1. leht 1-st

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 9:01
Postitas suur
Algselt postitas: Cyber
Algselt postitas: ken
Kuna pean endale uue summuti jooksu ostma siis küsiks seda,et mis juhtub kui katalüüsator vahelt ära võtta?
Kas olen valesti aru saanud et selle asemele võib panna reso?

Võib, aga sul tekib härraste ülevaatajatega probleem, kui sul teh. passis märge "bensiin-kat".


Katalüsaatori vahelt võtmine võib heitegaasid normist välja lüüa. Ega katti ilmaasjata vahele ei panda. tal ikka mingi funktsioon kah. Katalüsaatoris toimub järelpõlemine ja muud keemilised reaktsioonid mida ma väga täpselt kirjeldada ei oska.

Siin on heitegaasidest ja katalüsaatorist täpsemalt juttu. Üldiselt suhteliselt arusaadav jutt. Kes kogu teksti ei viitsi lugeda, siis allpool on katalüsaatorist kah juttu.

Muuseas lakiauto pakub mingit universaalset katalüsaatorit müüa. Kas see ei aita sind hädast välja kui Saabi oma üle jõu käib?

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 9:59
Postitas Cyber
Algselt postitas: suur
Katalüsaatori vahelt võtmine võib hetegaasid normist välja lüüa. Ega katti ilmaasjata vahele ei panda. tal ikka mingi funktsioon kah. Katalüsaatoris toimub järelpõlemine ja muud keemilised reaktsioonid mida ma väga täpselt kirjeldada ei oska.
No sellepärast tekivadki arusaamatused ülevaatajatega. Katt põletab heitgaasides seda kahjulikku sodi vähemaks ja tänu sellele jääb paar lindu su autost mööda lennates ellu. Ega see, et sa kat-i ära võtad, ei pane su mootorit "mürgisemalt" tööle. Tema teeb ikka täpselt seda, mis enne. Tagaotsast lihtsalt jõuab rammusam kraam välja.
Neid universaalseid katte pakuvad enamus summutimüüjaid vist juba, mitte ainult laki auto.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 10:22
Postitas ivomets
mõned tasakaalustatud võrrandid selle kohta, mis toimub katalysaatoris, et asi selgem oleks:

sisse lähevad: väljuvad:

2CO+02= 2C02
2C2H2+7O2= 4CO2+6H2O
2NO+"CO= N2+2CO2

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 10:25
Postitas suur
Algselt postitas: ivomets
mõned tasakaalustatud võrrandid selle kohta, mis toimub katalysaatoris, et asi selgem oleks:

sisse lähevad: väljuvad:

2CO+02= 2C02
2C2H2+7O2= 4CO2+6H2O
2NO+"CO= N2+2CO2


Ma just mõtlesin et kõige selle jaoks on lisahapnikku vaja. Kust see tuleb? Mingi lisatoru?
Ken'i autoteema all läheb risuks.

EDIT: Ma olen puupea. Lisahapnik tuleb ivometsa viimaselt realt.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 11:07
Postitas Cyber
Läbu likvideeritud.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 12:41
Postitas Ryhkija
Katalüsaatoris on pindadel mille vahelt heitgaasid läbi suunatakse siuksed toredad elemendid nagu plaatina (Pt), pallaadium (Pd) jt, mis alandavad eelkõige süsiniku (ka juba CO-ks seotu) ja hapniku vahelist reaktsioonibarjääri tekitades lühiaealisi vaheühendeid. Ja nagu ivomets ülal võrranditega näitas toimub samas ka lämmastikoksiidi redutseerimine vabaks lämmastikuks ehk selleks, mis see oli enne mootorisse sisenemist :P
Tegelikult peaks seal toimuma veel terve hulk mitmesuguseid pooleldi põlenud süsivesinike lõpuni oksüdeerimisreaktsioone, aga see on juba vastavate eriteadlaste kompetents.
Plii on aga katalüsaatorimürk moodustades plaatina ja teiste katalüsaatoritega püsiühendeid, mistõttu pliibensiin viib katalüsaatori reeglina pöördumatult rivist välja.
Kui ma õigesti mäletan, on tänapäeval kasutusel ka mingid orgaanilised katalüsaatorid, aga nad teevad põhimõtteliselt sama tööd :)

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 12:46
Postitas suur
Algselt postitas: Ryhkija
Katalüsaatoris on pindadel mille vahelt heitgaasid läbi suunatakse siuksed toredad elemendid nagu plaatina (Pt), pallaadium (Pd) jt, mis alandavad eelkõige süsiniku (ka juba CO-ks seotu) ja hapniku vahelist reaktsioonibarjääri tekitades lühiaealisi vaheühendeid. Ja nagu ivomets ülal võrranditega näitas toimub samas ka lämmastikoksiidi redutseerimine vabaks lämmastikuks ehk selleks, mis see oli enne mootorisse sisenemist :P


Jaa-jaa. Lämmastikoksiidi laguemisel vabaneb hapnik mida kasutatakse ära CO-st CO2-he saamiseks. Selge-selge.

EDIT: Ahh, Ivometsa valemis see ju kirjas, :wall::wall::wall:
Ma ka ikka tainapea.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 16:39
Postitas aljoga
keegi teab, mille poolest erinevad nn racing katid tavalistest kattidest? et mismoodi nood esimesed vabamalt masinal välja hingata lasevad?

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 16:53
Postitas NO FEAR
Kas kati olemasole või mitteolemasolu ka kütusekulu mõjutab? Mulle on kuskilt kuulda olnud, et liiter kuni paar suureneb, kui kat läbi on ja nii edasi...

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 17:11
Postitas aljoga
kui süsteemil asub lambda ka pärast katti (lisaks enne katti asuvale), siis võib katkine katt segu paigast ära viia küll ja sealhulgas ka kütusekulu ehk suurendada.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 06, 2005 19:38
Postitas Cyber
Vana ja väsinud kat on lihtsalt umbes ja mootor peab kõvasti rohkem tööd tegema, et kogu purts sealt läbi suruda. Sellega seoses kerkib ilmselt ka bensukulu ja edasiliikumine on ka vaevalisem.
Ilmselt need "racing" asjad ka pisut parema voolamisega on, ega seal muud pole. Nagi ka tavalised "racing" pütid Võibolla ei põleta nii hästi ka mudru ära. Lihtsalt oletan praegu.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: R Okt 07, 2005 10:01
Postitas aljoga
Algselt postitas: Cyber
Ilmselt need "racing" asjad ka pisut parema voolamisega on, ega seal muud pole. Nagi ka tavalised "racing" pütid Võibolla ei põleta nii hästi ka mudru ära. Lihtsalt oletan praegu.

mudru tase peaks ikka sama, st lubatu piires olema. ei tea, kas see järelpõletamine toimub siis kiiremini kuidagi või millisel muul põhjusel on nendel racing kattidel selline kosmiline hind? ja kas see ka põhjendatud on? SIIN joonisel on ära toodud, millist vastusurvet (?) väidetavalt avaldavad racing kattid, orig.kattid ja ilma kattita süsteem.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: R Okt 07, 2005 13:31
Postitas Cyber
Ilmselt pool hinnast tuleneb sõnast "racing"...;) Teine pool ilmselt tõesti paremast voolavusest.

Ma võtaks ka tegelikult sel pildil mainitud JT 3" väljalaske..:P ja katti nagunii pole. Aga see ei puutu praegu teemasse...

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: R Okt 07, 2005 13:48
Postitas aljoga
keegi svenska valdaja võiks selle teksti ära tõlkida: ;)

"METALLISK HÖGFLÖDES KATALYSATOR MED 3" ANSLUTNINGAR
Du kan investera i avstämt extraktorgrenrör och grovt avgassystem. Om du sedan har en keramisk katalysator typ original sitter den där ändå som en kork!
Hus av rostfritt stål med 3" anslutningsmuffar.
Fördelen med en katalysator med metallisk monolit kontra en av keramik är uppenbar.
Den keramiska är så spröd att väggarna kring genomströmningshålen måste vara tjocka för att konstruktion skall hålla. Det hämnar flödet. Se bilden till höger.
Den metalliska monoliten har lövtunna väggar, innebärande hålrum med större diameter som ger ett avsevärt bättre flöde.
M300 klarar rening av en motor på 3 liter med turboladdning (enligt SBP:s krav).
Om din gamla katalysator är slut, tänk på att kolla lambdavärdena.
Det kan vara defekt lambdasond som skadat din gamla katalysator."

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: L Okt 08, 2005 16:07
Postitas Trionic
to Aljoga:"race cat."parem läbilaskevõime,hõredam võrk(mis on jalkaplatsi suurune ),sellevõrra rohkem plaattina ja pallaadiumi,et tagant ikka lillelõhna tuleks,paremast sulamist korpus jne.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: E Okt 10, 2005 16:18
Postitas qdwin
"METALLISK HÖGFLÖDES KATALYSATOR MED 3" ANSLUTNINGAR

Metallic High flow cat. With 3 connections


Du kan investera i avstämt extraktorgrenrör och grovt avgassystem. Om du sedan har en keramisk katalysator typ original sitter den där ändå som en kork!

You might invest in tuned exhaust and large pipe system. If you remain the original cat (ceramic type) it will be there like a bottleneck.


Hus av rostfritt stål med 3" anslutningsmuffar.
Fördelen med en katalysator med metallisk monolit kontra en av keramik är uppenbar.
Den keramiska är så spröd att väggarna kring genomströmningshålen måste vara tjocka för att konstruktion skall hålla. Det hämnar flödet. Se bilden till höger.
Den metalliska monoliten har lövtunna väggar, innebärande hålrum med större diameter som ger ett avsevärt bättre flöde.
M300 klarar rening av en motor på 3 liter med turboladdning (enligt SBP:s krav).

M300 can manage a 3L engine with turbo.


Om din gamla katalysator är slut, tänk på att kolla lambdavärdena.
Det kan vara defekt lambdasond som skadat din gamla katalysator."

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: E Okt 10, 2005 16:46
Postitas Ryhkija
Algselt postitas: qdwin
"METALLISK HÖGFLÖDES KATALYSATOR MED 3" ANSLUTNINGAR ....

Tore pikk jutt, veel toredam kui keegi selle maakeelde ümber kah paneks, hetkel ei mõistnud ma küll eriti mis sääl kirjas on :wall:

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: E Okt 10, 2005 17:09
Postitas aljoga
Algselt postitas: qdwin
"Du kan investera i avstämt extraktorgrenrör och grovt avgassystem. Om du sedan har en keramisk katalysator typ original sitter den där ändå som en kork!

You might invest in tuned exhaust and large pipe system. If you remain the original cat (ceramic type) it will be there like a bottleneck.

jah, Svenska AAB jõudis ka selle jutu juba msn-is ära tõlkida ja teksti põhipoint oli selles, et sa võid küll matta hunniku raha jämedasse väljalaskesse ja võrdsete pikkustega torukollesse, kuid see kõik on mõttetu, kui vahele jääb pudelikaelana istuma orig.keraamiline kat.

Katalüsaatori tööst-tegemistest

Postitatud: N Okt 13, 2005 0:38
Postitas Trionic
Õnneks saab Saabidele ( kuni 95.a tonnised ja vanemad,kus kat. on flantsidega eraldatud "pükstest") osta orig. reso.Kat.on meil esialgu ainult ülekaejate huviorbiidis,selle saab külge keerata üv.ajaks.Griffiniga järele proovitud-tulemuseks müstiline väände vahe madalatel pööretel,kusjuures gaasid on ka ilma kat.ta normi piires.:notworthy: