5,5,5,5 kesmine on 5
Jada 5,5,5,5,5,5,5 keskmine on samuti 5
Aritmeetilise keskmise väärtus ei sõltu selles mõttes väärtuste arvust.
Jada 5,5,5,5 kesmine on 5
Jada 5,5,5,5,5,5,5 keskmine on samuti 5
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Ma tsüklis praegu;)
EDIT: Tegelikult käisin sõitmas uue BMW 330i`ga. 6. käiguga mööda sõites puudus igasugune tunne, et autol oleks 272hp. Tundus nagu rohkem 130hp.
Kuidagi väga eksitav tundub see 272hp ja 320Nm. Ei osta ju telekat, mis ainult teisipäeviti pilti näitab....:wtf:
PS! See ei ole sõim BMW suunas. See kehtib kõigi autode kohta...
EDIT: Tegelikult käisin sõitmas uue BMW 330i`ga. 6. käiguga mööda sõites puudus igasugune tunne, et autol oleks 272hp. Tundus nagu rohkem 130hp.
Kuidagi väga eksitav tundub see 272hp ja 320Nm. Ei osta ju telekat, mis ainult teisipäeviti pilti näitab....:wtf:
PS! See ei ole sõim BMW suunas. See kehtib kõigi autode kohta...
-
- Täiesti Mõttetu Mölaööbik
- Postitusi: 14292
- Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9000 '96, V70 '03
- Kontakt:
Jupatsil on lihtsalt persemeeter ühe asjaga ära harjunud. Ja kiirenduse puhul on see, mida sa tunned, pöördemoment, mitte kilovatid. Autot kiirendab pöördemoment, mitte kilovatid.
"Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how much of the wall you take with you."
"Torque is how hard you accelerate and horsepower is how fast you go"
Üldiselt, Jupats, interneedus on täis seda Power vs Torque juttu, niiet süvene..:)
"Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how much of the wall you take with you."
"Torque is how hard you accelerate and horsepower is how fast you go"
Üldiselt, Jupats, interneedus on täis seda Power vs Torque juttu, niiet süvene..:)
-
- Overboost addict
- Postitusi: 1786
- Liitunud: K Sept 06, 2006 12:59
- Asukoht:
- Auto: 9-3 Monte B236R stage ?
Algselt postitas: Jupats
Ma tsüklis praegu;)
EDIT: Tegelikult käisin sõitmas uue BMW 330i`ga. 6. käiguga mööda sõites puudus igasugune tunne, et autol oleks 272hp. Tundus nagu rohkem 130hp.
Kuidagi väga eksitav tundub see 272hp ja 320Nm. Ei osta ju telekat, mis ainult teisipäeviti pilti näitab....:wtf:
PS! See ei ole sõim BMW suunas. See kehtib kõigi autode kohta...
Hmm, pole netist uurinud, aga mäletamist mööda kas sellel 3lidrasel ka mitte just väände magus osa jää sinna 3-4k juurde? max kw on arvatavasti kõrgemal.
6nda käiguga...hmm, siis on vist neid va pöördeid liiiiiga vähe, et sealt pauku oodata. kui sa just möödasõitu 140-150ga ei alustanud :evil:
Netist on võmalik otsida autode võimsuse ja väändemomente erinevatel pööretel(graafikuid). Võrdle siis nii, et kõikide autode puhul võta 2000- 3500rpm ja saadki teada igapäeva kasutus võimsuse.
Lõppudelõpuks , njah turbomootor on ikka hea asi- from2k rpm to 5k rpm pulls equally :)
Sent from my Monte Carlo using B236
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Algselt postitas: Cyber
Jupatsil on lihtsalt persemeeter ühe asjaga ära harjunud. Ja kiirenduse puhul on see, mida sa tunned, pöördemoment, mitte kilovatid. Autot kiirendab pöördemoment, mitte kilovatid.
"Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how much of the wall you take with you."
"Torque is how hard you accelerate and horsepower is how fast you go"
Üldiselt, Jupats, interneedus on täis seda Power vs Torque juttu, niiet süvene..:)
I get the point...
Asi siiski selles, et nii kilovatid kui ka maksimaalne vääne ei anna ülevaadet mootori võimsusest terves amplituudis. Sama asi juhtub turbomootoriga seal, kus rõhk järsku maha sureb. Seega pole need turbomootorid nii erilised midagi. Ei tahaks eelistada ühte teisest, vaid leida universaalset ühikut, mis oleks abiks nende võrdlemisel. Praegusel hetkel on täiesti mõttetu võrrelda omavahel turbo- ja vabamootorit.
Olen neid Power/Torque teemasid oksendamiseni lugenud. Seega vastav ülevaade sellest olemas. Olgu kui tahes targad inimesed koos, alati tekib retooriline vaidlus kW ja Nm teemal.
Kuna see teema üldse natuke naljamaiguline, siis annan takka :D
Ilmselt oli Jupatsi mõte selles, et leida mingi võrreldav võimsusnäitaja kõvasti tuunitud suure turboga masinale ja näiteks madala väändega diislile.
Üht tüüpi masin on hea linnasõiduks, teist tüüpi jälle miilisõiduks ja oleks ülekohtune nimetada diislit "viletsaks kiirendajaks".
Sellest ka idee leiutada mingi võrdlusühik.
Juba eile leppisime kokku, et selleks ühikuks saab JHJ ehk "Jupatsi hobujõud" :cool:
Asjal oleks jumet, kui võtta iga 500rpm tagant võimsusnäitaja (HJ) ja arvutada keskmised. Et enamus dünograafikuid hakkab pööretest 1500...2000RPM, siis võtamegi alguspunktiks 1500RPM.
Suurte pöörete (või suure turboga) masinad ei ole eelisolukorras, sest väänavad üsna "hilja". Ehk siis keskmised hobujõud ei tule kuigi suured.
Näiteks:
(1500RPM) 40hj + (2000RPM) 60hj + (2500RPM) 120hj + (3000RPM) 210hj + (3500RPM) 250hj + (4000RPM) 275hj + (4500RPM) 320hj + (5000RPM) 320hj + (5500RPM) 320hj + (6000RPM) 290hj
Keskmine (40+60+120+210+250+275+320+320+320+320+290) / 11 = 229 JHJ
Üks probleem näib siiski olevat. Tihti pole dünograafikutel 1500RPM kohta suurt midagi...
(ma vist ka süstin midagi..:P )
Ilmselt oli Jupatsi mõte selles, et leida mingi võrreldav võimsusnäitaja kõvasti tuunitud suure turboga masinale ja näiteks madala väändega diislile.
Üht tüüpi masin on hea linnasõiduks, teist tüüpi jälle miilisõiduks ja oleks ülekohtune nimetada diislit "viletsaks kiirendajaks".
Sellest ka idee leiutada mingi võrdlusühik.
Juba eile leppisime kokku, et selleks ühikuks saab JHJ ehk "Jupatsi hobujõud" :cool:
Asjal oleks jumet, kui võtta iga 500rpm tagant võimsusnäitaja (HJ) ja arvutada keskmised. Et enamus dünograafikuid hakkab pööretest 1500...2000RPM, siis võtamegi alguspunktiks 1500RPM.
Suurte pöörete (või suure turboga) masinad ei ole eelisolukorras, sest väänavad üsna "hilja". Ehk siis keskmised hobujõud ei tule kuigi suured.
Näiteks:
(1500RPM) 40hj + (2000RPM) 60hj + (2500RPM) 120hj + (3000RPM) 210hj + (3500RPM) 250hj + (4000RPM) 275hj + (4500RPM) 320hj + (5000RPM) 320hj + (5500RPM) 320hj + (6000RPM) 290hj
Keskmine (40+60+120+210+250+275+320+320+320+320+290) / 11 = 229 JHJ
Üks probleem näib siiski olevat. Tihti pole dünograafikutel 1500RPM kohta suurt midagi...
(ma vist ka süstin midagi..:P )
See universaalne konstant on küll hea number, aga lõppude lõpuks vaatad ikkagi ju väänet ja võimsust eraldi. See teema kaldub pigem sinna apples and oranges kanti. Sarnaselt võiks võrrelda, et kumb on parem fotokas, kas see mille objel on suurem ava või see millel on lühem säri. Kumbki näitaja täidab oma eesmärki ja ei saagi naljalt ühte potti panna.
Hästi, Jupatsi hobujõud (JHJ) jagamegi auto kaaluga, siis loksub asi paika.
1500kg masin -> ***JHJ/1,5
900kg masin -> ***JHJ/0,9
Kergemas NG-s kisub 400Nm suu kõrvuni, raskemas tonnises paneb aga kergelt naeratama.
1500kg masin -> ***JHJ/1,5
900kg masin -> ***JHJ/0,9
Kergemas NG-s kisub 400Nm suu kõrvuni, raskemas tonnises paneb aga kergelt naeratama.
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Algselt postitas: mihkeltt
See universaalne konstant on küll hea number, aga lõppude lõpuks vaatad ikkagi ju väänet ja võimsust eraldi. See teema kaldub pigem sinna apples and oranges kanti. Sarnaselt võiks võrrelda, et kumb on parem fotokas, kas see mille objel on suurem ava või see millel on lühem säri. Kumbki näitaja täidab oma eesmärki ja ei saagi naljalt ühte potti panna.
Minule näiteks see võimsus küll otseselt midagi ei ütle...
See väärtus annab teada, milline on vääne ühes konkreetses kohas(5500rpm näiteks).
Ja väändega on see asi, et see on samuti maksimaalne väärtus. Ma võiks ka tätisa vabalt 500+Nm vahemikus 3700-3800rpm oma autost välja võluda. Aga ega selle numbriga nüüd arvestada ei tasuks...
Enamikele tõesti vist tundub see teema pisut võsast tulnud:D
Aga noh eks me kõik võime endale aegajalt hullusümptomeid lubada. Arvestades autosid, millega sõidame, suudame üsnagi normaalsetena enamjaolt välja paista...;)
Algselt postitas: unine
Iseenesest väga lahe mõte, ning et saada mingi konstant auto üldise dünaamika kohta, võiks valemisse
lisada ka nt. auto kaalu.
Kuule, viska matemaatikutele kinnas, millise tehtega saab funktsioonist konstandi :-P
(vaat ka: http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_of_a_function)
Kui number käes, võib selle kuldsete tähtedega auto margile ja mudelile lisada :-D