1. leht 6-st

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Veebr 11, 2017 20:20
Postitas aatom
Pilt

Kus küülikuid on, sinna sigineb neid ikka juurde :headbang:
Muide nimeks panin just selle, mis tehnilistes paberites kirjas, pole nagu kuskil Saab 96 ...
Tegu siis 2 taktilise masinaga, 40 hobust paberitel, tegelikult peal aga 3 karburaatoriga mootor, millel 46 hobust, kõigest 880Kg jne.

Minu 3 aasta Rootsi ja pisut ka Soome autoturul silma peal hoidmine lõppes hoopis Hollandi autooksjonilt catawiki Rootsi paberitega (e. polnud veel Hollandis arvele võetud) masina ostuga. Oksjoni hind iseenesest kujunes kõrgeks, miski tegelane trügis hinnaga täpselt minu arvestatud max. piirini. Aga 5 minutit enne lõppu mõtlesin, et proovin, nagunii lüüakse üle. Pagan ei löödud :red: , kujutan ette seda vandumist kuskil euroopas, kui võileib näpus arvuti taha maanduti.

Tegelikult tahtsin ma hoopis Saab 95-te, kahetaktilist, ideaalis just sellise ninaga, milline 96 nüüd mul on (minumeelest ilusaim küülik). Aga selle aja jooksul on vaid 2 müügis olnud, mõlema puhul olen mõtlema jäänud (kas väga roostes või palju asju puudu) ja on ära ostetud. Nüüd aga ei liigu neid üldse enam ...

Muide see auto on vanem kui mina :freak: , ja sellise vanuse kohta tegelikult päris hea, samas tööd jagub. Värv on originaal, aga kohti, mis teha tahavad, ikka leiab, loodan originaalvärvi säilitada. Keevitamata ei saa, esitiibade või pigem just mootori poolne osa ülaosas keskel paistab läbi ja taga amordi kanduritel ka pikki-miski-jama. Muus osas, ka põhja alt väga hea. Kõik kroomliistud ilusad ja olemas, aga stanged vajavad taastamist. Lisaks ühel stange iluvidinal mõlk sees ja ka taga tiival tule all üks mõlk.

Salong aga sellise vanuse kohta lihtsalt super. Lagi nagu uus, istmekatted peaaegu kulumata (kulumist pisut näha vaid nahal).

Ja kaasa sain ka meeletu hunniku originaaldokumente (ka originaal lisavarustus olemas). Sealt selgub, et läbisõit vist ongi vaid ca. 100Kkm, vägev. Aga masin on arvatavasti seisnud alates 1976 aastast. Seega kõik tuleb üle käia. Eelmisi omanikke 3, esimese nimi ilusasti salongis jalgade juures kirjas.
Mootoriga on aga kehvemad lood, nimelt kinni, seega kapremondist ei pääse. Kaasa sain ka ühe täiskomplektse mootori (ühe karburaatoriga), see paraku ka kinni. Muide mootor kaalub vaid (ilma starteri/generaatorita) ca. 60 Kg, võtsin sülle ja viisin, kuhu tahtsin :thumb:
Ja asi, mis oli mulle uudis, autol käib salongist nööriga tõmmates radiaatorile miski riie (rullis) ette, põhjamaa auto :) . Ja asendusmootoril on ~230v eelsoojendus ...

Kaasa sain ka miskid Saabi kirjadega vidinad, mida ei oskagi nagu kuhugile panna.

Pildid

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Veebr 11, 2017 20:28
Postitas que
VÄGA uhke! Õnnitlused uue kallima puhul :D
Peaasi, et vana väga armukadedaks ei muutu!

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Veebr 11, 2017 20:47
Postitas ivomets
Proovi need saabi kirjadega asjad asetada üksteise kõrvale mingis järjekorras, ehk, siis hakkab koitma ))...

Mul olid samad asjad aastaid, ennem kui aru sain,,,:red:

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Veebr 11, 2017 21:39
Postitas Trooja
Kuju järgi ju kohe näha, et käivad auto ninasse külma kaitseks? :D

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: P Veebr 12, 2017 11:25
Postitas 13piisab
Õnne!
...aga kui masin ikka '65, siis pole ta ilmselt Rootsi müügiks toodetud? Kuni '67 oli Rootsis vasakpoolne liiklus ja sõidukite roolid paremal? Või oli see pilt kirjum?

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: P Veebr 12, 2017 13:50
Postitas aatom
Kõik täitsa õige, paberite järgi masin valmis 12.02.1965 ja müüdi Upsalasse 18.02.1965.
Omanikke kolm, rändas ta siis sealt põhja ning hiljem päris lõunasse, kust ta arvatavasti Hollandisse jõudis.

Pilt


Mootoriga segased lood, paistab, et kaasas olnud mootor on vist originaal (1965 valmistatud), peal olevat 3 karburaatoriga mootorit toodeti aga 1966 - 1967.

Pilt sülle võetavast mootorist ka.
Nagu näete, oli juba kahetaktilistel eelsoojendus :).

Pilt

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: P Veebr 12, 2017 15:01
Postitas mart284
Vägev! Kus on, sinna tuleb ikka juurde :)

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 13, 2017 10:46
Postitas AndresV
:thumb:



2 ust on "2 dörrar" ...

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 13, 2017 10:51
Postitas Cyber
Ma olen näinud, kuidas taadid sellist mootorit lihtsalt laagriplatsil natuke remontisid..:) Hops sülle ja välja, pärast tagasi..:P lihtsam toimetada, kui laua peal on.

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 13, 2017 14:28
Postitas konks222
Kui kahetaktine kas siis segu paaki või oli juba sellel ajal ka bents ja õli eraldi?

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 13, 2017 16:59
Postitas aatom
Kui kahetaktine kas siis segu paaki või oli juba sellel ajal ka bents ja õli eraldi?

Hea leht 2 taktiliste mootorite tuvastamiseks on see: http://www.vsaab.com/html/twostroke.htm

Aluseks võttis Saab DKW mootori. Kõigil 96-tel oli 850 (tegelikult 841) kuubikut mootor, millest siis viimastel sport versioonidel (Monte Carlo) ja 1967/68 tavamasinatel oli eraldi õli kanalid + pump + potsik. Minu masinal kahjuks mitte, peab kogu aeg õli bensuga segama, nigu läheks mootorsaagi käivitama :D.

Tegelt on kahetaktiline mootor hobi/suve autol paganama hää, ei pea õli vahetama, muretsema keti/hammasrihma pärast ... vii vaid paar korda aastas jalutama ja kõik.

Võimsaim kahetaktiline (e. samasugune 3 silindriga) mootor pandi Sonett II peale, 70 hobust, e. päris hea kaalu/võimsuse suhe selle aja kohta (mootori täpset kaalu ei tea, aga koos starteri ja genekaga vast 70 - 80Kg).

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 13, 2017 18:33
Postitas konks222
Kuidas selle kahetaktise registrisse saamisega ka lood on? Teatavasti Trabanti enam registreerida vist ei saa kuna kahetaktine. Loodetavasti unikumina annab ikka arvele võtta. Või kuidamoodi need seadused on.

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 13, 2017 18:41
Postitas denczik
Kuum teema, loen suure huviga! EDU! :beer:

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Veebr 14, 2017 8:06
Postitas aatom
Alates eilsest registris, ainus (meie registris) kahetaktiline 96 Eestis (e. nõudis tüübikinnitust vm.).
Seadustest tea miskit, aga võib-olla aitas dokumentide rohkus, olemas ju nii tehase tüübikinnitus vm. paber (kus tootmiskuupäev peal, paistab, et masin pidi minema USA-sse, aga paberil kriipsutati see maha), kui ka originaal kasutusjuhend-raamat, kus absoluutselt kõik tehnilised andmed olemas.

Aga hetkel edasi vist miskit tee, külm on ja plastik-detailid paganama haprad.

Teagi, kuis edasi minna, kas putitada liikuvaks, nautida sel suvel ja siis korralikult tegema asuda või teha kohe põhjalikult (võib võtta aastaid).
Kui masin aastakümneid seisnud, siis vaja ju kõik asjad üle käia ja kui juba sillad vaja lahti võtta (puksid) siis ...

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Veebr 14, 2017 9:41
Postitas AndresV
...
Tegelt on kahetaktiline mootor hobi/suve autol paganama hää, ei pea õli vahetama, muretsema keti/hammasrihma pärast ... vii vaid paar korda aastas jalutama ja kõik.

Mis mõttes ei pea õli vahetama?

E: õige jah. Ma olen 2taktilistel õli vahetanud küll ... aga jah, see oli käigukast, teiselpool vaheseina.

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Veebr 14, 2017 9:43
Postitas aatom
...
Tegelt on kahetaktiline mootor hobi/suve autol paganama hää, ei pea õli vahetama, muretsema keti/hammasrihma pärast ... vii vaid paar korda aastas jalutama ja kõik.

Mis mõttes ei pea õli vahetama?


Täpselt nii nagu sa kahetaktilisel mootorsael või trimmeril ei pea karteris õli vahetama :).

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Veebr 14, 2017 9:43
Postitas SoS
Noh, sest ei pea vahetama asja mida pole :head:

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Veebr 14, 2017 15:40
Postitas Viki
to 13piisab: rootsi oli selline lahe riik, et liiklus oli küll vasakpoolne, aga rool oli ikka vasakul.

Mootori koha pealt oli mu Pluttrickul sama häda ( mootor kinni ja seisnud küünis 70-datest). Mina seda lahti ei saanudki kuigi ligunes ca pool aastat seni kuni ma keretöid tegin. Lõpuks sain soomest ühe vanahärra käest varuks tehtud taastatud mootori. Alles siis julgesin jõulisemalt oma mootorile läheneda. Lõpuks peksin kolvid suure kuvaldaga tükkidena välja, rõngad olid silindri seina sisse korraliku rooste soone sisse mädandanud.
Loodetavasti sul nii hull asi pole.

Edu

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Veebr 14, 2017 22:52
Postitas 13piisab
to 13piisab: rootsi oli selline lahe riik, et liiklus oli küll vasakpoolne, aga rool oli ikka vasakul.

kusjuures guugli pildiitsingu abil püstatasin sarnase sisuga hüpoteesi - pildiotsing annab pre-67 Saabe parempoolse rooliga vaid saareriigist. Põhiliselt on aga pildid vasakul asuva rooliga madinatest ja enamik võiks ju koduturu-toodang olla...
Sellist imelikku kontsepti pole mul kõrvade vahele talletunud ning olin ka üpris kindel, et nt Kuusalu '62a Volvo bussi rool asub paremal. Nii ongi: http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=31813
..aga buss on ikka buss - seal on vajadused teised.

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: K Veebr 15, 2017 18:53
Postitas aatom
No nii, näpud sügelesid ikka ja sai mootorit lammutama hakatud, enne muidugi kapott, iluvõre ja radikas eest.
Siis karburaator koos sisselaskega + muud jubinad ära. Bensiini voolik suisa pudenes näpu vahel. Ega jahutusvee voolikud paremas seisus ole.
Otsustasin just masinal olevat mootorit näppida, sest lisaks olnud mootor (arvatavasti originaal mootor) kindlasti rohkem seisnud e. hullemas seisus.
Leotasin ja tegin muud imet, aga liikuma ei saanud, siis vaatasin tähelepanelikumalt nii sisselaskes kolvide/rõngaste seisu (kes ei tea, siis kahetaktilisel klappe pole, vaid silindri seintes on sisse ja väljalaske avad) kui ka süüteküünla avast nii palju kui sai, sisse.
Altpoolt tundub hea, aga ülalt osaliselt pikki silindrit seintes selgelt näha roostet. Seega arvatavasti andis plokikaane tihend järgi ja nii see masin seisma jäi, lastes jahutusvedelikul silindrisse sattuda vm. Eks täpsemalt selgub, kui plokikaane maha võtab.
Seega mootor maha ja ehk saab kolvid kätte alt(vända)poolt.

Muide netis plokikaane tihendit otsides jäi silma, et seda peabki 30KKm tagant vahetama koos tahma maha nühkimisega :freak:

Pilt

Pilt

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: K Veebr 15, 2017 19:07
Postitas konks222
Kas väntvõllil on saaled või laagrid?

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: K Veebr 15, 2017 19:14
Postitas ivomets
see sisselaske pilt annab lootust päris kõvasti!

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: K Veebr 15, 2017 19:45
Postitas aatom
Kas väntvõllil on saaled või laagrid?

Väntvõlli ja korpuse vahel on SKF kuullaager ja vist samasugused ka keskel e. kokku 4 tk., väntvõlli ja kepsu, ning kepsu ja kolvi sõrme vahel aga nõellaagrid.

Sellel lehel hästi näha:
E. siis see küll "Monte Carlo" mootor, millel teise kujuga vänt, aga põhimõte sama.

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Veebr 18, 2017 13:24
Postitas aatom
Sain mootori maha ja ka juppideks (taaskord üle 27 aasta võtan mootorit lahti). Aga plokikaanel üks polt puudu ja ka üks mootori kinnituspolt kasti küljest kadunud ...

Iseenesest pole mootori maha saamine keeruline, eemaldad mootorilt üleliigsed pudinad, kasti alla puuklots (eelnevalt mootorit tõstes), poldid kasti küljest lahti ja juba ta tulebki ilusasti su sülle :D.

Plokikaas maha, seejärel alumine kaan maha ja pilt oli järgnev, kaanel üks voolikukoht päris ära mädanenud (eraldi tükk poltidega kaane küljes paremal üleval):Pilt

Pilt

Pilt

Sai siis mootor riputatud ja kummihaamriga plokki kolgitud, lahti ei tulnud ...
Pilt


Seejärel ehitasin laudadest aluse ja plokk teistpidi, panin kummihaamri kolvi peale ja tavahaamriga kummihaamri pihta, järjekaupa igale kolvile (madalaima kolvi juures pidin kasutama puuklotsi). Tunnike ettevaatliku kolkimist koos leotusega ja nii ta eraldus lõpuks. Nagu näha rõngad päris kinni kolvi küljes, paistab, et jahutusvedelik oma töö teinud (vist, egas ma ka nii suur spetsialist). Nagu näha, parempoolne kolb on ka vastu silindrit käinud.
Pilt

Silindrid ise sellised, pisut pinnaroostet ja rõngaste juures roosteringid.
Pilt

Kõik on tore aga tegelikult päris jama, lootsin, et väntvõll enam-vähem korras, et siis korralik puhastus, kerge silindri lihv ja asjad tagasi kokku. Aga väntvõlli keskmine kepsu laager peaaegu kinni, või õigemini õliga sain liikuma, aga alumiiniumi puru tuleb vahelt ja kohati endiselt poob miskit (kui puru nõellaagri vahele jälle läheb). Ja kuullaagritel ka väiksed loksud sees (e. siis vahe olemas esimesel (rihmaratta poolne) ja teistel). Samas ei teagi, kui suured lõtkud seal lubatud (nii nõellaagritel, kui ka kuullaagritel).
Seega ei pääse ka vända taastamisest ... jne ... mis see kõik maksma võiks minna ... palju kindlasti.

Proovisin teisel mootoril ka kaant maha saada, aga paistab, et ploki 2 tifti on alumiiniumisse mõnusalt roostetanud, e. siis kätte ei tule, ei taha ju midagi vahele ka taguda, rikkudes pinnad ja muutes kaane kõveraks jne.

Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Veebr 18, 2017 13:40
Postitas ivomets
Tead, kolvid käivadki vastu silindrit! ))
Aga ma saan su mõttest ja pildist äkki aru isegi !?

Kui kolb ei saa piisavalt õlitust, siis juhtubki nii nagu seal pildil parempoolse kolviga. See räägib ka seda, et küllaltki tihe veel see kolvi/silindri koolsus.