Saab 9000 automaatkasti kickdown trossi reguleerimine (qdwini õpetus)

Targad ja asjalikud teemad, mis väärivad eraldi ära märkimist.
Vasta
qdwin
Jaan Tatikas
Postitusi: 2195
Liitunud: T Sept 28, 2004 19:42
Asukoht: Tallinn
Auto: Kui naine on lahke siis 9-5 Griffin,
kui Hemi on lahke siis Klassik.

#1

E Juun 26, 2006 22:37

Saab 9000 (enda auto 1996 a.) on kickdowni reguleerimine füüsiliselt väga lihtne. 13 võtit läheb ainult tarvis. Throttle body (segusiibri) juurde läheb kaks trossi, üks on gaasi oma, teine läheb otse alla käigukasti. Ruum on veidi piiratud aga toimetada saab siiski suht talutavalt. Välise rüüši saab lahti lasta 13 võtmega. Mõistlik oleks gaasi tross ka lahti võtta (15 sekundit tööd), kuna vastasel juhul läheb gaasitrossi plastmassist reguleerimispolt kogemata peale surumisest katki. Kui suht õige piirkond on käes, siis rüüši liigutamine mõni kümnendik üles alla tekitab üsna märgatavaid muudatusi.

Asja juurde: trossi pingutamine (rüüši allapoole surumine) sunnib kasti vahetama käike kõrgematel pööretel ja kiiremalt - järsema jõnksatusega. Lõdvemaks laskmine sunnib vahetama madalamatel pööretel ja pehmemalt - aeglasemalt. Väga lõdva puhul läheb üks käik välja aga järgmine sisse alles terve igaviku pärast. Nagu sidur libiseks. Ostmise järel olin sunnitud trossi pea 0,5 cm pingutama et kast vähegi normaalselt toimetaks. Praeguseks on üle 30000 kilomeetri läbimisega õli vahetatud vist juba 4 korda või rohkemgi. Võib öelda et hakkab looma. Peale igat õlivahetust tuli trossi jälle lõdvemaks lasta, ilmselt oli aju silmini täis sinna õliga viidud saasta: klappide, kuulide ja vedrude vaba liikumine oli häiritud.
Käik vahetub õieti kui väga rahulikult kiirendades kolmas läheb sisse ca 50km/h lähedal ja neljas kuskil 70-75 lähedal. (65 oli vist optimaalne – teageri kommentaar)

Seega õlivahetusega ei remondita tõesti mitte midagi aga kuna tonnise automaatkast ei ole elektrooniline (käigud vahetuvad ainult õlirõhkude, vastusurvete ja kickdowni trossi asendist sõltuvalt), siis õli puhtusest ja ajju sadestunud saastast sõltub kasti töö sujuvus. Näiteks kunagise Iisaku Griffini käigud vahetusid väga sujuvalt, st. pehmelt. Selle saavutamiseks kulus aga lugematu arv õlivahetusi ja veelgi enam reguleerimisi.
Samas sujuv käiguvahetus ei ole kasti elueale ka hea, sujuvus saavutatakse siduripakettide libistamisega. Väike jõnksatus tugeval kiirendamisel ei tee sugugi paha. Kuskil on kuldne kesktee.
Kuid kuna kogu loogika baseerub õlil, siis vahel võib trossi kerge pingutamine hoopis töö sujuvamaks muuta. Kannatust peab olema. Seda muidugi juhul kui kast ja õli on puhas ning kast ise korras, vastasel juhul pole loogikaga midagi teha.

Õli vahetus on automaadi puhul komplitseeritud kuna kõik ei voola välja, turbiini tavameetoditega tühjaks ei saa. Võiks toimida näiteks nii, vahetada palju vahetada saab (kuni 3 liitrit), sõita mõnisada kilomeetrit ja vahetada uuesti jne jne jne.

EDIT by teager: Kopeerisin selle õpetuse veidi kohendatuna Tarkuseterad alla.
Vasta