Saab Sonett II V4 1967, aatom

aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#101

P Juun 06, 2021 22:33

Kui mootori õiget värvikoodi ja armatuurlaua puidu tüüpi taga ajasin, siis võtsin muuseumiga ühendust, nemad ei osanud aidata ja suunasid mu Rootsi Sonetti klubi poole. Aga ka need vennad ei osanud aidata. Pigem oli tunne, et tegelevad oma klubipoe asjade müügiga ... Värvikood on olemas seesama BS281, aga sellega (ega ka nimega Chamonix white) pole miskit peale hakata.

Kui hommikukohvi oli joodud, turgatas pähe, et jagaja kaanes keskel olev söekontakt tekitab ka ju hõõrdumist, e. siis mõjutab nukaplaati/vihtide tööd. Panin siis kaane külge ja nii oligi (tegin video kah).
.
Jagaja valmis kaanega1.png
Jagaja valmis kaanega1.png (93.56 KiB) Vaadatud 7354 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#102

R Aug 13, 2021 13:13

Pole pikalt autodega tegelenud, vaid vahest sõitnud oma 96-ga. Nüüd võtsin uuesti Sonetti ette. Mootori kokkupanek on viibinud kaante tegemise taga.

Võtsin ja mõõtsin uuesti ära klappide külgsuunas loksumise, pagan halvim 0,4mm (lubatud kuni 0.09mm väljalase). Silmaga näha, et eriti klapi poolt ava väga suureks kulunud. Võiks suurema varre läbimõõduga klapid võtta, aga selliseid pole eriti ja raskemad on nad ka. Seega lasen puurida 11,5mm peale (ise kodus nii täpselt ei õnnestu, isegi kallimad tavalised puurid pole täpsed, laperdavad jne.), reguleeritava hõõritsaga mõõtu ja pressib puksid sisse (VAG96021, pronksi sellises mõõdus pole). Väljalaske pool pole probleemi, sisselaskel aga ülal veesärgis jääb kaanel seal seina paksuseks miski 2mm, peaks nigu sobima pisut liimiga ülalt (igaks juhuks) juhtpuksi sisse pressides. Uute juhtpuksidega saaks kasutada ka tänapäevaseid klapisääre tihendeid (võttes kaanes juhtpuksi osa ülalt madalamaks), aga jätan ikkagi kübarad, nii nagu vanasti ...

Tagatuled said ka autolt eemaldatud. Juba varem olin ostnud kaks õiget tuleklaasi (keskmine pildil on 95 oma, teagi kuis ta minu autole sattus) ning ühe kroomrõnga, mis olid puudu. Tuled pestud, puhastatud ja kriimud üle poleeritud, sai päris heaks. Paraku tule korpused ikka väga roostetanud, kahest saaks asja, aga teised kaks tahaks suisa peentööna keevitamist vm. Võib-olla peaks Traderast "uued/seisnud kaua" täiskomplektid ostma miski 300 raha eest. Alternatiiv, kui miski muu ei aita, on Hella plastiku peale minek (9EM 128.229-011), aga seda ei tahaks küll kuidagi teha.
.
Tagatuled1.png
Tagatuled1.png (606.01 KiB) Vaadatud 7130 korda
Tagatuled2.png
Tagatuled2.png (728.16 KiB) Vaadatud 7130 korda
Tagatuled3.png
Tagatuled3.png (443.53 KiB) Vaadatud 7130 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#103

E Aug 16, 2021 13:42

Karantiinis istumine tuleb kasulikult ära kasutada ja nii ma võtsingi julguse kokku ning plokikaaned said klapipuksid. Minu jaoks esimene kord seda teha, ega ma miski spetsialist pole, panen siia kõik detailid kirja, et oleks tulevikus järgi vaadata.

Esmalt võtsin tavalise puurpingi ette. Juba varasemalt olin kõik laagrid seal ära vahetanud ja lisavidinatega üles-alla liikumise suht loksuvabaks saanud (all asendis siiski miski loks jäi). Ühe uue klapiga sai ka viskumine 5cm kauguselt (nii pikk on puurpingi käik ka) vene aja moodi haamri abil (vastu padrunit ikka) 0,1mm peale saadud, paremaks ei läinud. Siis otsisin kõige sirgemad 8.5 , 10.5 puurid välja ning leiutasin puuriterituse massina :D (toetusplaat ca. 10 kraadi). Täpsema puuriga oli aga raskusi (8mm pealt oli vaja saada täpseks lõplikuks mõõduks 11,95). Olin kunagi miski spetsiaalse kalli (ca. 10€) 11.8 puuri ostnud, aga pagan viskab otsast 0.3mm, paras pettumus. Mõtlesin siis, eks ta tavaline teras, mis karastuse tulemusena kõveraks läinud, äkki haamer taas aitab. Nu sain siis miski 10x õrnalt lüüa, kui puur krõks ja katki. Paistis ikka miski erisulamist olema, hiljem teritus võttis kordades rohkem aega. Aga täpne puur peale teritust oligi olemas, nagunii tuli puure lühemaks lõigata, et padrunisse panna plokikaant puurpingist eemaldamata. Plokikaanes on klapi soone pikkuseks 52mm, puks 50 ja tegelikult parem ongi sügavus paika saada kõige lõpus akudrelliga puurides, sättides 11.8 puuri 50mm peale, see tarkus tuli tagantjärgi, enamus pukse ei läinud lõpuni.

Ja siis läkski puurimiseks madalal kiirusel. Kartsin, et kaane materjal liiga tugev, esimese kaanega kasutasin suisa vett jahutuseks, aga sellel polnud mõtet või õnnestus mul puurid väga hästi teritada (ei pidanud töö käigus üle teritama ja väga kuumaks kah ei läinud). 8mm puuri kasutasin plokikaane augu tsentreerimiseks. Täiesti läbi puurida ei tahtnud, et jääks rant klapipuksi sissekukkumise vastu igaks juhuks. Ja siis reguleeritava hõõritsaga mitme mõõduga mõõtu. Tähtis oli pärast ka tagurpidi üle käia, hõõrits on kooniline, selleks rant 9.5 puuriga üle, et hõõritsa vindiosa läbi mahuks. Tulevikus, kui peaks uuesti tegema, kasutaks täpset valmis hõõritsat aga siis jääks rant läbimõõdult veelgi suurem.

Juhtpuksi otsad lasin treipingis 11,4mm peale, sest höörits lõpuni ei tööta, otsamutter segab. Puksid siis kahe ämbriga tekitatud jäässe sügavkülma, plokikaaned aga ca. 100 kraadi peale (plaadiga pliidi peal kõikse parem aeglaselt soojaks lasta) ja alumiinium vahetükiga haamriga sisse. Igaks juhuks panin klapipuksi tihendi soone sisse liimi ka. See reguleeritav hõõrits vist pole kõige täpsem, mõni läks raskemini sisse ja nüüd vaja 8mm hõõritsat, et klapisoon üle käia, aga tehtud ta sai. Kuigi pealt poolt tundub, et puurimine päris tsentrisse ei saanud, siis pannes ühe uue 32,7mm klapi sisselaskesse, istub teine väga täpselt.
.
Puuriteritus.jpg
Puuriteritus.jpg (60.17 KiB) Vaadatud 7058 korda
klapipuks1.jpg
klapipuks1.jpg (191.54 KiB) Vaadatud 7058 korda
klapipuks2.jpg
klapipuks2.jpg (182.54 KiB) Vaadatud 7058 korda
klapipuks3.jpg
klapipuks3.jpg (78.8 KiB) Vaadatud 7058 korda
klapipuks4.jpg
klapipuks4.jpg (154.64 KiB) Vaadatud 7058 korda
klapipuks5.jpg
klapipuks5.jpg (124.43 KiB) Vaadatud 7058 korda
klapipuks6.jpg
klapipuks6.jpg (112.65 KiB) Vaadatud 7058 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#104

K Sept 08, 2021 17:29

Plokikaaned valmis ja saabki mootori kokkupaneku ära lõpetada.

Juhtpukside sissepanek ikkagi päris täpselt ei saanud, 8 klapist 3 olid pisut nihkes, seega klapipesade lõikamine oli omamoodi väljakutse. Ja kuna klapipesad, eriti väljalase, olid kulunud ja roostes, siis originaalklappe poleks nagunii kasutada saanud. Sisselaskesse läks 40mm (V94038, peaaegu õige pikkusega) ja väljalaskes oleks tahtnud kasutada 32,6mm klappi (V94039, peaaegu õige pikkusega, käib eelmisega ühes Renault mootoris kokku), aga seoses kulumise ja ühe klapi pisut nihkes istumisega pidin minema 34mm peale (V94325), treisin pisut õhemaks (diisli klapp, liiga paks/raske) ja õigele pikkusele (treipingis läbilõiget teha polegi nii lihtne, õpin alles) ning klapikiilu (KK8H) soone sisse.

Klapipesa lõikamine oli ka paras väljakutse (taas õpin alles), aega läks meeletult, pesad on ju nii erilise kujuga. Kasutada oli töövahend, millel ühel küljel tera ja 45 kraadi teemantketas (mõlemal käib juhtvarras klapi juhtsoonde). Sellise teraga käsitsi annab teha, malmi rullib(laastu) ja seisma jättes suruda ei tohi, kohe vagu sees. Lisaks seal, kus on laiemalt lõigatavat pinda, võtab mõistagi vähem, kui sealt, kus kitsam. Teemantketas oli igati parem ja täpsem, mõeldud lõppviimistluse jaoks, aga tekitas ringikujulisi vagusid. Igatahes lõpuks sain ma hakkama (testides ilma vedruta bensiiniga) ja saatsin kaaned lihvimisse. Väiksed kaaned küll, aga olid kõverad, 0.2mm läks maha, siiski jäid veel mõned roostekohad. Siis sai klapid/vedrud jne. kokku laotud, uuesti bensutest, vaid üks sisselaske klapp tahtis üle soveldamist saada.

Ja siis sai vaakumtest (veesärk) leiutatud, lõigatud plokikaane tihendi järgi üks plekk, mõlemale poole kile, kaaned õliga õrnalt kokku ja kinni kruvitud. Vaakumpumbaks (tekitab kuni -0,5Bar) kasutasin ühe katkise vererõhu aparaadi õhupumpa. Õnneks pidasid, kivi kohe langes südamelt, aga veesärgi kanali ümbrus on korrodeerunud (ühel kaanel pidin suruma plaate vastu kaant, et vaakum püsiks), enne sisselaske tihendi paigaldust peab sellega miskit mõtlema (tihendil on seal küll lisarant, aga kas sellest piisab ...).
.
VKlapp.jpg
VKlapp.jpg (113.96 KiB) Vaadatud 6837 korda
KlapivedruAbivahend.jpg
KlapivedruAbivahend.jpg (122.93 KiB) Vaadatud 6837 korda
Kaaned.jpg
Kaaned.jpg (178.91 KiB) Vaadatud 6837 korda
Vaakumtest.jpg
Vaakumtest.jpg (241.03 KiB) Vaadatud 6837 korda
Veekanal.jpg
Veekanal.jpg (73.98 KiB) Vaadatud 6837 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#105

N Sept 16, 2021 21:24

Mootoril kaaned peal ilma süüteküünaldeta ja sai otsitud üks vähe võimsam elektrimootor testimise jaoks. Kõik kena ja toimetab (video leiab siit), aga õli läbi tulek neljandas silindris pole kahjuks kuhugi kadunud, kui õli läheb käe-soojaks nii tunnise töötamise järel 400rpm peal, siis väljalaskes hakkab õli tilkuma ca. tilk 10 sek. tagant. Huvitavalt, et süüteküünla ava on küll õline pisut (asub ju madalamal), aga lekib läbi väljalaske klapi. Esialgu arvasin, et klapi tihend e. mütsike laseb õli läbi, aga kahjuks mitte. Seda õli leket nägin ka enne, võtsin isegi selle kolvi korraks küljest, aga silma järgi oli kõik korras. Raske uskuda, et silinder puuriti/hooniti ovaalseks. Seega originaal kolvid küll, aga vist õlirõngad on oma vetruvuse ca. 40 aastase seismisega kaotanud, võrreldes kompressiooni rõngastega tundusid kuidagi hädised. Jama ühesõnaga, esimest korda tunnen motivatsiooni kadu ... Ei mäleta enam, kas need kompressiooni rõngad olid 5mm (vanem mootor) või 4mm ja ega uusi +1mm rõngaid kah kerge leida ole. Ja kui teha, siis tuleks juba kõigil kolbidel igaks juhuks vahetada. Ja siis ei julge enam vanu kepsupolte kah kasutada, peaks need kah nagu uued muretsema jne.

Positiivset ka, olematu raha eest sain täiesti ajastu ja minu näidikute kujunduse/värviga täpselt sobiva VDO õlirõhu näidiku (pisike selle ajastu raam kah olemas), ostsin hea hinnaga uue sama ajastu õlirõhu anduri (kasutati 70a MB-l, 14870 / 3417000, M14 keere, saab lihtsalt 1/4" peale ümber lõigata) ja testisin ära, töötab kenasti, vaid andur nigu kiilub kohati kinni, vast mootori vibra annab siiski ühtlase tulemuse. Selline anduri-näidiku komplekt oligi lisana sellel ajal täitsa saadaval, ühendamise juhend siin.
.
olileke.jpg
olileke.jpg (150.61 KiB) Vaadatud 6723 korda
OliRohuNaidikuTest.jpg
OliRohuNaidikuTest.jpg (147.79 KiB) Vaadatud 6723 korda
Viimati muutis aatom, R Sept 17, 2021 19:05, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7618
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#106

N Sept 16, 2021 22:30

Kle aga seda silindri diagonaale saad ju kontrollida kui kaane maha vÕtad? sul see siseläbimõõdu mikromeeter olemas? mul oleks pakkuda. võib olla tuleks sellega ennem üle mõõta ( kolb all) siis saab mingi ülevaate millise kujuga silindriga on tegemist :)
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#107

E Sept 20, 2021 23:38

Laupäeval panin mootori 400rpm peal 6 tunniks tööle elektrimootori abil, et jälgida, kas asi paraneb vm. Lisaks 30W küttekeha koos soojustusmatiga ümber õlifiltri, et õli soojemaks/vedelamaks saada. Maksimaalseks mootori temperatuuriks ülal sain 45 kraadi. Tilkumine õli soojenedes küll vähenes (ca. iga 35 sek. tagant), aga ära ei kadunud. Selle 6h töötamise peale lahkus tilkudes miski 80mL õli, lisaks veel see, mis õhku paiskus ja ümbrust pisut lagastas. Ehk siis kui lihtsalt ümber arvutada (kes see teab, kuis asjad päris töötemperatuuri juures on), siis saaksin õlikaoks 1L/750Km, igal juhul palju.

Suutsin selle sama testimise ajal ka kompressiooni ära mõõta (enne pingutasin rihma korralikult), ega ülitäpset tulemust saa, sest tõmbas kohe elektrimootori pöörded alla ja polnud nii täpsed, kui starteriga teha. Aga tulemused igati head (mõistagi töötamise tõttu silindrid õlised e. parem tulemus). 3 ja 4 (e. see probleemne) täpselt ca. 12.6Bar , üllatuslikult teisel pool 1 12.4Bar ja 2 12.0Bar

Ivomets soovitas veel ühe katse teha, lasta küünla-avast õhku sisse ja vaadata surve erinevust eri kolvi kõrgusel. Õnneks mul täitsa olemas selline survestamise küünal. Lasin siis läbi ühe hädise (aga andis vähemalt ühtlase õhuvoolu) värvipüstoli rõhuregulaatori silindrisse miski 0.8Bar rõhu ja vaatasin, kas eri kõrgustel voolab (e. surve muutub / õhku pääseb rohkem kuskilt läbi) õhku erinevalt. Tulemus täitsa vastupidine, kui ootasin. See probleemne 4 silinder ühtlane, hoopis kõrval 3 silinder pisut lasi rõhku maha keskel olles (mõistagi kui silindri ruum õhku taas täis sai).

Ehk siis tundub ikkagi õlirõngaste vetruvuse ära suremise teema aastakümnete kaupa laoriiulil seistes või mis targemad arvavad.
Pisut teeb tigedaks, kõik tundub ju hea, et esimest käivitust teha, vaid see 4 silindri õli probleem ... Ma isegi ei võtnud rõngaid kolbidelt maha, et mitte vigastada jne, kuigi oleks siis võinud rõnga pilud ära mõõta. Tegin seda alles siis, kui varasemalt kontrolliks 4 silindri kolvi välja võtsin.

Õnneks juhtub tänapäeval imesid kah, läksin Viljandi suurimasse autoosade poodi lootuses odavalt miskit 90+mm lattu seisma jäänud rõngaid osta, kust saaks õige paksusega õlirõngad või komplekti. Ja näedsa imet, olidki Opel-i 92mm kolvi rõngaste (80 a. - 90 a. 23D mootori omad) komplekt saksa tootjalt tolmu kogumas olemas, tänapäevasema ehitusega õlirõngas täpselt 4mm pilule. Pisut viilimist ja peab lootma, et mu kolvid on 4mm, mitte 5mm piluga (+ õige sügavusega).
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7618
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#108

T Sept 21, 2021 7:36

No ühed mumifitseerunud rõngad sul juba on. Nüüd siis ka teised! :D
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#109

K Sept 22, 2021 21:40

ivomets kirjutas:
T Sept 21, 2021 7:36
No ühed mumifitseerunud rõngad sul juba on. Nüüd siis ka teised! :D
Oh ära muretse, need tunduvad käevahel ikka täitsa "pinges" olevat. Hoopis teise ehitusega kah. Kuigi 92mm on 23D e. 2.3L diisel, siis sama ehitusega mootor oli bensukana 1,5L - 3,0L ka olemas ja samasuguse ehitusega õlirõngad. Aga kui mõni targem oskab öelda, et sellised mitte ei sobi, siis andku teada. Ostes täiskomplekti päris õigeid uusi rõngaid, ei tea ju, kui vanad needki on. Minuga ikka juhtub, astuksin järgmisesse ämbrisse ...
Südamerahustuseks teen ühe mõõtmise kah ära, kui kolvi mootorist eemaldanud olen, e. siis kui palju jõudu on vaja, et pilu õlirõngal kinni suruda (Selle agraarmootori õlirõngas, koosneb 4 osast, kus päris alla käib lisa/vedru vidin, mootoris olev, see opeli oma ja klassiku uus kolb/õlirõngas).
E: Otsisin, milline on õige õlirõnga pilu mõõt ja nett täitsa tühi selliste autode/mootorite andmetest ning remondijuhenditest. Peale 3 tunnist otsimist lõpuks miski venekeelse Omega/Senaator juhendi leidsin. 2.5L - 3.0L bensuka (kolvid 87 - 95mm) puhul 0,3 - 0,6mm.

Üks üllatus veel peale viimast 6h testimist, e. siis taas "minuga ikka juhtub". Panin tähele, et puuklotsile hooratta all oli õli tilkunud. Nu igaks juhuks hooratas ära ja simmerling va kurivaim pisut laseb läbi. Võtsin ta siis ära ja vaadates, kas pindadel on vigastusi, tuli välja, et täitsa teistsugune kui peaks. Mul on olemas 2 Ajusa täis tihendite komplekti (uuem/vanem see mootor), mõlemas see simmerling, mõlemad täpselt sama mõõdu, värvi, tähtede ja numbritega, aga tööosa profiil teine. Sees olnud tihendil on nn. ühe küüru (pildil ülemine originaal Fordi tihend, väga pehme ja oleks kasutatav, kui poleks üht kriipsu/vigastust) asemel hoopis 2 x 2 küüru/soont. Ja mõõtsin igaks juhuks ära ka selle nn. küüru kauguse tagaseinast, need ka tihenditel erinevad (paratamatult on aeg väntvõllile tihendi juures soone sisse kulutanud). Ehk siis keskmine tihend võiks nagu töötada, aga igaks juhuks ostan lisaks CORTECO 12015546B tihendi, ehk on parim saada olevatest.
.
KolviOliRongasongas.png
KolviOliRongasongas.png (444.27 KiB) Vaadatud 6496 korda
olilekevv.png
olilekevv.png (640.21 KiB) Vaadatud 6496 korda
VVtihendid.png
VVtihendid.png (841.83 KiB) Vaadatud 6496 korda
VVvoll.png
VVvoll.png (662.36 KiB) Vaadatud 6496 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#110

N Sept 23, 2021 21:56

Võtsin mootorist kolvid välja ja lauale inspekteerima. Tuleb välja, et rõngaste komplekteerija aastakümneid tagasi kas oli jommis või muidu hajameelne, 91mm kolbidesse 90mm õlirõngad (aga õiges mõõdus keskosa sik-saki) pannud. Võtsin ühe õlirõnga välja ja kukub teine mootorist läbi (see sik-sak muidugi surub väljapoole). Kui jõuga silindri vastu venitasin, siis lehtkaliibriga sain vaheks ca. 3.6mm (lubatud 0,38 - 1.40mm), e. siis 1mm vastab 3,14mm ümbermõõdule, mis teebki 90mm kolvi õlirõnga mõõdu. Panin ka ühe vana kulunud õlirõnga peale ja täitsa samas mõõdus (miinus kulumine). Ja pole võimalik, et keegi vahepeal neid rõngaid vahetanud on, täitsa uued (küljed musta tooni kas nitritkattega vm.) ning olid ühtlaselt kinni kittinud määrdega seismisest. Seega lähevad käiku need Opeli õlirõngad, tuleb vaid teha miski rakis vm. sest nii väikese pilu (0,3 - 0,6mm) tekitamiseks viiliga maha ei nühi (92mm kolb, e. 3.14mm tuleb maha võtta).

Muus osas oli kõik kena. Miks just 4 silinder rohkem õli läbi laskis, ei saagi aru. Kõik silindrid on täpselt ühes mõõdus, kompressiooni rõngaga pilu mõõtes, kuigi üle normi (max 0.5mm, aga minul 0,65mm). Ja kõik keskmised rõngad olid ka õigetpidi. Lisaks ka ülemised, neil pealpool miski tehase punktikestega tähistus. Ainus asi, mida märkasin, kolmel kolvil esimene rõngas nagu pisut koonuses kulumisjälgede järgi, 2 silindrit nigu valepidi (kulumine all), ka see probleemne 4 silinder, üks õieti (vist võiks üleval olla) ja üks täitsa silindriline.
.
Kolb.jpg
Kolb.jpg (89.97 KiB) Vaadatud 6428 korda
olirongas2.jpg
olirongas2.jpg (94.92 KiB) Vaadatud 6428 korda
entson
Postitusi: 484
Liitunud: K Nov 18, 2015 17:17
Asukoht:
Auto:

#111

R Sept 24, 2021 22:38

Silindri ja rõnga kokkupuutepinnalt ei tohi valgus läbi paista . Krooni ajal ,pärast mootori remonti jäi mootor õli võtma ja uuesti lahti võttes ei leidnud muud põhjust ,kui rõngad (ei mäleta milline ei pidanud)olid ovaalsed ,st. asetasin rõnga silindrisse ~2cm alla bloki äärt ja alt valgustades lambiga piki silindri pinda paistis valgus läbi.See juhtus küll ladaga ,aga rõngad polnud venes valmistatud,pärast lasin teha spetsiaalse hülsi läbi mille juba sain poes kontrollida, ja nüüd siiani rõngaid vahetades ,torkan rõnga silindrisse ja lambiga kontrollin ,,niikuinii pean ju rõnga vahet kontrollima ! Edu!
Saan harva sõita SAABIGA.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#112

T Okt 05, 2021 19:59

Nii, kolvid mootoris uuesti sees. Ootasin uute kepsupoltide/mutrite saabumist, tellides oli nimi, et tugevamad, kohale tulles suisa ARP poldid/mutrid. Aga paganama tülikas oli neid polte kepsu saada, lõpuosa tihkem/randiga ja kinni keeramisel kippus pöörlema nii, et nihutas poldi pea ära, millegiga toksida või suruda nagu ei saa, ruumi pole. Silindri seinad rõnga abil kontrollisin kah valgusega üle, lõikasin suisa mustast papist ketta, et keskelt valgus ei segaks.

E: ARP poldid on vist 153-6001 (Ford V6 2.8L/2.9L), mulle tuli poolik pakk, kust tootekoodi välja ei loe. Ja pingutada tuleb 47Nm, mitte 35Nm, nigu tehase omi, kinni keerates oli tunda, et polt nagu ei veni, ei julgenud väiksema momendiga kinni panna.

Need teistmoodi õlirõngad sai ka lühemaks tehtud ja mõõtu sätitud igale silindrile vastavalt. Paras tüütu pusimine oli. Viimase mõõtu ajamise tegin viiliga, tehes selleks miski rakise.

Eks nüüd saab jälle testida ja loota parimat.
.
Rongaabivahend.jpg
Rongaabivahend.jpg (88.26 KiB) Vaadatud 6173 korda
Viimati muutis aatom, R Okt 08, 2021 10:00, muudetud 1 kord kokku.
Ron24
Saabiklubi liige
Postitusi: 925
Liitunud: L Okt 24, 2015 21:21
Asukoht: Tartu
Auto: Saab 9-5 '03 2.3T 217kw Arc

#113

T Okt 05, 2021 21:11

Kift, et ikka elustad seda mesinat. Aga äkki raatsid mingisuguse värske foto autost jagada. Noh, et see ikka kõigil silme ees püsiks.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#114

K Okt 06, 2021 15:32

Aga palun, seni olen tegelenud kõige muu, kui kerega, viimasel ajal põhiliselt mootoriga, tahaks teise häält tegema panna juba. Kere seisab kenasti voldikukse taga (kah minu leiutis) kruusa peal. Kõrvalolev auto on see.
.
SonettKruusal.jpg
SonettKruusal.jpg (367.47 KiB) Vaadatud 6105 korda
Ron24
Saabiklubi liige
Postitusi: 925
Liitunud: L Okt 24, 2015 21:21
Asukoht: Tartu
Auto: Saab 9-5 '03 2.3T 217kw Arc

#115

K Okt 06, 2021 20:14

Aitäh, jälgin edasi!
que
Postitusi: 1406
Liitunud: R Nov 05, 2004 18:40
Asukoht:
Auto: 2x 9-5, 1x9-3

#116

N Okt 07, 2021 12:23

Pole juba ammu ühtegi Sonetit Eestis vuramas näinud :)
Everyday Regular SAAB guy!
13piisab
Postitusi: 446
Liitunud: E Aug 13, 2012 20:33
Asukoht: Laagri / Saku / TLN
Auto: 1,5tk 9-5, 1+0,5+0,5tk Vectra2000, 0,8tk VW Typ1, 1tk KadettE GSI, 1tk M2140
Kontakt:

#117

N Okt 07, 2021 18:52

Su teemat on alati hea lugeda - silm puhkab põhjalikkusel.

Muidu teemavälisena ja ka laiemale ringile teadmiseks: kui 900 on komplektne ja on soov arvele saada, proovi uuesti. Tänaseks päevaks toimivad päringud naabermaade registritesse jne. Kirjutad avalduse, ütled, et oled omanik ja kui on masina osas nõudeid, klatid need ise.
Transpordiamet on registripidaja. Kui asi on seaduslikult omandatud ja vastab esmaregistreerimise tehnonõuetele, on vaja põhjendada masina registrisse mittekandmist ning mitte vastupidi ;)
Kui tekib tõesti tõrge (milles ma kahtlen), siis järgmise sammuna arutaks ma transpordiametiga, kuidas nad näevad antud juhul igamist. Selle sisu leiab asjaõigusseadusest ja see on lihtne ning konkreetne: kui asi on 5a Su valduses olnud ja puudub keegi, kes ütleb, et on omanik või et Sa oled asja oma valdusesse saanud ebaseadislikult, siis järelikult Sina oledki omanik.

Praktikast: ma muutsin nt poolteist aastat tagasi ühel kellegi poolt ümber keevitatud kerenumbriga masinal passis kerenumbrit ja seeläbi ka nn sünniaastat, töömahtu ja võimalik, et ka muid asju. Tean veel kaht inimest, kes on viimasel ajal "ühelt masinalt number ja ämber teise külge" masinate identiteedid registris korda teinud.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#118

P Okt 17, 2021 20:00

Oh jah ... mootori saaga ei näigi lõppevat. Panin mootori (ilma kaanteta) kokku uuesti nende tehtud õlirõngastega, kõik oli ilus, mõistagi algul pisut ajas õli üles, aga sisse töötades läks kõik super heaks. Siis aga, kui oli töötanud nii 6h, hakkas õli mõnuga üles tulema, eriti seekord hoopis esimesest silindrist. Võtsin lahti ja no on need uued õlirõngad kulunud, kui enne oli profiil ümar, siis nüüd ca. 0,5mm lame (muidugi ma ei tea, milline seda tüüpi sisse töötanud õlirõngas peab välja nägema). Teagi, kas vedru surve oli liiga suur või ... Pagan, iga kolb sai ainult õlirõngaga ära proovitud, et kas taga olev vedru õige survega surub üles-alla liikudes takistuse järgi(võrdluseks klassiku 91mm uus kolb, millel tavaline õlirõngas).

Saagi nüüd aru, kas hoonimise jäljed liiga sügavad / teravad hoopis, et kulutavad liiast rõngaid vm. Ei viitsi enam rohkem katsetada, tellisin uued 91mm rõngad, lähevad sisse ja ehk kunagi jäävad tööle kah.

Jagaja on kah sisuliselt koos, kondekas testitud, vaakumregulaator sai puhastatud ja ka ära proovitud, töötab täitsa hästi, peab vaakumit jne. Kaane kinnitusklambrid on veel keemia all, et roostest võimalikult kauaks lahti saada.
.
olirongas3.jpg
olirongas3.jpg (53.72 KiB) Vaadatud 5822 korda
olirongas4.jpg
olirongas4.jpg (37.62 KiB) Vaadatud 5822 korda
Jagaja.jpg
Jagaja.jpg (102.38 KiB) Vaadatud 5822 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#119

N Okt 21, 2021 9:22

Uued õlirõngad Saksamaalt käes, aga teistsugused, kui originaalid. Tootjat peal ei ole, aga kirjade ja tollmõõdu järgi võiks oletada mikihiire maa päritolu. Õlirõngas on küll 3 osaline, aga keskmine vedruosa teistsugune. Samas õlirõngad ise täpselt samasugused, kui need vales mõõdus olnud, e. siis küljed kattega ja kroom tundub puuteservas olevat. Kompressioonirõngas aga pole vist kroomitud, e. siis üleni must ja keskmine rõngas suisa väljast poolt 3mm paksusega (suurem hõõrdetakistus, kui välisserv pole pisut V kujuline), originaalis oli astmega, puuteosa paksus 2,2mm. Samas on neil uutel kompressioonrõngastel sees aste, tundub tänapäeva miski uus põhimõte vm. olema (sellel vanal Opel-i ülemisel rõngal oli ka).

Nüüd teagi, kas vahetada vaid õlirõngas või kõik. Pole ju kogemusi, mis parim. Seda uut juhendit lugedes panin tähele, et mainitakse kepsusaale - sõrme seisukorda, mis võib ka põhjustada liigset õli kulu, pritsimist silindriseintele. Kindlasti mul pole seal pinnad ideaalsed, väntvõll jäi ju lihvimata, samas kuidagi põlve otsas üritasin vähemalt kepsu ovaalsusest lahti saada. Ehk siis hetkel mootor lahti ja võimalus ka see ideaalseks teha lasta, aga kas on mõtet?
.
uuedRongad.jpg
uuedRongad.jpg (339.99 KiB) Vaadatud 5716 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#120

K Nov 10, 2021 9:30

Mootoriga pole veel miskit edasi teinud, aga õnnestus saada üks ameerikamaa temperatuuri näidik (valmistati nii F kui C mõõtkavas), täpselt ei teagi kumb tüüp minu autole pandi, kahetaktilisele mootorile igatahes see numbritega. Aga andur talle ei sobi, hoopis teistsugust andurit vajaks, töötab täitsa teistmoodi ja ei tundu valesti/katki olevat. Ja endale meeldetuletuseks, 100 C° asub N tähest nõks paremale.
.
vdod.jpg
vdod.jpg (114.23 KiB) Vaadatud 5450 korda
Temp VDO 1.jpg
Temp VDO 1.jpg (46.34 KiB) Vaadatud 5450 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#121

P Jaan 30, 2022 19:59

Vahepeal suutsin suht lollisti kukkuda ja üle kuu aja on igatsorti hobid/töö pausil olnud, aga nüüd tagasi.

Võtsin kätte ja ehitasin kepsu ovaalsuse mõõtmiseks vähe täpsema vidina. Kordistab siis sisemõõtu pea 10x, täitsa toimib isegi. Nüüd oleks vaja 56,... mõõdule hõõritsat, saaks ise kepsu suurema rõnga täpseks, aga päris kallid, isegi hiinakad. Üks võib-olla rumal küsimus ka (asjaarmastaja nigu olen), vene ajal olevat olnud miski spets paber vm. mis pandi kepsu ja saale vahele, et vähe tihkemaks saada. Kuis selle teemaga on.
.
KepsuMootmine2.jpg
KepsuMootmine2.jpg (169.52 KiB) Vaadatud 4909 korda
KepsuMootmine1.jpg
KepsuMootmine1.jpg (100.63 KiB) Vaadatud 4909 korda
messershmit109
Postitusi: 44
Liitunud: R Dets 10, 2021 12:57
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 9-5 3.0TiD
Kontakt:

#122

L Veebr 12, 2022 17:27

Veel üks Sonett mida just toodi Eestisse, juba uuemas keres.
https://www.drive2.ru/r/saab/sonett/603290211484446457/
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#123

E Mär 14, 2022 21:41

Pisike täiendus hoopis teisest valdkonnast, nimelt sellele autole mõeldud raadio sai valmis (Plaan oli kahetaktilisel 96-l kasutada, aga leidsin talle õige/algupärase raadio), Bendix 6BSA, Saabi ja lennuki märgiga. Sai teisele FM kah külge poogitud, nupuga tagant saab valida, kas FM või AM. Tuleb vaid veel puuduvad nupud järgi teha vm.

Ajaks teil taas pisut juhtme sassi: võtsin SI4735 ligi, mis teeb FM-ist mussi, juhitakse I2C-ga (paras tüütus), juhtima panin Pic18F04Q40-ne, mille sisendisse saabub AM hüperdyne sagedus (mida nupust krutid) läbi ülivähe segava võimendi (kah oli sigakeeruline saavutada) :D .

Ka videot saab näha, kes soovib.
.
Bendix  SAAB 6BSA.jpg
Bendix SAAB 6BSA.jpg (140.61 KiB) Vaadatud 4301 korda
RSisu.jpg
RSisu.jpg (233.97 KiB) Vaadatud 4301 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#124

P Mär 20, 2022 20:25

Pisut asju juurde kogutud, nimelt õnnestus roostevabad tagatuled saada, e. siis kõik auto juures vaja minevad kroomitud osad on korras, kroomida pole vaja. Üllatuslikult mõnel sees hoopis kroom roostetama hakanud, väljas ok. Oli risk osta, sest üks komplekt vanema lühikese ninaga (kahetaktilise) 95 tagatuled, teised misiganes. Pildil aru ei saanud, kas kroomitud asja mõõdud ja kontuur sama, aga õnneks oli sama.
.
Tagatuled.jpg
Tagatuled.jpg (116.81 KiB) Vaadatud 4064 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#125

K Aug 10, 2022 18:31

Pole päeris pikalt miskit kriband, muud tegemised on olnud. Võtsin mõned mootoridetailid ette, mis olid veel värvimata (õhupuhastaja, geneka kronstein, mootori toed). Õhupuhastaja oli hullult kuumaastik tänu roostele, ei tahtnud tavapahtlit kasutada (kõrge temp mootori juures), püüdsin siis tinaga pahteldada, aga polnud üldse lihtne, ei saanudki kõiki kraatreid täis. Tina peale panekut segas nii liivaprits (liiva mikroosad metallis peale roostest puhastamist), kui ka roostesurm. Lisaks keeruline sellist suurt detaili õige temperatuuri peale saada, kui liiga kuumaks ajada, siis kippus tina hülgama jne. Aga enam-vähem sain hakkama, ise jäin rahule. Vaja oleks veel üks siiditrükk tekitada ja originaalkirjad kah õhupuhastajale peale saada. Ah ja üllatav oli, et need 2 kinnituskohta oli külge pandud/joodetud pronksiga ja mõni pinna parandus oli kah pronksiga torude peal tehtud.
.
ohupuhastaja1.jpg
ohupuhastaja1.jpg (230.4 KiB) Vaadatud 2817 korda
ohupuhastaja2.jpg
ohupuhastaja2.jpg (232.94 KiB) Vaadatud 2817 korda
ohupuhastaja3.jpg
ohupuhastaja3.jpg (322.05 KiB) Vaadatud 2817 korda
Vasta