Kuidas ma ACC üht mootorit parandasin
Postitatud: N Dets 08, 2005 2:41
Asi sai alguse sellest, et salongi aknad seest pidevalt udused. Suvel ei märganudki, konditsioneer pidevalt töötas ja kuivatas, aga nüüd, kui välistemp. alla 5 kraadi (kont siis ju ei tööta) kõik udune.
Sai siis murega Trionicu poole mindud. Ja mis selgus - lisaks sellele, et vee väljavoolukanalid olid prahti täis, ei töödanud ka mootor, mis liigutab õhu tsirkulatsiooni klappi. Eraldi toitega funkas, aga "aju" taga ei miskit.
Asub see kapoti all "akvaariumis" salongi õhufiltri kõrval.
Ega midagi, mootor koju kaasa ja asja uurima. Välja näeb ta selline:
Lammutasin ta kaheks osaks, vasakul siis plastik-hammasratastega ülekanne. Pikk pulk keerab klappi kinni-lahti.
Paremal samuti mingi ülekanne kus sees mikromootor:
Mootori tagaosast on näha, et miski on seal päris kuumaks läinud:
Ega's midagi, jälle natuke lammutamist ja pääsesin kruvideni, mis mootorit kinni hoiavad:
Lõpuks siis niisugune pilt:
Kohe selge, et mootori kollektor (mille vastu harjad käivad) on tõsiselt kulunud.
Võtsin veel rohkem ribadeks:
Puhastasin kõik ära. Kuna harjad ilmselt vasest(?), olid kollektori lamellide vahed tihkelt pudi täis. Kindel lühis!
Ladusin kõik uuesti kokku ja võtsin "teise poole" ette:
Nagu näha, pole seal midagi huvitavat. Lootsin leida mingeid kontakte, mis pärast pika varda 160-kraadist pööret mootori välja lülivad...aga polnud midagi.
Ladusin kogu krempli kokku ja asusin "aju" kallale:
Mootorist tulevad kaks otsa klemmidele 2 ja 21. Edasi/tagasi käiku reguleerib draiver TA8050P. Vajutades nupule recirc antakse mootorile 20-ks sekundiks pinge. Kuna kumbki mootori klemm pole maandatud, siis muudab draiver iga nupule vajutusega 12V pinge polaarsust. Kui pikk võll jõuab oma pöörde ära teha, surutakse ta vastu piirajat ja tarbitav vool suureneb 45mA pealt 300mA-le. Skeem läheb tuliseks, kuid mitte ohtlikult, sest kannatab kuni 1,5A voolu ja omab lühisekaitset. Jupp ise on selline:
Proovisin eelnevalt ka suvalise 12V mootoriga...toimis. Niiet kiviga on kõik korras.
"Ajule" 12-voldise pinge andsin alaldist klemmidele 7 ja 22 ning "miinus" klemmile 1.
Niisugune pilt:
(vasakul all see hall jublakas on elektrooniline 3A kaitse...et kui miski päris lühisesse läheb, siis lülib välja)
Vasakul pildil siis peasüüdlane: lamellide vahed metallipuru täis, nõelaga sai nad puhtaks tõmmatud.
Ja enne lõplikku kokkupanekut otsustasin, et TA8050 tahab siiski mingit lisajahutust (parem pilt). Enne, kui mootor oli lühises läks ta ikka väga kuumaks...mine hullu tea. Eestis pole seda juppi saada kah:
Ongi kõik. Nüüd vaja veel see motoor Saabile tagasi panna...mis muidugi paras n..s saab olema ;).
Ahsoo...unustasin veel ütlemata, et ikka korda sain :P
Sai siis murega Trionicu poole mindud. Ja mis selgus - lisaks sellele, et vee väljavoolukanalid olid prahti täis, ei töödanud ka mootor, mis liigutab õhu tsirkulatsiooni klappi. Eraldi toitega funkas, aga "aju" taga ei miskit.
Asub see kapoti all "akvaariumis" salongi õhufiltri kõrval.
Ega midagi, mootor koju kaasa ja asja uurima. Välja näeb ta selline:
Lammutasin ta kaheks osaks, vasakul siis plastik-hammasratastega ülekanne. Pikk pulk keerab klappi kinni-lahti.
Paremal samuti mingi ülekanne kus sees mikromootor:
Mootori tagaosast on näha, et miski on seal päris kuumaks läinud:
Ega's midagi, jälle natuke lammutamist ja pääsesin kruvideni, mis mootorit kinni hoiavad:
Lõpuks siis niisugune pilt:
Kohe selge, et mootori kollektor (mille vastu harjad käivad) on tõsiselt kulunud.
Võtsin veel rohkem ribadeks:
Puhastasin kõik ära. Kuna harjad ilmselt vasest(?), olid kollektori lamellide vahed tihkelt pudi täis. Kindel lühis!
Ladusin kõik uuesti kokku ja võtsin "teise poole" ette:
Nagu näha, pole seal midagi huvitavat. Lootsin leida mingeid kontakte, mis pärast pika varda 160-kraadist pööret mootori välja lülivad...aga polnud midagi.
Ladusin kogu krempli kokku ja asusin "aju" kallale:
Mootorist tulevad kaks otsa klemmidele 2 ja 21. Edasi/tagasi käiku reguleerib draiver TA8050P. Vajutades nupule recirc antakse mootorile 20-ks sekundiks pinge. Kuna kumbki mootori klemm pole maandatud, siis muudab draiver iga nupule vajutusega 12V pinge polaarsust. Kui pikk võll jõuab oma pöörde ära teha, surutakse ta vastu piirajat ja tarbitav vool suureneb 45mA pealt 300mA-le. Skeem läheb tuliseks, kuid mitte ohtlikult, sest kannatab kuni 1,5A voolu ja omab lühisekaitset. Jupp ise on selline:
Proovisin eelnevalt ka suvalise 12V mootoriga...toimis. Niiet kiviga on kõik korras.
"Ajule" 12-voldise pinge andsin alaldist klemmidele 7 ja 22 ning "miinus" klemmile 1.
Niisugune pilt:
(vasakul all see hall jublakas on elektrooniline 3A kaitse...et kui miski päris lühisesse läheb, siis lülib välja)
Vasakul pildil siis peasüüdlane: lamellide vahed metallipuru täis, nõelaga sai nad puhtaks tõmmatud.
Ja enne lõplikku kokkupanekut otsustasin, et TA8050 tahab siiski mingit lisajahutust (parem pilt). Enne, kui mootor oli lühises läks ta ikka väga kuumaks...mine hullu tea. Eestis pole seda juppi saada kah:
Ongi kõik. Nüüd vaja veel see motoor Saabile tagasi panna...mis muidugi paras n..s saab olema ;).
Ahsoo...unustasin veel ütlemata, et ikka korda sain :P