Saab 9-3 2.2Tid 1998-2002 - hunnik õnnetust?

Autod, mille tootmisel GM-i käsi juba kõvasti mängus on.
Vasta
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#1

T Veebr 19, 2008 19:55

Esimese asjana tänaksin kõiki, kes viitsivad järgnevasse teksti süveneda ja võtavad vaevaks ka vastata!

Juba mõned kuud tagasi hakkasin endale potentsiaalselt uut autot otsima. See ei oleks sugugi keeruline ülesanne, kui poleks piiratud eelarve juures sedavõrd palju erinevaid nõudmisi, kui minul on.

Auto soetamise eelarve on hetkel 100 000 ning saab see toimuma liisingu najal. Auto väljalaskeaasta ei tohiks olla vanem kui 1998-1999. Üsnagi kindel eelistus on diiselmootor, et suurenenud kulutusi (liisingu tagasimakse) väiksema kütusekulu arvelt korvata. Olgu siinkohal mainitud, et praeguseks liikuriks on 2,3 mootoriga vana Audi 90, mis rüüpab linnaliikluses orienteeruvalt 13 liitrit sajale. Praeguste kütusehindade juures võiks see number siiski oluliselt väiksem olla.

Teine diisli suunas vaatamise põhjus on kindlasti võrreldes lahjemate bensukatega oluliselt parem vääne. Paljud mu tutvusringkonnast on viimastel aastatel soetanud endale diisel-liikurid ja on üldjoontes rahul. Endal lähemad kokkupuuted diislitega puuduvad.

Kindlasti tekib paljudel küsimus, et mis kunst see 100 tuhande eest diiselauto soetamine siis ikka on? Ei olekski, aga edasi tuleb mängu juba oluliselt rohkem nõudmisi - vähemalt enimkasutatavad elektrilisad, soovitavalt kliimaseade ja püsikiirusehoidja, paha ei teeks ka multifunktsionaalne rool. Üha enam muutub kinnisideeks hele nahksisu, mis on mind juba aastaid köitnud.

Esimeste seas vaatasin Audi, VW ja Seati õlipresse. Üsna kiirelt sai selgeks, et VAG autode puhul saab selle raha eest üldjuhul ääretult vähe lisavarustust ja eriti VW puhul ka tohutult igavat disaini. Ühesõnaga ei pakuta antud eelarve juures suurt midagi, mis paneks vere kiiremini käima. On küll üks 1,9 TDI mootoriga ja heleda nahksisuga A4 pakkumises, kuid olles omanud kolme Audit järjest, on kange tahtmine midagi muud proovida. Samas VAG 1,9 TDI-d peetakse väga heaks ja peaaegu pommikindlaks mootoriks. Näitajad on võrdlemisi head ja kütusekulu madal.

Sai ka Opelid üle vaadatud, kui autode välisilme võib veel vastuvõetav olla, siis selle margi salongidisain on üldjuhul kas kole või väga kole. Opel oleks muidugi väga praktiline ost, varuosad on üldjuhul väga odavad ja remontida oskavad neid saane ka peaaegu kõik. Aga jah, ei eruta mind nende autode puhul suurt midagi. Hele nahksisu on Opeli puhul üsnagi haruldane.

Sai uuritud ka Fordi. Mondeo alates 2001a. on vastuvõetava väljanägemisega, salongi disain on üle keskmise hea, 2.0 TDCi väidetavalt hea mootor, varustusaste autode hindu arvestades üldjuhul väga hea. Kuid lähemal uurimisel selgub ehmatav tõsiasi, et sõltumata tsingitud kerest esineb kuni 2004a. Mondeotel suuri roosteprobleeme, uste alumised servad, tagatiibade servad ja tagaluugi serv ussitavad loetud aastatega läbi. Keregarantii on küll 12a. kuid et see kehtiks, on paras "pain in ass", eriti välismaalt toodud isendite puhul.
Kui kere välja arvata, oleks ka Ford üsna praktiline ost, kuna jupid odavad ja remontijaid iga nurga peal.

Peagi jäi mul juba mulje, et ma otsin midagi sellist, mida pole olemas. Igasugused jaapanlased heitsin kohe kõrvale, kuna mulle ei meeldi klõbisevad ja papist autod. Salongi disain on enamusel ikka odav mis odav. Pealegi ei saa auto vanust ja eelarvet arvestades ühtegi sobiva varustusega isendit.

Aga siis, ühel õhtul, otsustasin auto24.ee vahendusel vaadata, kas üldse saab kuni 100 000 eest heleda nahksisuga ja sobivate näitajatega diiselmootoriga autot, mis oleks silmale nii seest kui väljast kena vaadata ning millele oleks tehases külge kruvitud vähemalt keskmiselt hea varustus. Ja oh üllatust - Saab 9-3 oli auto, mis vastas kõikidele nõudmistele! Vähemalt pealiskaudselt jäi selline mulje, kui harjumatu armatuurlaua disain välja arvata. Aga sellega harjuks, kuna tegemist on Saabile iseloomuliku disainielemendiga, samas antud kere oma väliskujult on mulle aegade algusest meeldinud.

Kõige rohkem on pakutavatest hetkel silma jäänud see isend:
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud/371/auto_php-id=424371-www_auto24_ee.html

Kuna ma ei olnud enne üldse mõelnudki, et võiksin Saabi valida, siis sai kibekiirelt erinevatest allikatest infot hakatud otsima. Esimesena muidugi seesama foorum, kus olen nüüd ühtekokku juba kolm õhtut Saabide kohta infot hankides veetnud. Järgmisena sai arvamust küsitud mõnelt sõbralt-tuttavalt, kellel Saabidega kokkupuuteid olnud. Praegune teema on tehtud põhjusel, et kokkuvõtvat ja ammendavat vastust pole ma paljudele punktidele saanud.

Tehnilistest plussidest:
Seda, et Saab on roostekindel, ma teadsin. 9-3 sildade väidetavalt väga hea vastupidavus ka Tallinna teedel tuli mulle meeldiva üllatusena, uuematel VAG autodel on see jällegi väga nõrk koht. Kõik, kes Saabidega sõitnud, väidavad, et Saabi istmed on ülimalt mugavad ning üldine sõidumugavus kindlasti üle keskmise hea.

Siinkohal aga paistavad meeldivad üllatused minu jaoks otsa saavat. Kõige hullem paistab olevat see Isuzu toodetud 2.2 Tid mootor, millega on pidevalt mingid jamad, kõrgsurvepump kustub, mis-iganes klapid surevad, mootoril on tühikäigul väidetavalt tuntav vibratsioon ja keegi siinsetest saabispetsidest olevat väitnud, et see mootor teeb lisaks kõigele ka kohutavat häält. Ülelüldse väidetakse 1998-2000 üheksakolmed olevat üsna kehvakesed, millega pidevalt üks jama teise otsas. Jällegi ühe siinse tunnustatud saabispetsi väide. Lisaks hirmkallid varuosad ja müstilised summad, mis Saabi remondiks aastaks kulutatakse... Ja need ei ole müüdid, vaid suur osa infost pärineb siit foorumist või siinset foorumit kasutavate saabispetside käest.

Ühesõnaga hakkas üsna kiiresti kokku varisema lootus, et olen lõpuks leidnud auto, mis mulle erinevate põhjustel sobiks. Ma saan aru, et paljude jaoks siin on Saab mitte lihtsalt auto, vaid ka kultusobjekt, kuid mul ei ole vastavat eelarvet, et liigkulukat autot ülal pidada. Kui minuni jõudnud andmed vastavad suures osas tõele, olen ilmselt sunnitud siiski mõne teise margi valima...

Ma väga ei loodagi, et saan Saabi foorumist Saabi kohta väga erapoolikut arvamust, kuid siiski. Avaldage mu jutu ja väidete kohta arvamust, ehmatage mind reaalsusega, rahustage põhjendamatuid kartusi! Tänud vastamast!
kjah
Postitusi: 261
Liitunud: N Veebr 22, 2007 21:06
Asukoht:
Auto:

#2

T Veebr 19, 2008 20:05

Ei tea mina oma 9-3 dislal vahetasin ainult õlisi ja esisilla pukse, muud midagi selle 22k km jooksul ei tulnud vahetada , midagi erilist küll mitte mäletamist mööda ja kas see mootor mitte opeli oma polnud?
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#3

T Veebr 19, 2008 20:11

Algselt postitas: kjah
...ja kas see mootor mitte opeli oma polnud?

Ka Opel kasutab seda, kuid tegelik tootja konkreetsel mootoril siiski Isuzu.
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#4

T Veebr 19, 2008 20:12

Ütlen foorumi juttude põhjal oma arvamuse
Kere ja veermik raha ei söö. Elektroonika ka üldiselt mitte (va. SID). Kuluda võib aga diiselmootorile. Läbi on käinud mõned pumbavead ja mõned anduri vead. EGR klapi viga kah. Ja rohkem ei meenugi midagi. Kuulutuses on täitsa kobe saab.

Autolehes on erinevatest 9-3'e versioonidest juttu olnud. Suur osa jutust peab paika.
OG 9-3 http://www.autoleht.ee/node/533
NG 9-3 http://www.autoleht.ee/node/964

Minu teada on saabidel kasutatud vaid 3,0 liitrist Izuzu diislit. Ülejäänud diislid pärinevad oopelilt või fiatilt.

JA kui mõtted saabi pealt ikka ära kalduvad, siis viska pilk sõidukite ärandamise statistikale. See üks suur saabi pluss.

Ja võid ju ka ühte teist põhjamaise päritoluga marki piiluda....
epsum
Postitusi: 697
Liitunud: P Sept 05, 2004 15:56
Asukoht:
Auto:

#5

T Veebr 19, 2008 20:18

Esmalt, 2.2tid ei ole Izuzu mootor, 3.0d on, ja seda ei pandud mitte 9-3 peale. 2.2 on oma algupärast opeli mootor üldsegi. Nüüdseks olen sõitnud oma traktoriga kahe ja poole aasta jooksul pea 100 000km (koguläbisõit 255000) ja kogukulud hooldusele on jäänud suurusjärku 20 000 krooni, ehk siis täiesti mõistlikult. Mulle on jäänud mulje, et 2.2 tid 85kW mootor on vastupidavam , aga mõned tuttavad, kel 92kW 2.2tid on kulutanud mõnevõrra rohkem remondile, aga lõppkokkuvõttes ka mitte midagi hirmsat. Võibolla olen ma õnneliku käega ja valinud selle ainsama mis ei lagune, aga ma miskipärast arvan et siiski mitte.
Miinustest võiks välja tuua justnimelt selle müra (aga sellega harjub) ja võrreldes opelitega ei ole ta üldsegi nii hull, maanteekiirustel täiesti vaikne auto. Teine häda on õlilekked vändaotsa tihendist. Ma olin julm ja panin poolsündi sisse, mistõttu enam ei tilgu(natuke määrdunud ikka on)... Ja need toredad sharniirid, mida saab vahetada ainult koos alumise õõtsaga (valus aint esimene kord, peale seda saad taastada lasta ja maksad 10x vähem)..
Mine proovi sõita ära.. ma igastahes ei kahetse et omal ajal selle 3se bemmi või c klassi mersu asemel valisin, ja hetkel veel tõsist soovi täis sellesama autoga 500 000km läbimiseni jõuda (mis oli üks vana kihlvedu:P)
rantto
Saabiklubi liige
Postitusi: 3183
Liitunud: K Aug 09, 2006 7:23
Asukoht: Tartu
Auto: Mälestused

#6

T Veebr 19, 2008 20:28

Ma olen oma traktorisse investeerinud 1,5 aastaga ~100k. Alustasin, kõrgsurvepumba vahetusega, sirdur sai paar korda ringi lapatud. Viimane suurem väljaminek oli tingitud ketipurunemisest. Lugejate autode alt leiad mu masina, loe teema läbi ja tee omapoolne hinnapakkumine:)
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#7

T Veebr 19, 2008 20:44

Algselt postitas: rantto
Ma olen oma traktorisse investeerinud 1,5 aastaga ~100k.

Just selline info ongi minu jaoks üle mõistuse hirmutav...
rantto
Saabiklubi liige
Postitusi: 3183
Liitunud: K Aug 09, 2006 7:23
Asukoht: Tartu
Auto: Mälestused

#8

T Veebr 19, 2008 20:48

Kõik mis liigub see kulub, oma osa on ka Tartu mehaanikutel kelle oskused pole just kiita. Selle 100k sees on kõik hooldused, tutikad suve ja talverehvid jne.

E: Läbitud ~60 000km
tõh
Postitusi: 767
Liitunud: E Mär 26, 2007 0:02
Asukoht:
Auto: 9-3OG

#9

T Veebr 19, 2008 21:00

kui mina läheksin uuesti selle mootoriga autot vaatama, siis kindlasti nõuaks külmkäivitust ning kruviksin selle plastmassist mootorikatte maha, et näha õlilekkeid ning voolikuid.
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#10

T Veebr 19, 2008 21:05

Algselt postitas: ranttoLugejate autode alt leiad mu masina, loe teema läbi ja tee omapoolne hinnapakkumine:)

Lugesin teema läbi, tegemist tundub olevat väga hästi hooldatud autoga, respect! Ja mis põhiline - pilte vaadates hakkasid süljenäärmed ikka väga elevalt tööle! Tõsiselt kena isend!

Kuna oled enda autoga palju vaeva näinud ja sinna palju raha matnud, väljalaskeaasta on samuti uuem, siis ma ei hakkaks sind omapoolse pakkumisega solvama. Minu eelarve ülemise piiri ja sinu soovide alumise piiri vahele jääb ilmselt jupike tühja maad...

Algselt postitas: tõh
kui mina läheksin uuesti selle mootoriga autot vaatama, siis kindlasti nõuaks külmkäivitust ning kruviksin selle plastmassist mootorikatte maha, et näha õlilekkeid ning voolikuid.

Kui asi jõuab üldse nii kaugele, et ma mõnda diisel-Saabi ostma hakkan, lasen kindlasti auto Saabi-Antil või Troostis üle vaadata. Endal reaalsed teadmised diiselmootoritest peaaegu puuduvad ning ka üldised autoalased teadmised võiksid paremad olla.
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#11

T Veebr 19, 2008 21:19

Minul on kulunud auto remondi peale 1,5 aastaga umbes 10 000, millest osa on eelmise omaniku tegemata jätmised. Põhiprobleemiks on siiski lekkivad kütuse ülevoolu voolikud (vahetus mingi 100EEK) ja see natuke uuemate diislite keerulisem EGR klapp, mis kipub kinni jääma vms. Rooste ja elektroonika probleemid on näiteks tundmatu teema.
Tan
Postitusi: 423
Liitunud: T Okt 11, 2005 17:53
Asukoht:
Auto:

#12

T Veebr 19, 2008 22:57

Minu 92 kW-se kulud 2.5 a jooksul on kindlasti suuremad kui 10K, kokku pole lugenud. Kas rehvid, aku, kojamehed, uus esiklaas, seisusoojenduse aktiveerimine jms on remont, hooldus või midagi muud ?
Tüüpasjadest lasin taastada SIDi, vahetada kütusevollad ja MAP anduri ning puhastada EGR-i - seda kohe alguses. Viimased kaks hooldusvälpa pole midagi parandada olnud, õli pole veel lekkima hakanud, veermik taastamist pole vajanud. Mõningad käivitusega pirtsutamised on, samas autonoomne eelsoojendus sisuliselt kaotab külmkäivituse kui sellise järgi vajaduse, sestap pole tegeleda viitsinud. Oli mu esimene diisel ja loen kogemuse pigem positiivseks. Vahetama ei kiirusta.
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#13

T Veebr 19, 2008 23:02

Algselt postitas: TanKas rehvid, aku, kojamehed, uus esiklaas, seisusoojenduse aktiveerimine jms on remont, hooldus või midagi muud ?

Rehvid, aku ja kojamehed on pigem hooldus, mida tuleb teha mistahes auto puhul. Esiklaas võib samuti puruneda igal autol, seega pigem õnnetusest tingitud remont. Seisusoojenduse aktiveerimine on pigem mugavusvarustus, mis otseselt ei parenda ega halvenda auto tehnilist seisukorda. Kokkuvõttes ei paneks ma ühtegi loetletutest remondi alla.
indrek
Postitusi: 183
Liitunud: T Mär 02, 2004 11:18
Asukoht:
Auto:

#14

K Veebr 20, 2008 0:16

Usun, et diiselsaabi ost on samasugune loterii nagu iga teise margi valik :) Arvesta rahulikult kroon kilomeetrile hoolduseks (koos kummide, klaaside ja muuga). Lisaks reserveeri natukene raha lotovõitja fondi, ehk ükskõik kui põhjalikult sa ostueelset ülevaatust ei tee, päris karu kõhtu ikkagi ei näe. Kui edaspidi oma autost hoolid (tankimisel õlilisand.. jne) saad autoga muretult sõita kauem kui liisingut maksta.
Tan
Postitusi: 423
Liitunud: T Okt 11, 2005 17:53
Asukoht:
Auto:

#15

K Veebr 20, 2008 9:50

Loomulikult loterii, nagu sageli ka päris uue auto ostmine :poke:

Siia võib veel lisada, et kõik kardavad seda va pumba surma. Aga kui mõelda, et bensukatel vahetad DI kassetti, no ütleme ~30 k tagant, maksab ~5keek, siis kord 150-200k jooksul vahetada ~20k maksvat kõrgsurvepumpa ei tundugi enam nii kallis. Ainult rahakott peab korraga suurema ampsu välja kannatama. Kütusekulu arvelt on see raha ammugi säästetud. Ka vurr peaks tänu madalamale töötemperatuurile palju paremini kestma (kuigi veidi kallim vist).

Omalt poolt ei saa jätta kiitmata kütusel toimivat eelsooja, kui ikka teised hommikuse paarikraadise külmaga seda eriti rõvedat õhukest tihket jääd kraabivad ja sina saad tulla, istuda sooja ja selgete klaasidega autosse ..

Mudiugi saab ju ka bensukale webasto peale aretada, aga see on pisut kopsakam lisainvesteering.

Ainus tõsiseltvõetav vastuargument oleks minu jaoks müra.
iisak
Postitusi: 6270
Liitunud: L Sept 11, 2004 21:37
Asukoht:
Auto:

#16

K Veebr 20, 2008 9:56

Tasuta lõunaid ei ole olemas.
Diislimehed maksavad lihtsalt hiljem ja korraga...:wise:
Anything less than 1 BAR (14.7psi) is not boost. It's a vacuum leak...
aednik
Postitusi: 459
Liitunud: R Aug 11, 2006 15:13
Asukoht:
Auto: Diisel Saab

#17

K Veebr 20, 2008 10:00

Kõige odavam on reisida rongiga, on väga turvaline, avar pakiruum ja saab samal ajal veini libistada.
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#18

K Veebr 20, 2008 10:25

Algselt postitas: Tan
Siia võib veel lisada, et kõik kardavad seda va pumba surma. Aga kui mõelda, et bensukatel vahetad DI kassetti, no ütleme ~30 k tagant, maksab ~5keek, siis kord 150-200k jooksul vahetada ~20k maksvat kõrgsurvepumpa ei tundugi enam nii kallis.

EEE. DI kasseti koha pealt paned küll mööda. Hooldatud punane DI kestab ca 10a ja must ca 7a. Sellised numbrid on keegi tark foorumis välja öelnud. Mina vahetasin oma tehase DI välja, kui odomeeter näitas 270 000. Mustade DI-dega 9-5 hädad algavad seal suts üle 100k juures.
Viimasel ajal teemaks olnud Troostist hangitud värskete punaste DIde surmad on seotud "taastatud" DIdega. Madis Troost on sel teemal siin foorumis ka sõna võtnud.
duesenberg
Postitusi: 169
Liitunud: R Veebr 27, 2004 9:34
Asukoht:
Auto:

#19

K Veebr 20, 2008 10:54

Algselt postitas: suur
EEE. DI kasseti koha pealt pane dküll mööda. Hooldatud punane DI kestab ca 10a ja must ca 7a. Sellised numbrid on keegi tark foorumis välja öelnud. Mina vahetasin oma tehase DI välja, kui odomeeter näitas 270 000. Mustade DI-dega 9-5 hädad algavad seal suts üle 100k juures.
Viimasel ajal teemaks olnud Troostist hangitud värskete punaste DIde surmad on seotud "taastatud" DIdega. Madis Troost on sel teemal siin foorumis ka sõna võtnud.


Nii ta umbes on jah - minu isendil läks tehase DI vahetusse, kui auto oli 9 aastat vana ja sõitnud üle 400000km. Aga ma üritasin hooldada ka nii hästi kui võimalik - korralikud küünlad, õige sädevahe, dieelekriline mögin jne.
Tan
Postitusi: 423
Liitunud: T Okt 11, 2005 17:53
Asukoht:
Auto:

#20

K Veebr 20, 2008 10:57

Algselt postitas: suur
EEE. DI kasseti koha pealt pane dküll mööda. Hooldatud punane DI kestab ca 10a ja must ca 7a. Sellised numbrid on keegi tark foorumis välja öelnud. Mina vahetasin oma tehase DI välja, kui odomeeter näitas 270 000. Mustade DI-dega 9-5 hädad algavad seal suts üle 100k juures.
Viimasel ajal teemaks olnud Troostist hangitud värskete punaste DIde surmad on seotud "taastatud" DIdega. Madis Troost on sel teemal siin foorumis ka sõna võtnud.


Sorry, kui liialdasin - pole omal bensukat olnud. Siin on jäänud mulje, et 9-5 inimesed vahetavad DI-sid kord aastas lausa, ilmselt olen valesti aru saanud.
Nastix
Postitusi: 553
Liitunud: N Mai 19, 2005 16:12
Asukoht:
Auto:

#21

K Veebr 20, 2008 11:17

Nagu kodanik suur viitas on ka üks teine põhjamaine auto olemas, mille kahel mudelil (850 ja V70) on peal VAG pommikindlad 2,5 diiselmootorid.
Ei taha pikalt saabifoorumis OT teha, kuid enda isendisse on 1,5 aasta jooksul pandud 7000 krooni (välismaalt toodud auto ning seetõttu kohustuslik rihma, rullikute, veepumba, õli jmt vahetus, mis ootab ees praktiliselt iga kasutatud auto puhul).
Ainult sõidan ja naudin ja imestan, kuidas 11 aastat vana auto on kordades parema sõidumugavusega kui minu kasutuses olevad tutikad väike-keskklassiautod.

Sinu hinnaklassis olevate diislite puhul arvesta igal juhul korraliku mootorimüraga. Sellega harjub ära, kuna vanema ajastu disladega teistmoodi lihtsalt ei saa.
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#22

K Veebr 20, 2008 18:06

Jah, sellega olen kursis, et vanemad diislid on lärmakamad. Neid vaikseid ja mõnusaid sõiduauto diisleid hakati tegema mitte rohkem kui 5 aastat tagasi, vanemad jäävad selle poole pealt ikka tugevalt alla. Samas peaks Saabi heliisolatsioon olema eeskujulikum, kui samale põhjale ehitatud Vectral. Sõbral on 99a. väljalaskega Vectra, millel peal 2.0 diisel ning ma ei ütleks, et salongis mootorimüra häirivalt vali oleks. Jah, loomulikult on palju vaiksemaid autosid, mis paraku maksavad üldjuhul ka palju rohkem.
djstallion
Postitusi: 269
Liitunud: T Veebr 19, 2008 18:24
Asukoht:
Auto:

#23

K Mär 19, 2008 17:51

Lõpetaks antud teema sellega, et tänasest seisab mu maja ees üks võrdlemisi väheste ustega ja traktorimootoriga SAAB 9-3. Tõenäoliselt saab peagi lugejate autode teemas ka täpsemalt kuulda ja pilte näha.

Sedakorda õnnestus teil üks kahtleja pehmeks rääkida ;)
Vasta