Saab 900, 1979, Vulkanus (Ühe päevinäinud Saabi lugu)

Vasta
vulkanus
Postitusi: 823
Liitunud: K Nov 09, 2005 0:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 99 gle ja hunnik teiste markide esindajaid.

#1

K Nov 29, 2006 23:57

Ühe päevinäinud Saabi lugu.



Algul pajataks sellest, kuidas see klassik minu kätte jõudis. Seega veidi varasemast ajaloost:
Kõikide kirjade kohaselt valmis see klassik Soomes 1979. a. ja oma sünninimeks sai ta SAAB 900 turbo, helerohelist metallik värvi. Edasi veeres masin Soome teid pidi. Nii nagu värvikihi alt, jälgede järgi selgus, tegi see masin Soomes läbi korraliku õnnetuse. Vahetatud on pool auto esiraamist ja juhipoolne porikoobas, kapott ja arvatavasti veel midagi, kuna masin värviti täielikult üle, tookord ikka originaaltoonis.

Edasine ajalugu Soomes oli samuti nukker. Endiste omanike kaudu edasijõudnud teabe kohaselt sai see masin korraliku soolakahjustuse - arvatavasti uppus. Selle tagajärjel masin jäi aastateks seisma ja roostetama, kuni 90date alguses tuli üks autonäljas eestlane, kes selle ussitand masina Eesti pinnale vedis.
Lähem ajalugu on rohkem teada. Auto olukord Eestisse jõudes oli nii hull, et puudusid osaliselt tagumised porikoopad ja kõik poritiivad, samuti olid täielikult ussitanud ukse aluääred jpm. Igatahes võttis see agar omanik vaevaks kõik selle taastada. Tegi porikoopad, aretas vw golfi poritiivad, uksealuääred, värvis masina tumeroheliseks ja nii mõndagi muud. Teadmata põhjustel jäi ehitamine pooleli, porikoopad jäid värvimata ja tõrvamata, roostetamine algas otsast peale juba uute omanike käes.Vahepeal oli see masin ühe lohaka isanda käes, kes ei osanud turbomootoriga ringi käia. Järgmisena õnnestus mu lähedasel sugulasel see masin paarituhande krooni eest enese valdusesse saada. Algas jälle auto ehitamine, seekord mootori väljavahetamisega kuna tolle elupäevad olid lõpukorral. 79. a. turbomootori remont tollajal polnud eriti mõttekas tegevus. Järgmiseks mootoriks sai talle poole lahjem 86.a. ühe karpaga mootor. Loomulikult selle mootori saatus juhtus ka värvikas olema. Nimelt asus see mootor kunagise Kuku raadio tegelase Juhan Virkuse liikuri aiste vahel, millega kahjuks mees manala teed läks.
Enne, kui mina selle masina oma kätte sain, oli to igiliikur jälle ühe noorenduskuuri läbi teinud ja uue värvi saanud ( loomulikult rohelise) ja nipet näpet muudki vahetatud. Asi nägi 79. a. kohta välja tõsiselt kena: kroomliistud, tolleaegsed väga stiilsed el.peeglid, mis töötavad tänini, katuseluuk, tuulesirm, lisatuled ,turbo versiooni eksklusiivne sisu, mis kahjuks tänini säilinud ei ole.
Esimesed paar aastat oli elu päris roosiline kuni hakkasid ilmnema esimesed märgid kunagistest tegemata töödest .Kõigepealt vajus kõveraks esisild, vasakpoolse esiratta õõtshoova kinnitusi polnud lihtsalt olemas. See sai läbi häda mingite soss-seppade poolt kokku keevitatud ja masin uuesti liikuma pandud. Siis tulid lahti tagumised kere stabikad ja selgus, et kuhugi pole keevitada, kuid kuidagi lapp-lapi peale keevitati needki kinni. Järgnesid jällegi mõningad õnnelikud aastad kuni selleni, et masina mitteesteetiline väljanägemine ei olnud ülevaatusele enam väljakannatatav. Masin läks kereremonti.
Pilt, mis avanes, oli lihtsalt masendav ja taastamine idiootlik, kuid sellest hoolimata sai asi ära tehtud, karbid keevitatud, uued uksealuääred, porikoopaservd ja hunnikute viisi klaasriiet ja pahtlit ja Phoenix tõusis jälle tuhast. Masin sai loomulikult ka uue värvkatte. Jällegi sai sõidetud hulk aastaid, kuni viimase pika sõiduni naabervabariiki. Sealt naastes purunes Valgas jällegi kaassõitja poolne esisild.
Poolass tuli mootori otsast välja, nõelaagrid jooksid laiali, kõik värk kõver.Kokkuvõttes oli olukord väga nutune.
Pool päeva tööd maanteel ja asi oli traatidega kokku tõmmatud ja läbi õnne olimegi Talllinnas tagasi. Esiosa oli nii koledalt kõver ,et masin jäigi seisma 2001 aastal ja on seisnud kuni tänaseni.
Algas uus hullumeelne taastusprojekt, seekord põhjalik..


Haljaks ajamist alustasin esiotsast, arvasin, et pääsen ainult esiosa tegemisega, kuid olukord oli tõeliselt sõge. Porikoopad tuli teha suuremas osas uued, samuti pool alusraamist, amordipesad, õõtsakinnitused, stangekinnitused, mitmele poole viisin sisse tugevdused kolmnurkade näol. Viimistlusse kulus umbes kümme kilo hermeetikut ja tõrva, samuti purkide viisi külmtsinki. Esiosa sai aga liiga hea, et ülejäänut tegemata jätta. Siis alles tõeline hullumaja hakkas. Selgus, et uksed olid tänu eelmiste keevitus-soss-seppade poolt nii peesse keeratud, et taastamine oli suht mõtetu, samuti oli totaalselt läbi tagaluuk. Järgmisena jõudsin tagasillani jällegi. Nii sõgedat keevitustööd nagu seal ,pole ma enda silmaga enne näinud.
Tagumised porikoopad olid kolmekordsest plekist risti rästi kokku keevitatud, millest järgi oli vaid rooste ja mõlemad porikoopad tuli välja lõigata, samuti amordikinnitused ja juhipoolne tagumine vedrutugi koos talaga. Järgi ei jäänud koopast ja põhjaalusest sõna otseses mõttes mitte midagi. Taastamiseks võtsin kõrvale naabrimehe 900, et mõõtudega mitte mööda panna. Mitte keegi ei uskunud ,et seda värki enam võimalik taastada on.
Aga kokku ta sai ja jälle kulus mitmekümnete kilode kaupa hermeetikut ja tõrva.
Sain ka taastamiskõlblikud uksed ja palju muud pudi-padi. Samuti uue sisu.
Kokku võib nüüd väita ,et 79.a. masinast on järgi võibolla 35%, kõik muu jääb vahemikku 82-91. a.
Masinat pole ma tegelikult veel siiamaani lõplikult sõitma pannud. Selles olen ma aga veendunud, et sõita temaga saab, proovisõitude tasemel :)
Kuue aastaga on elu palju kiiremaks muutunud ja kahjuks pole lõpetamiseks aega, teha on aga veel nii mõndagi.



Pilte erinevatest tööetappidest on suht vähe tollaal polnud digikat. Hetkel panen üles nii palju, kui sisse jõudsin skännida. Praegusest olukorrast ei ole üldse pilte, loodan paari päeva pärast üles riputada.

http://www.foto24.ee/album/8178
miku
Saabiklubi liige
Postitusi: 553
Liitunud: T Apr 13, 2004 13:02
Asukoht:
Auto:

#2

N Nov 30, 2006 8:29

mnjah. vot seda nimetan mina fanatismiks.
Kasutaja avatar
Ryhkija
Saabiklubi liige
Postitusi: 1231
Liitunud: N Veebr 03, 2005 7:29
Asukoht:
Auto:

#3

N Nov 30, 2006 8:36

:headbang: Hea lugu, veelgi tublim töö :notworthy: , jõua võiduka lõpuni!
Ega nii pole kunagi olnd, et kuidagi ei saa, kuidagi ikka SAAB! :P
part
Küülikuaretaja
Postitusi: 848
Liitunud: N Veebr 26, 2004 16:07
Asukoht:
Auto:

#4

N Nov 30, 2006 8:59

pagan silma võttis märjaks. liigutav lugu. tõeline "17 kevadist hetke" :head:
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7300
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#5

N Nov 30, 2006 10:10

1979 aasta turbokas on ikka väga kõva sõna!!!
myyakse neid hinnaga ca 6000 E ehk ligi 90000 kr.
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
vulkanus
Postitusi: 823
Liitunud: K Nov 09, 2005 0:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 99 gle ja hunnik teiste markide esindajaid.

#6

N Nov 30, 2006 10:39

Aitüma kõigile heade sõnade eest kahju, et seda turbo mootorit seal vahel enam ei ole ja ei originaalis taastada ei saanud, lihtsalt pold mida taastada.
vulkanus
Postitusi: 823
Liitunud: K Nov 09, 2005 0:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 99 gle ja hunnik teiste markide esindajaid.

#7

N Nov 30, 2006 10:46

Fanatismi koha pealt võiks öelda, et oleks ju võinud asja kohe emeXsisse viia, aga teades, kui palju masinat on enne taastatud, ei saanud ju viimaseks korraks jääda.

Saatus määrab nii, et paljud masinad ei jõua tehase väravatest eriti kaugemale ja lõpetavad oma elupäevad üliruttu metallipurustajas. Vastukaaluks on sellel masinal tõsiselt vedanud.
andreas
Postitusi: 381
Liitunud: P Okt 02, 2005 1:00
Asukoht:
Auto:

#8

N Nov 30, 2006 11:41

You made the day :headbang:
farmacoma
Postitusi: 710
Liitunud: T Juul 13, 2004 22:53
Asukoht: Tallinn
Auto: 900 x2; 9000; 9-5

#9

N Nov 30, 2006 18:43

oeh... mul võttis kah silma märjaks, ma võin sulle ühe turbo mootori kinkida... mitte küll komplektse aga siiski midagi
vulkanus
Postitusi: 823
Liitunud: K Nov 09, 2005 0:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 99 gle ja hunnik teiste markide esindajaid.

#10

R Dets 01, 2006 1:58

Nii sai veel pilte juurde soetatud nüüd on jäänud veel üks posu vanu pilte siis skannida
stennadi
Postitusi: 696
Liitunud: T Jaan 11, 2005 20:03
Asukoht:
Auto:

#11

R Dets 01, 2006 2:29

Kõva vaev ja töö, vii lõpuni ja otsi kuskilt turbokatel ka kapoti alla :P
vulkanus
Postitusi: 823
Liitunud: K Nov 09, 2005 0:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 99 gle ja hunnik teiste markide esindajaid.

#12

R Dets 01, 2006 2:32

Eks peab üritama, siiamaani tehtud siis peab ka lõpuni viima. Turbomootor see võib isegi reaalsuseks saada.
Kasutaja avatar
Ryhkija
Saabiklubi liige
Postitusi: 1231
Liitunud: N Veebr 03, 2005 7:29
Asukoht:
Auto:

#13

R Dets 01, 2006 6:48

Kas need õhusuunajad kapotil (15. pilt) on tal sünnipärased? Pole nagu enne ühelgi 900-l sihukesi silma jäänudki.
Ega nii pole kunagi olnd, et kuidagi ei saa, kuidagi ikka SAAB! :P
vulkanus
Postitusi: 823
Liitunud: K Nov 09, 2005 0:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Saab 99 gle ja hunnik teiste markide esindajaid.

#14

R Dets 01, 2006 12:31

Need õhusuunajad on rohkem ikka oma fantaasia töö vana kapott oli nii omadega läbi ,et pidi täiäustamiseks midagi välja mõtlema. Kas hea tuli, ei tea eks enda vanus oli ka vastav, kui seda masinat ehitama hakkasin (18,19) Nüüd 7 a hiljem, kas oleks niisugusi teinud -vaevalt. Arvatavasti oleks tagasihoidlikumaks jäänud .
Vasta