9-3 tagakõlarite vahetus

Suhtleme (heli + pilt) + auto teemadel...
Vasta
munk
Postitusi: 11
Liitunud: E Okt 21, 2019 19:59
Asukoht:
Auto:

#1

E Okt 11, 2021 21:32

2007 a 9-3 taga kõlarite ühendamine. Olemas olevad on 4 oomised, võimsust ei tea. Soovin panna sinna 4 oomised 200w. Kas võib lihtsalt kaablid ringi tõsta? Kas need liiga võimsad ei ole nende kaablite jaoks?
Või äkki võib isegi Y liidesega jagada kaabli vana ja uue kõlari vahel ja mõlemad tööle panna. Või peab ja saab originaal maki tagant vedada uued kaablid?
Tänan.
Homunkulus
Postitusi: 212
Liitunud: L Nov 29, 2014 17:26
Asukoht: Tallinn
Auto:

#2

T Okt 12, 2021 22:09

Võid julgelt panna vanade 4 oomiste asemele uued 4 oomised ja täpselt samade kaablite külge. Ei ole hea mõte panna 4 oomiste originaalide asemele 2 oomiseid kõlareid. Võid võimendi tuksi keerata. Samas 6 või 8 oomiseid panna on tehniliselt jällegi OK.
Võimsusest. See, et uued on 200w tähendab lihtsalt, et need taluvad 200w võimsust. Kuna makk (võimendi) jääb samaks, siis võimsust ehk vatte tuleb sealt välja ikka täpselt sama palju kui enne. Kas need uued kõlarid nüüd paremat ja valjemat ;) häält teevad kui töökorras originaalid, on aga hoopis omaette teema.
Y splitteriga ära kõlarikaablite puhul kindlasti jamama hakka! Tekitad paralleelühenduse 2 oomi per kanal ja halvemal juhul põletad võimendi maha.
munk
Postitusi: 11
Liitunud: E Okt 21, 2019 19:59
Asukoht:
Auto:

#3

K Okt 13, 2021 11:08

Tänan põhjaliku vastuse eest.
Küsin aga kas ma saan olemasolevate taga kõlarite kaablile veel ühe originaal 9-3 istmealuse võimu vahele panna. Võim on olemas.
Uued 200w kõlarid ei teinud jah paremat häält, kui lihtsalt ühendasin.
Või jätaks vanad töökorras alles ja veaks uued kõlari kaablid 200w?
Aga kus need vedama peaks ja kas lisa võimu vaja ikka? Või olemasolevast võimust?
Tänan.
Kasutaja avatar
SoS
Saabiklubi liige
Postitusi: 880
Liitunud: L Nov 19, 2005 12:00
Asukoht: Tapa
Auto: 9-5TiD, 9-5Griffin, 9-5Aero, 9000Aero, 900 T16
Kontakt:

#4

K Okt 13, 2021 11:11

Aga mine käi Noores Tehnikus konsultatsioonil. Nad suhteliselt lahkelt jagavad soovitusi
...SAABipõletaja... 96->900OG->9-3OG->900NG Cabrio->...->9-5SE->... ->9000CSE-> 9-5TiD->900 T16 MY92 + 9000Aero + 9-5Griffin + 9-5TiD + 9-5 Aero
Oman Tech2, et veakoode lugeda/kustutada, M: SAAB 9000 Aero MY97 Säilita metsa
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#5

K Okt 13, 2021 14:29

Esiteks tuleb nende Wattide juttudesse suhtuda koefitsendiga.Reeglina võib selle numbri julgelt 3-ga jagada.Mis on ka veel kaheldav. Kuna see originaalvõim ei saa olla üle max paari kümne wati kanalisse , siis ei ole füüsikaliselt neil võimalik ka 50 w kõlle korralikult liigutada.

Iseküsimus on see , et mis on eesmärk. Kas helirõhu ehk heli valjususe suurendamine. Või helikvaliteet.
Kui helirõhk, siis tuleb leida olemas-olevasse komplekti võimalikult suure tundlikusega valjukad, mis jääksid sobiva reaalse vajaliku võimsuse piiridesse.

Teine küsimus on helikvaliteet. Ehk siis tagakõlaritesse panustamise mõttekus ... Helikvaliteeti saab ikka läbi esikõlarite tekitada. Seljaga esinejate poole ei ole ju mõtekas olla. Osa helist jääb lihtsalt kuulmata ja on moonutatud, kui kõlarid on selja taga. Eriti autos, kuna tagantpoolt kõrvadesse jõudev on kõik läbi salongipindade erinevate peegelduste. See , mis lõpuks kõrvadesse jõuab , on nagu pudru ja kapsad.
munk
Postitusi: 11
Liitunud: E Okt 21, 2019 19:59
Asukoht:
Auto:

#6

N Okt 14, 2021 18:57

Tänan veelkord kõik kes viitsisid vastata ja teemasse põhjalikult süveneda.
Ülim eesmärk on ikka kvaliteetne heli.
Praegu minu tava inimese kõrvale on kvaliteet pigem hea. Nuriseda ei saa.
Teema läks käima sellest, et kapis olid 2 tk. Kvaliteetsed 200 w Rockford Fosgate ovaalid. Ja taga istmete taga olid just sobilikud augud neile. Hetkel on siis seis selline, et rockford id on paigaldatud ja ootavad kaableid/lahendust.
Kas kui jätta originaal makk ja võim siis saab üldse paigaldada uusi kõlareid/kaableid juurde.
Noor tehnik lähen siis kui siit abi ei saa. Ei ole Tallinnast.
Homunkulus
Postitusi: 212
Liitunud: L Nov 29, 2014 17:26
Asukoht: Tallinn
Auto:

#7

R Okt 15, 2021 17:07

Keeruline on siit kaugjuhtimisega mingit selget "tee nii ja saab umba hää" õpetust anda. Peaksid esmalt ise enda jaoks mõned põhipunktid selgeks tegema:
*mis sorti muusikat sa kuulad?
*kui palju raha oled valmis kulutama?
*kui palju oma aega oled valmis kulutama / mida oskad ise teha?
Sealt edasi tuleb alles materjaaltehniline pool. Eesti keeles autoaudio kohta palju õpetusi pole, esimene asjalikum lugemine mille leidsin oleks see: http://www.caraudio.ee/teooria.html
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#8

R Okt 15, 2021 19:14

Homunkulus kirjutas:
R Okt 15, 2021 17:07
Keeruline on siit kaugjuhtimisega mingit selget "tee nii ja saab umba hää" õpetust anda. Peaksid esmalt ise enda jaoks mõned põhipunktid selgeks tegema:
*mis sorti muusikat sa kuulad?
*kui palju raha oled valmis kulutama?
*kui palju oma aega oled valmis kulutama / mida oskad ise teha?
Sealt edasi tuleb alles materjaaltehniline pool. Eesti keeles autoaudio kohta palju õpetusi pole, esimene asjalikum lugemine mille leidsin oleks see: http://www.caraudio.ee/teooria.html
Ta küsis kõlarite vahetuse kohta konkreetseid küsimusi. Neile tuli vastus.

Küsimus - ``Mis sorti muusikat kuulad? `` Mida see täpsemalt tähendab? Milline on sellel seos autosse helisüsteemi ehitusega?
Eelarve . Ei ole see ka ülisuure tähtsusega, kuna teadlikult tehes , on võimalik odavalt väga hea tulemus saada. Mis mängib kümneid - JAH KÜMNEID kordi kallimast , oskamatult ehitatud süsteemist paremini.

Soe soovitus on ülalviidatud caraudio leheküljele mitte erilist tähelepanu pöörata. Eriti, kui seda loeb täielik võhik, siis ei oska too sõkaldest terasid eraldada. Ja seal enamus ongi sõklad.

Kui aus olla , siis kahjuks Eestis ei ole palju neid, kes sisuliselt aru saavad , mida ja kuidas võiks ja peaks autosse ehitama. Mis tähendab , et nõuandjaid on vähe.
Homunkulus
Postitusi: 212
Liitunud: L Nov 29, 2014 17:26
Asukoht: Tallinn
Auto:

#9

L Okt 16, 2021 8:50

Vaata Timutit. Oma 3. postis andis OP juba teada, et plaanib lihtsalt kõlarite swapist natuke edasi minna. Miks mitte talle siis õng ulatada? Ilmselt ei hakata siin puhtatõulist SQ autot meisterdama ja eelarve pole ka piiramatu. Seda tähtsam on teha õiged valikud ja panna oma raha ja tähelepanu sinna kus sellest kõige rohkem tolku on.
Muusika on emotsioon. Poppi ja tümakat kuulava inimese auto peaks mängima valjult, subwoofer on tähtis. Rääkida siinkohal aga frondi suunamisest ja paigustusest, et korralik lava luua on jällegi suht kasutu ettevõtmine - seda sorti muusikas lihtsalt puudub info mis võimaldaks meie ajul lava kui sellist taasluua.
Samas inimene kes kuulab rahulikumat kraami, naudib head vokaali jne. vajaks veidi teise rõhuasetusega setupi. Subwoofer ei pea enam tervet pagassi täitma, oluline on hoopis midbass ja mid. Kindlasti auto vaikseks ja plärinavabaks.
Eelpool välja toodu haakub juba vägagi konkreetselt kasutada oleva rahasummaga. Inimesed on kõik erinevad, mõni peab 200,- võimu kalliks, teine laob oma kuudi Braxi täis ja silm ka ei pilgu. Kui rahanumber määratud, siis lähed tagasi punkt 1 juurde ja vaatadki, et kuhu see investeerida, mis on see koht mille järgi aitamine kogupilti kõige paremini sulle vajalikus suunas nihutab. Millega saad ise hakkama et kulusid kokku hoida, mis asjad pead laskma teistel teha.

Caraudio leht on kirjutatud täiesti selgelt ja loogiliselt just algajate jaoks. Pole seal mingeid teri ega sõklaid mida eraldama peaks. Mõttega tuleb lugeda. Või siis kaine peaga, kuidas keegi.
Su viimane lause on muidugi pärl kuubis . Ilmselt pead ennast üheks vähestest kes siin konnatiigis teemat valdab. Ole siis palun nii lahke ja õpeta meid õnnetuid kuidas odavalt väga hea tulemus saada mis mängiks kõike ja igast asendist kallimatest süsteemidest kümneid (!) kordi paremini.
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#10

L Okt 16, 2021 14:09

Homunkulus kirjutas:
L Okt 16, 2021 8:50
Vaata Timutit. Oma 3. postis andis OP juba teada, et plaanib lihtsalt kõlarite swapist natuke edasi minna. Miks mitte talle siis õng ulatada? Ilmselt ei hakata siin puhtatõulist SQ autot meisterdama ja eelarve pole ka piiramatu. Seda tähtsam on teha õiged valikud ja panna oma raha ja tähelepanu sinna kus sellest kõige rohkem tolku on.
Muusika on emotsioon. Poppi ja tümakat kuulava inimese auto peaks mängima valjult, subwoofer on tähtis. Rääkida siinkohal aga frondi suunamisest ja paigustusest, et korralik lava luua on jällegi suht kasutu ettevõtmine - seda sorti muusikas lihtsalt puudub info mis võimaldaks meie ajul lava kui sellist taasluua.
Samas inimene kes kuulab rahulikumat kraami, naudib head vokaali jne. vajaks veidi teise rõhuasetusega setupi. Subwoofer ei pea enam tervet pagassi täitma, oluline on hoopis midbass ja mid. Kindlasti auto vaikseks ja plärinavabaks.
Eelpool välja toodu haakub juba vägagi konkreetselt kasutada oleva rahasummaga. Inimesed on kõik erinevad, mõni peab 200,- võimu kalliks, teine laob oma kuudi Braxi täis ja silm ka ei pilgu. Kui rahanumber määratud, siis lähed tagasi punkt 1 juurde ja vaatadki, et kuhu see investeerida, mis on see koht mille järgi aitamine kogupilti kõige paremini sulle vajalikus suunas nihutab. Millega saad ise hakkama et kulusid kokku hoida, mis asjad pead laskma teistel teha.

Caraudio leht on kirjutatud täiesti selgelt ja loogiliselt just algajate jaoks. Pole seal mingeid teri ega sõklaid mida eraldama peaks. Mõttega tuleb lugeda. Või siis kaine peaga, kuidas keegi.
Su viimane lause on muidugi pärl kuubis . Ilmselt pead ennast üheks vähestest kes siin konnatiigis teemat valdab. Ole siis palun nii lahke ja õpeta meid õnnetuid kuidas odavalt väga hea tulemus saada mis mängiks kõike ja igast asendist kallimatest süsteemidest kümneid (!) kordi paremini.
:D :D :D :D :D :D :D
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#11

E Okt 18, 2021 4:08

Homunkulus kirjutas:
L Okt 16, 2021 8:50
Vaata Timutit. Oma 3. postis andis OP juba teada, et plaanib lihtsalt kõlarite swapist natuke edasi minna. Miks mitte talle siis õng ulatada? Ilmselt ei hakata siin puhtatõulist SQ autot meisterdama ja eelarve pole ka piiramatu. Seda tähtsam on teha õiged valikud ja panna oma raha ja tähelepanu sinna kus sellest kõige rohkem tolku on.
Muusika on emotsioon. Poppi ja tümakat kuulava inimese auto peaks mängima valjult, subwoofer on tähtis. Rääkida siinkohal aga frondi suunamisest ja paigustusest, et korralik lava luua on jällegi suht kasutu ettevõtmine - seda sorti muusikas lihtsalt puudub info mis võimaldaks meie ajul lava kui sellist taasluua.
Samas inimene kes kuulab rahulikumat kraami, naudib head vokaali jne. vajaks veidi teise rõhuasetusega setupi. Subwoofer ei pea enam tervet pagassi täitma, oluline on hoopis midbass ja mid. Kindlasti auto vaikseks ja plärinavabaks.
Eelpool välja toodu haakub juba vägagi konkreetselt kasutada oleva rahasummaga. Inimesed on kõik erinevad, mõni peab 200,- võimu kalliks, teine laob oma kuudi Braxi täis ja silm ka ei pilgu. Kui rahanumber määratud, siis lähed tagasi punkt 1 juurde ja vaatadki, et kuhu see investeerida, mis on see koht mille järgi aitamine kogupilti kõige paremini sulle vajalikus suunas nihutab. Millega saad ise hakkama et kulusid kokku hoida, mis asjad pead laskma teistel teha.

Caraudio leht on kirjutatud täiesti selgelt ja loogiliselt just algajate jaoks. Pole seal mingeid teri ega sõklaid mida eraldama peaks. Mõttega tuleb lugeda. Või siis kaine peaga, kuidas keegi.
Su viimane lause on muidugi pärl kuubis . Ilmselt pead ennast üheks vähestest kes siin konnatiigis teemat valdab. Ole siis palun nii lahke ja õpeta meid õnnetuid kuidas odavalt väga hea tulemus saada mis mängiks kõike ja igast asendist kallimatest süsteemidest kümneid (!) kordi paremini.
Kuna lugejaid on siiski rohkem ja keegi ehk siiski saab mingit kasulikku infot siis siis teen siiski postituse. Miks ma siis üldse alustasin... Ma nägin probleemi ja arvasin , et nüüd on viisakal kombel tarvis tähelepanu juhtida. Eeldasin, et saadakse ikka asjast aru, mida ma võimalikult lühidalt rääkisin. Ei uskunud , et keegi nii rämedaks suudab minna.


Esimesel päeval arvasin , et jutuajamine on lõppenud ja jääb üle vaid muiata. Ei ole ju mõtet rääkida inimestega , kes ei ole suutelised sisulist vestlust arendama ja kõik taandub ainult madala enesehinnangu kompenseerimise taha ja hakatakse kohe labaselt sitta pritsima. Sest muud moodi ei ole võimalik seletada , miks tehti üldse selline jutt. Vasturääkivused. Väidad - eeldasid , et inimene tahab helikvaliteeti . Ja kohe samasse ütled , et poppmuusika on täies tükis välistatud, kuna seal polegi infot , millest audiotehnika abil peas proovida kujutletavat lava ehitada ehitada. See tähendab , et sisulist vestlust enam ei arendatud ja prooviti lihtsalt kuidagi osavalt vastata minu eelnevale küsimusele , et mitte tunnistada oma võimalikku möödalasku. Sa siiski eksid. Aju ei suuda ainult madalat heli ruumi paigutada, aga selle kompenseerib sealt ülejääv ja aju lisab selle ülejäänu juurde.Ma ei mäleta praegu peast seda sagedust , kust madalamele aju ei suuda seda ruumi paigutada, aga see ei olegi nii oluline. Ehk siis helikvaliteedi soovimine tähendab igasuguse muusikastiili pujul siiski tehnikat , mis võimaldab seda.

Väike parandus veel. Loe mu esimene post läbi. Ma kirjutasin seal kümneid kordi kallim ,mitte kümneid kordi parememini. Need on erinevad mõisted. Ma olen ise näinud ja seda kuulanud, kus autos oli Alpine f1 , Brax võimendid ja Focal Utopia Be 7. Ja see auto mängis täiesti mööda. Aga siit ühele kasutajale samast foorumist tegime ühte autosse kopikate eest asja ,mis juba hakkas selgelt korralikku lava mängima. Ma ei räägi mingist tippkvalteedist , aga siiski väga-väga suurest erinevusest kvaliteetsema poole. Võrreldes tehase audioga. See tähendabki seda juttu kümnekordestest hinnavahedest.

Nüüd see Caraudio lehe teema. Sissejuhatuseks pean ütlema , et ma olen vähemalt 15 aastat osalenud selle Eestis toimuvas SQ autode kogunemistel jne. Ma tunnen kõiki neid inimesi , kes midagi on ise teinud või vähemalt üritustel käinud.Olen kuulanud pea kõiki neid nende aastate jooksul seal osalenud autosid. Nagu ma ka tunnen selle caraudio lehe autorit.
Nagu paljude alade puhul , on erinevaid spetsialiste. Ühed on need , kes suudavad enda pea teooriaid tais tuupida. Väga üksikud suudavad seda tooriat ka reaalsesse ellu rakendada , nii et mõista vajalikul määral põhjus-tagajärg seoseid. Ehk omada arusaamisvõimet, kuhupoole eksimuse puhul liikuda . Osad jälle teevad midagi reaalselt kätega . Kui need eelnevad omadused kokku saaksid , siis oleks hästi. Reaalses elus juhtub seda väga harva .
Kuna ma tean seda caraudio meest , siis olen kõiki neid tema kuvatud autosid näinud. Ja ma tean millisel moel ta asjadest aru saab. Ma olen neid asju kõiki näinud oma silmaga . Nendest seal lehel kuvatud autodest on ainult üks üldse kunagi midagi mängima hakanud. Ja seda ka kehvemini , kui tehase originaal. See tegelikult ei olegi oluline. Inimesena on ta sümpaatne ja kellelegi ei saa ette heita , et ta näiteks liiga lühike on. Tema jutt seal lehel on ka osati täiesti adekvaatne ja sobib ka stardiplatsiks , kust edasi minna. Aga odavam -lihtsam oleks siiski mitte kõike üks-ühele võtta , kuna seal on puussepanekuid.. Seepärast kirjutasingi selle soovituse.


Homunkulus! Ma vaatasin Su enda auto pilte. Ma saaks äkki isegi kuidagi kasulik olla. Ma nägin Su installipilte ja ma nägin kus olid probleemid. Esiteks selle Pioneer99-ga on kolmeribalist üldse väga raske käima saada ja kui seal veel ise valjukatega mööda panna, ongi jama käes. Ma ei hakka praegu seda p99ga midbassi-midrange vahelist tühimikku siin settingus praegu lahkama. Millest võib siiski edasi rääkida ja mis on kandunud ka uue pea+DSP - ga süsteemi.
See tviitri muhk 5-6000 hertsi juures võis väga kriipiv olla.Ma ei tea seda konkreetset focali tviitrit, aga kuna üldiselt vanematel oli enamustel juba tehasest tulles muhk sisse kodeeritud, siis seadega install oli väga oluline, et mitte seda suurendada. Sa lahendasin esialgse paigutusega tekkinud probleemi nii , et kaotada need klaasipeegeldused -muhukasvud, siis viisid tviitri teisele poole a- piilari kõrvale. Said ka aru , et nii lähestikku need kaks elementi ei saa olla ja tviiter ei saa vanas kohas edasi olla. Mulle tundub , et oled selle focali ka välja vahetanud. Aga nüüd on Sul järgmised probleemid käes. Sellest said enne aru, et kui laine üle tviitri serva kukub, siis ongi läbi klaasi peak käes. Nüüd panid plaadi peale . et suunata läbi augu. Ma ei oska selle kohta muud arvata , et sel juhul oleks pidanud kindlasti suunama juhi poole. Ka juba varem. Nii ei saagi kuidagi seda käima. Aga järgmine häda on käes. Mididega.Ma ei tea, kuidas sellega täpselt lood on, aga ka selle väikse serva lisamine ei lahenda muhkude-lohkude - faasinihke probleemi, vaid tekitab neid juurde. See serv on ikka liiga väike ja kõlari esipaneeli ei teki ja mitte mingil juhul ei tohi ta niimoodi järsult ära kukkuda. Kasti suurus peab kindlasti olema täpne.
Viimati muutis timutit, K Apr 05, 2023 7:56, muudetud 1 kord kokku.
viper85
Postitusi: 106
Liitunud: T Nov 05, 2013 21:01
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-3OG, MB S213, BMW E39 Touring, Porsche 944S

#12

E Nov 08, 2021 15:14

Vahetasin 9-3 OG ka 20W originaal kõlarid 70W RMS Alpine vastu ja tulemuseks oli madala bassi kadumine. Sai mindud siis üle Android meediakeskusele aga ka sellisel juhul ilma lisa võimendita need suurema võimsusega ovaalid midagi erilist ei paku. Korralik 2DIN keskuse võim on ikkagi 25W RMS kanali kohta.
Seega minu soovitus oleks panna otse raadio järele ~30W RMS ja suurema tundlikkusega (näiteks 91db või enam) ovaalid.

Ise paigaldasin esimese istme alla 2 kanaliga võimendi 2x60W uste kõlaritele. Armatuuri said uued 3,5" alpine kõlarid ja uste sisse Hertz, Dieci DSK160.3 komponentkõlarid 2x70W RMS ja tundlikkus 93db. Tweeterid pagaldasin uste plastik katetesse, mis jäävad akna nurka, sinna kus uste peeglid asuvad. Saagisin augud ja paigaldasin katte sisse suunaga sõitjatele. Tulemus jäi nii, et ainus muutus võrreldes originaaliga, mida tähele paneb, on 2DiN ekraan. Tuuleklaasile peegli taha sai kleebitud GPS antenn, mis jääb märkamatuks. WiFi antenn läks A piilarisse ja rooli nupud said samuti ühendatud. Viimasega tänapäeval enam mingit lisa moodulit vaja pole aga soovitan olla ettevaatlik, et turvapadja ja rooli nuppude juhtmeid paigaldusel segi ei aja. Mulle just meeldis see, et lahendus jäi originaalne aga võimsam ja kõvasti kaasaegsem. Mingit lisaruumi kasutusse ei läinud. Istmed liiguvad nii, nagu ette nähtud ja pakiruum on tühi.
Paigaldusel on juhtmete poole pealt uste kõlaritele ja võimendile valmidus olemas. Tõenäoliselt on see paigaldus uuematel mudelitel analoogne.

Tagumistele ovaalidele soovitan kindlasti natuke jämedama soonega kaableid kui ühendatakse võimendiga. Mina jätsin nad otse nn raadio järele ja siis nendest originaal juhtmetest piisab.
LisaOgden
Postitusi: 1
Liitunud: K Nov 10, 2021 17:14
Asukoht: Tallinn
Auto:
Kontakt:

#13

K Nov 10, 2021 17:24

See osutus palju keerulisemaks, kui esialgu võib tunduda ... :roll:
Vasta