9-5 Retsirkulatsioonimootor vajab elektrooniku nõu

Vasta
taristu
Postitusi: 4
Liitunud: N Mai 05, 2016 11:59
Asukoht:
Auto:

#1

N Mai 05, 2016 12:40

9-5 retsirkulatsioonimootori probleem on ilmselt üldteada ning ka õpetused (http://www.saabservices.com/SAAB%205334719.html) parandamiseks olemas. Teemat on puudutatud ka siin: http://www.saabiklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=16379&page=11

Minul oli nii plasthoob katki kui ka takisti läbipõlenud. Selgus aga, et takisti vahetamine uue 18ohm takisti vastu ei aita ja mootor tööle ei hakka.
Seega palun nõu, mida võiks veel katsetada ning milles võib viga olla.
Mainin ette ära, et ise ma elektroonik ei ole, aga koolist on ühtteist külge jäänud ja jootekolbiga oskan toimetada.

Kasutasin 1W takistit, mis hakkas uuesti kärssama, kui moodul sai toitekaablist DC12V peale, hetkel katsetan 18ohm 2W takistiga, mis läheb kuumaks aga läbi ei põle. Kui mooduli kaablist 12V sisse lasta, siis tester mõõdab mootori klemmide pealt kõigest 1,6V ja mootor sellega muidugi tööle ei hakka. Mitu volti originaalis mootorini jõudma peaks? Kui annan 4,5V patareiga otse mootorile toite, siis mootor töötab.
Kuna skeem on lihtne ja koosneb a) mootorist b) takistist ja c) 1uF kondekast, siis jäi veel üle testida kondekas, kuid ka see oli testri andmetel 0.99 ehk 1uF.
Õpetuses mainitakse, et võib takistiga minna nii madalale kui 10ohm, aga see on minu jaoks arusaamatu, kuna ohmi seaduse järgi see tõstab ju veelgi ampreid (12V/18ohm=0.67A vs 12V/10ohm=1.2A).

Mõtted on hetkel otsas. Et miks 12V muutub kõigest 1.6V mootoris ja miks voolutugevus on nii suur, et kärsatab takistit. Äkki seda skeemi annab paremaks teha ja üldse see takisti kuumenemise probleem likvideerida?

Pilte näeb: http://imgur.com/4zhFgYO ja http://imgur.com/INL4p0P (viimasel pildil on takisti jalad kinni jootmata, see ei ole viga ja on teadlik. Proovimise ajal olid kinnijoodetud).
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#2

N Mai 05, 2016 14:47

Sellise vidinaga kokkupuude puudub, aga elektroonika poolt võin selgitada küll.
Nimelt enne el-mootori tööle hakkamist tarbib ta üsna palju voolu ja siis sa näedki väikest pinget.
Võid katsetada, annad läbi takisti nii nagu peab 12V peale ja üritad järgi aidates vm. mootori pöörlema saada, vool väheneb (pinge mootoril tõuseb) kohe.

Samas see vool võib vabalt olla ka liiga suur, tingituna mootori väsimisest (lühiskeerud mootoris, laagrid vähem-rohkem kinni, enamasti aga mootori kollektor sodi (harjadelt) täis, mis tekitab lisatakistuse e. lühistab vähem/rohkem mootorit).

Kondensaator on seal pigem häirete vähendamiseks, e. katsetada võid ka ilma.

10 oomi lihtsalt annab käivitumiseks rohkem voolu.
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2137
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#3

N Mai 05, 2016 15:13

Nagu aatom ütles, on ilmselt mootor kas kinni kiilunud (laagreid õlitada?), lühises mähis või väga kulunud kollektor.
Sel juhul nö. harjad ei libise mööda kollektori lamelle nagu peaks, vaid lähevad lihtsalt lühisesse.

Takisti ongi ilmselt selleks, et voolutõuget leevendada. Igal mootoril on nii, et käivitamise hetkel on vool tugevam ja hiljem langeb.
Samuti kaitseb takisti vooluringi, sest mootori lühise korral põleb ta ise läbi (ja on kindlasti odavam), mitte ei kärssa mootorit juhtiv transistor või mikroskeem

Kondensaator on lihtsalt häirete vähendamiseks (vähendab sädelemist harjade ja kollektori vahel), et raadios ei "põriseks" kui mootor töötab.

Kui annad enne takistit 12V ja mootorini jõuab ainult 1,6V tähendab see, et takistile endale langeb pinge 10,4V kuna mootor osaliselt lühises või kinni kiilunud.
Oomi seadus ütleb, et 18-oomise takisti puhul langebki talle sel juhul võimsus 6W. Otse loomulikult põleb 2W-ne takisti läbi.

Kui paned väiksema takisti, siis on pingelang sellel küll natuke väiksem ja taksitile langeb ehk pisut väiksem võimsus, kuid pikas perspektiivis ei lahenda probleemi isegi siis, kui mootor sellega töötaks.
Samuti suureneb seetõttu vool kogu vooluringis (mootor+takisti+juhtahel) ja see ei tarvitse sobida mootorit juhtivale transitorile(?).

4,5V patareiga otse mootorile andes hakkab jah tööle, sest vool läheb üsna tugevaks (patarei sisetakistus määrab, kui tugevaks ja selleks ka eraldi takisti oli, et voolu piirata) ning see väänab
lõpuks mootori tööle. Aga nii pole mootorit kauaks..
taristu
Postitusi: 4
Liitunud: N Mai 05, 2016 11:59
Asukoht:
Auto:

#4

N Mai 05, 2016 15:38

Head soovitused! Kusjuures käega kaasa aidates hakkab vaikselt liikuma küll, kuid mootoril pole siiski jõudu, et hammasrattaid liigutada.
Ühesõnaga proovin veel mootorit õlitada ja puhastada, aga ilmselt on see omadega õhtul.

Hea meelega üritaks mootorit uuega asendada, aga seal on paar AGA. Kahjuks ei leia mootori kohta muud infot, kui et on Bühleri toodang, aga kas ta on ettenähtud 12V peal töötama või vähesema vms ei tea.
Mõõtude poolest peaksid alljärgnevad sobima, aga üks on kuni 3V ja teine 6.5V ettenähtud. Muidugi on probleemiks ka võll, millele kinnitub teokujuline hammasratas, see tuleks siis kuidagi originaalilt üle tõsta.
http://www.oomipood.ee/product/t010160/mootor-dc-1-5-6-5v
http://www.oomipood.ee/product/599104/mootor-1-5-3v-38x25mm-12000rpm

Jääb veel variant kuskilt doonormasinalt uut moodulit otsida.
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2137
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#5

N Mai 05, 2016 15:50

Ehk on üks vanem teema abiks: http://www.saabiklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=2079#pid118255
taristu
Postitusi: 4
Liitunud: N Mai 05, 2016 11:59
Asukoht:
Auto:

#6

N Mai 05, 2016 17:55

Mootori puhastamine aitas. Neli metallnaga veidi lahti painutada ja plastkaas eraldub. See oli seest kõik harjaste grafiiti täis.
Nüüd ei lähe takisti ka kuumaks ja mootori klemmidel näitab multimeeter kenasti 11.9V.
Ajutise lahendusena sobib, aga sees oli näha suuri kulumisjälgi, nii et ega see mootor palju aastaid vastu ei pea, ehk on teistelegi abiks.
Vasta