4. leht 4-st

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Okt 17, 2017 22:04
Postitas aatom
Lõpuks siis originaalmootor kah laiali, päris mitu päeva leotamist ja kordades kõvemat tampimist, et kinni olevaid kolbe lahti saada. Ja ei piisanud kummihaamrist, sellele sai suisa korralik pikkilõhe sisse taotud. Tuli kasutada hoopis saarepuu klotsi ja tõsiselt suurt haamrit. Õnneks tundub, et kõik jäi ellu, midagi nagu ära ei lõhkunud.
Ja taas on katki väntvõlli/kepsu laager, see 2 realine, kus kõrvuti 2 rulli ühe pika asemel. Ju siis mingil ajal kasutati selliseid, aga ei kesta.
Ja üldse tuleb tõdeda, et 50 aastaga on mootorite eluiga tunduvalt paranenud (või pigem viimasel ajal taas kehvemaks muutunud), see auto on sõitnud ju vaid 100KKm (paberid ilusti näitavad), aga mootor peal remonditud (väntvõlli laagrid vahetatud, see vist paratamatu sellisel mootoril).


Pilt

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: N Okt 26, 2017 21:49
Postitas aatom
Vahelduseks ajastukohast (kuuekümnendad aastad) autoraadio juttu ka.
Nimelt sain kätte Saabi (ja lennukimärgiga) autoraadio, ainult AM sagedusega.

Pilt

Tootjaks Bendix mudel 6BSA, siin ta täitsa nimistus (päris huvitav dokument, ei teadnudki, et olemas ka kuubiku kujulisi autoraadioid).
Toodetud 1966 aastal. Üllatav, et keegi siis veel ostis suht kallisse/luksuslikumasse autosse ilma FM alata raadio.
6 transistori, võimendi vaid ühe "Bendix 1859" germaanium transistori baasil (töötab A klassi võimendina, parim heli, kuid väike võimsus).

Ja ta töötab!!! 51 aastat vana, aga keldrikorrusel 3m juhtmega võttis õhtul ca. 10 saatjat välja :D .
Ainult elektrolüüdid (2 tk. suured must ja hõbedane junn , sisaldavad 2 kondensaatorit mõlemad, võib-olla ka filtrit) peab välja vahetama, must hakkas ülevalt elektrolüüti välja ajama peale raadio pingestamist.

Pilt

Pilt

Plaanis on talle FM nähtamatult külge pookida (olen lampraadiotele seda ka varem teinud) ja salanupp kuskile AM / FM ümberlülitamiseks.
Aga kas ma sellele autole ta panen (ikkagi Saabi logod) või panen selle, mis tehasest ostes küljes oli, veel ei tea.

Üks mure ka, valjuhääldaja asukoht selle ajastu Saabis on seni arusaamatuks jäänud, olen netis pilte vaadanud, aga pole leidnud ...

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: L Nov 04, 2017 22:21
Postitas aatom
Ühest "inetust pardipojast" sai taas ilus asi.

Pilt
Pilt

Originaalmootori (tahan ka selle töökorda saada) karburaator siis, Solex F40BI, väga vähelevinud, Saab 96-l pandi vaid 1965 aastal peale (1966 oli juba 3 karburaatoriga, nii nagu sellel teisel mootoril).
Ja kuskilt ei leia õiget ujuki taseme mõõtu, eelkäial (Solex 40BI) on remondijuhendi järgi 21mm korpuse liitekohast, sellel aga sain 18mm (peal originaalnõel).

Ja üks pilt tihendivabrikust ka.

Pilt

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: N Nov 16, 2017 8:54
Postitas aatom
Portugalist jõudis kohale plokikaanetihend kõigest 29 € eest.
Ja võtsin ka teise mootori kolvid ette (need tunduvad teistsugused, kui esimene mootor, alumisel rõngal pilu), 2x ultraheli pesu ja tulemus selline:

Pilt

Ühe rõnga olen ka kätte saanud, kui muud tarka teha pole, võtan ise tehtud õhukese kase-puuhaamri, õli ja toksin nigu rähn, hantleid polegi vajagi ;) .

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Jaan 08, 2018 18:58
Postitas aatom
Kolbidelt rõngad käes. Tegelikult ammu juba.
Aga ei suuda otsustada, mispidi teha, kas panna see mootor samamoodi vanade kolbide/rõngastega + silindrite kerge hoonimine, kokku e. nii nagu see teinegi mootor tehtud ja tehes väntvõlli pisut ümber, et saaks kasutada laiemaid laagreid, mida on saada (hind 60.- + vända tegemine) või minna 100% kindla peale ja osta ameerikamaalt uued kolvid + rõngad + kepsud + nõellaagrid + pin-id e. siis pea kõik uus (hind 1000.- + silindrite uude mõõtu tegemine + vända tegemine).

Ja aasta lõpus tuli veel vidinaid + sain kätte ka olematu summa eest originaalraadio ja antenni, nägid isegi paremad välja, kui lootsin, aga raadio ei tööta, samas raadio remondiga saan igati hakkama.

Pilt

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: N Jaan 25, 2018 9:59
Postitas aatom
Võtsin kätte, et puhastan ja vaatan, mis olukorras originaalmootori kolvid on, paraku mitte rõõmustavas.
Ühel kolvil rõngaste vahel praod ja üldse kõik kuidagi räsitud/söövitanud + kuidagi äärtes miskid täksimise kohad, seda nagu mina ei teinud lahti lammutades, kasutasin puuklotsi vahel.
Ehk siis ühe mootori kahest vanade originaallaagritega saaks kokku küll aga kaua nad kestavad ... igal pool kirjutatakse, et nad pole just usaldusväärsed.
Seega peab vist ikka palju raha koguma hakkama ja ameerikamaalt täiskomplekti asju ostma.
Originaalmootori kolvid (algupärased tähistuse järgi) olid üldse imelikud, alumisel rõngal on kolvi sisse rauast rõngas sulatatud, huvitav mis mõte sellel veel on, on ju raual ja alumiiniumil erinev soojuspaisumine? Magnetiga proovisin, raud mis raud.

Pilt

Pilt

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: N Jaan 25, 2018 10:31
Postitas ivomets
Just, rauda peidetakse või sinu puhul ei peideta kolvi sisse just selle pärast, et paisuks vastavalt sellele nagu vaja )

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Veebr 19, 2018 14:03
Postitas aatom
Võtsin originaalmootori ploki ette, pesin nagu segane, peaaegu sain aastakümneid parkinud õlidest, määretest, tolmust jne. puhtaks. Lisaks kerge silindrite hoonimine, et roostest jne. puhtaks saada.
Tundub mõõtes, et silindrid väga kulunud pole, hulle roostetamise jne rante ka mitte. Kolvid aga kaotanud läbimõõdust ca. 0,1mm (raamatu järgi mõõtes). Kolvi (allääre) ja silindri (keskel) vahele mahtus kuni 0,15mm lehtkaliiber (0,15mm on raamatu järgi maksimaalne lubatud kolvi-silindri vahe, algupäraselt 0,05mm). Nüüd mõõdud teada ja nii ehk naa, kuna need kolvid ei kannata kasutamist, lähen kallima variandi peale ja tuleb ikka ameerikamaalt täiskomplekt tänapäevaseid kolbe + kepsud + pinnid + laagrid ära osta (tuleb seni kallim Saab minu vanade autode seast). Üks kord tegemist ja ehk eluks ajaks.

Plokiga üks jama ka, jahutusvedelik on otsinud teed parempoolse silindri poole, seal on sügavusega ca. 0,2mm rant. Kas parim tee on plokki maha lihvida, et randist jagu saada? Kahjuks ei mäleta, kui kõrgele kolvid käisid, aga vast pole probleemi, uuena plokikaane tihend näiteks 2mm paks. Ja vist tõuseb pisut siis ka surveaste, aga see sama plokk koos kaanega oli kasutusel ka sportversiooni mootoris, kus nagunii oli kõrgem surveaste.

Pilt

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: P Mär 04, 2018 22:12
Postitas aatom
Originaalmootorist üks vidin taas ilusaks tehtud, saastast puhastatud, plastosad remonditud, uus kõri ja kaabel. Sellest plokisoojendajast ma loobuda seal ei saa, pole ava millegiga katta. Aga näeb päris edev välja kah.

Pilt

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: T Apr 10, 2018 21:19
Postitas aatom
Tuli tuju vahepeal "hobiga" tegeleda. Ei andnud rahu, kui hullusti väntvõll vigastatud on autol peal olnud mootoril. Selleks valmistasin pin-i välja pressimise abivahendi (kaalu põhimõttel, nii vajab polt, millest survet krutin, vähem jõudu). Igavene koletis tuli välja, aga oma töö tegi ära. Pressimise osa ajasin kuumaks ja vees karastasin ära, tundub, et sai tugevam, katki või paindesse ei läinud.

Pilt

Ja töös nägi asi välja selline (pidevalt jälgides, et pressi ääred sisekülgede vastu ei läheks kriimustama vm.):

Pilt

Ja tulemused, pin tundub täitsa kena, aga nõelad kandilised ja keps pisut üles sulanud e. rikutud. Lisaks nõela tükid on kuullaagri vahele sattunud ja separaatori puruks teinud.

Pilt

Pilt

Pilt

Kokkuvõttes, kaks vanemat mootori meest on rääkinud, et see mu lahendus oleks pidanud toimima (kas kõrgeid pöördeid talub, see on eraldi teema), aga lõtk peab väga täpne olema jne.
Lisaks olen nüüd kahetaktilise õlide suhtes ka targemaks saanud, isegi täissünteetilist peab kasutama Saabi 2T mootoris 3% bensiinis (pakend ütleb kuni 1%), mina aga kasutasin ca. 1.5%.

Re: Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Postitatud: E Apr 16, 2018 15:40
Postitas aatom
Originaalmootori vända katkine suur laager ka lahti, alumiiniumist separaator olematuks hekseldatud, nõelad kandilised, kuid samas keps ja pinn rahuldavas seisus. Seal olid nõelad 2 tk. kõrvuti selles laagris.

Pilt