1. leht 3-st

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 22:18
Postitas Zazou
Kas selline temperatuur täiesti töösoojal mootoril on normaalne?
vanal saabil oli asi enamvähem vastupidi, aga alguses oli küll täpselt keskel see temp. nool.

Kas peaks termostaadi ära vahetama?

Lisatud failid

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 22:20
Postitas Cyber
Minu oma on ka täiesti keskel. Vahepeal siin hakkas tolknema allapoole, bensukulu läks lakke, auto soojendus oli kasinavõitu. Peale termostaadi vahetus kõik jälle normis.

PS. kas mu silmad näevad õieti?? pildi upload toimib jälle???

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 22:38
Postitas Zazou
hakkasin vahepeal kahtlema, kuna keegi märkis, et Trionicul oli ka sõites allpool keskmist, aga nüüd siis kohe termostaati vahetama (tegelt on mul kaks tükki lausa pagassis, aga tihendit pole)

B202i ja B234i on arvatavasti ühesugused. või ei ole?

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 22:52
Postitas ivomets
pildil nähtava autoga ju kylm sõita....( muidugi tingimusel, et temp. andur korras)

panin enda 9000 le 92 kraadise termostaadi ja termostaat avaneb kui osuti 3/4 peal.
siis kenasti auto eest näha, et soe vesi läheb radikasse ja radikas hakkab aurama.

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 23:00
Postitas Zazou
kussjuures külm ei ole nagu üldse. kliima on kogu aeg 17 peal. soojemaks võiks vast küll kiiremini minna ja bensukulu tundub ka kohati ikka suur.

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 23:03
Postitas tarmiit
külmalt käima pannes ja lasta töötada,siis peaks seier tõusma üle poole ja siis kukubki alla keskmist ning jääbki edasi tagsi "tolknema".Võib ka proovida nii, et panna külmalt käima ja katsuda lõdvikut,kui see läheb peale termostaati leigeks siis on miskit pees.Õige on vast see kui peale termostaati on voolik sinnamaani jahe,kuniks moto saavutab õige töötemperatuuri,siis pauhh....

Temperatuur

Postitatud: L Jaan 08, 2005 23:23
Postitas Veiko
hmm, ma arvasin, et ongi normaalne kui külmaga vaiksel sõidul temp natsa vähem näitab. aga kui see ongi põhjuseks, et bensukulu linnasõidul 15l peale on tõusnud , siis peab ka vist termostaadi vahetusele mõtlema. Suvel oli linnasõidul u 12 sajale ja 3 l tõus on justkui pisut palju.
Tartu linnas on muidugi liiklus ka selline stop´n go...:(

Temperatuur

Postitatud: P Jaan 09, 2005 0:02
Postitas Zazou
vanal saabil oli algusaastatel alati seier täpselt keskel aga mingi aja pärast hakkas jamama ja kuigi vahetasin termostaati kolm korda ei saanudki seda enam selliseks nagu algul oli. jägi tolknema ja päris laias skaalas.

praegu on nii, et kui kohapeal auto käib, siis tõuseb seier rahulikult üle poole, kuni ventilaator käima läheb ja maha jahutab - siis muidugi langeb alla poole ja jääb nii tolknema.

põhiline probleem on mul ikka see, miks pika sõidu peal(pilt on tehtud hekel, kui olen juba 150 km järjest sõitnud, välistemp oli vist ca 0) tem. näidik ei ole mitte keskel vaid heal juhul veerandi peal.
aga kuna see on odav jubin, siis vahtan ta peale neid kommentaare ikka ära ja vaatan mis näidik ja bensukulu teevad.

Temperatuur

Postitatud: P Jaan 09, 2005 0:44
Postitas ivomets
muidugi vaheta ära. kallim see ca 240 kr. maksab.
ja uuri neid kraade ja kuula arvamusi.
ja ka sellepärast ongi kytusekulu ka suur, et mootor liiga kylm . ja mida suurem temp termostaadil, seda kiiremini salong ka soojeneb.
mina ikka 92 kraadi soovitan meile siia põhjamaale.... aga seda vist esimeses poes pole- tuleb nats otsida.
mul kondita auto ja seepärast ei tea, kuidas kont seda temp hoiab.

Temperatuur

Postitatud: P Jaan 09, 2005 13:53
Postitas Cyber
Tarmiit, kui sul see seier kiirelt üles tõuseb ja seejärel alla poole kukub, tähendab see seda, et jahutussärgis on õhk ja vajab õhutamist. Pidavat 900 tüüpviga olema. Mul teeb ka seda ja kui ilm jälle kubab õues miskit teha siis õhutan ära.
Õhuklomp takistab termostaadil avanemist ja seetõttu temp. tõuseb kiiremini. Lõpuks läheb selle õhuklombi surve nii suureks, et klapp avaneb ja vedelik kohinal radikasse tormab. Temperatuur langeb järsku selle peale.

Temperatuur

Postitatud: P Jaan 09, 2005 14:05
Postitas ivomets
to cyber:
absoluutselt pole sinuga nõus. selle õhu jutu pealt.
selgitusex:
kui termostaat on kinni ja vedeliku temperatuur tõuseb...
tõuseb sellele maale, kus termostaat avaneb ja vesi hakkab käima läbi radiaatori, st, et kuum vesti läheb ylevalt radiaatorisse ja radikast alt tuleb mootorisse kylm vesi, mis seguneb mootoris oleva veega ja selle tulemusena mootorivee temperatuur langeb. kellal osuti kukub.ja termostaat hakkab jahtuma ja seega sulgema.ja nii see temperatuur muudkui tõuseb ja langeb kuni saavutab mootoris ja radikas yhesuguse temperatuuri- siis osuti jääb seisma. muidugi sõltub see kõik ka välistemperatuurist.
kui väljas kylm, siis ei jäägi kella seier pysima, sest sõit jahutab radikas vett.ja muudkui osuti tõuseb ja langeb ja tõuseb ja langeb.
autoks 9000. ja uus termostaat peal ca 2 kuud....

Temperatuur

Postitatud: P Jaan 09, 2005 23:00
Postitas Cyber
Jään eriarvamusele..:) nimelt termostaat ei ole lihtsalt kinni-lahti agregaat, ta võib ka natuke avatud olla.
Ma võtan nüüd natuke suu vett täis ja räägin selle põhjal, mis tundub meenuma. Termostaat avaneb ülevalt alla, õhk koguneb justnimelt termostaadi alumise külje peale ja tekitab lisarõhu sinna. Tänu sellele ei saa termostaat avaneda. Kui liialt kaua sedasi sõita läheb termostaat õhtule kuna peab pidevalt üle kuumenema selleks, et avaneda. Seega õhutada tuleb sooja mootoriga kui termostaat lahti on ja õhu üles laseb. Korpuse peal on ventiil.
Mina ei ole veel näinud ühtlasel sõidul kõikuvat seierit. Kui niimoodi kõigub, peab kusagil miski viga olema.

Temperatuur

Postitatud: E Jaan 10, 2005 0:41
Postitas Trionic
Cyberi jutt jumala õige,9000-ndel õnneks iseõhutuv süst.(eelduseks korras
klappidega paisupaagikork).

Temperatuur

Postitatud: E Jaan 10, 2005 4:06
Postitas sebastian
Oma endisel 9000 sain niipalju sotti, et temp. andur plokis on küll temp. näidikuga ühenduses, kuid mõjutab aju kaudu suurelt ka sissepritsedüüside tööd, õigemini pikendab-lühendab sissepritse impulsse. Anduri takistus aga vastavalt jahutusvedeliku temperatuurile (600 oomi 20C juures, kui mälu ei peta)...nüüd kui anduri takistus on mingil põhjusel suurem normaalsest, siis annab ta ajule käskluse düüse kauem lahti hoida ja segu rikkama anda ja seoses sellega näitab temp. mõõdik ka väiksemat temperatuuri. Bensukulu muidugi ka kohe suurem.
Mingi suure takistuse puhul (p....s andur) juhtub see, et soe mootor ei taha enam hästi käivituda ja kui käivitub, siis musta suitsupahvakuga. Näidik aga näitab ebanormaalselt külma mootorit.
Targemad parandage :).

Temperatuur

Postitatud: E Jaan 10, 2005 9:16
Postitas Trionic
päris nii see asi ei käi.mootori tööd mõjutav temp.andur ja näidiku oma on
füüsiliselt täiesti erinevad detailid ja ei ole teineteisega kuidagi seotud.
näidikuandurilt tulevat infot kasutavad küll uuematel süsteemidel igasugu
mugavusseadmed(kliima,pardaarvuti jne.).mootorijuhtimise temp.andur
mõjutab aga otseselt mootori tööd ja lisaks käivitatakse andurilt tuleva
signaali abil jahutusventilaator(trionic 95.a. alates).

Temperatuur

Postitatud: E Jaan 10, 2005 11:53
Postitas ivomets
ja veel...
muidugi
sõltub temperatuuriseieri tõusmine/ langemine ja seega termostadi kinni/ lahti liikumine loomulikult ka auto mootoris olevast jahutusvedeliku mahust ja samuti ka radiaatori mahust
eriti näha vana v4 mootori puhul, millel mootorisse mahub väike vedeliku kogus .vaid kuskil 3...4 liitrit.
ning kõige selle asja juures tuleb kontrollida, kas saabi jahutusvedeliku paisupaagi punnis olevad klapid töötavad korralikult, et oleks vedelik ikka vajaliku rõhu all.
muidu nagu avatud systeem ja siis ei ole sooja ja midagi....

Temperatuur

Postitatud: E Jaan 10, 2005 11:53
Postitas miku
Niisiis. Ütleks ka siis paar sõna sekka selle termostaadi kohta. Et kuna neid klassikud sai ikka üsna mitu üle peetud, siis mõningane kogemus olemas termostaadi avanemise ja sulgemisega.

Tegelikult peitub tõde kusagil cyberi ja ivometsa väidete vahepeal. Ehk siis kui väljas on külm (miski 20 ja rohkem külmakraadi), siis on tõesti seis selline, et seier tõuseb natuke üle keskmise, kusagil 2/3 peale, siis avaneb miskil hetkel termostaat ja pahinal tuiskab plokki radikast miski -20 peal olev jahutusvedelik. Selle peale kukub seier all miski 1/3 peale, kust siis tõuseb keskele ja jääbki sinna. Ehk siis pendeldamine toimuks külma ilmaga ja ainult ühe korra.

Kui seier edaspidi ka pendeldab, siis tuleks hakata vaatama esiteks termostaati, kui see ei aita, siis seda, et ega radikas pole miskit pidi umbes. Kui radikas on umbes, siis on jahutusvedeliku normaalne ringvool häiritud ja võib põhjustada ka korraliku ja tutika termostaadi töötamises anomaaliaid.

Temperatuur

Postitatud: E Jaan 10, 2005 15:47
Postitas sebastian
Jah Trionic, sul jummala õigus, temp. näidikule minev andur hoopis teine...uurisin sekeemi ja endalgi kohe häbi :(
Sai omal ajal rika segu põhjuseid taga aetud ja üks kahtlusalune oli just too andur, mis mootori tööd mõjutab. Siis sai selle tööpõhimõtet natuke uuritud. Selle seos temp. näidikuga aga ilmselt ainult näiline. Võibolla mõnel autol see andur tõesti ühine nii ajule, kui näidikule, aga Saabi skeem näitab, et täiesti erinevad asjad.
Vabandan eksituse pärast.

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 15:20
Postitas Ryhkija
Aga kui temperatuur kipub juba praeguste ilmadega klassikul alla poole tunni sõiduga Tallinnas üle keskpaiga ronima, on see loomulik?
Ivometsa jutt radika aurama hakkamisest andis vähemalt selle teadmise, et see võib olla märk termostaadi klapi avanemisest ja kuuma jahutusvedeliku jõudmisest radikasse.
Saan ma õigesti aru, et lisaks klapi avamisele-sulgemisele juhib ka jahutusventilaatori käivitumist-seiskumist seesama termostaat?
Ja mis on nende erinevate temperatuuridega termostaatide plussid-miinused?
Kui tihti klassikul termostaati vahetada tuleks?
Kuidas kindlaks teha, kas jahutussüsteem töötab täiesti korralikult?

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 15:38
Postitas suur
Algselt postitas: Ryhkija
Saan ma õigesti aru, et lisaks klapi avamisele-sulgemisele juhib ka jahutusventilaatori käivitumist-seiskumist seesama termostaat?
Ei juhi seesama termostaat. termostaat juhib ainult jahutusvedeliku voolamist. Ventilaatori käivitumist mõjutab temperatuuriandur, mis asub radika küljes.

Termostaadi tööpõhimõtet selgitab väga hästi sellel lehel olev animatsioon (vajuta start nuppu):
http://auto.howstuffworks.com/cooling-system2.htm

Jahutussüsteemi põimõtted üldiselt (eeldab inglishist arusaamist):
http://auto.howstuffworks.com/cooling-system.htm


EDIT: Sama jutt "babelfish'i" saksa keeles:
http://babelfish.altavista.com/babelfis ... system.htm

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 15:38
Postitas ivomets
ventika paneb käima radika kyljes olev termolyliti.

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 15:44
Postitas Cyber
Temperatuuriandur, mis edastab salongi seieri jaoks infot, on sealsamas termostaadi juures. Ja võib ka korralikult puusse panna.
Ventika jaoks jah pisut teine andur.

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 15:57
Postitas ate
Veel klassiku jahutusvedeliku töötemperatuurist.
Oma vanal 900 hakkas rediaatori vent tööle kui temp oli tõusnud näidiku järgi vähe üle poole aga präegusel siis kui seier jõuab punase ala lähedusse. Lisaks sellele kui see seier on jõudnud ca 2/3 peale lakkab soojendus töötamast (lõdvikud on tulised). See nähtus esineb ainult tühikäigul töötades - liikuma hakates pärast mõningast sõitu hakkab soojendus jälle tööle ja jahutusvedeliku temp. kukub väehe alla poole. Kust otsast võiks uuringutega pihta hakata?

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 16:38
Postitas Ryhkija
Pagan, lolle küsimusi esitan, miks mulle kohe see radika küljes olev vidin meelde ei tulnud - see on kui üritad samal ajal rohkem kui ühe probleemiga tegeleda ja autot ega manuaali kõrval pole.
Aga põhiküsimusele - kuidas veenduda kas jahutus on täiesti korras? - tahaks ikka vastust.

Temperatuur

Postitatud: K Apr 05, 2006 17:00
Postitas ivomets
1. mootori soojenedes tõuseb ka vee temperatuur.radikas jääb kylmaks.
2.temperaratuuri tõus jätkub (skaalal ca keskele või nats yle selle)peaks avama termostaadi ja soe vesi saab minna radikasse.
jahutussysteemis tekib rõhk, ehk kummivoolikud lähevad survesse
3.kui 2 olukorda on liiga palju siis radikas temp tõuseb nii palju et termolyliti lylitav funi tööle. ( funi korrasolekut saab kontrollida, kui yhendada radika anduri peal otsad omavahel kokku) andurit nii kontrollida ei saa.anduri avamis temp. kuskil 90...104. olenevalt tyybist jne.