Saab Sonett II V4 1967, aatom

aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#51

P Veebr 02, 2020 19:46

Mootori juttu nüüd ja mõned "peeglipildid" ivometsa soovil.
Kunagi äkki 7 aastat tagasi pakkusid ühed Saaremaa põllumehed siin foorumis kahte Fordi V4 mootorit müüa (üks 78a. teine tundmatu koodiga), tõin nad tookord ära. Ja ega väga süvenenud neisse, ringi nad käisid ja käivad ka täna, muud nagu ei vaadanudki, ootasid oma aega. Mõlemal mootoril tasakaalustuse hammasratas katki. Seda mootorit kasutati omal ajal väga laialdaselt, leidis oma tee nii Ford Transiti, Taunuse, Capri ja isegi Ford Mustang I peale. Peale selle igatsorti pumpade, generaatorite ja muude põllumasinate peale. Sellest aretati ka üsna head Ford V6 mootorid, isegi veel paarkümmend aastat tagasi kasutati vist.

Seoses aga tõsisema V4 hingeeluga tutvumisega ja vajadusega leida kolvid Soneti mootorile, võtsin kehvema mootori päris pulkadeks. Õli vahetus paistis seal olema kõvasti üle lastud, kõrbenud vm. musta ollust kõik kohad täis. Ja silindri seinad kulunud täiesti absoluutsesse peeglisse (pildil ongi silindri seinal miski peegelpilt mootori sisemusest). Ja mõõtes silindri läbimõõtu, vaid ülemisse ca. 5mm alasse on 0,1mm rant sisse kulunud, allpool ranti pole. Ovaalne ka pole. Puhastasin kolvid täielikult ära. ka peal olnud tahmakorrast ja tunduvad täitsa head. Aga taaskord on nad mootori ümber ehitamise käigus vahetatud, kolm kolvi on nr 2 ja üks nr 3. Õnneks kolvid kõik ühesugused, mitte nii, nagu Sonetti mootoris, kepsud taas paaris erinevad, aga vaid numbri kuju, muud asjad samad. Ja rõngastega selline huvitav teema, nii teisel kompressiooni, kui ka õlirõngal olid all lisarõngad vm. (surumaks rõngast väljapoole), teise kompressiooni rõnga laius kah ca. 1mm väiksem.

Mõõtes kolbe (allosas, nii nagu ette nähtud), siis nii minu Sonetis olnud, kui ka need mõlemad ca. 89.95mm (remondijuhendi järgi min. 89,98), mõõtes silindri läbimõõtu (eelnevalt see vidin supleri vahele ja näidik õigeks) ca. 90,10mm (remondijuhendi järgi max 90,04mm), ehk siis kolvi vaheks silindris sain 0,15mm (remondijuhendis lubatud 0,03 - 0,06mm, e. siis 0,09mm rohkem, kui maksimaalselt lubatud), ka lehtkaliibriga mõõtes, kolb tagurpidi sees (nii nagu remondijuhendis).
E: Vaatasin kõikvõimalikud Saab 96 juhendid üle, ka Sport ja Sonett III omad, kõigis kolvi ja silindri vahe 0,03 - 0,06mm.

Nüüd ongi teema, kas ostan uued rõngad ja laon mootori kokku, või on ikka see kolvi-silindri vahe niipalju liiast, et peaks suuremate kolbide peale mõtlema. Silindritel allpool, kus rõngad kinni olid, neid kohti päris puhtaks ka ei saanud, kuigi "küün taha" ei jää. Rõngaste vahe (kuni 0,5mm) ei pruugi ka õigeks saada, pigem +0,2mm. Samas kui originaal käigukasti külge panen, siis mootor töötabki kõrgematel pööretel jne. rallikatel nagunii need vahed suuremad ...
.
kolvivark.jpg
kolvivark.jpg (331.77 KiB) Vaadatud 975 korda
agraarmootor.jpg
agraarmootor.jpg (259.85 KiB) Vaadatud 975 korda
kolvi vahe.jpg
kolvi vahe.jpg (82.1 KiB) Vaadatud 975 korda
Viimati muutis aatom, E Veebr 03, 2020 10:46, muudetud 1 kord kokku.
konks222
Saabiklubi liige
Postitusi: 561
Liitunud: R Jaan 25, 2008 9:07
Asukoht: Tudulinna
Auto: SAAB 9-5 2,0 141KW SAAB 9-5 AERO 184KW sed. SAAB 9-5 AERO 184KW univ.

#52

P Veebr 02, 2020 22:22

Härra Aatomi teemasid oota alati suure õhinaga nagu mudilane õhtust unejuttu.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#53

P Veebr 09, 2020 22:17

Ploki, silindrid ja kogu allpoolse mudru jätsin hetkel rahule, seedin pisut, kuis edasi. Mõõtes veelkord silindrit täpsemalt, siis allpool vähem kulumist, ülemine algusots rohkem ja pisut (aga üle normi) ovaalne.

Võtsin vahelduseks hoopis kaaned pulkadeks. Lihtne see polnud, sest ühel poolel olid väljalaske klapid sisse roostetanud, õnneks haamer aitas. Klapisääre tihendid (või mütsid pigem sellel mootoril) kivikõvad, aga polnud katki. Kõik klapid pisut loksuvad juhtsoones, mitte palju, aga raske hinnata (ega oska ka), kas liiga palju. Samas näha on, et ka klapi varred vm. kah pisut kulunud, ülemine ots läheb sisse tihkemalt. Klapid, nii sisse- kui ka väljalaske kah nagu kulunud, pole ühtlast 45 kraadist serva. Ja mõned nagu roostetanud vm. auke täis, e. siis mõistlik sinna kõik uued (võib-olla ka suuremad) muretseda. Vaatasin oma nn. põllumajanduse mootori kaane sisse ja väljalaske klapid kah üle, sellist külje kulumist pole, aga pisut roostes (peale puhastamist) ja rikutud külgpinnaga ikkagi. Sellel mootoril väljalaske klapp pisut teistsugune, aga ikkagi Fordi logoga.

Ah ja vedrudega, müüa ütles, et ainus muudatus, mis võrreldes tavamootoriga tehti, olid tugevamad vedrud. Tegin siis laua peale miski kangisüsteemi, kivi raskuseks, ja mõõtsin raskuse all vedrud ära (vähemalt 5mm või rohkem surusin kokku). Kahjuks täpselt sama tulemus võrrelduna selle põllumajanduse mootoriga (kus uuemate mootorite vedrud, e. siis allpool tihedama sammuga, e. mitte lineaarne).

Ja lõpetuseks leidsin netist päris hea Saabi enda poolt välja antud mootori tuunimise juhendi:
.
kaan.jpg
kaan.jpg (330.19 KiB) Vaadatud 830 korda
klapid.jpg
klapid.jpg (65.76 KiB) Vaadatud 830 korda
klapp.jpg
klapp.jpg (135.43 KiB) Vaadatud 830 korda
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7323
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#54

P Veebr 09, 2020 22:56

Selle tuunimisjuhendiga on nii, et see on paljudele fännidele nagu piibel, mille järgi kõike tehakse.
Näpuga järge vedades.
Aga see piibel on ju pea sajand vana. Selle aja jooksul on materjalid ja tedamised kõvasti edasi arenenud. Osa saabituunijaid teeb asju uut moodi ehk mitte piiblit jäljendades ja nende peale vaadatakse viltu. Ma muidugi ei ole end nii kurssi viinud selle asjaga, sest ma lahendasin selle 96 võimsuse probleemi natukene teisiti. Aga ma tean, kes sellest palju teavad )

Muidugi sealt on, mida lugeda ja arvestada võislusmootori kohta, sest see spets sellele v4 le aga tee või tina, seal kõike peenemat kirjut ei ole. Võid ju teha suured kolvid, kõrge rõhu, porditud sisselaske, el. bensupumba, 7,6 nuka, suured klapid , weber 32/36 ja simonsi väljalaske, siiski sellest jääb väheseks, et neid nreid saada ja seda minekut.
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#55

E Veebr 10, 2020 10:32

ivomets kirjutas:
P Veebr 09, 2020 22:56
Selle tuunimisjuhendiga on nii, et see on paljudele fännidele nagu piibel, mille järgi kõike tehakse.
Ah ära muretse, ega ma rallikat ehita, lihtsalt leidsin netist sellise juhendi ja eks ta mingeid teadmisi ikka annab, ehk on kellelgi veel huvitav õhtune lugemine, kuis 50 aastat tagasi asjad käisid. Lisaks on seal mõned mõõdud, mida remondijuhendis polnud. Muidugi on kõik 50 aastaga kõvasti edasi arenenud ja isegi +1/3 lisavõimsuse juurde saamine ei tee seda autot veel päris sportautoks.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#56

P Veebr 23, 2020 13:06

Üks küsimus laiale ringile, kas keegi teab kedagi, kes tegeleb kaantele nn. "Valve Guide Liners" paigaldusega. Lihtsalt uurin, see oleks lihtsaim variant klappide juhtsoonte vm. taastamiseks. Alternatiiv on juhtpuksid vm. neid nimetatakse, aga siis peab ava oluliselt suuremaks puurima (8mm -> 13mm näiteks), teagi, kui paks sein seal on.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#57

E Mär 23, 2020 11:35

Kuu aega pole miskit tarka nagu kribada olnud, aga siiski mõningaid vidinaid olen taga ajanud ja osad alles liiguvad minu poole.
Õnnestus pisut odavamalt Saksamaalt leida kogu mootori tihendite komplekt ja peale arvatavasti nädala vm. Poola piiril toppamist jõudis ta minuni.
.
tihendid.jpg
tihendid.jpg (202.25 KiB) Vaadatud 367 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#58

R Mär 27, 2020 21:54

Täna lõpetasin kahe Saabi kella paranduse, see sekundi osaga läheb Sonetti, itaallaste toodang, mehaaniline ja töötab mähise ning sekundi peale lülituva kontaktiga
Teine aga sobib minu kahetaktilisele, VDO (Saksa) toodang, relee vinnastab vedru, mis paneb liikuma, jääb riiulisse hetkel.
.
kell1.jpg
kell1.jpg (63.22 KiB) Vaadatud 260 korda
Kell.jpg
Kell.jpg (115.53 KiB) Vaadatud 260 korda
96kell.jpg
96kell.jpg (139.73 KiB) Vaadatud 260 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 644
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984
Kontakt:

#59

P Mär 29, 2020 22:36

Selle kuu alguses sai Rootsist päris uued vidinad tellitud (aga üle 50 aasta vanad siiski ;)) ja maksid ka pisut ikka, aga kokkuvõttes ikkagi odavam, kui kroomitud detaile uuesti lasta kroomida. Uued kojamehe varred ja uus prügi sahtel vm. seda nimetataksegi (tuhatoos?), tagurduse tule komplektid ning kahetaktilisele 96-le uued stange paunad. Kättesaamine võttis paar nädalat.

Ja seekord sai kasutatud vähe teistmoodi tihendi "masinat", koos joonise tegemisega võttis küll kordades rohkem aega, kui käsitsi tegemine, aga tulid täpsemad. Ehk siis alustasin karburaatori kokku ladumist.
.
uuedvidinad.jpg
uuedvidinad.jpg (213.12 KiB) Vaadatud 161 korda
freesimine.jpg
freesimine.jpg (162.8 KiB) Vaadatud 161 korda
tihendidfrees.jpg
tihendidfrees.jpg (131.12 KiB) Vaadatud 161 korda
NO FEAR
Säärane Mulk
Postitusi: 2163
Liitunud: T Mär 30, 2004 10:57
Asukoht:
Auto:

#60

E Mär 30, 2020 10:01

Kui see eriolukord läbi saab, kas siis ekskursiooni ka korraldad oma tehases? :-)
Vasta