Katalüsaatori tööst-tegemistest

Targad ja asjalikud teemad, mis väärivad eraldi ära märkimist.
Vasta
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#1

Algselt postitas: Cyber
Algselt postitas: ken
Kuna pean endale uue summuti jooksu ostma siis küsiks seda,et mis juhtub kui katalüüsator vahelt ära võtta?
Kas olen valesti aru saanud et selle asemele võib panna reso?
Võib, aga sul tekib härraste ülevaatajatega probleem, kui sul teh. passis märge "bensiin-kat".

Katalüsaatori vahelt võtmine võib heitegaasid normist välja lüüa. Ega katti ilmaasjata vahele ei panda. tal ikka mingi funktsioon kah. Katalüsaatoris toimub järelpõlemine ja muud keemilised reaktsioonid mida ma väga täpselt kirjeldada ei oska.

Siin on heitegaasidest ja katalüsaatorist täpsemalt juttu. Üldiselt suhteliselt arusaadav jutt. Kes kogu teksti ei viitsi lugeda, siis allpool on katalüsaatorist kah juttu.

Muuseas lakiauto pakub mingit universaalset katalüsaatorit müüa. Kas see ei aita sind hädast välja kui Saabi oma üle jõu käib?
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14349
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#2

Algselt postitas: suur
Katalüsaatori vahelt võtmine võib hetegaasid normist välja lüüa. Ega katti ilmaasjata vahele ei panda. tal ikka mingi funktsioon kah. Katalüsaatoris toimub järelpõlemine ja muud keemilised reaktsioonid mida ma väga täpselt kirjeldada ei oska.
No sellepärast tekivadki arusaamatused ülevaatajatega. Katt põletab heitgaasides seda kahjulikku sodi vähemaks ja tänu sellele jääb paar lindu su autost mööda lennates ellu. Ega see, et sa kat-i ära võtad, ei pane su mootorit "mürgisemalt" tööle. Tema teeb ikka täpselt seda, mis enne. Tagaotsast lihtsalt jõuab rammusam kraam välja.
Neid universaalseid katte pakuvad enamus summutimüüjaid vist juba, mitte ainult laki auto.
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7638
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#3

mõned tasakaalustatud võrrandid selle kohta, mis toimub katalysaatoris, et asi selgem oleks:

sisse lähevad: väljuvad:

2CO+02= 2C02
2C2H2+7O2= 4CO2+6H2O
2NO+"CO= N2+2CO2
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#4

Algselt postitas: ivomets
mõned tasakaalustatud võrrandid selle kohta, mis toimub katalysaatoris, et asi selgem oleks:

sisse lähevad: väljuvad:

2CO+02= 2C02
2C2H2+7O2= 4CO2+6H2O
2NO+"CO= N2+2CO2

Ma just mõtlesin et kõige selle jaoks on lisahapnikku vaja. Kust see tuleb? Mingi lisatoru?
Ken'i autoteema all läheb risuks.

EDIT: Ma olen puupea. Lisahapnik tuleb ivometsa viimaselt realt.
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14349
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#5

Läbu likvideeritud.
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
Kasutaja avatar
Ryhkija
Saabiklubi liige
Postitusi: 1231
Liitunud: N Veebr 03, 2005 7:29
Asukoht:
Auto:

#6

Katalüsaatoris on pindadel mille vahelt heitgaasid läbi suunatakse siuksed toredad elemendid nagu plaatina (Pt), pallaadium (Pd) jt, mis alandavad eelkõige süsiniku (ka juba CO-ks seotu) ja hapniku vahelist reaktsioonibarjääri tekitades lühiaealisi vaheühendeid. Ja nagu ivomets ülal võrranditega näitas toimub samas ka lämmastikoksiidi redutseerimine vabaks lämmastikuks ehk selleks, mis see oli enne mootorisse sisenemist :P
Tegelikult peaks seal toimuma veel terve hulk mitmesuguseid pooleldi põlenud süsivesinike lõpuni oksüdeerimisreaktsioone, aga see on juba vastavate eriteadlaste kompetents.
Plii on aga katalüsaatorimürk moodustades plaatina ja teiste katalüsaatoritega püsiühendeid, mistõttu pliibensiin viib katalüsaatori reeglina pöördumatult rivist välja.
Kui ma õigesti mäletan, on tänapäeval kasutusel ka mingid orgaanilised katalüsaatorid, aga nad teevad põhimõtteliselt sama tööd :)
Ega nii pole kunagi olnd, et kuidagi ei saa, kuidagi ikka SAAB! :P
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#7

Algselt postitas: Ryhkija
Katalüsaatoris on pindadel mille vahelt heitgaasid läbi suunatakse siuksed toredad elemendid nagu plaatina (Pt), pallaadium (Pd) jt, mis alandavad eelkõige süsiniku (ka juba CO-ks seotu) ja hapniku vahelist reaktsioonibarjääri tekitades lühiaealisi vaheühendeid. Ja nagu ivomets ülal võrranditega näitas toimub samas ka lämmastikoksiidi redutseerimine vabaks lämmastikuks ehk selleks, mis see oli enne mootorisse sisenemist :P

Jaa-jaa. Lämmastikoksiidi laguemisel vabaneb hapnik mida kasutatakse ära CO-st CO2-he saamiseks. Selge-selge.

EDIT: Ahh, Ivometsa valemis see ju kirjas, :wall::wall::wall:
Ma ka ikka tainapea.
Kasutaja avatar
aljoga
klassiker
Postitusi: 962
Liitunud: N Veebr 26, 2004 17:08
Asukoht: Tartu
Auto: Rootsi raud, aga mitte SAAB

#8

keegi teab, mille poolest erinevad nn racing katid tavalistest kattidest? et mismoodi nood esimesed vabamalt masinal välja hingata lasevad?
Kasutaja avatar
NO FEAR
Säärane Mulk
Postitusi: 2294
Liitunud: T Mär 30, 2004 10:57
Asukoht: Mulkland
Auto: päris mitu...

#9

Kas kati olemasole või mitteolemasolu ka kütusekulu mõjutab? Mulle on kuskilt kuulda olnud, et liiter kuni paar suureneb, kui kat läbi on ja nii edasi...
Kasutaja avatar
aljoga
klassiker
Postitusi: 962
Liitunud: N Veebr 26, 2004 17:08
Asukoht: Tartu
Auto: Rootsi raud, aga mitte SAAB

#10

kui süsteemil asub lambda ka pärast katti (lisaks enne katti asuvale), siis võib katkine katt segu paigast ära viia küll ja sealhulgas ka kütusekulu ehk suurendada.
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14349
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#11

Vana ja väsinud kat on lihtsalt umbes ja mootor peab kõvasti rohkem tööd tegema, et kogu purts sealt läbi suruda. Sellega seoses kerkib ilmselt ka bensukulu ja edasiliikumine on ka vaevalisem.
Ilmselt need "racing" asjad ka pisut parema voolamisega on, ega seal muud pole. Nagi ka tavalised "racing" pütid Võibolla ei põleta nii hästi ka mudru ära. Lihtsalt oletan praegu.
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
Kasutaja avatar
aljoga
klassiker
Postitusi: 962
Liitunud: N Veebr 26, 2004 17:08
Asukoht: Tartu
Auto: Rootsi raud, aga mitte SAAB

#12

Algselt postitas: Cyber
Ilmselt need "racing" asjad ka pisut parema voolamisega on, ega seal muud pole. Nagi ka tavalised "racing" pütid Võibolla ei põleta nii hästi ka mudru ära. Lihtsalt oletan praegu.
mudru tase peaks ikka sama, st lubatu piires olema. ei tea, kas see järelpõletamine toimub siis kiiremini kuidagi või millisel muul põhjusel on nendel racing kattidel selline kosmiline hind? ja kas see ka põhjendatud on? SIIN joonisel on ära toodud, millist vastusurvet (?) väidetavalt avaldavad racing kattid, orig.kattid ja ilma kattita süsteem.
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14349
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#13

Ilmselt pool hinnast tuleneb sõnast "racing"...;) Teine pool ilmselt tõesti paremast voolavusest.

Ma võtaks ka tegelikult sel pildil mainitud JT 3" väljalaske..:P ja katti nagunii pole. Aga see ei puutu praegu teemasse...
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
Kasutaja avatar
aljoga
klassiker
Postitusi: 962
Liitunud: N Veebr 26, 2004 17:08
Asukoht: Tartu
Auto: Rootsi raud, aga mitte SAAB

#14

keegi svenska valdaja võiks selle teksti ära tõlkida: ;)

"METALLISK HÖGFLÖDES KATALYSATOR MED 3" ANSLUTNINGAR
Du kan investera i avstämt extraktorgrenrör och grovt avgassystem. Om du sedan har en keramisk katalysator typ original sitter den där ändå som en kork!
Hus av rostfritt stål med 3" anslutningsmuffar.
Fördelen med en katalysator med metallisk monolit kontra en av keramik är uppenbar.
Den keramiska är så spröd att väggarna kring genomströmningshålen måste vara tjocka för att konstruktion skall hålla. Det hämnar flödet. Se bilden till höger.
Den metalliska monoliten har lövtunna väggar, innebärande hålrum med större diameter som ger ett avsevärt bättre flöde.
M300 klarar rening av en motor på 3 liter med turboladdning (enligt SBP:s krav).
Om din gamla katalysator är slut, tänk på att kolla lambdavärdena.
Det kan vara defekt lambdasond som skadat din gamla katalysator."
Trionic
Saabiguru
Postitusi: 7137
Liitunud: N Veebr 26, 2004 20:37
Asukoht:
Auto:

#15

to Aljoga:"race cat."parem läbilaskevõime,hõredam võrk(mis on jalkaplatsi suurune ),sellevõrra rohkem plaattina ja pallaadiumi,et tagant ikka lillelõhna tuleks,paremast sulamist korpus jne.
qdwin
Jaan Tatikas
Postitusi: 2337
Liitunud: T Sept 28, 2004 19:42
Asukoht: Tallinn ja Elva
Auto: 9-5 Aero
Kui naine või Hemi on lahked siis Klassik ja tonnine või veel mõni Aero

#16

"METALLISK HÖGFLÖDES KATALYSATOR MED 3" ANSLUTNINGAR

Metallic High flow cat. With 3 connections


Du kan investera i avstämt extraktorgrenrör och grovt avgassystem. Om du sedan har en keramisk katalysator typ original sitter den där ändå som en kork!

You might invest in tuned exhaust and large pipe system. If you remain the original cat (ceramic type) it will be there like a bottleneck.


Hus av rostfritt stål med 3" anslutningsmuffar.
Fördelen med en katalysator med metallisk monolit kontra en av keramik är uppenbar.
Den keramiska är så spröd att väggarna kring genomströmningshålen måste vara tjocka för att konstruktion skall hålla. Det hämnar flödet. Se bilden till höger.
Den metalliska monoliten har lövtunna väggar, innebärande hålrum med större diameter som ger ett avsevärt bättre flöde.
M300 klarar rening av en motor på 3 liter med turboladdning (enligt SBP:s krav).

M300 can manage a 3L engine with turbo.


Om din gamla katalysator är slut, tänk på att kolla lambdavärdena.
Det kan vara defekt lambdasond som skadat din gamla katalysator."
Kasutaja avatar
Ryhkija
Saabiklubi liige
Postitusi: 1231
Liitunud: N Veebr 03, 2005 7:29
Asukoht:
Auto:

#17

Algselt postitas: qdwin
"METALLISK HÖGFLÖDES KATALYSATOR MED 3" ANSLUTNINGAR ....
Tore pikk jutt, veel toredam kui keegi selle maakeelde ümber kah paneks, hetkel ei mõistnud ma küll eriti mis sääl kirjas on :wall:
Ega nii pole kunagi olnd, et kuidagi ei saa, kuidagi ikka SAAB! :P
Kasutaja avatar
aljoga
klassiker
Postitusi: 962
Liitunud: N Veebr 26, 2004 17:08
Asukoht: Tartu
Auto: Rootsi raud, aga mitte SAAB

#18

Algselt postitas: qdwin
"Du kan investera i avstämt extraktorgrenrör och grovt avgassystem. Om du sedan har en keramisk katalysator typ original sitter den där ändå som en kork!

You might invest in tuned exhaust and large pipe system. If you remain the original cat (ceramic type) it will be there like a bottleneck.
jah, Svenska AAB jõudis ka selle jutu juba msn-is ära tõlkida ja teksti põhipoint oli selles, et sa võid küll matta hunniku raha jämedasse väljalaskesse ja võrdsete pikkustega torukollesse, kuid see kõik on mõttetu, kui vahele jääb pudelikaelana istuma orig.keraamiline kat.
Trionic
Saabiguru
Postitusi: 7137
Liitunud: N Veebr 26, 2004 20:37
Asukoht:
Auto:

#19

Õnneks saab Saabidele ( kuni 95.a tonnised ja vanemad,kus kat. on flantsidega eraldatud "pükstest") osta orig. reso.Kat.on meil esialgu ainult ülekaejate huviorbiidis,selle saab külge keerata üv.ajaks.Griffiniga järele proovitud-tulemuseks müstiline väände vahe madalatel pööretel,kusjuures gaasid on ka ilma kat.ta normi piires.:notworthy:
Vasta