Saab Sonett II V4 1967, aatom

Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7447
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#76

N Mär 11, 2021 18:25

Väga lahe!
me tegime selliseid asju ylikooli esimesel kursusel mosse võllidega :D
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#77

L Mär 13, 2021 22:02

2 päeva jändamis ja kolvid plokis sees. Kõigepealt panin väntvõlli uute laagritega sisse. Käib sulgkergelt ja ei loksu mingit pidi, e. siis kõver nagu pole. Tore, hea algus. Siis võtsin kolvid / kepsud ette. Kolbidega, peale sõrmede sisse pressimist spetsialisti juures (kepsu laager kuumaks) mäletasin, et 2 kolvi sõrmed liikusid vabalt, üks vähe kehvemini, viimane suisa raskelt. Nu ja siis avastasin, et pressimise tulemusena oli kuidagi 2 kolvi sõrmedele kriimud tekkinud, pagan kuis sa nüüd enam neist lahti saad. Lihvisin siis 1000 pika (lõigatud riba) liivapaberiga seestpoolt ja tegin muudki hookus-pookust, sain liikuma.

Ja siis panen prooviks 4 silindri kepsu/kolvi koos uute laagritega väntvõlli külge, et no lihtsalt igaks juhuks, pagan loksub teine (juhtus olema ka kõige kulunum sõrm väntvõllil). Mõõtsin siis kepsu suure laagri pesa supleriga üle (üllatavalt täpne see hiinakas, kunagi ammu alist tellitud, mikromeetri 50mm kalibreerimise mõõdupulka näitas täpselt 50,00mm), pagan ovaalsed ja välja veninud nii, et poltide suunal enam-vähem mõõdus, teist pidi kõik kepsud 0,06 - 0,08 mm ovaalsed. No kui aus olla, siis oleks pidanud laskma väntvõlli üle lihvida, kepsu suured laagri pesad ka üle tegema, et mõõtu saada ja siis remontmõõdus saaledega (mida pole saada eriti) kokku panema aga ei viitsi/taha veel lisaks raha alla panna. Mis seal ikka, laual liivapaberi peal lihvisin siis kepsu vastused lühemaks, et supleriga mõõtes ühtlaselt mõõdus oleks. Lisaprobleemi tekitas veel ka see, et mõõtsin mikromeetriga väntvõlli kepsu sõrmed üle, mis pagan kah eri mõõdus (tehase min. 53,99mm), kaks 53,98, üks 53,97, 4 silinder aga (mis saab parimat õlitust) 53,96. Lihvi siis igale silindrile täiendavalt oma mõõtu (tehase järgi lubatud vahe 0,02 - 0,05mm aga jätsin ca. 0,06mm. Tegin pisikese paberitükiga 2 silindril vahe testi ka, e. lasin paberi kokku pressida ja siis mõõtsin mikromeetriga seda pisikest paberitükki). Kõigele lisaks suutis 3 silinder kah veel ebameeldivalt üllatada, nimelt enne proovimist vaatasin 2 ringi väntvõlli peal kepsu sõrme üle, ega seal miskit kriimu vm. peal ole ja ei näinud miskit, panen siis kepsu prooviks külge ja pagan käib pisut raskelt, võtan ära, keskel miski vao kuni punaseni saalele sisse tõmmanud. Kust see veel sinna tekkinud oli, no ei saa aru. Lihvisin selle koha väntvõllil liivapaberiga ära, pisut hoonisin saale üle ja panin kokku.

Ehk siis püüad igati tähelepanelik olla, aga ikka leidub üllatusi. Kui kõik olin kokku pannud, siis väntvõlli keerates, no käib raskelt, eriti just siis, kui kolvid kõik keskel. Mõistagi silindri seinad veel karedad jne. Aga kuna jõuan kenasti 10cm jõuõlaga väntvõlli keerata, vast on kõik õigesti koos. Peab lootma, et kõik laagrid vast said nüüd nii, et õlirõhku ka peab. Eks järgmisena peab õlipumba üle vaatama, võib-olla on üldse uut vaja ...

Ja kõige lõpuks, liiga palju aega on mööda läinud mootori lahti võtmisest. Enam ju ei mäleta kuhu mis pikkusega ja millise seibiga asjad käivad. Näiteks leidsin ära pestud mootori poltide/mutrite/seibide juurest 2 mutrit, mis sobiksid täpselt kepsudele (teist tooni, nagu vase karva pealispinnaga), no kuhu need veel käisid ...
.
Mootorpealt.jpg
Mootorpealt.jpg (189.45 KiB) Vaadatud 1339 korda
Mootoralt.jpg
Mootoralt.jpg (190.56 KiB) Vaadatud 1339 korda
Kolbsormekriim.jpg
Kolbsormekriim.jpg (98.26 KiB) Vaadatud 1339 korda
Abivahendid.jpg
Abivahendid.jpg (72.23 KiB) Vaadatud 1339 korda
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7447
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#78

L Mär 13, 2021 22:53

Liigsed mutrid käivaid sisselaske kinnitamiseks ploki kýlge. ülejaanud on poldid
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#79

L Mär 20, 2021 15:44

Pisike samm taas edasi mootori kokkupanekul. Sai "värvi töökoda" avatud (liivaprits + puhastus traatharjaga + krunt + värv). Esikaanel ka uus rihmaratta tihend, ei pannud tihendite komplektis olnud musta, vaid ostsin eraldi tiba kvaliteetsema (pruun, mitte must) Corteco 12016927B. Värviga keeruline, mis ja kuidas sellel nn. Silver mootoril värvitud, aga tuhnides netis, vaadates kuis minu mootoril värvid olid, siis tundub, et peale komplekteerimist tõmmati lihtsalt kogu mootorile värv selga (karbussi ja selle alumist osa vist polnud küljes). Ja võtsin eeskujuks ühe tehase pildi, seal ka alumine rihmaratas hõbedane, minu autol tundus must, tegin selle kah hõbedaseks. Ventilaatorile uus laager kah, suutsin nii sisse saada, et taga olnud kapsel (mida paigaldati vaid algusotsa mootoritele) jäi külge.

Ja õlipump sai üle vaadatud, tagakaan maha võetud, lihvitud siledaks kriimudest/kulumisest. Mõõtsin ära ka vahed nii tagakaanel, kui ka pumba rõngasosal, mõlemad 2x alla selle, mis raamatus kirjas. Õlipumba rõngasosal ilusasti näha, et miski terakene rõngakujulise vao tekitanud.

Ette võtsin ka karteri kaane, see roostest parajalt puretud + mõlgid. Mõlgid tagusin välja ja sulatasin vaske pinnakatteks, aga ei õnnestunud hästi, tehtud kohtadesse tekkisid mõrad, peab kuidagi teisiti tegema.
.
ventikas enne.jpg
ventikas enne.jpg (310.98 KiB) Vaadatud 1195 korda
Kaane varvimine.jpg
Kaane varvimine.jpg (285.05 KiB) Vaadatud 1195 korda
OliPump.jpg
OliPump.jpg (223.78 KiB) Vaadatud 1195 korda
Karter.jpg
Karter.jpg (197.25 KiB) Vaadatud 1195 korda
2.jpg
2.jpg (52.7 KiB) Vaadatud 1195 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#80

E Mär 22, 2021 15:26

Pisike samm mootoriga taas edasi. Rihmaratas ja ventilaator sai kah pildi tarbeks külge pandud.
Ja Rootsist sai taas oksjonilt mõned vidinad ostetud, ka pildil olev väga heas korras tasakaalustusvõlli hammasratas. Nukkvõlli hammasratta jätsin mootoris olnud.
.
MEsi1.jpg
MEsi1.jpg (238.7 KiB) Vaadatud 1087 korda
MEsi2.jpg
MEsi2.jpg (198.04 KiB) Vaadatud 1087 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#81

R Mär 26, 2021 18:12

Inimene õpib kogu elu ... karteriga püsti hädas (teoorias oleks miskit uuema mootori oma panna, aga tahaks originaali säilitada). Oli teine mõlkis ja mõnes kohas väga sügavalt roosteauguline. No puhastasin siis ära, õrnalt liivapritsiga kah uurded üle (Si e. räni ju pommitatakse metalli külge ja segab hiljem keevitamist vm.). Olen varem väga edukalt isegi õhukest plekki (õhupuhastaja korpus) nii taastanud, et sulatanud Tig-iga vaske aukudesse/uuretesse, kõik väga ok. Aga nüüd paganama karter paistab miskist erisulamist olema. Plaanisin ka siin vasega metalli pinna katta, et hea pärast lihvida jne. Aga paarist kohast kurivaim tõmbab jahtudes prao sisse. Sealt, kus vist vask enam ei kata vaid sulab rauaga/sulamiga kokku. Rumalusest nendele pragudele lähenesin siis Tig + rauavardad (õige asi mõistagi), aga see tegi olukorra veelgi hullemaks (pagan no ei saa aru, isegi kahte plekki lastakse Tig-iga kokku, et parem õmblus jne. , Mig nagu odav/robustne lahendus, minul seni nagu vastupidine kogemus isegi argoon gaasiga). Ehk siis pragusid tuli aina juurde. Mis oleks nüüd hea lahendus, oskab keegi soovitada, madalatemperatuuriline joodis ca. 600 kraadi (ei pea silmas tina), aga mul pole nn. "pitsi", tavaline gaasipõleti jääb nõrgaks, lisaks eraldab liiast veeauru jne. Ah ja see pildil vann liivaga aitas karteri kuju väga hästi hoida keevitades, aga tundub, et ette soojendamine pragudele pigem annab hoogu juurde, isegi üsna paksu metalli uuesti sulatades, sula olekus kõik ok. aga jahtudes pragu sees, ei aidanud ka pliidil täisvõimsusel ette/järgi soojas hoidmine (nii et pliidiraud punane). Võib-olla oleks aidanud kohe Mig e. traatkeevitusega pragudele lähenema. Lekkekindlust testisin puhastusbensiiniga, kohe näha, kui lekib.
.
karter1.jpg
karter1.jpg (244.07 KiB) Vaadatud 848 korda
karter2.jpg
karter2.jpg (185.44 KiB) Vaadatud 848 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#82

R Apr 09, 2021 21:40

Karter tehtud, kas ka pidama jääb, näitab aeg. Sai nii seest kui väljast korralikult tinatatud, siis epokrunt ja värv selga (kuis temperatuuri talub, eks näis, üle 100 kraadi seal ju).

Ja hoian Rootsis silma peal, kui pakutakse miskit sobivat soodsalt, siis võtan ära. Nii sai ostetud kroomitud kojamehed hea hinnaga. Pole küll mainitud, et Saab-ile (aga Alfale küll), kuid õige mõõdu (13") ja otsaga. Korralikud kroomitud kojamehe varred on kah juba olemas, paraku paindekoht klaasi tasapinna suhtes vales kohas (varre otsas, mitte keskel), e. siis kojamehed ei läheks kapoti alla peitu, originaalis lähevad. Pildil originaalvars, mida kahjuks oli autoga 1tk. Ja kojamehe kummid pagan teab kui mitukümmend aastat vanad, jummala pehmed ...

Värvimisel eile tegi ilmataat ka vigureid. Sain värvi väga kenasti selga (õues, päike paistis, 10+ kraadi, vähe pilvi jne.), puhastan püstolit ja siis ei tea kust mõned suured lumelärtsakad tekkisid, muidugi maandusid ka karterile. Alguses nägi niru välja, aga hiljem, kui sulas ja aurustus, polnudki nii hull, ei viitsi uuesti üle värvida.
.
KarterVarvitud.jpg
KarterVarvitud.jpg (144.22 KiB) Vaadatud 635 korda
kojamees.jpg
kojamees.jpg (154.94 KiB) Vaadatud 635 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#83

K Apr 14, 2021 22:57

Saksamaalt pisut juppe tellitud, täna saabusid, ka uus õlipumba vars vm. Saab nüüd altpoolt kokku panna. Lisaks ostsin ka viimased tugevad klapivedrud sellest poest ja said Ivometsa palvel üle mõõdetud. Üllatuslikult sama tugevad, kui vanad, aga olulisemalt pikem ca. 3mm (vana vedru 48,3mm, raamatu järgi 48,5, uus 51,2mm). Ehk siis on lõppkokkuvõttes need uued vedrud kas sama head või isegi pisut paremad, kui originaalis "Monte Carlo" 96 või Sonetti mootoris olnud (6.7mm => 265-294N).
.
Vidinad1.jpg
Vidinad1.jpg (223.62 KiB) Vaadatud 526 korda
Klapivedrud1.jpg
Klapivedrud1.jpg (70.59 KiB) Vaadatud 526 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#84

K Apr 21, 2021 20:48

Sai täna vähe pulli tehtud e. testitud taas. Varasematel päevadel läks tagumine simmerling külge, siis mõksitud/tihend/taas mõksitud ja karter alla. Pagan selle poolkaares eraldi kummitihendiga olin hädas, punnitas ennast soonest välja pidevalt. Lisaks karteri korgi (või selle sarnane, väga pehme ja vetruv) tihend kippus poltide kinnikeeramisel välja paisuma. Igatahes pidin poole nõrgemalt, kui raamatus, poldid kinni keerama. Täna siis õlikork külge, manomeeter järgi, üleval 2 äravoolu voolikut juurde jne. Õli, odav täissünt 5W40 (et külmalt vedelam oleks) sisse ja siis õlipumba vars 6mm padruni abil akutrelli külge ja akutrellile kiire/lihtne elektrooniline pööretelugeja juurde. Õnneks hetkel vähemalt õli ei leki.

Ja saingi manomeetri "punasesse", üsna kergelt. Nagu näha, siis 4,2 bar on maksimaalne rõhk (raamatus 3,3-3,9), tekkis kohe (mõistagi peale õlifiltri täitumist) ja langus nulli peale õlipumba seiskamist ca. 3 sekundi pärast. Pöördeid oli max rõhu kätte saamiseks vaja vaid 360 (ümber arvutatuna väntvõllile, e. nukkvõll 2x aeglasem), 2 bar tuli kätte 240 pöördega.

Tundub nagu hea, veel enam, et pead pole küljes ja seal hetkel 2 läbi jooksvat voolikut. Samas uurides igatsorti graafikuid, siis viskoosuse vahe isegi 5W40 täissündil 15° -> 100° on ca. 20 korda (300cSt / 15cSt). Kuis see nüüd õlirõhk/pöörded/temperatuur ümber arvutada ... Lihtsalt läbi korrutades nigu jäägi rõhku järgi. Eks kui mootori käima ükskord saab, siis selgub tõde. Ja proovisin ka nii, et õlipump töötas rõhul pisut alla 4, keerasin väntvõlli ringi, õnneks rõhumuutust sellest ei tekkinud.
.
MootoriTest.jpg
MootoriTest.jpg (317.18 KiB) Vaadatud 394 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#85

R Apr 23, 2021 19:34

Täna saabus sisuliselt saatmiskulu hinnaga kaitsmekarbi kaas, see oli puudu. Huvitava õrnalt pruuni tooniga must plastik, polegi sellist varem näinud. Ja 2 nime tagakaanel pisut erinevad mu 76 aasta 96 kaanest.
.
Kaitsmekarbikaan.jpg
Kaitsmekarbikaan.jpg (104.29 KiB) Vaadatud 290 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 724
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#86

K Apr 28, 2021 19:34

Mootoril hooratas küljes (täitsa 1966 aasta kuupäevaga, aga väga raske oli puhastada, vist siduri tolm vm. oli pindadele kleepunud ja isegi lahustiga kergelt ei eemaldunud) ja sai ehitatud miski pesa talle. Üks igivana 180W vene mootor külge, omajagu pusimist mootori otsa miski pisikese rihmaratta saamisega ja käega hoogu andes saigi mootori käima. Aga üle poole tunni ei kannata see mootor töötamist, sest tegelik võimsus, mida elektrimootor tarvitab, on ca. 350W. Nüüd saab siis mootorit pisut sisse töötada. Väike video kah:
.
MootoriTestimine.jpg
MootoriTestimine.jpg (371.78 KiB) Vaadatud 166 korda
Vasta