Madala otsa vääne bensukatel
Tekkis lihtsalt selline huvi pärast küsimus, et milliste (või kas üldse?) võimalustega annab parandada bensuturbomootoritel madalama otsa väänet?
Praegu tuleb mu 2 liitrisel vaevu mingi elu sisse alles kusagil 2200 pöörde kandis või nii. Arusaadav, et see ongi neljaklapilisele ja võrdlemisi väikse kubaruutiga bensumootorile iseloomulik, aga kui on olemas võimalusi seda kasvõi natukene parandada, siis oleks huvitav kuulda mil moel.
Niimoodi tavapäraselt linnas sõites tundub Saab 2,2 liitrine 92kw diisel minu 160kw'sest bensukast palju särtsakam ja tarmukam olevat, aga no muidugi kui ma oma bensukal lasen 3000 pööret saavutada ja turbot vilisitada, siis rebib korralikult. Aga ei tahaks ju kogu aeg selliste pööretega sõita. Seega kui kuskil on kohe ja praegu jõudu vaja, siis on see võimatu, tuleb käik alla lapata ja niiöelda "peenestada".
Ootama jääda millal 1500-st pöördest lõpuks 2 ja pool tuhat saab, läheb liiga kaua aega ja see pole variant.
Alla turbo "tööle hakkamise" pööretel tundub see 2.0 bensukas nagu mingi hädine 1.8 60kw Audi 80 või midagi taolist, mitte mingit särtsakust ei ole.
Bi-turbo on kindlasti üks asi, mis teevad bensuturbokatel madala otsa vägagi väänderikkaks, aga no seda päris leiutama ei hakka. :D
Aga mis võiksid olla need reaalsemad ja kõnealla tulevamad võimalused, parandamaks bensukal seda madalat otsa? Palju mugavam oleks sõita siis kui ka "enne turbot" siiski mingi inimlik jõuvaru sellel autol oleks.
Praegu tuleb mu 2 liitrisel vaevu mingi elu sisse alles kusagil 2200 pöörde kandis või nii. Arusaadav, et see ongi neljaklapilisele ja võrdlemisi väikse kubaruutiga bensumootorile iseloomulik, aga kui on olemas võimalusi seda kasvõi natukene parandada, siis oleks huvitav kuulda mil moel.
Niimoodi tavapäraselt linnas sõites tundub Saab 2,2 liitrine 92kw diisel minu 160kw'sest bensukast palju särtsakam ja tarmukam olevat, aga no muidugi kui ma oma bensukal lasen 3000 pööret saavutada ja turbot vilisitada, siis rebib korralikult. Aga ei tahaks ju kogu aeg selliste pööretega sõita. Seega kui kuskil on kohe ja praegu jõudu vaja, siis on see võimatu, tuleb käik alla lapata ja niiöelda "peenestada".
Ootama jääda millal 1500-st pöördest lõpuks 2 ja pool tuhat saab, läheb liiga kaua aega ja see pole variant.
Alla turbo "tööle hakkamise" pööretel tundub see 2.0 bensukas nagu mingi hädine 1.8 60kw Audi 80 või midagi taolist, mitte mingit särtsakust ei ole.
Bi-turbo on kindlasti üks asi, mis teevad bensuturbokatel madala otsa vägagi väänderikkaks, aga no seda päris leiutama ei hakka. :D
Aga mis võiksid olla need reaalsemad ja kõnealla tulevamad võimalused, parandamaks bensukal seda madalat otsa? Palju mugavam oleks sõita siis kui ka "enne turbot" siiski mingi inimlik jõuvaru sellel autol oleks.
Diiselmootorit ja bensiinimootorit ei saa ikka võrrelda. Diisel väänab oma olemuselt(aeglasema käigulisem, suurem surveaste jne) juba väga madalalt ning bensiini tarvitav mootor ei ole selleks kuidagi suuteline. Benaturbod on suutelised tglt juba niigi madalalt piisavalt jõudu välja andma(võrreldes vabalt hingavana). Muidugi oleneb kõik ju turbo suurusest ja mootori kubatuurist.
Ja pealegi pole mõtet bensiinimootorit koormata nende 1xxx pööretega kogu aeg. Teine võimalus on turbo asemele panna supercharger, mis töötab otse väntvõlli pealt ning selline asi nagu turbo lag üldse puudub, iseasi kui odav see lõbu on:P.
Ja pealegi pole mõtet bensiinimootorit koormata nende 1xxx pööretega kogu aeg. Teine võimalus on turbo asemele panna supercharger, mis töötab otse väntvõlli pealt ning selline asi nagu turbo lag üldse puudub, iseasi kui odav see lõbu on:P.
Ei ole head ilma halvata. Üheks variandiks veelgi väiksem turbo, et suhteliselt aeglased väljaheitegaasid suudaksid juba 1000 pöörde pealt kompressori tiivikut piisavalt ringi ajada.
Diisliga ei saa muidugi võrrelda ja vääne kaob 3000-st pöördest olematuks - kellele see meeldiks ;)
Kaks turbot koos töötama, väike ja suur. Tulemus parem, aga keeruline teha.
Väljalase vabamaks, siis algab elu natuke madalamatel pööretel. Sisselase (turbo -> throttle body) võimalikult lühikeseks. Võibolla kompressor surub juba "peaaegu", aga õhu teekond gaasiklapini on ilmatuma pikk. Mõte kindlasti hea, aga teostada mitte nii lihtne.
Kui oled harjunud pidevalt sõitma madalate pööretega, on see tõesti probleemiks. Ise olen märganud, et sõidan üha rohkem kõrgete pööretega võrreldes endise T25-ga. Kui see midagi ütleb, siis 4. käiku 50...60 pealt veel sisse ei pane. Pöördeid on siis 2100...2200.
Mis tähendab, et ka gaasipedaal on piisavalt tundlik, et vajadusel kiirelt reageerida.
Siis pole ka oluline, et max. rõhk saabub alles ca 3200 pöörde peal, sest...see saabub väga kähku :cool:
Diisliga ei saa muidugi võrrelda ja vääne kaob 3000-st pöördest olematuks - kellele see meeldiks ;)
Kaks turbot koos töötama, väike ja suur. Tulemus parem, aga keeruline teha.
Väljalase vabamaks, siis algab elu natuke madalamatel pööretel. Sisselase (turbo -> throttle body) võimalikult lühikeseks. Võibolla kompressor surub juba "peaaegu", aga õhu teekond gaasiklapini on ilmatuma pikk. Mõte kindlasti hea, aga teostada mitte nii lihtne.
Kui oled harjunud pidevalt sõitma madalate pööretega, on see tõesti probleemiks. Ise olen märganud, et sõidan üha rohkem kõrgete pööretega võrreldes endise T25-ga. Kui see midagi ütleb, siis 4. käiku 50...60 pealt veel sisse ei pane. Pöördeid on siis 2100...2200.
Mis tähendab, et ka gaasipedaal on piisavalt tundlik, et vajadusel kiirelt reageerida.
Siis pole ka oluline, et max. rõhk saabub alles ca 3200 pöörde peal, sest...see saabub väga kähku :cool:
-
- Täiesti Mõttetu Mölaööbik
- Postitusi: 14292
- Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9000 '96, V70 '03
- Kontakt:
hahaa.. sõitke automaadiga..:) krt, ma küll ei julge öelda, et alla 3k pöörde kuidagi laisk oleks auto. Ma linnatingimustes ei lasegi tavaliselt väga üle 3-3.5k pöörde ja ei ole veel kunagi tekkinud tunnet, et ma kellelegi jalgu jääks.
Lisa kompotti, aero kast, millel on pikad käigud ning suur vurr ning sul on täiesti kummipael auto ilmselt kuni 2500 rpm'ini...
Ise sõidan üsna madalatel pööretel ja pole seal mingit väänet.
Ega bensukal muud suurt teha pole kui lajatad 1 kuni 3 käiku alla, parem jalg sirgeks ning siis kaob see väände probleem ära....
Ise sõidan üsna madalatel pööretel ja pole seal mingit väänet.
Ega bensukal muud suurt teha pole kui lajatad 1 kuni 3 käiku alla, parem jalg sirgeks ning siis kaob see väände probleem ära....
Iga ratas veab and then some!
No ei tea, IFF, kas just kummipael.
Mitsu ja 28RS ärkavad sarnaselt.
3. käik, pedaal põrandasse:
0s - 0,1bar - 2330RPM
1s - 0,5bar - 2510RPM
2s - 0,9bar - 2745RPM
3s - 1,35bar - 3050RPM
4s - 1,84bar - 3470RPM
Sul on algus umbes sama, kastid meil ühesugused.
edit: 2-liitrine on natuke "paelam" jah kahjuks....
Mitsu ja 28RS ärkavad sarnaselt.
3. käik, pedaal põrandasse:
0s - 0,1bar - 2330RPM
1s - 0,5bar - 2510RPM
2s - 0,9bar - 2745RPM
3s - 1,35bar - 3050RPM
4s - 1,84bar - 3470RPM
Sul on algus umbes sama, kastid meil ühesugused.
edit: 2-liitrine on natuke "paelam" jah kahjuks....
No ei tea, IFF, kas just kummipael.
Mitsu ja 28RS ärkavad sarnaselt.
3. käik, pedaal põrandasse:
0s - 0,1bar - 2330RPM
1s - 0,5bar - 2510RPM
2s - 0,9bar - 2745RPM
3s - 1,35bar - 3050RPM
4s - 1,84bar - 3470RPM
Sul on algus umbes sama, kastid meil ühesugused.
edit: 2-liitrine on natuke "paelam" jah kahjuks....
Oh ei ma ei pidanud üldse silmas enda masinat.... Kui sa tähele paned ma kasutasin väljendit "suur vurr". Mina oma väikse redisega ei pretendeeri sinna lähedalegi. :)
Iga ratas veab and then some!
Küsiks ka siis vahele, et kuidas siis näiteks 2.0 l 154 kw aerol need sekundid, barid ja pöörded on? Kas sinna annab ka mingit softituuningut, teist vurri või mingit asja juurde aretada? Hetkel liigub hästi küll aga alati on hea teada, et kas annab veel midagi kuskilt välja pigistada :)
-
- T7 sekspert
- Postitusi: 2714
- Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
- Asukoht: Tallinn
- Auto: 9-5 Aero-R
Kui sa pead silmas 9-3SS/SC Aerot, siis ka sinna annab softituuningut teha. Juhul, kui aastakäik jääb vahemikku 2003-2006. Originaalsoftide on vääne üsna õnnetu, seega reeglina suurendatakse just seda. Hobujõude Saabiga taga ajada ei tasu...;)
Tekib küll vahest endalgi tunne ja vajadus käik või paar madalamaks lülitada, kuid üldjuhul sujuvalt 50 ga linnas liigeldes on ikkagi 5 käik sees (tegelikult isegi 45km). Muidugi kui kusagil mõni eespool pidurdab peale mida kiirendada vaja on ega eriti väänet ei tunne küll.
Samas näib kuidagi tobe linnakiirusel liigeldes tahhomeetril seierit pidevalt 2500+ pööretel näha. Kas ma olen vananemas?
Ja kui juba arutlemiseks läks ega see 50km/h 5 käiguga sõitmine (ei räägi sadade kilomeetrite läbimisest) väga laastavalt sõidukile ei mõju?
Samas näib kuidagi tobe linnakiirusel liigeldes tahhomeetril seierit pidevalt 2500+ pööretel näha. Kas ma olen vananemas?
Ja kui juba arutlemiseks läks ega see 50km/h 5 käiguga sõitmine (ei räägi sadade kilomeetrite läbimisest) väga laastavalt sõidukile ei mõju?
-
- Saabiklubi liige
- Postitusi: 1036
- Liitunud: P Juul 01, 2007 10:41
- Asukoht:
- Auto:
Küsiks ka siis vahele, et kuidas siis näiteks 2.0 l 154 kw aerol need sekundid, barid ja pöörded on? Kas sinna annab ka mingit softituuningut, teist vurri või mingit asja juurde aretada? Hetkel liigub hästi küll aga alati on hea teada, et kas annab veel midagi kuskilt välja pigistada :)
Annab ikka juurde kruttida Vaata kasvõi SIIA
Tekib küll vahest endalgi tunne ja vajadus käik või paar madalamaks lülitada, kuid üldjuhul sujuvalt 50 ga linnas liigeldes on ikkagi 5 käik sees (tegelikult isegi 45km). Muidugi kui kusagil mõni eespool pidurdab peale mida kiirendada vaja on ega eriti väänet ei tunne küll.
Samas näib kuidagi tobe linnakiirusel liigeldes tahhomeetril seierit pidevalt 2500+ pööretel näha. Kas ma olen vananemas?
Ja kui juba arutlemiseks läks ega see 50km/h 5 käiguga sõitmine (ei räägi sadade kilomeetrite läbimisest) väga laastavalt sõidukile ei mõju?
5 käiguga 50km/h on küll auto piinamine.
Tekib küll vahest endalgi tunne ja vajadus käik või paar madalamaks lülitada, kuid üldjuhul sujuvalt 50 ga linnas liigeldes on ikkagi 5 käik sees (tegelikult isegi 45km). Muidugi kui kusagil mõni eespool pidurdab peale mida kiirendada vaja on ega eriti väänet ei tunne küll.
Samas näib kuidagi tobe linnakiirusel liigeldes tahhomeetril seierit pidevalt 2500+ pööretel näha. Kas ma olen vananemas?
Ja kui juba arutlemiseks läks ega see 50km/h 5 käiguga sõitmine (ei räägi sadade kilomeetrite läbimisest) väga laastavalt sõidukile ei mõju?
Olen ka proovinud nii sõita, paras piin on ikka ja absoluutselt mõttetu. Neljas on maksimaalne ja jätab võimaluse ka kiirendada.
Aga muidugi roolivõim, autosõit.ee jt. promovad seda hoolega. Inimene säästab ju ikkagi 0,1 ml kütust, mis siis et madalate pööretega sõitmine pikemas perspektiivis mootorile just hästi ei mõju.
Just, kastide ja diffrite ülekanded varieeruvad suuresti. Mõned konkreetsed näited tonnise kohta:
GM seeria kast (2.0 ilma turbota) - kiirus 90kmh ja pöörded 2800, kiirus 60 ja pöörded 1850
FM5 seeria kõige kiirem (nn. Aero kast) - kiirus 90kmh ja pöörded 1800, kiirus 60 ja pöörded 1200
Siit on ilmne, miks üks saab 60'ga sõites viiendat käiku pruukida ja teine mitte. Aga vaidlused foorumites jätkuvad ilmselt veel pikalt....
GM seeria kast (2.0 ilma turbota) - kiirus 90kmh ja pöörded 2800, kiirus 60 ja pöörded 1850
FM5 seeria kõige kiirem (nn. Aero kast) - kiirus 90kmh ja pöörded 1800, kiirus 60 ja pöörded 1200
Siit on ilmne, miks üks saab 60'ga sõites viiendat käiku pruukida ja teine mitte. Aga vaidlused foorumites jätkuvad ilmselt veel pikalt....
Diiselmootorit ja bensiinimootorit ei saa ikka võrrelda. Diisel väänab oma olemuselt(aeglasema käigulisem, suurem surveaste jne) juba väga madalalt ning bensiini tarvitav mootor ei ole selleks kuidagi suuteline. ....
Ka dislasid on igasuguseid. Mõned tänapäevased (nagu see pisike, mis mu mitte-saabil kapoti all) on ikka tühikäigu kandis väga hambutud, endine 2.2TiD oli täiesti teine maailm, kuigi kW ja Nm niipalju rohkem polnudki.
Ise hakkasin ka pea kaks aastat tagasi linnas u 60 peal 5-ndat sisse panema. Väänet pole ja kiirendust ka mitte, aga vaikselt kruiisida saab. Pöörded kuskil 1400 peal. Linnasõidus sain sellega pea 1L 100le väiksema kulu.
Veel parem on muidugi üldse käik välja võtta Raske 9-5 veereb vägagi hästi.
Veel parem on muidugi üldse käik välja võtta Raske 9-5 veereb vägagi hästi.
There ain't no way but the hard way. Get used to it.
Tekib küll vahest endalgi tunne ja vajadus käik või paar madalamaks lülitada, kuid üldjuhul sujuvalt 50 ga linnas liigeldes on ikkagi 5 käik sees (tegelikult isegi 45km). Muidugi kui kusagil mõni eespool pidurdab peale mida kiirendada vaja on ega eriti väänet ei tunne küll.
Samas näib kuidagi tobe linnakiirusel liigeldes tahhomeetril seierit pidevalt 2500+ pööretel näha. Kas ma olen vananemas?
Ja kui juba arutlemiseks läks ega see 50km/h 5 käiguga sõitmine (ei räägi sadade kilomeetrite läbimisest) väga laastavalt sõidukile ei mõju?
5 käiguga 50km/h on küll auto piinamine.
Ei ütleks et piinamine, ja olgem ausad, kes 50ga täpselt ikka sõidab? 5 käik, 60km/h (Tartus ntx mööda Turu tänavat ja Riia tänavast alla) sujuvas linnaliikluses pole mingi probleem - suurendab ökonoomsust minu meelest ainult, aga nagu öeldud, oleneb ka kastist. Isiklikult kasutan rohkem küll 3dat ja 4dat. Kui aga vaja kiirelt reageerida, siis 3 käik 50-60 km/h pealt on väga nobe (vähemalt mu LPT-l).
Kogenud Aeronaut.
Minu 2008 a 9-3 SS 2.0T on siis orig 110kw aga tänu maptun stage 1le on välja saadud 164 kw.
Uuringu järgi maptunist on hetkel 250 hp ja 330 väänet, tõsiselt rebima hakkab juba 1500 pöörde pealt.
Kiirused,käigud : 5 pole mõtet linnas sisse nügida, et 50 km/h kulgeda sest pööre jääb liiga alla, kah kuskile sinna 1200 peale, 90km/h on pööret kuskil 1800 ringis ja 100 km/h on pea täpselt 2000 pööret.
Proovisin ka originaal seades ja vahe on nagu öö ja päev, originaal seades on ikka kordades uimasem minek !
Ma soovitaks küll maptun-i või muud ettevõtet kes tegeleb Saabi softide ringi mappimisega. :)
Uuringu järgi maptunist on hetkel 250 hp ja 330 väänet, tõsiselt rebima hakkab juba 1500 pöörde pealt.
Kiirused,käigud : 5 pole mõtet linnas sisse nügida, et 50 km/h kulgeda sest pööre jääb liiga alla, kah kuskile sinna 1200 peale, 90km/h on pööret kuskil 1800 ringis ja 100 km/h on pea täpselt 2000 pööret.
Proovisin ka originaal seades ja vahe on nagu öö ja päev, originaal seades on ikka kordades uimasem minek !
Ma soovitaks küll maptun-i või muud ettevõtet kes tegeleb Saabi softide ringi mappimisega. :)
Saab 9-3 MapTun Performance