Saab 90, 1984, arvo92

aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 848
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#26

K Jaan 24, 2018 11:26

Nõela kõrgus võis vale olla, korgi alt "imevahendiga" reguleeritakse. Või nõel ja vastus kulunud.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#27

K Jaan 31, 2018 9:31

Tänud aatomile, enda teemas pajatatud karburaatoriloo eest. Selle jätan endale mällu, seda võib veel küll vaja minna.

Eile õhtul sai jälle töökojas käidud ja viimased lihvid üle lükatud, et ülevaatusele minna nädalavahetusel.

Paigaldasin tagumise numbrimärgi tuled. Üllataval kombel sobisid ng900 omad sinna pea valatult, küll tihend ei pressi end samamoodi vastu aga numbritulede korpus on sama suur ja kruviaugud klapivad.

Tooretross sai korda tehtud, toimib aga rahulikult peab toimetama. Trossi salongipoolne ots, kuhu käib see aas, millest tõmbad, seal miskit trossi ühendamises ikkagi jama ja ei kannata parandada. Mis peamine, toimib ja saab toorestada. Varem, kui segu oli ülirikas, siis oli toores lollidele. Eile uue karburaatoriga oli seda kohe kindlasti vaja, muidu lonkab ja sureb välja ja on vaja ikka külma ilmaga natukene alguses toorega sooja anda talle.

Siis kapoti all veel nipet näpet asju kinnitatud ja praeguseks ongi jäänud vaid sumbuti tagumine pütt. Mul oli terve sumbutijooks kuskil olemas, jooksin sellega veel ühes tükis mööda töökoda ringi, mäletan. Nüüd aga täiesti ära kadunud, ei mäleta, et oleks selle kuhugile ära andnud. Aga no vahet pole. Tagumisel pütil on mõni väikene auk sees aga pütt ise näeb välja selline, et selle külge kannatab veel keevitada küll. Plaan ongi laupäeva hommikul minna töökotta, paar lappi peale lasta. Siis aku korralikult ära kinnitada ja ülevaatusele.

Eks natukene pikemalt metsavahel tuleb temaga sõita ennem ülevaatust. pidurid ju pikalt seisnud ja vähe tööd saanud, pidurdab eeskujulikult kuid parem neid natukene "õlitada".
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14283
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#28

K Jaan 31, 2018 9:35

Need va numbrituled on vist kõigil Saabidel samad..:)
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#29

K Jaan 31, 2018 11:42

Sama on ka õlitäitmise "Motor Oil" korgiga. See on juba vanadel klassikutel peal, vist isegi Saab 99-st alates. Seejärel 90, 900, 900ng, 9-5.... Ma uuemaid ei tea, kas on ikka veel sama :D Laojääk pidi korralik olema.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#30

T Veebr 13, 2018 14:42

Nii, võtan ka kokku oma Uunikumide talveralli kogemuse. Erinevalt aatomist, läks mul ikka "klassikaliselt", mis vana Saabiga on väga kohane. Masin pidas end väga eeskujulikult vastu ja lõuna ajal isegi kiitsin teda söögilauas, et jube hästi on kestnud. Peale lõunat tuli kiiruskatse põllul, seal andsin kõvasti takka ja kõik läks väga hästi, tundus, et tuleb jube hea aeg. Järsku tuli mootorist tohutu müra, tõmbasin siduripedaali alla ja hääl kadus - selge pilt, sumbutit pole. Ega kiiruskatsel saa tagasi anda, lõpetasin üsna hästi selle veel ära kah.

Siis peale kiiruskatset peaks kohe tee peale tagasi saama, et aega sõita trassi. Meie pugesime aga Saabist välja ja tõsiasi selline, et sumbutitoru kohe juhi jalgealt oli pooleks murdunud. Kuidas kurat ta seda tegi, ei tea. 4 päeva varem sai ülevaatusel käidud ja mainiti küll, et sumbutis on eesotsas auk sees aga no seda ma ka ei osanud oodata, polnud aega kah, et ennem rallit töökotta enam minna. Ja siis me üritasime seda sumbutijooksu sealt alt ära väntsutada. Terve tund läks, jõudis pimedaks minna, kiiruskatse pakiti korraldajate poolt kokku. Ikka me sakutasime. Põhjus ju see, et sumbutijooks läheb kaarega üle tagasilla ja ei saa välja tõmmata kummagile poole seetõttu seda, vaid juppideks võttes saad ära. Sain isegi kinniroostetanud klambrid pooleks keeratud põhja alt, mis sumbuti torusid koos hoiavad (ajasime lohku osaliselt auto, et alt ligi saaks) ja nii kinni roostetanud, et mitte üks kõps ei liikunud. Lõpuks vaesed siklimehed, kes seda rallit Iž jupiteri ja Jawa 350 seljas tegid, nemad tulid appi ja andsid 40 cm pikki jämedaid nipukaid meile. Nendega tõmbasime selle ülejäänud torustiku põhja alla kinni kuidagi ja löime hääled sisse autole.

Ajakaotust 1h 40 minutit. Enam polnud kiiret kah, kõrvulukustavad müras võtsime veel ühe soomlaste Saab 90 ekipaažist väljaheidetud kamraadi ka enda pardale, et ta ka finišisse viia. Ja nii me sõit läks, rahulikus tempos, sõitsime võiduka lõpuni ja andsime oma per**ekukkunud ristsõna ära.

Järgmine hommik läksin hotelli adminni juurde ja palusin kõrvatroppe. Neid ei müüdud, küll aga hotelli medkitist leidis ta 2 paari, mida ta kaastundlikult mulle andis. Oh seda rõõmu, Otepäält Haapsallu sai sõidetud nii, et vähemalt ise ei saanud aru, kui räige see heli on. Pärnu linnas majadevahel kajades küll pead pöördusid aga tõesti, mul ju ilus masin, miks mitte.

Nüüd siis seisab mul maja ees, terve sumbutijooks vaja uus leida või oma vana kõigepealt üles leida, kui seda üldse enam on. Lõpus hakkas soojast peast enam mitte käivituma kah ja tühikäigupöörded läksid kreisiks. Jälle mõnusalt parandada - seega lendab aastaks jälle kuuri alla, et järgmisel hooajal oleks hea võtta.

Mis kõige räigem - tuleb välja, et nii õnnestus mul 120+ auto seast 45. koht saada. Karistuspunkte tuli üle 100 aga ikkagi nii hea koht, suht müstika. Eks paljud panid teelt välja ja selleaastane ristsõna oli kõike muud, kui loogiliste killast, seal läks pekki paljudel.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 848
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#31

K Veebr 14, 2018 8:19

Ma ei osanudki arvata, et ristsõna lahendamine on absoluutselt kõige olulisem, mõnedes punktides võtsime lõdvemalt ja tulemuseks kahjuks 80 koht, aga sugugi mitte viimane Saab.
Mul oli kaasas elektrijuhtmeid, pagan oleks võinud neid sulle anda, et sa sumbutaja kinnitatud saaksid.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#32

K Veebr 14, 2018 9:50

Jah, seda ma vist unustasin küll mainida, et jää või kõvasti hiljaks aga ristsõna raali nii hästi välja, kui suudad. See on selle ürituse eripära. Mõnes teises kohas on just aeg väga tähtis.

Mul oli endal ka elektrijuhtmeid mõned. Aga mul oli veel sinuga kohtudes lootus, et saan selle püti sealt alt ära väntsutatud. Kui sul on keskmist resonaatorit tarvis, siis see on sealsamas rallikatse lõpus põõsas :D

Kui me olime seal tund väntsutanud seda sumbutit, siis tuli soomlaste ekipaaž ka kohale oma Saab 90ga, kus kaardilugejaks mu sõber . Üks soomlane olevat ütelnud: Longero on loppu, nyt tulee Une-Matti ja jäi magama. Teine oli ka suht väsinud ja nad otsustasid lõppu otse ära kütta. Sõber siis tuligi meie autole. Aga eks soomlased said kadalipu kah, sõbrast kaardilugeja ralli esimeses keeramises pani juba valesti ja nad eksisid täiesti ära. Läks vist üle tunni, et rajale tagasi said :)
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#33

T Veebr 19, 2019 9:15

Aasta jälle möödas. Vaja uunikumide rallile minna. Oli hanges õues, sest üks jobu lükkas ta kuuri alt välja ja sinna ta jäi. Käima ju enam ei läinud. Nüüd siis sai kätte võetud ja kütuse kättesaamise probleemid kestsid pikalt.

Kütust kätte ei saa. Sai siis Zigulli kütusepumba ülemine ots võetud ja külge kruvitud. Ikka ei midagi. Võtan pumba maha, pumpan käsitsi - kütust pritsib. Panen külge, ei pritsi. mõõtsime nukkvõllide kulumist kohas, mis lükkab kütusepumpa. Kahel nukal ei mingit vahet, teise nuka koonus oli isegi väiksem kuigi ka töötava auto pealt tulnud. 2,5 õhtut mässatud ja mõistus otsas, kuni lõpuks otsustasime lihtsalt 20L kütust paaki juurde kallata. Ja voilaa - mürinal käima kohe. Arulage - näidik näitas üle poole paagi (pole siimaaani valetanud), ise mäletasin, et kütust jäi pigem palju sisse, manuaalselt kütust pritsis ja ei olnud märki, et ei tule peale. Aga paaki juurde pannes käima ta läks.

Pidurid kõik korralikult kinni, hangest pidime maasturiga välja sikutama jupphaaval, ega kergelt tulnud. Kaks ratast ei hakanudki liikuma kuni töökotta välja sikutasime ja sisse lükkasime. Nüüd võtsin pidureid veidi lahti, vaja lihtsalt tööd anda sest kinni jäänud. Sai ju kunagi uued kettad-klotsid-pidurisilindrid-tihendid jne. Eile proovides pidurid ka vunkasid.

Eelmine uunikumide ralli sai kogu sumpsimajandus alt ära sõidetud. Ja otsisin pikalt seda teist sumbutimajandust taga aga arvasin, et kuuri koristamise käigus töömehed viskasid minema. Sest maa pealt haihtunud. Eile aga oli doonori küljest vaja midagi, doonor maasse vajunud, pole isegi ratastel - märkan, et mida pekki - sumpsiots paistab. Siis kolmekesi lükkasime lume külje pealt ja keerasime selle külili ja voilaa - heas korras sumps kollektorist lõpuni välja. Alt välja roogitud ja keevitasime olemasoleva masina downpipe otsa külge. Kollektorist ei keeranud lahti kuna seal on näha, et üks tikkpolt murdunud ja saaks hakata kurja vaeva nägema. Aga leitud downpipe on väga heas korras, selle sai tervelt kätte ja see tuleb alla panna hiljem. Pildil siis kogu sumps, mis eelmisest rallist alles jäi ja see uus, mis leitud sai ühes tükis.
DSC_0100.JPG
DSC_0100.JPG (96.17 KiB) Vaadatud 7175 korda
Eile igastahes oli sumps all, pidurid veidi lahti toksitud. Mõtlesime, et õhtu lõpetuseks teeme ringi kah. Läks käima küll, hädiselt käis aga kui jätsin seisma, oli tüma. Ja säde null. Sellega eile õhtu lõppes. Süütepoolist ei anna voolu edasi jagajale. Seega kas süütepool ise andis paugust otsad või kommutaator, seda lähengi täna edasi uurima.

3 õhtut veel ja rallile aga praegu on ikka väga ehku peale värk.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#34

K Veebr 20, 2019 8:44

Endale järjeks, et järgmine aasta oleks jälle hea vaadata:

Veaks oli kommutaator. Peale selle vahetust läks lartsti käima.
Uus summutijooks ei istunud hästi, nimelt lõputoru oli 20cm auto keskme suunas, ei saanud teda kummi otsa rippesse panna. Lõpuks tuli lõputoru lahti lõigata ja teise nurga alla keevitada, et saaks kenasti raskuse kere külge rippuma. Eks see viga tuli sellest, et väljalaskekollektor on kehv ja vales asendis, suunab kogu edasist sumbutijooksu veidi valesti. Ja läriseb ka üleliia, suht kindel, et sealt väljalaske kolde ja torustiku vahelt. Seal tikkpolt murdunud ja saab kurja vaeva näha, et see viga seal korda teha. Hetkel ei tee sest ei taha, et üllatuste pärast rallile ei jõuaks.

Pidurituled jebisid jälle, eelmisest aastast meeles, et kaitsmeteplokis viga. Seal veidi susides sai tuled jälle tööle.

Tiirud tehtud. Pidurid väliselt näevad kehvad välja aga töötavad kenasti, tõmbab plokki ja pidurid peale ei jää. Eks pidurite tõhususe suurendamiseks peab ikka neile valu andma, et kettad siledamaks kuluksid.

Eile õhtul sai aga töökojast Haapsallu välja sõidetud ja pidas end kenasti üleval. 90ga kruisides polnud muret ja pidurdades ei värista. Külmkäivitus täna ilma tooreta oli väga pikk, hakkas lubama ja siis jälle ei lubanud kah. Aga käima ta lõpuks sai ja sõitis kenasti. Eks ma nüüd paar päeva sõidangi temaga nii palju, kui saan, et laupäeval Jõgevalt oleks turvalisem tunne startida.

Nüüd veel õlivahetus, pidureid veidi hooldada ja määrida ja ega muud polegi. Värske pilt kah. Põhja alt mõni roostekoht tekkinud aasta heina sees seismisest. Sel aastal enam ei lase rohus seista, laokoht on olemas ja kui ta sõidab, siis saab ta sisse kah.
IMAG1467[1].jpg
IMAG1467[1].jpg (172.22 KiB) Vaadatud 7071 korda
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#35

P Veebr 02, 2020 15:56

Pilt20200128_195637

Sellisena ta siis aastakese seisis. Niisama käima ei läinud, pidi bensu käsitsi üles pumpama, bensupumba membraan oli vist kuival ja ei hakanud ise peale võtma. Kui bensu üles sai, siis lärts läks paugust ka tööle ja ei mingit puterdamist. Kohapeal seistes oli kinni jäänud, aasta enne rohus olles pidi ikka maasturiga pikalt sikutama, et rattad hakkaksid ringi käima. Nüüd käik sisse ja kohalt pauguga minema ja kõik rattad kenasti pöörlesid. Sai ka külavahel väikene tiir tehtud, liikus kenasti.

Vajab tegelemist:
Pidurid väga nõrgad, kettad ja klotsid vaja sisse töötada ja siis aru saada, kas kõik liigub, nagu peab. Kui ei, siis lahti ja puhastada.
Õlivahetus
Salongi ventikas krigiseb hirmsasti, see viga on juba varasemast, enda mugavuse huvides võiks ära vahetada.
Kässar ka praegu null
Ülevaatus.
Sumbuti kergelt löriseb, kuskil väikene auk vist väljalasketorustikus vaja ära keevitada.

Rallini veel mõni nädal, seega veel maru kiiret pole. Aga vaikselt hakkan nokkima õhtuti.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#36

T Veebr 18, 2020 19:29

Niisiis, üks tuli näitab maha ja see on ka kõik. Co pidi olema kohapeal seistes kõrge, gaasi andes normaalne. Eks tühikäigu pöörded on ka veits kõrged, kuid pole nagu väga teema. Niivõrd rets masin, et vennad ülevaatusel testisid kässarit ja murdsid pead, et kuidas me läbi saame lasta, et kässar ju täiesti 0. Aga mehed, kässar ju esiratastel! Valede rataste pealt mõõdeti. Ja siis ei saadud kapotti enam kinni, jätsidki selle lahti, tagusid seda, ma kuulsin. Kuid ma ei viitsinud minna õiendama. Ütlesid pärast, et saad kapoti kinni, kui vastu seina sõidad. Ma ütlesin, et ma saan selle niisama ka kinni. Vennad jälle polnud selliseid süsteeme näinud.
Küsisid veel, et kas karpas käib ka õli ja et kuidas tulede pesurisüsteem toimib. Ülevaataja ütles, et tema ühtegi Saab 90t oma elu jooksul pole kontrollinud, et ikkagi niivõrd rariteetne värk.

Ülevaatus seega olemas. Selleks pidin salongiventika laiali tõmbama ja ära puhastama ja määrima, krigin kadus. Siis sumpsi veidi sättima ja kohendama, nüüd vaikus majas ja ripub kenasti trippide otsas. Tagapidurid olid ikkagi nii läbi, et täna viskasin uued kettad+klotsid alla. Kui korra aastas sõidad, siis seistes saavad otsa. Esimesed on veel täiesti kenad, eks need saavad rohkem tööd ka ja püsivad paremini.

Eks aastaid tagasi tehtud tööd on ikka näha, põhja alt roosteta, mastiksiga kaetud ja kõik vajalikud liigendid on korras veermikus. Eks võiks temaga ju ka suvel veidi kulgeda, kuid selleks on vaja üks jooks velgi lisaks muretseda+sellise kõrge sobiva profiiliga rehvid vaadata. Praegu on ta ikkagi mul vaid talveratastel ja seetõttu ka suvel pole sõitnud temaga. Ja tänapäevase profiiliga rehv talle ei sobi, peab olema kitsas ja kõrge profiil, et oleks omas elemendis.

Talveralliks igastahes valmis.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#37

K Sept 23, 2020 18:32

Masin seisis peale talverallit kuni siiani. Ralli ajal käitus viimase peal eeskujulikult. Nüüd oli sõbral vaja pulmaautot ja millegipärast arvas ta rets värdaretis Saab90 näol on just see kõige õigem kraam, millega oma pulmad maha pidada.

Esimest korda minu käes sai Saab suverehvid alla. Tehnilisi probleeme njeetu, sai vaid üks tagumine stabikavarras kere külge tagasi keevitatud, mille Talveralli enda saagiks võttis. Lihtsalt murdus lahti, keevituskohast, ei olnud roostes ega midagi. Põhi üldse läigib, nagu sitikas ja pole roostetama hakanud peale 5 aastat tagasi tehtud ulatuslikke keevitustöid.

Sõber teostas veel korralikud pesud ja poleerimised, läigestamised, vahatamised. Ja nüüd sain tagasi. Läigib, kui juudas. Praegu pole muud, kui keera süüdet ja tegin ka nüüd kindlustuse pikendamise ära. Eesmärk kuldset sügist hea karpamootoriga nautida. Ehk saab mõne hea pildi ka lähiajal tehtud, kuid praegu peab leppima sellega.

Eks ma hoian teda aga edasi. Müügiplaane pole ja vaevalt ka neid kunagi tuleb. Senikaua, kuni kuiva kohta hoidmiseks on ja seda on, siis vaatab. Vb aastat 4 veel ja võib vaadata, kas peaks laskma ülevärvi teha. Omal ajal tegin värvile paranduslaike, mis pole rooste enam läinud, kuid no ega midagi liialt ilusat ka pole. Samas on auto konditsioon sellisena säiliv ja see ongi peamine - et alati jõuab ulatuslikumalt restaureerima hakata, kui selleks on vajadus, kuid õnneks pole ta mingi ülirariteetne asi, et see sundus ka tagant peksaks. Aga lahe on ta küll sellisena, nagu ta on ja pakub head emotsiooni sõitjatele.

Pilt20200923_172900[1] by Arvo Aljaste, on Flickr
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 848
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#38

R Sept 25, 2020 8:42

Särab tõesti kenasti. Ja 90/99 kapoti tõus tiibade juures (mis mulle nende juures meeldib) ka ilusasti pildil näha. Arvata võib, et pruut mahtus vaata et pareminigi sellesse autosse, kui tänapäevased, mis pole nii ruumikad seestpoolt.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#39

N Okt 01, 2020 13:38

https://flic.kr/p/2jN3ZHE

https://flic.kr/p/2jMYzRq

Velgedepakkumisi tuli päris mitu ja lõpuks valisin veljed selle järgi, mis mulle välimuse osas kõige rohkem meeldisid. Said siis US-Turbo veljed võetud ja lükkasin suverehvid neile peale. Veljed äärmiselt viisakad, ühtki täket servadel pole, ei vaja ülevärvi. Aga veljekapslid ise võiks küll ära värvida, plastiku peal veidi moondunud värv.

Rataste vahetusel sain aru, et üks veovõlliotsa kaitsekumm läbi ja velg seest lagane. Samuti peab uste alumised ääred talve hakuks ära konserveerima, on soolas leotamisel värvi maha visanud, kuid roostes ei ole. Ju ma kunagi uste al.äärte keevitamisega ei osanud õigesti värvoda. Krunt oli kehv vms. Aga värv on maas. Tasub praegu uuesti värvida ja mitte rooste lasta minna. Paar roostealtit kohta ka põhja all leidsin, eks peab üle määrima.

Eks nüüd tuleb jah sügist nautida. Pruut suurest uksest väga ei hooli, mul selline väga pisikene elukaaslane ja ta mahub igalt poolt sisse. Aga sõita Saabiga meeldib. Kahjuks esimene sõit lõppes sellega, et jäigi ööseks Saab tee äärde. Süütelukk läks lukku, tagurpidi käik sees ja võtit keerata ei saa. Sain vaid suure verevilli mässamisest. Järg päev köiega minnes läks ta ikkagi nagistamise peale lahti. Aga nüüd peab vaatama, sama jama eelmise süütelukuga ka olnud. Et äkki ikkagi lahti võtta ja vaadata, saab äkki kahest ühe süsteemi kokku. Praegusesse võti ka sisse murdunud, sest ennegi lukustumisega jama olnud ja läks lõpuks võti pooleks, et käima vaja saada. Seega praegu kruvikaga saab tööle ja pole hea lahendus pikas mõttes.

Aga muidu mõnus pill ja nüüd aastaringselt kasutatav, siiani oli vaid 1 jooks velgi ja ei viitsinud rehve lapata ühe sõidu jaoks.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#40

P Juul 11, 2021 0:11

Üldiselt on nüüd nii, et kuna Audi Sarabia on remondis, siis kiirelt sai Saab ülevaatuselt läbi loksutatud. Tuli välja, et üks rattalaager kutu. Peale ülevaatust tõmbasin lahti kindalaeka ja mis ma sealt leian? Paberi, kus kirjas "esimene rattalaager" to-do listis. Ehk siis viimane Uunikumide talveralli, kus see masin käis, seal sain aru, et rattalaager undab. Aga oli juba totaalselt ununenud ja nii ma ülevaatuselt esimese hooga läbi ei läinudki. Kõik muu oli aga prinkis ja nüüdseks ka uus laager küljes ja minu igapäevane sõiduk.

PiltDSC_5618 by Arvo Aljaste, on Flickr

Küll aga mingi hetk eelmise aasta lõpus kimbutas süüteluku mure. Jäin sellega mitu korda tee äärde, hambad sees kuidagi kulunud ja ei saagi süüdet keerata. Praegu ongi nii, et süüteluku sisu ära viilitud ja saab iga pulgaga auto käima. Üldse on nii, et uksed, tagaluuk ja süütevõti kõik kuidagi erinevate võtmetega. Kui kellelgi on kuskil olemas kombot nii, et kogu auto saaks samade võtmete pealt käima, siis võiks kaupa teha. Enda varudest seda kokku ei saa elik süütelukku pole küll võtta - ka varuosadeks auto oma on juba pekki läinud.

Olemas ka Saabiklubi numbrimärgi alused nüüd, kunagine klubiline tõi mulle ära. Peaks külge lükkama ja etteotsa ka vähe sirgema numbrimärgi tellima.
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#41

N Veebr 16, 2023 21:37

Ma olen ikka hoolas teemapidaja, seega jätkame sealt, kus alles sai pooleli jäädud:

Viimased paar aastat Saab oma uues kuivas kodus aega veetnud. Sel suvel oli praktiline vajadus ja oli täitsa jupp aega põhiauto, kui teine remondis otsustas aega parajaks teha. Sõitsin oma tuhatkond kilomeetrit maha ja null probleemi. Eelmistel aastatel on kõik suuremad vead parandatud ja üldiselt käib ta hästi, keera aint võtit ja kui tihedamini vajutad, läheb ka suht poolest pöördest käima.

Suvel oli korralise ülevaatuse aeg ja seal põrusin hästi. Küll oli läbi rooliots, küll veovõlli kaitsekumm, küll oli CO paigast ära jne. Lasin need kõik korda ära teha, sain ka karpamehel lastud regull ära teha ja hakkas ikka väga hästi toimima. Aga ühe asjaga olen jänni jäänud ja siiamaani. Nimelt üks käsipiduri pool ei toimi ja viga on supportis. Ajasin siis supportit taga, tundub, et otsa saanud need ja kel on, küsivad uue hinda või kallimatki. Aga uutki pole väga võtta. Otsustasin, et toon talle siis sõbra koju, saan vajaliku jupi. No küll leidsin iluduse!
PiltIMG_20220824_205354 by Arvo Aljaste, on Flickr

Saab 99 aastast 1979. samasugune 2.0 ja 74kw nagu mu Saab90gi. Küll aga pole mootorid identsed, visuaalselt leiab erinevusi küll, näiteks uuemal mootoril kütusepumpa aetakse ringi nukkvõllilt, siis sellel 99-l tuleb nagu ploki seest välja kütusepumba ajam. Et tundub vanema tüübi mootor ja ise ei teagi, mis seal väga vahet. Huvitav selle käraka kohta see, et Eestis juba 1985. 1. jaanuaril regatud ehk siis ennastsügaval veneajal. Pmst olnud kogu aja ühe inimese käes, oli väljamaal diplomaat ja see 1985 aasta esimese kuupäeva regamise kohta ka keegi ütles mulle, et see võib olla suvaline kuupäev, sest välismaalt toodi autosid siis üldse vähe ja regati neid kuskil registris kuidas jumal juhatas, hiljem võidi panna üldse suht suvaline kuupäeva selleks, mida ka 1 jaanuar viitab. Et millal see täpselt Eestisse jõudis, võib ka juba varasemalt olla. Oli kogu elu Pärnumaal kuniks noorem sugulane selle auto paar aastat tagasi maha müüs, kui terve elu oma onu käes olnud autot. Ostja pani korra käima ja parkis ära, seisis seal 2 aastat kuniks jõudis minuni. Kõik on kena ja vahva, sain isegi palju ägedaid juppe, mida vaja läheb (nt. tutikas tagapütt sumpsijooksus), salongiliiste heas korras jne. Aga koju jõudes ja seda vajalikku pidurisupportit otsima hakates selgus, et seda polegi :D Lihtsalt polegi, mitte midagi pole seal. Niiet auto on, seda, mille pärast ta ostsin, seda polegi.

Hetkel siis niikaugel, et Saab sõidab, kõik toimib laitmatult, kuid minu enda käsipidurimehhanism pidurisupportis sees ei toimi piisavalt, tundub, et lihtsalt kõik kulunud seal sees. http://saabworld.net/showthread.php?t=2721
Siin lahatakse teemat hästi, seal sees on plaat ja kolm kuulikest. Mul kässarit tõmmates hoova liikumise tagumises osas alles hakkab rakenduma süsteem ja hakkab kolbi väljaspoole suruma. Teisel toimival supportil natukene tõmmates on ratas kohe plokis ja konkreetselt kännu taga kinni. Praegu leotab siin kanaleid, et Skandixi kaudu ikkagi support ära tellida, milleks tuleb enda kulunud raibe vastu saata.

Sel aastal Uunikumide talverallile seega ei jõua. Ja 99 käimaajamiseks ka jaksu pole olnud, ausalt öeldes ma polegi proovinud seda kordagi käima ajada, kuigi ta on omamoodi pull ja sammal ta peal on äge ja mitmeliigiline. Aga kui keegi tunneb, et tal on täielikust õnnest just see hea Eesti ajalooga 99 puudu, siis võib ühenduda.
saabu14jr
Saabiklubi liige
Postitusi: 1196
Liitunud: P Apr 22, 2007 9:48
Asukoht:
Auto:

#42

N Veebr 16, 2023 22:03

Mul võibolla leidub üks support, uurin järgi, snnan teada.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 848
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#43

R Veebr 17, 2023 12:13

Väga lahe lugemine. Sellise ajalooga autu tasuks ju taastada, kui metalli ikka küljes veel on.

Pisut otsingut, ehk on abiks:
* Rootsi lammutusest, parempoolne 99
* Rootsi lammutusest vasakpoolne 90
* e-bay / Leedust, kallis, aga nigu teistsugune
* Amazon, mõistlikuma hinnaga, aga nigu teistsugune
* Eestist uus
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#44

R Veebr 17, 2023 14:07

Ma pole kanalile seda autot ajanud, kuid eks ta on omal ajal just roosteprobleemide tõttu seisma jäänud. Üldiselt on põhja alt ikkagi tööd kõvasti, kõik klassikalised kohad nagu poolraamide alused ja rattakoopa sisemused. Samuti uksed alt jne. Kõva seismine kuskil puu all ka oma töö teinud, UV on salongi ära lammutanud, niiskus samuti. Et ega selle autoga ongi nii, et ajalugu on tal väheesinev, see ongi ta peamine väärtus. Sõidu ja muu osas pole ta erinev sellest, mis mul juba on ja eks pigem praegu teeks ikkagi 90ne korralikult korda ja ülevaatusele, et oleks teine auto kogu aeg võtta. Kardan küll, et taastamine nõuab suurt ressurssi+aega ja sõitma ma temaga palju ikkagi ei jõuaks. Sestap olekski tore, kui keegi teine näeks endas entusiasmi ja loovutaks ta suhteliselt varuosahinnaga edasi.

Linkide eest tänud. Vaatan siin variandid korra läbi, 82 euri eest tutikas support tundub ahvatlev ja vähemalt uurin, kas ka päriselt võimalik saada seda.
Andrus99
Saabiklubi liige
Postitusi: 1920
Liitunud: K Aug 16, 2006 14:18
Asukoht:
Auto: 99/C900/9-3

#45

R Veebr 17, 2023 16:52

Sel 99-l tundub olevat siis niinimetatud B-mootor, 90-l juba uuem H-mootor.

Pidurisadula ja selle vana kässariga on üks paras jama jah, seetõttu sai enda 99-le ka Skandixi sadulad tellitud.
Kusjuures isegi selle uue Skandixi sadulaga võib kässar esialgu tõrkuda, võid konsulteerida Trionic-uga, ta tegi mingeid imenippe, et see käima saada aga lõpuks õnnestus.
Vana sadula tagasisaatmine toimib Skandixiga ilusti ja tuleb refund ka suht kiiresti tagasi. Saatmiskulu muidugi jääb enda kanda.

Huvitav oleks kuulda jah, kas see autokaubad24 ka tegelikult selle sadula saab hangitud. Hind on tõesti ahvatlev.

Kui peaksid 99 juppeks tegema, siis anna märku, kiibitseks ehk ka miskeid varuosasid ;)
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster / J.Clarkson
Vasta