Saab 2 dörrars Sedan 1965, aatom

Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7618
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#101

P Apr 07, 2019 22:53

Ära piina kohe värskelt kokku pandud mootorit.
las tiksub .
nii mootr kui ka aeg.
ma just lugesin pea terve teema läbi, kuidas celicat kleegi ehitab (http://foorum.turboclub.ee/viewtopic.php?f=5&t=12290) ja siis kohe tuld annab ja siis taas ehitab,,,,, kuni kõik müüki! Sinise suitsuga ))
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#102

P Apr 07, 2019 22:57

Oh asi pole üldse nii hull, enne kui üldse pöördeid andsin, tiksus mootor tühikäigul õue peal üle kahe tunni. Nii et rahulikult ikka.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#103

N Apr 11, 2019 22:32

Võtsin kätte ja tegin mõlema mootori genekad ilusaks ja korda. Sai saastast ja roostest puhastatud, värvitud, alumiiniumdetailid ultraheli pesu ja siis traatkettaga puhtaks ning kohe lakk peale. Hetkel näeb kena välja. Mõistagi laagrid ka uued, vanad vaid pisut tegid kõrisevat häält, aga kui siis juba kõik korda. Uued harjad ka, vanad olid üsna kulunud, aga uued harjad teevad häält / pole sisse kulunud, kui väga häirib, panen parimad vanad tagasi. Muide mu auto on taas pisut eriline, kuna sellist generaatorit (kõrvad nihkes) paigaldati vaid 65 aasta. Ja nii vanal ajal olid generaatorid (dünamo) ilma dioodsillata.

Kuna radiaatori korgi kummiosa oli kena, siis sai kork roostest puhtaks tehtud, ning taas lakk selga lastud. Aga radiaatori pool on metallipind ebatasane ja survet ei pea (sellel autol avanemissurve 0,25 - 0,3 Bar). Sellega peab nuputama, lisatihend jälle ei tohi paks olla, siis avaneb õhu sisselaske klapp (punane nupp).
.
genekas1.jpg
genekas1.jpg (151.12 KiB) Vaadatud 10805 korda
genekas2.jpg
genekas2.jpg (183.51 KiB) Vaadatud 10805 korda
kork.jpg
kork.jpg (98.9 KiB) Vaadatud 10805 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#104

R Apr 12, 2019 22:42

Tänane päev valmistas täieliku pettumuse, proovisin laua peal mõlemat generaatorit drelli taga ja kumbki ei anna pinget välja, õigemini vaid miski kuni 1V. Staatori (DF, e. juhtmähis) on ilusasti maandatud, generaatori alumiiniumkaan ja raudkorpus ei ole värvi all, e. annab ilusasti ühendust jne. Drell annab ka korralikult pöördeid. Generaatori otsakaani ei saa vale nurga all kokku panna, ainult üks võimalus. Ainus, mida tegin enne, oli korpuse kerge kuumutamine (kuni maks 50 kraadi), et värv kiiremini kuivaks, kindlasti ei kuumutanud üle. Otsisin siis / tuletasin vana aega meelde netist vähe dünamote kohta, väideti, et kui kaua seisnud vm. siis vajab eelmagneetimist juhtmähise kaudu (korraks 12V peale), ka see ei aidanud. Mõõtsin ka induktiivsused ära, kõigil rootori mähistel ühesugune väärtus, juhtmähis ka kena, e. lühiskeerde ei saa olla. Müstika ... see ju täiesti minu ala, aga hetkel mõistus otsas ... proovisin ka juhtmähise eelpingestada mõistliku vooluga, siis nagu pinget andis (kuni 5V, kui juhtmähis 1A), aga kummaliselt, suurtel pööretel hakkas hoopis vähem pinget andma (voolu andis ka, kaugtule pirn (koormuseks) läks hõõguma).

Ja võtsin ka piduri peasilindri lahti, paganama Saab, kasutab Lockheed-i asju aga ikka laseb oma autodele miski erilise lahenduse teha, mida teised autod ei kasuta, käisin enamus vanu UK automarke läbi, kõigil teistsugused Lockheed-i tooted. Ainus, kus sama peasilinder kasutusel, on Austin Morris 250JU. Käisin täna poes ja tuhlasin kastitäie piduri remondikomplekte läbi, aga selliseid, mis minul tarvis, seal ei olnud. Õnneks kopsaka raha eest on remondikomplekte (Lockeed SSB770) saada, peasilindri esimene kolb/juhtvarras (üks metallitükk) ca. 80.- eest, minu omal kahjuks liiga sügavad kraatrid sees. Muud osad, ka peasilindri korpus, on korras, seal roosteussi puretud kraatreid ei leidnud.

Ehk siis niipea ei saa veel liikuma.
.
pidurikolb.jpg
pidurikolb.jpg (107.42 KiB) Vaadatud 10754 korda
peeterk
Postitusi: 5
Liitunud: T Okt 17, 2017 12:16
Asukoht:
Auto: 900 1990

#105

L Apr 13, 2019 18:52

aatom kirjutas:
R Apr 12, 2019 22:42
minu omal kahjuks liiga sügavad kraatrid sees. Muud osad, ka peasilindri korpus, on korras, seal roosteussi puretud kraatreid ei leidnud.
Kuna kaotada ei ole siin midagi siis proovi kraatrid kõvajoodisega täis joota, ning üle treida ja lihvida. Enne jootmist moodusta roostes kohale hermeetikust lokaalne happevann ja hapenda kogu rooste kraatritest välja. Kunagi sai üks jaguari roolilati roostekahjustus niimoodi parandatud kestis mitu hooaega.
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7618
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#106

L Apr 13, 2019 22:25

Mõned mõtted:
Kas sa harjadele andsid ikka kumera kuju?? ... et oleks suur kontaktipind?
Harjad pehmest grafiidist, ilma vaseta...
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#107

P Apr 14, 2019 21:33

Generaatorist, ei toimi. Harjadest, need uued, mis ma ostsin (Bosch BX169), ei sobi, näevad välja täpselt nagu sees olnud aga kuluvad sigakiiresti, kohe silmaga näha, kuis grafiidi tolm lendab. Saaks vist teadust teha, äkki viskab grafeeni tükikesigi ka välja :shock: . Panin vanad tagasi ja enam sellist hullu tolmu pole. Ehk siis kollektoriga generaatorile (kollektor sai puhastatud ja täiesti sile) vaja tugevamaid harju. Panin auto peale igaks juhuks prooviks ka aga ei tööta. Sellisel generaatoril istub kontroll-lamp kenasti D+, e. 12V otsa peal (releeregulaatoris on spetsiaalne relee, mis generaatori pinge tõusmisel 12,3V - 13,3V, lülitab aku peale, e. laadimiseks ja auto toiteks). Ja tema heledus annab ilusasti märku pingest D+ otsal. Vahepeal isegi nagu tuluke peaaegu kustus, siis jälle põles proovisõitu tehes. Ehk siis mis seal muud, kui selle värvi kuumutamise soojusega (mida polnud ju palju) 54 aastat vana töötanud staatori mähis annab lühiskeerde. Selle takistus on erinev mõlemal generaatoril, kuigi sama jämedusega traat kasutusel. Õnneks neid vaid 2 tk. , 2 poolust, pole vast raske ise kerida, peab kuskilt õiget traati ja lakki lunima minema.

Ja tõesti tegin täna ilma piduriteta (no kasutasin käsipidurit) autoga õue peal rahulikult mõistagi proovisõitu ka, mõnus oli, kui kahetaktilisel koormus taha tuleb, siis on kohe teine hääl, nagu topelt silindrid tulid taha jne.

Piduri peasilindrist, sellele juhthoovale plaanin vase Tig keevitusega peale lasta (väiksem temperatuur ja vask sulab väga hästi rauaga kokku) ja siis treipingis mõõtu + täiesti siledaks lihvimine. Tihenditega selline teema, et leidsin netist Seinsa täiskataloogi, kus on piduri/siduri remondikomplektide täisnimekirjad koos eraldi detailide mõõtude koodide ja komplektidesse kuulumise infoga. Mõistagi täiesti sama kujuga asju sealt ei leidnud, pidin sobiva kujuga asjad välja otsima, siis vaatama, mis komplektides nad on ja siis, kas on üldse levinud/saada. Kokkuvõttes kulus selleks silmad punnis suurem osa päevast, ehk isegi liiga kaua aega, kahju hakkas kulutatud ajast lõpuks, lihtsam oleks suurem raha välja käia. FrenKit annab ka erinevaid katalooge, aga seda, mis koodiga asjad mis komplektides on, mitte.

Aga ehk on sellest kellelegi teiselegi abi või äkki ilmub foorumisse mõni Sonett II, seal ka see piduripeasilinder.
19mm (ava) x 8,3 x 6,7 - D3135 (Seinsa) vaja 3 komplekti 3 tihendi jaoks (D3197 pole enam saadaval)
26,8mm (ava) x 17,3 x 5 - D1689 või 127014
Tolmukate salongi, parim, millest vast midagi saab teha - D1190 või 117013
Kuigi 4 erinevat komplekti vaja osta, on nad kokku üllatavalt odavad.

Ah ja üks üllatus / avastus ka, radiaatori kork, tegin survekatseid radiaatori peal ja ei pidanud, mõõtsin siis ära, pagan 7mm tühja maad korgi ja radiaatori vastuse vahel. Samas see kork on õige avanemissurvega, oli piisavalt roostes, ehk väga kaua selle masina peal olnud arvatavasti jne. Panin miski vahetüki vahele, aga pidama sain surve vaid 0,1Bar-i peal, vaja oleks 0,28Bar. Igavene jama on osta ka, ei pruugi ju nii pika saada, kuigi oma arust ostad õige aastaarvuga masinale. Tea kas taas miski mõnus Saabi kiiks just 65 aasta masinatel ...
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#108

P Apr 21, 2019 21:45

Lõpuks piduri peasilinder koos, lihtne ta polnud, see tandemsüsteem on tobe, raske kokku panna (tift tuleb idiootses kohas vedru ja vedrutaldriku all sisse saada) ja kui juba oli koos, siis tandemsüsteemi keskel olev metalltraat vm. läks pooleks. Tund aega viilisin ja sobitasin 2mm traadist uut jne. Üks kummaline asi veel, tundus, et ikkagi peasilindri tööpinnas on ka roosteuss liiga teinud, imelikud süvised, mis kuhugile ei vii, on silindris. Aga kuna neid 2 tk ja sama kaugel avadest, ning üleval sama nurga peal (kui, siis peaks nagu all olema). Tea, kas jälle miski Saabi kiiks ... Autole peale veel ei jõudnud panna, aga loodan, et sai korda. Panen siia veel mõned pildid, siis pildimaterjal olemas, kuis kokku käib. Ah ja lahti võtmisel oli plastist valge suur juht(seib) nii kõvasti kinni, et pidin puurima poole maa peale avad ja vindid sisse keerama, poldid külge, alles siis kangutasin lahti. Ja vigasele esimesele juhtsilindrile sulatasin kenasti vase peale, tahab harjutamist, aga loodan, et peab nüüd. Ka kaane korgi vint oli läbi ussitanud, see sai täis tinutatud.
.
Piduripeasilinder.jpg
Piduripeasilinder.jpg (81.21 KiB) Vaadatud 10526 korda
Piduripeasilinder1.jpg
Piduripeasilinder1.jpg (67.04 KiB) Vaadatud 10526 korda
Piduripeasilinder2.jpg
Piduripeasilinder2.jpg (81.56 KiB) Vaadatud 10526 korda
Piduripeasilinder3.jpg
Piduripeasilinder3.jpg (48.54 KiB) Vaadatud 10526 korda
Piduripeasilinder4.jpg
Piduripeasilinder4.jpg (100.39 KiB) Vaadatud 10526 korda
arvo92
Saabiklubi liige
Postitusi: 517
Liitunud: K Nov 26, 2014 22:08
Asukoht:
Auto: SAAB 90 1984

#109

E Apr 22, 2019 9:27

Väga kena töö. Üldse - sellist täpsust ja pedantsust on kena vaadata. Eriti veel, kui ise tean, et mul endal kannatus oleks 3x ümber kuu ära käinud ja oleks lihtsalt kokku ära pannud. Niiet kiidame!
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#110

E Apr 22, 2019 21:31

Eks püüan parimat, aega kulub ikka liiga palju, ei julge töötunde kokku lüüa, tekib veel topelt Saabi haigus :D .
Üritasin siis täna ära õhutada, paganama tüütu tegevus, eriti kui piduritorudes on sellised pikad peasilindrist kõrgemal liinid. Üks diagonaal sai kärmelt korda, aga põhidiagonaal (e. see mis tandemis eespool, e. pedaali taga otse), pagan seal on Saab mõnusa pika liini vedanud ülevaltpoolt peasilindrit ja no ei saa pidurivedelikku liikuma. Lõpuks sai villand ja piduritule rõhuklapp sai eemaldatud korraks (pidurituli rakendub rõhu järgi süsteemis, mitte lülitiga otse pedaali taga, nii vanasti millegipärast tehti, olen seda ka teiste tootjate masinatel näinud), et sinna voolik koos anumaga panna. Siis sai alles liikuma. Nüüd esipidurid korras, aga tagapidurid ikka ebaühtlased. Seal õhutusnippel all + rõhuklapp torus veel, ehk annab õhku kätte saada. Nägin suurt vaeva juba eelmisel aastal, aga ülevaatusele sobivaks ta lõpuks sain.

Ja generaatoriks läheb hetkel 96 V4 oma, oli üks üle, tegin enam-vähem viisakaks, vahetasin laagrid ja jootsin uued harjad (vanad olid selgelt liiga lühikesed). Lisaks veel ehitasin öko-pingeregulaatori (voolupiirajaga, DC/DC muunduriga), sest originaal reguleerib teistmoodi, DF e. juhtmähis teistmoodi ühendatud. Täitsa toimib. Originaalidega läheb aega, aga tahaks juba sõidutada seda vanurit. Mõistagi peab kinnitusega ka miskit leiutama, rihmaratast pidin ka etepoole paigutama.
.
Piduripeasilinder5.jpg
Piduripeasilinder5.jpg (119.75 KiB) Vaadatud 10438 korda
genekas3.jpg
genekas3.jpg (97.55 KiB) Vaadatud 10438 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#111

R Apr 26, 2019 21:24

Läbi ime sain originaalgeneraatori tööle, enda viga oli, nimelt puhastasin rootori kollektori õrnalt traatharjaga ja ikkagi tõmbas natuke kollektori vase ühe serva üles. Selle tulemusena ei saanud harjad õiget kontakti. Ega väga näha polnud, aga kui kollektori vahed koonusesse viilisin ja liivapaberiga siledaks tegin, siis hakkas generaator tööle. Pingeregulaator ka varem jupsis, viga oli kontakti vahel pesitsevas põlenud metalli pallikeses, mis siis kontakti põlenud pesas istus, nagu liivatera ja segas tööd. Puhastasin kontaktid ja reguleerisin selle relee-regulaatori ära. Otsisin selleks netist viiteid, väga ei leidnud, aga tööle ta sain. Kontaktivahed (0,1mm pingeregulaatoril ja 0,4mm katkestil) on väga olulised ja reguleerimine peale seda käib releede taga oleva metallvärgiga, mida tõstes või langetades saavutatakse õige pinge. Mõõtmiseks vaja reguleeritav toiteplokk D- (maa) ja D+ vahele panna (laua peal, mitte auto peal, e. siis auto juhtmed lahti). Katkesti (ühendab aku lahti, kui generaator ei lae) kontaktid peavad sulguma 12,3 - 13V peale, pingeregulaatori kontaktid aga avanema 14,3V peal. Vajadusel saab veel auto peal üle reguleerida. Minul jäi ilusasti nii min. koormusega, kui ka tuledega 14V peale aku pealt mõõtes, jätsin nii.

Ja stanged, mis olid väga koledalt roostes, käisin traatkettaga üle ning lasin kroomvärvi selga. igal juhul ilusam, kui enne. Mõistagi ei asenda see päris kroomi, keretöid nii pea sellel autol ei plaani.

Nüüd vaja veel pidurid toimima saada, nipet-näpet ja saabki ülevaatuse ära teha.
.
Releeregulaator.jpg
Releeregulaator.jpg (154.69 KiB) Vaadatud 10354 korda
stange.jpg
stange.jpg (147.87 KiB) Vaadatud 10354 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#112

T Mai 07, 2019 20:51

Täna sai "rahulikult" 5km kaugusel jäätist ostmas käidud selle autoga, sõidab küll. Peale sai värvitud õhufiltri kopsik ja uus õhufilter, oleks uue riiulisse jätnud, aga vana nii väsinud, et ei suru kaant filtri vastu (aga filter puhas, e. kasutatav). Õhufiltris sees mitu pauna ja keskel ka toru aukudega, paistab, et Saabi lennukiosakond vist kallal käinud. Samasugusel põhimõttel ka kolme karburaatorilisel. Nimelt kahetaktilisel seoses osaliselt heitgaaside tagasi silindrisse saatmisega (seda see esimene summuti teebki) on sisenev õhuvool tähtis, teatsin seda ja tundsin ka, kui ilma õhufiltrita sõitsin prooviks. Ja soojenduskraan leidis tee auto külge tagasi, voolikud veel ühendamata. Nüüd siis vaja veel need voolikud ära ühendada ja tagapiduri süsteemist õhk või kollid/trollid välja ajada ja saabki ülevaatusele sõita. Üks viga veel, mis eelmisel aastal enne mootori probleeme tekkis, nimelt kui vedu taga, siis undab (käigukast?) mistahes käiguga, mida suurem kiirus, seda rohkem, ikka häirivalt kuulda on. Peaks ivometsale külla sõitma ja näitama. Ja ülemine mootori kinnitus vaja vahetada, see laseb mootoril väga palju liikuda (kummist osal praod sees), nii et vahest gaasi andes jõnksutab masinat, õnneks üks uus olemas.
.
2T mootor.jpg
2T mootor.jpg (341.72 KiB) Vaadatud 10218 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#113

N Mai 09, 2019 19:10

Kollid on piduritest välja aetud (kasutasin kuni 0,5Bar survet peasilindri täitekorgi kaudu) ja ülevaatus tehtud. Linnavahel tiirutades (ülevaatust veel ei olnud) sõitis ka patrull mööda, aga järgi ei tulnud. Ja äkki isegi härra "No Fear" juhtus oma NG9-5 autoga mööda sõitma. Vahetasin ülemise mootori kinnituse ära ja peale ülevaatust ka käigukasti õli, millegipärast oli veoauto GL4+ õli mulle täis ja kohvi/kaka pruun. Asemele läks Liguid Molly 80W mineraalõli. Tea mida või suisa roostet see eelmine õli sealt maha pesi. Ja varutud sai ka 2T õli, otsingud viisid mind Motul 2T 510 juurde, see ainus tootja, kes Web-i lehel andis minu autole just selle õli (teised tootjad vist nii vanade masinatega ei tegele), poolsünteetiline ja lubatud segada 2% - 4% e. siis just mulle vajalik vahemik.
.
mootorikinnitus.jpg
mootorikinnitus.jpg (61.33 KiB) Vaadatud 10167 korda
õlid.jpg
õlid.jpg (54.4 KiB) Vaadatud 10167 korda
kkõli.jpg
kkõli.jpg (53.56 KiB) Vaadatud 10167 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#114

E Mai 13, 2019 18:45

Otsisin oma arhiividest tööfaile ja avastasin, et olen netist 2T mootori tuunimise dokumendi alla laadinud (tegelikult on kogunenud mega palju igatsorti faile), isegi 50 aastat tagasi räägiti Stage I, Stage II ja Stage III.
Mõistagi originaalmootoriga ei tee ma miskit. See teine ... eks näis. Tegelt Sport versiooni masinate 2T mootor, mis on automaatõlitusega (paagis vaid bensiin), sobiks selleks paremini.
Ehk on kellelgi huvi "hariduslikel eesmärkidel" lugeda.

http://www.aatomike.ee/Saab96-1965/2Ttuning/2Tm1.jpg
http://www.aatomike.ee/Saab96-1965/2Ttuning/2Tm2.jpg
http://www.aatomike.ee/Saab96-1965/2Ttuning/2Tm3.jpg
http://www.aatomike.ee/Saab96-1965/2Ttuning/2Tm4.jpg
http://www.aatomike.ee/Saab96-1965/2Ttuning/2Tm5.jpg
http://www.aatomike.ee/Saab96-1965/2Ttuning/2Tm6.jpg
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#115

E Mai 20, 2019 12:59

400Km läbitud ja auto pidas kenasti vastu, mõistagi sõitmine temaga väsitab rohkem, kui tänapäeva autodega, aga ei midagi hullu. Esipidurid peab veel üle vaatama, tugeval pidurdusel võtab vibra sisse jne.
Nüüd on hea võrdlus ka eelmise mootoriga, millel oli 3 karburaatorit. Ega see hobuseid palju juurde anna (43 vs. 40), aga väänet on oluliselt rohkem madalatel pööretel. Kolmene karburaator töötab nii, et keskmine annab kütust tühikäigul ja väikse koormusega, äärmised tulevad aga järgi suurema koormusega. Nagu kompenseeriks kiirenduspumpa, mida pole.
Ja kütusekulu oli kenasti maksimaalselt 10L / 100Km, nii nagu tehases ette nähtud. Võib-olla isegi alla, sest õli läheb ju ka palju sisse, 1:33 suhtes.

Ivomets küsis, mis kütusega sõidan, kasutan 98-t, võiks ka 95-ga sõita, sest kütuse aurustumine karburaatorist vist ei halvene biolisandi olemasolul. Ja karburaatoris pole ka kummidetaile, aga vist kummist bensiinivoolikud on ohukoht.
E: väidetavalt muudab biolisand kütuse keemistemperatuuri madalamaks, seega sooja ilma ja sooja mootoriga raskendab karburaatoriga mootori käivitamist (kütus keeb karburaatoris ja kütusepumbas), seega ikkagi ei sobiks mu autole.

VVS-i huvitas tippkiirus, Saabi muuseumi leht annab 120Km/h, aeg 0 - 100Km 26 sekundit (kuigi tundub, et on kiirem, peaks päris ise ära mõõtma). Ja seda kõike vaid 0,84L mootoriga, 29Kw-ga. Eks auto on kerge ka, pisut üle 800Kg. Teoreetiliselt on minu auto max kiirus 135Km/h, sest max pöörded on 6000rpm (90Km/h - 4000rpm).
Ja võrdluseks, pea samasugune 0,84L mootor Saab Sonett II peal, tippkiirus 151Km/h, aeg 0 - 100Km 12 sekundit, tõsi auto kaalub ka vaid 660Kg ja mootor forsseeritud 44KW peale.
Ja Saab 96 V4 1.5L mootoriga (ehk see teine 96 minul) 145Km/h ja 0-100Km 19 sekundit.

Hetkel autoga väga midagi ei tee, vaid naudin sõitmist. Võib-olla tõstan süüte pisut varajasemaks, sest tundus varem proovituna oluliselt parem, kui tehase ette antud 7 kraadi. See enne postitatud tuuningu leht lubab kuni 20 kraadi isegi.
Viimati muutis aatom, K Mai 22, 2019 10:33, muudetud 1 kord kokku.
vvs
Pealik
Postitusi: 4251
Liitunud: T Nov 16, 2010 22:17
Asukoht: Tartu
Auto: Saab 9-5 Aero Hirsch Performance 2006
Dodge Charger SXT 3.6 vabalthingav 2016

#116

E Mai 20, 2019 16:05

Igati äge pill Sul :cool:

Tagaistmel oli väga mugav testsõitu teha :D
Saab, Saab, Saab - Ükskord ikka Saab
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#117

K Mai 22, 2019 20:39

Paar päeva 28 kraadi sooja (meil lõunamaades :) ) ja kohe soojalt käivitamise mured. Ehk siis jätad 15min kuni tund seisma ja raske käima saada. Kusjuures mootori temperatuur kenasti rohelise keskel, üle ei kuumene. Sai vanemate meestega arutatud ja mis seal ikka, ka Ladasid kimbutasid soojad ilmad, kütus läheb keema karburaatoris ja pumbas, ning õieti enam segu ei koosta. Veepudel pidi kaasas olema, valasid vett karburaatori ümbrusele ja bensiinipumbale, ning saigi käima. Oma 96 V4-jal eelmine aasta olid samad probleemid, põhjamaa auto 8-) . Keerasin ka paar küünalt maha ja nad olid päris korralikult märjad. Lisaks tahmased, e. siis sai tõestust, et ujuki tase liiga kõrge (teadsin, et on 1-2mm üle normi, ei viitsinud jännata enam, parajalt tüütu). Isegi remondijuhend soovitab soojalt käivitumise probleemide korral taset hoopis langetada 1mm võrra normist. Ehk siis peab selle teema ette võtma.
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7618
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#118

K Mai 22, 2019 20:53

aatom kirjutas:
K Mai 22, 2019 20:39
Paar päeva 28 kraadi sooja (meil lõunamaades :) ) ja kohe soojalt käivitamise mured. Ehk siis jätad 15min kuni tund seisma ja raske käima saada. Kusjuures mootori temperatuur kenasti rohelise keskel, üle ei kuumene. Sai vanemate meestega arutatud ja mis seal ikka, ka Ladasid kimbutasid soojad ilmad, kütus läheb keema karburaatoris ja pumbas, ning õieti enam segu ei koosta. Veepudel pidi kaasas olema, valasid vett karburaatori ümbrusele ja bensiinipumbale, ning saigi käima. Oma 96 V4-jal eelmine aasta olid samad probleemid, põhjamaa auto 8-) . Keerasin ka paar küünalt maha ja nad olid päris korralikult märjad. Lisaks tahmased, e. siis sai tõestust, et ujuki tase liiga kõrge (teadsin, et on 1-2mm üle normi, ei viitsinud jännata enam, parajalt tüütu). Isegi remondijuhend soovitab soojalt käivitumise probleemide korral taset hoopis langetada 1mm võrra normist. Ehk siis peab selle teema ette võtma.
Tundub, et mul oli gaz 51 täna sama probleem. kuumus.... mis muud.
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#119

P Aug 18, 2019 13:42

Pole pikalt miskit kribanud. Kutsuti Võru linnapäevadele, kus kohalik vanaauto klubi rivistas oma liikmete autod üles. Mõtlesin et no viin siis oma "väljamaa" auto mõne Lada ja Sapaka kõrvale, aga võta näpust, enamus oli hoopis välismaised ja väliselt paremas seisus, kui mul ja suisa 3 rida autosid oli. Isegi Maaülikooli rektor oli oma vana suure ameeriklasega kohal. Kahetaktilisi oli kaks, sattusin Trabandiga kõrvuti.

Ja oh üllatust, äraminekul sattusin kokku Hr. konks222 -ga. Oleks pikemaltki lobisenud, aga kahjuks olin ära sõitmas juba. Meeldiv oli kuulda, et minu kirjutamist siin lausa oodatakse ...

Autost ka, sellel aastal üle 1000Km juba vuratud, täpselt ei tea, kuna odomeeter seisab paigal. Teinud pole õieti miskit, ainult nautinud sõitu ja "loodust reostanud (loe - õli põletanud)".
Aga ega talvel igav hakka, esipidurid (trummel) peab uuesti ette võtma, suurel kiirusel tugevalt pidurdamisel võtab miski põrina hääle sisse, aga rooli kaudu tunda pole. Hetkel on peal üks ostetud taastatud jagaja, aga mulle tundub, et süütenurga muutmise värk sees vist päris õieti ei tööta, üle 4500 pöörde ei taha minna, poob nagu kinni. Muide 90 sõites (gps-i järgi, spidomeetril siis 100) on mootori pöörded täpselt 4000. Ja muidugi keretööd tahavad teha, aga sellega on aega, tahaks klassiku kabrio keretöödega edasi hoopis minna.

E: Sellel sõidul sai küllakutsuja (minu sugulane) ka masinaga sõitu teha ja käisime külas kohas, kus majani viis parajalt auklik tee. Tegi suured silmad, et nii stabiilne, mugav ja sildades mitte ühtegi kolinat vm. Polnudki sellele tähelepanu varem pööranud, aga tõesti uskumatu, all tehases külge pandud silladetailid, eriti kummipuksid on ka 54 aasta pärast tihedad ja tugevad.
.
Näitusel.jpg
Näitusel.jpg (348.52 KiB) Vaadatud 9431 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#120

N Sept 19, 2019 20:56

Väike täiendus taas, olin vahepeal ära ja siis olid muud tegemised, auto aga puhkas. Täna ajasin hääled sisse ja käisin jäätist ostmas ... Tegelikult enne lasin mootorist vee välja (just vesi koos puhastuslisandiga, mitte jahutusvedelik). Ühendasin ka salongiradiaatori ja remonditud regulaatori ning panin päris jahutusvedeliku sisse, öökülmad tulekul ju. Ja muidugi peale lõbusate õhumullide välja ajamist oli vaja ju proovida, kas sooja tuppa kah saab, nii käisingi "jäätist ostmas". Sooja tuli küll, aga mitte nii palju, kui tänapäeva autod, mootoril ju kilovatte vähe.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#121

K Okt 09, 2019 22:12

Kena aasta ja pea üle 2000Km vuratud selle autoga. Nüüd läheb talveunne, kuigi ilusate ilmadega võiks ju veel sõita, aga pole teisi, sajab tihti.
Päris jahutusvedelik on tore küll aga libe sunnik vm. Hädapäraste vahenditega taastatud veepump on pea 3000Km vastu pidanud, aga pisut tilkhaaval lekib juba.

Ja soe on ka toas. Muidugi ega see 40 hobust kapoti all väga sooja anna, aga pikapeale saab soojaks küll. See parandatud soojenduse regulaator toimib, aga pigem on/off režiimis. Ei mäleta enam, aga vist see automaatregulaator (millest peenike toru salongiradikasse läheb) ei saanud külge või jäi häälestama, peab kunagi üle vaatama, ehk saab paremaks.

Ja aasta alguses kontrolliks, et kas pingeregulaator toimib (generaatori saaga) ja mis pöörded on (pildid 90Km/h = 3920rpm), sai nikerdatud üks vidin. Tuleb välja, et kolmanda, e. viimase käiguga linnas tõrtsutades ei lae sisuliselt akut üldse, miski 12,5V. Samas maanteel sõites ilusasti 13,7 - 14,5V, sõltuvalt koormusest (ka maksimaalse koormusega, e. kaugtuled jne. oli vähemalt 13,7V). Kusjuures teise käiguga ei saa linnas sõita, koormust sellele ebastabiilsele kahetaktilisele vähe ja kisub perutama (e. jõnksutama).
.
20190929_155313.jpg
20190929_155313.jpg (115.81 KiB) Vaadatud 8805 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#122

K Okt 23, 2019 0:11

Täna sai pisut pulli tehtud, rullidel käidud, trotsides teel Tartusse vihma, tugevat tuult ja pisut lekkivat veepumpa.
Enne seda aga käisin autol kogu süütemajanduse üle, jagaja kontaktivahe tahtis paremaks panemist, süüde täpsemaks jne. Küünlaid vaadates kenasti kohvipruunid, segu vist tavasõiduks nagu paigas.
Ja nüüd kannatab ka teise käiguga liigelda, pole enam nii äkiline, samas stabiilsem.
.
kyynlad.jpg
kyynlad.jpg (103.68 KiB) Vaadatud 8600 korda
Tartus oli päris põnev, uudistajaid küllaga, tea kas Eestis varem mõni kahetaktiline auto ongi rullidel käinud.
Ja tulemus siin, raske öelda, kui palju käigukastis võimsust kaduma läheb. Panin eraldi remondi juhendis oleva mootori graafiku ka kõrvale.
Muidu nagu hea, aga kõrgematel pööretel vist võimsust võiks vähem kaotada. Aga samas suudab see auto 125 ka välja vist võtta.
Esimene kord sellist asja teha, üks viga, mis tegin, käiguvahetuse 2 käigult 3 käigule oleksin pidanud oluliselt varem tegema.
.
rullil.png
rullil.png (218.42 KiB) Vaadatud 8600 korda
.
tabel.png
tabel.png (222.49 KiB) Vaadatud 8600 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#123

N Mai 21, 2020 23:27

Lootsin auto välja ajada ja paar ringi teha aga ei tuhkagi, ma ei tea, mis talle sisse läinud on aga kiusab täiega. Kõigest eelmise aasta novembris oli korras, sai kena tähepilt tehtud ja puha.

Ehk siis eelmise aasta lõpus sai jahutusest vesi välja võetud ja talveks päris jahutusvesi sisse pandud. Selle peale kohe hakkas veepump (mille kuidagi varem remontisin) lekkima. Võtsin siis kätte Rootsist oksjonilt ostetud pumba, pagan see kah lekib ja tiivik sööbinud, kulunud, nagu korall. Taastasin siis teist kuidagi aga lekib seegi ikkagi. No see selleks, et testida, vaja masin garaažist välja saada, ei liigu. Pagan olin vist käsipiduri peale unustanud ja nüüd üks tagumine ratas kinni ... Kuidagi sai auto välja lohistatud, et ehk sõites saan liikuma, panen käima, käigu sisse ja ei midagi, vedu pole. No tõesti, istun lolli näoga rooli taga, käin kõik käigud läbi ja ei liigu.

Mida värki!!! Lasen siis poisil siduri pedaali tallata, et vaadata, kas töösilinder liigub, ei liigu ... , töösilindril mansett polnud väga kulunud, ka peasilindril, aga igivanad asjad, mine tea. No see selleks, vahetasin siis töösilindril manseti ja võtsin Sonetti peasilindri, sain liikuma, mõistagi siduriga ikka jama. Nüüd taipasin, et ma ju kasutan vabajooksu sidurit ka, selleta kahetaktilisega suht võimatu sõita. Ja siis jõudis kohale, et sidur va kurivaim kinni kleepunud vm. Oma päris esimesel autol (Lada 2106) oli see täitsa tavaline, et aastase seismise peale sidur kinni jäi. Aga ei saa lahti (pukil pidurdades), tea kas pean tõesti mootori maha tõstma. Mis seda sidurit puudutab, siis taastasin enne mootori kokku ladumist tal katted, läksid miski vene auto omad, mõõdult väga hästi sobisid, aga aitab ... ühtegi vene auto juppi ma enam külge ei pane, kasvõi katete taastamiseks...

Sonetti siduri peasilindril oli alumine kinnitus poolenisti ära sööbinud, taastasin selle nn. keemilise metalliga (enne kruvid kah alumiiniumisse) ja veljehõbe värv peale.

Ja mis seda pidurit puudutab, kui tirisin pingutava köiega autot tagasi garaaži, siis viimase tõmbega klõks ja ratas lahti :shock: .
.
sidurisilindrid.jpg
sidurisilindrid.jpg (134.23 KiB) Vaadatud 7344 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#124

L Mai 23, 2020 11:32

Mootor lahti ja sidur väga kõvasti kinni, siduri süsteem kah nii kinnine, et polekski muud moodi lahti saanud. Ja hoorattast eemaldamiseks pidin suisa kruvikeerajale haamriga pisut andma, nii kõvasti kinni. Kuigi auto on garaažis (aga õhk käib läbi), siis eks osaliselt ka selle talve tatine ilm süüdi. Olemas üks kulunud siduri ketas, aga siis peaksin siduri korvi reguleerima, mida üldse teha ei tahaks. Aga eks vaatan.

Ah ja kui ivometsal oli ennevanasti üks tore kasvav puu mootori tõstmiseks, siis minul garaažis selline koht :) .
.
Mootoritostja.jpg
Mootoritostja.jpg (196.05 KiB) Vaadatud 7264 korda
sidur1.jpg
sidur1.jpg (199.57 KiB) Vaadatud 7264 korda
sidur2.jpg
sidur2.jpg (199.56 KiB) Vaadatud 7264 korda
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 849
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#125

E Mai 25, 2020 22:13

Nii, auto taas liikvel, panin selle kulunud aga originaal siduri külge. Sidurikorvi rõngas, mida surutakse, kauguse mõõt ei saanud raamatu järgi õigeks, aga ei hakkanud sidurikorvi reguleerima, panin nii kokku ja tööle ta ikkagi sain. Kusjuures on parem, kui see vene kattega (sai nii hästi tehtud, et ei viska, aga vist mõni millimeeter oleks tulnud diameetrit vähendada jne.). Käigud lähevad paremini, suisa ideaalselt, sisse. Ja viimati tehtud veepumba vaatasin veel korra üle ning sain nüüd pidama. Eks näis, kaua kestab.
Vasta