Saab 99 T16, 1978, Andrus99
Selle auto lugu saab alguse teemast, kui punase turbokaga kehvasti läks:
viewtopic.php?f=53&t=5719&start=100
Oli teine mõeldud alguses punasele doonoriks aga kaalutluste tulemusena läks punane utiili ja see auto õue peale seisma paremaid aegu ootama.
Peale paariaastast ühest kohast teise liigutamist tuli paar nädalat tagasi "vaim peale" ja sai puksiir tellitud mis auto keretöödesse toimetas.
Üldiselt tundub, et nii vana auto kohta päris hea seis.
Tegutseme samm-sammult, et see Saab ükskord jälle kena välja näeks ja hea sõita oleks
viewtopic.php?f=53&t=5719&start=100
Oli teine mõeldud alguses punasele doonoriks aga kaalutluste tulemusena läks punane utiili ja see auto õue peale seisma paremaid aegu ootama.
Peale paariaastast ühest kohast teise liigutamist tuli paar nädalat tagasi "vaim peale" ja sai puksiir tellitud mis auto keretöödesse toimetas.
Üldiselt tundub, et nii vana auto kohta päris hea seis.
Tegutseme samm-sammult, et see Saab ükskord jälle kena välja näeks ja hea sõita oleks
Viimati muutis Andrus99, R Veebr 17, 2023 19:05, muudetud 2 korda kokku.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster / J.Clarkson
Kaugel sul ta on?
Niimoodi... auto ringiga kodus tagasi ja aeg teha siia teemasse väike uuendus.
Praeguseks siis tehtud asjad tehnikapoolel:
Uued madaldusvedrud ja kollased Bilsteini amordid
Pidurid üle käidud, taastatud esisadulad, armeeritud pidurivoolikud.
Renoveeritud 5-käiguline kast koos kiire 8.5 peaülekandega Jörgen Erikssonilt (üks uus sünkro ja lülitusmuhv, peavõlli laagrid, tihendid).
Renoveeritud turbomootor 93nda aasta 900-lt (kett ja tallad, kolvirõngad, saaled, tihendid, renoveeritud plokikaas), koos taastatud Mitsu turboga.
Uus sidur koos töösilindriga, taastatud genekas.
Täispikkuses roostevaba 2,5" summuti koos 200-se sportkat-iga.
Nüüd on veel ees voolikumajandus, elektrimajandus, salong kokku lapata ja hunnik igasugu pisidetaile
Praeguseks siis tehtud asjad tehnikapoolel:
Uued madaldusvedrud ja kollased Bilsteini amordid
Pidurid üle käidud, taastatud esisadulad, armeeritud pidurivoolikud.
Renoveeritud 5-käiguline kast koos kiire 8.5 peaülekandega Jörgen Erikssonilt (üks uus sünkro ja lülitusmuhv, peavõlli laagrid, tihendid).
Renoveeritud turbomootor 93nda aasta 900-lt (kett ja tallad, kolvirõngad, saaled, tihendid, renoveeritud plokikaas), koos taastatud Mitsu turboga.
Uus sidur koos töösilindriga, taastatud genekas.
Täispikkuses roostevaba 2,5" summuti koos 200-se sportkat-iga.
Nüüd on veel ees voolikumajandus, elektrimajandus, salong kokku lapata ja hunnik igasugu pisidetaile
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster / J.Clarkson
Täna sai auto taas tänavalegaalseks, ülevaatus läbitud
Igasugu detaile ja parendusi on veel teha küllaga aga nüüd saab juba ringi liikuda ja mootorit/kasti sisse sõita
Kui nüüd selle paariaastase projekti peale tagasi mõelda, siis sõltumata kulunud rahanumbrist on tegu olnud toreda kogukondliku projektiga.
Loendasin u 20 entusiastidest meistrimeest, teenusepakkujat, pisitöökoda, varuosa- ja tuuningujuppide diilerit, kes kõik oma panuse selle auto valmimisse on andnud.
On väga hea meel, et valdavalt on tegemist inimestega, kes oma kätega väärtust loovad.
Kõik kes te ennast ära tunnete siin, sügavad kummardused minu poolt
Lisaks teeb südame soojaks, et nii mõnedki tules hävinud punase auto detailid on leidnud oma uue elu selles projektis
Mõni pilt ikka kah jutu juurde
Igasugu detaile ja parendusi on veel teha küllaga aga nüüd saab juba ringi liikuda ja mootorit/kasti sisse sõita
Kui nüüd selle paariaastase projekti peale tagasi mõelda, siis sõltumata kulunud rahanumbrist on tegu olnud toreda kogukondliku projektiga.
Loendasin u 20 entusiastidest meistrimeest, teenusepakkujat, pisitöökoda, varuosa- ja tuuningujuppide diilerit, kes kõik oma panuse selle auto valmimisse on andnud.
On väga hea meel, et valdavalt on tegemist inimestega, kes oma kätega väärtust loovad.
Kõik kes te ennast ära tunnete siin, sügavad kummardused minu poolt
Lisaks teeb südame soojaks, et nii mõnedki tules hävinud punase auto detailid on leidnud oma uue elu selles projektis
Mõni pilt ikka kah jutu juurde
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster / J.Clarkson
Panen siia kirja veel mõned tehnikaga seotud parendused ja asjaolud, mis viimasel ajal tehtud. On endal ka meeles ja keegi ehk leiab kasulikku, kui miskit sarnast ehitab.
Pidurid - vanad tagapidurid said algselt liikuma meelitatud, kuid mõne aja pärast olid nad jälle kinni. Seega tellitud ja paigaldatud uued sadulad, klotsid, tarvikud.
Parema esipiduri käsipiduri osa ei toiminud ka korralikult, mingi ime läbi sain ülevaatusel tulemuse kirja. Hilisemad meelitused siiski tulemust ei andnud ja läks sinna samuti uus sadul.
Nüüd on kõik 4 sadulat nn uued (Skandixist tellitud "remanufactured").
Parempoone rattalaager undas, ega muud kui vahetada, varasemast oli 2 laagrit varuks olemas.
Roolilatt - oli miski väike loks roolis tunda, kahtlustasime sisemist rooliotsa aga lõpuks selgus, et siiski mingi sisemine lati probleem.
Läks peale teine kasutatud roolilatt koos uute välimiste rooliotstega, lisaks sillaregull. Nüüd on täitsa hea, roolis pole enam väiksematki loksu.
Tagavedrud - alguses sai paigaldatud terve ring Kilen/Lesjöfors madaldusvedrusid aga see kombo ei mõjunud visuaalselt kõige paremini.
Tagaots jäi liiga madalale - lahenduseks tagaotsa alla tavakõrguses nn koormavedrud ja esiotsa alla jäid madaldused. Nüüd on auto kenasti balansis.
Kiirusandur - T5 tahab ikka kiirust ka teada, muidu ei lase boosti üle baseboosti.
Kuna 99-l spido juures kiirusandurit pole, siis sai paigaldatud Autometer 5291 andur, mis sobib täpselt käigikasti ja spidotrossi vahele.
Softis vaja sättida paika pulse per rev parameeter (tundub, et 200 on lähedane väärtus), et soft näeks enamvähem reaalset kiirust.
Miskipärast oli mu kinnisidee, et see auto peab saama ka varustatud Tripmeetriga... punasel 99-l see oli ja ehk saab ka selle autoga vahest regularity orienteerumist sõita.
Igatahes sai soetatud ja paigaldatud Terratrip 303 mõõdik. Üritasin seda paaritada sellesama Autometer kiirusanduriga läbi Terratrip-i enda lisavidina DSI (dual sensor interface).
See üritus ebaõnnestus, Terratrip tööle ei läinud ja lisaks sai ECU migit segast signaali, mistõttu mootori pöörded olid käiguvahetustel kuidagi kõrgel.
Lahenduseks siis eraldusesisev spidotrossi vahele paigaldatav kiirusandur tripmeetri jaoks ja pöörete anomaaliad kadusid.
T5 tühikäiguklapp - sellega oli pikk jamamine mootori esmakäivitusest saati.
Aeromotorsi kaudu sai hangitud uus B-osa klapp, tootja Meyle (ca 50 eur), hiljem proovisin ka nende valikust kõige odavamat versiooni (ca 30 eur).
Mõlemad klapid ei toiminud korralikult, hoidsid tühikäigupööret liiga kõrgel, ca 1400 ja gaasi vajutades langesid pöörded tagasi väga aeglaselt.
Kahtlustatud sai õhulekkeid, sisselase sai survestatud, proovitud igasugu muid andureid vahetada aga lõpuks lahendas probleemi Boschi klapp (ca 200 eur).
B-osa klapid viisin tagasi, täitsin garantiitaotlused ja imekombel saigi kreediti. Seega siit õppetund B-osade suhtes, võib hästi mina aga võib ka mitte... ja mitu korda järjest.
Genekarihm - kui sobitada T16 mootor 99-l kerele, siis on väga tuuga koht geneka rihmaratas vastu pidurivõimendit.
Klassiku T16 mootoril käib seal rihm pikkusega 975 mm, paraku tekkis sellega probleem, kui sõites pöörata hooga paremale,
siis mootor liikus täpselt nii palju, et see rihmaratas hakkas vastu pidurivõimu krigisema.
Sai siis katsetatud lühemaid rihmasid ja hetkel toimib rihm pikkusega 960 mm (10x960).
Niipalju põnevaid tegemisi siis selle auto ehitamisega, mõned mured on veel ees lahendamise ootel, eks ma kirjutan jälle
Pidurid - vanad tagapidurid said algselt liikuma meelitatud, kuid mõne aja pärast olid nad jälle kinni. Seega tellitud ja paigaldatud uued sadulad, klotsid, tarvikud.
Parema esipiduri käsipiduri osa ei toiminud ka korralikult, mingi ime läbi sain ülevaatusel tulemuse kirja. Hilisemad meelitused siiski tulemust ei andnud ja läks sinna samuti uus sadul.
Nüüd on kõik 4 sadulat nn uued (Skandixist tellitud "remanufactured").
Parempoone rattalaager undas, ega muud kui vahetada, varasemast oli 2 laagrit varuks olemas.
Roolilatt - oli miski väike loks roolis tunda, kahtlustasime sisemist rooliotsa aga lõpuks selgus, et siiski mingi sisemine lati probleem.
Läks peale teine kasutatud roolilatt koos uute välimiste rooliotstega, lisaks sillaregull. Nüüd on täitsa hea, roolis pole enam väiksematki loksu.
Tagavedrud - alguses sai paigaldatud terve ring Kilen/Lesjöfors madaldusvedrusid aga see kombo ei mõjunud visuaalselt kõige paremini.
Tagaots jäi liiga madalale - lahenduseks tagaotsa alla tavakõrguses nn koormavedrud ja esiotsa alla jäid madaldused. Nüüd on auto kenasti balansis.
Kiirusandur - T5 tahab ikka kiirust ka teada, muidu ei lase boosti üle baseboosti.
Kuna 99-l spido juures kiirusandurit pole, siis sai paigaldatud Autometer 5291 andur, mis sobib täpselt käigikasti ja spidotrossi vahele.
Softis vaja sättida paika pulse per rev parameeter (tundub, et 200 on lähedane väärtus), et soft näeks enamvähem reaalset kiirust.
Miskipärast oli mu kinnisidee, et see auto peab saama ka varustatud Tripmeetriga... punasel 99-l see oli ja ehk saab ka selle autoga vahest regularity orienteerumist sõita.
Igatahes sai soetatud ja paigaldatud Terratrip 303 mõõdik. Üritasin seda paaritada sellesama Autometer kiirusanduriga läbi Terratrip-i enda lisavidina DSI (dual sensor interface).
See üritus ebaõnnestus, Terratrip tööle ei läinud ja lisaks sai ECU migit segast signaali, mistõttu mootori pöörded olid käiguvahetustel kuidagi kõrgel.
Lahenduseks siis eraldusesisev spidotrossi vahele paigaldatav kiirusandur tripmeetri jaoks ja pöörete anomaaliad kadusid.
T5 tühikäiguklapp - sellega oli pikk jamamine mootori esmakäivitusest saati.
Aeromotorsi kaudu sai hangitud uus B-osa klapp, tootja Meyle (ca 50 eur), hiljem proovisin ka nende valikust kõige odavamat versiooni (ca 30 eur).
Mõlemad klapid ei toiminud korralikult, hoidsid tühikäigupööret liiga kõrgel, ca 1400 ja gaasi vajutades langesid pöörded tagasi väga aeglaselt.
Kahtlustatud sai õhulekkeid, sisselase sai survestatud, proovitud igasugu muid andureid vahetada aga lõpuks lahendas probleemi Boschi klapp (ca 200 eur).
B-osa klapid viisin tagasi, täitsin garantiitaotlused ja imekombel saigi kreediti. Seega siit õppetund B-osade suhtes, võib hästi mina aga võib ka mitte... ja mitu korda järjest.
Genekarihm - kui sobitada T16 mootor 99-l kerele, siis on väga tuuga koht geneka rihmaratas vastu pidurivõimendit.
Klassiku T16 mootoril käib seal rihm pikkusega 975 mm, paraku tekkis sellega probleem, kui sõites pöörata hooga paremale,
siis mootor liikus täpselt nii palju, et see rihmaratas hakkas vastu pidurivõimu krigisema.
Sai siis katsetatud lühemaid rihmasid ja hetkel toimib rihm pikkusega 960 mm (10x960).
Niipalju põnevaid tegemisi siis selle auto ehitamisega, mõned mured on veel ees lahendamise ootel, eks ma kirjutan jälle
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster / J.Clarkson
Mis sa ikka keset talve muud teed, kui lased auto küljed puhtaks kraapida ja uuesti värvida
Tegelt on see lugu rubriigist "loll saab kirikus ka peksa"
Õppetund siis selline, et keretööd võtke algusest lõpuni ühelt tegijalt, siis on pärast kellelt nõuda.
Hetkel auto taas ilus ja sile, eks ole näha kuidas kestab.
Tegelt on see lugu rubriigist "loll saab kirikus ka peksa"
Õppetund siis selline, et keretööd võtke algusest lõpuni ühelt tegijalt, siis on pärast kellelt nõuda.
Hetkel auto taas ilus ja sile, eks ole näha kuidas kestab.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster / J.Clarkson