Uus aku Saabile?

Teemad elektroonikast...
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#1

Tervitus

Viimasel ajal tonnine natuke jonnib, ei taha kohe esimesest keeramisest käima minna, teisega läheb. Aku pinget näitab 9,7-10,3 V tavaliselt, varasemalt on pidevalt olnud kõrgem, ca 10,5 V.
Ilmselt vajab vahetust, üritan lähiajal lasta teda testida, küll aga tekkisid küsimused:
  • Millist uut akut soovitate, mis firmat (et käivituks ilusti ka meie põhjamaa kliimas)
  • Kas on mõtet ja saab (mõõtude poolest) ka võimsamat akut peale panna (on ju auto elektroonikat täis)

Varasemalt oli põgusalt juttu Gunn'i murest enda masinaga, kuid kindlat soovitust aku valikuks ei suutnud foorumist välja peilida.

Ootaks teie tagasidet ja kogemusi!

terv, teager
Kasutaja avatar
Chipy
Postitusi: 667
Liitunud: N Mär 31, 2005 23:30
Asukoht:
Auto:

#2

siiani kui on akut vaja olnud olen ostnud Boschi akusid - siiani 4 akuga mingit probleemi pole olnud
samas pani viimase boschi aku mu 900 peale viiking.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#3

Aku "võimsus" ei loe elektroonikale midagi. Akul on olemas mahutavus, mida rahvasuus võimsuseks nimetatakse ja Saabidel peaks see olema 63...70 Ah (ampertundi). Liiga "võimas" pole ka eriti hea, sest laadimise vool sõidu ajal jääb ikka samaks ja sõidetakse enamuse ajast lihtsalt pooltühja akuga, eriti kui on palju linnasõite ja vaja tihti starterit kasutada.
Veel halvem on "nõrk" aku ~55Ah...igasugused tarbijad tõmbavad selle kiiresti tühjaks (kui mootor seisab) ja siis laeb generaator selle sõidu ajal liiga kiiresti täis.
Pidev 100% laetus pole akule hea: ideaalis peaks generaatori pingeregulaator siis laadimise lõpetama aga reaalselt alati nii ei ole ja aku "laetakse üle", mis mõjub kohe aku elueale.
Kvaliteedist ja firmadest ei oska eriti soovitada...Bosch ja Varta on kuuldavasti head... :)

[Mul oli probleem 900-ga, kui 2 akut (60Ah) üsna väikeste vahedega üles ütlesid. Mõõtsin siis laadimise voolu ja see oli 15...20 amprit! No polnud ime, et akud lihtsalt "keedeti" nässu]
KrikU
Postitusi: 313
Liitunud: E Dets 27, 2004 19:12
Asukoht:
Auto:

#4

Mul 66Ah raylite aku ja väga hästi käib Saabiga :) Tõmbab korralikult alati käima mootori ja raadiot + 30A kaitsmega võimendiga võimendatud subwooferit saab ka päris kaua seistes kuulata, see voltmeeter jube abiks asi ikka armatuuris kontrollimise mõttes. Omast kogemusest mingi 11,2v näitas ilma kompu tarbijateta mis pingelangu teeks (kliima, tuled, salongivalgustus, raadio) siis tõmbas vaevaliselt veel mootori käima. Tavaliselt peale pikemat sõitu näitab isegi 12,2v ja siis hakkab vastavalt langema kui raadiot kuulata.
Trionic
Saabiguru
Postitusi: 7139
Liitunud: N Veebr 26, 2004 20:37
Asukoht:
Auto:

#5

Delphi,Varta ,Bosch-viimase kaks tulevad ühest tehasest,ainult kemikaalid on erinevad.Tähtsust on meie kliimas ainult käivitusvoolul.Mahtuvusega on nii,nagu Sebastian mainis,lisaks normaalne inimene seisva mootoriga 5kW-st helisüsteemi ei kasuta ja kaugtulesid Saabidel peale unustada ei saa õnneks.
Nastix
Postitusi: 553
Liitunud: N Mai 19, 2005 16:12
Asukoht:
Auto:

#6

Kurat, siis on midagi jamasti - minu tonnine näitab stabiilse sõidu ajal pinget 13,9, vahetult peale käivitamist 10,millegagi :mad:
Aga käivitumine on ikka sihuke raskemapoolne - kunagi keegi tark mees rääkis, et raske käivitumine pidigi olema Saabide ja Volvode eripära. Nimelt ei pidavat nad enne käivitama, kui õlirõhu üles saavad.
Ärge mind pekske , kui viimane lause rumal oli - ise ei tea täpselt :red:
Gunn
Postitusi: 188
Liitunud: K Okt 20, 2004 12:22
Asukoht:
Auto: Saab 9-5 Aero 2004

#7

Ka minu Saabikul oli käivitusel pinge liiga suur ja eelmine aku kooles selle kätte ära (te ei kujuta ette kui piinlik on Saabi ja mingit 20 a vana Opel Rekordi krokodilliga ühendada) :red:. Isand Trionic :notworthy: tegi asja korda, siis ostsin uue Varta aku ja märtsist saadik käib kõik nagu kellavärk :beer:. Varta akusid saab Tallinnas minu teada vähemalt kahest kohast - üks on Tondi 17 (kust isegi ostsin) ja teine Kadaka teel (Mustamäe tee poolt tulles veidi peale Kadaka tee - Laki tn ristmikku)
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#8

Algselt postitas: Gunn
Ka minu Saabikul oli käivitusel pinge liiga suur ja eelmine aku kooles selle kätte ära (te ei kujuta ette kui piinlik on Saabi ja mingit 20 a vana Opel Rekordi krokodilliga ühendada) :red:. Isand Trionic :notworthy: tegi asja korda, siis ostsin uue Varta aku ja märtsist saadik käib kõik nagu kellavärk :beer:. Varta akusid saab Tallinnas minu teada vähemalt kahest kohast - üks on Tondi 17 (kust isegi ostsin) ja teine Kadaka teel (Mustamäe tee poolt tulles veidi peale Kadaka tee - Laki tn ristmikku)

Mis puutub käivituspingesse, siis arvan et räägid laadimispingest või laadimisvoolust. Ehk oli pingerelee see tükk mis välja vahetati.

Üldiselt on insenerid auto energiatarbimise päris täpselt välja arvutanud ja selle põhjal sobiva mahtuvusega aku valinud. Tasuks jälgida tehase ettekirjutusi aku valiku osas.

Enda eelmisele autole (oopelirondile) ostsin möödund talvel uue VARTA aku AAVE autokeskusest (mustamäe tee kadaka ristis) ja sain sealt päris korraliku soodustuse. Vist isegi ligi sada krooni [(10+n)%]. Läksin oma akujutuga sinna. Stiilis et tahan autole uut akut, aga auto ise on selline ront et ei taha meeletut hinda aku eest maksta. Kutid pakkusid mingi Varta aku minu jaoks suht kõrge hinnaga - ütlesin, et ei võta ja lähen akukeskusse ja võtan mingi odava juustu. Selle jutu peale langes hind minule sobivaks. Seega on vahel mõtet hinnaalandust küsida. Mine tea - võibolla mõnikord antaksegi. 5% pole kauplustes minumeelest mingi probla alla saada.
Suht juudi jutt kukkus välja, aga nii ta on :)
Kasutaja avatar
Ryhkija
Saabiklubi liige
Postitusi: 1231
Liitunud: N Veebr 03, 2005 7:29
Asukoht:
Auto:

#9

Algselt postitas: Nastix
Aga käivitumine on ikka sihuke raskemapoolne - kunagi keegi tark mees rääkis, et raske käivitumine pidigi olema Saabide ja Volvode eripära. Nimelt ei pidavat nad enne käivitama, kui õlirõhu üles saavad.
Ärge mind pekske , kui viimane lause rumal oli - ise ei tea täpselt :red:
Ei peksagi :poke:, kuigi mu mõlemal classic 900-l kustub õlirõhu tuli siiski nõiks pärast läivitumist, õlipumpa ajab ringi mootor ja mu meelest palja starteri pealt õlirõhk päris normi ei jõua (aga ega ma kah täpsemalt tea). :red:
Aga võib-olla uuematel saabudel käib see asi kuidagi teisiti :freak:
Mis aga akusse puutub, siis Raylite 62Ah miski kaltsiumilisandiga aku suutis 2 karpaga Nunnu ka -33 kraadi juures käima panna :) Tõsi, akut oli enne paar tundi toatemperatuuril soendatud - ja tema keemia toimis vähe kõrgemal temperatuuril :P
Ega nii pole kunagi olnd, et kuidagi ei saa, kuidagi ikka SAAB! :P
Kasutaja avatar
indrek
Postitusi: 183
Liitunud: T Mär 02, 2004 11:18
Asukoht:
Auto:

#10

Käivitamise probleemid ei pruugi ainult akust tuleneda, soovitaks enne aku vahetamist akut testida (akukeskus mustamäel küsib 25.- aku koormustesti eest). Normaalne aku peaks nii 5..7 aastat vastu pidama, st. kontrollige ka elektroonikat ja starterit.
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#11

Algselt postitas: indrek
Käivitamise probleemid ei pruugi ainult akust tuleneda, soovitaks enne aku vahetamist akut testida (akukeskus mustamäel küsib 25.- aku koormustesti eest). Normaalne aku peaks nii 5..7 aastat vastu pidama, st. kontrollige ka elektroonikat ja starterit.

Vastu talve teeb ehk autoklubi jälle "auto korda" kampaania. See oli möödund sügisel igati abiks - keerati tuled paika ja räägiti aku seisukorrast.
Kasutaja avatar
Garu
Postitusi: 420
Liitunud: T Mär 08, 2005 11:29
Asukoht:
Auto:

#12

See millele sa Teager viitasid oli Gunn-i mure mitte minu oma. Aga tegelikult on ka minul praegu uue aku ostmine päevakorras. Kevadel autoaias visati mingi vana juust aku peale ja praegu ilmade jahenedes annab juba tunda.

http://www.akuparadiis.ee/search.php on mingi otsing mis auto järgi sobivaid akusid pakub.
IFF
Saabiklubi liige
Postitusi: 2237
Liitunud: K Mai 11, 2005 21:40
Asukoht:
Auto:

#13

Algselt postitas: suur
Algselt postitas: indrek
Käivitamise probleemid ei pruugi ainult akust tuleneda, soovitaks enne aku vahetamist akut testida (akukeskus mustamäel küsib 25.- aku koormustesti eest). Normaalne aku peaks nii 5..7 aastat vastu pidama, st. kontrollige ka elektroonikat ja starterit.

Vastu talve teeb ehk autoklubi jälle "auto korda" kampaania. See oli möödund sügisel igati abiks - keerati tuled paika ja räägiti aku seisukorrast.

Njahh sai ise ka eelmisel aastal seal kampaanial ära käidud "auto korda" siis. Vaatasid asjad kensti üle ning ütlesid, et vaheta aku ära, et selle vana kuubikuga sa küll oma saabikut talvel käima ei tõmba. Noh kuna raha asjad olid kitsad ning siiani oli auto kenasti käima läinud otsustasin, vana inseneri tõde ettekäändena kasutades ( kui töötab siis ära näpi) sõita nii kaua kuni käima lükata või krokodille vaja läheb. Eks iga kord kui pakase pügal allapoole vajus ikka mõttlesin juba tagavara plaani välja käivitamise ajal, kuid masin läks alati esimese korraga käima, isegi siis kui ta oli öö otsa seisnud -27C juures. Kusjuures ma olen enamasti ikka linna sõidu peal nii, et eriti pikkasi laadimis võimalusi ka ei ole. :freak:
Iga ratas veab and then some!
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#14

Algselt postitas: Garu
See millele sa Teager viitasid oli Gunn-i mure mitte minu oma. Aga tegelikult on ka minul praegu uue aku ostmine päevakorras. Kevadel autoaias visati mingi vana juust aku peale ja praegu ilmade jahenedes annab juba tunda.

http://www.akuparadiis.ee/search.php on mingi otsing mis auto järgi sobivaid akusid pakub.

Sobiva VARTA aku tüübi leiad aga sellelt lehelt.
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#15

Algselt postitas: Garu
See millele sa Teager viitasid oli Gunn-i mure mitte minu oma.

Sorry Garu, te mõlemad G'ga, öösel mõistus enam ei mõikand hästi. Parandasin esialgses tekstis ära

terv, teager
Gunn
Postitusi: 188
Liitunud: K Okt 20, 2004 12:22
Asukoht:
Auto: Saab 9-5 Aero 2004

#16

to suur: mina olen elektri alal võhik kuubis :red: ja tõesti ei tea, mida Trionic täpselt selle starteriga tegi (ja ilmselt on laadimispinge ka õigem väljend), aga lõpptulemus on väga hea ja see ongi ju peamine. Ja Varta akut soovitan jätkuvalt.
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#17

Algselt postitas: Trionic
Tähtsust on meie kliimas ainult käivitusvoolul.

Ehk siis Cold cranking current (A)? Kas siin kehtib ka kuldreegel, et mida suurem, seda parem? :freak:

terv, teager
Kasutaja avatar
aljoga
klassiker
Postitusi: 962
Liitunud: N Veebr 26, 2004 17:08
Asukoht: Tartu
Auto: Rootsi raud, aga mitte SAAB

#18

akuaabits
leia oma autole sobiv aku!
omast kogemusest julgeks ka Raylite akusid soovitada, mille hinnad on ka päris ok.
Kasutaja avatar
NO FEAR
Säärane Mulk
Postitusi: 2308
Liitunud: T Mär 30, 2004 10:57
Asukoht: Mulkland
Auto: päris mitu...

#19

Minu autol on peal juba aastast 2000 SONNAK Calcium aku, sain selle võistlustel osalemise eest autasuks ja siis panin ka peale. Nende külmade talvede saabumisel, mis olid üle-eelmisel aastal oli aku mõnigi aasta vana ja kuni tänaseni ei ole mul veel probleeme olnud. (ptüi-ptüi-ptüi).
Algul kartsin küll sellist tundmatut firmat aga midagi!
EDIT: Aku on Exide - Sonnak, nii et siis lihtsalt mingi sort Exidest!
pidi ka sellel aastal külm talv tulema, kuusetaat helistas ja hoiatas...
morris
Postitusi: 154
Liitunud: N Mai 15, 2008 22:03
Asukoht:
Auto:

#20

seesamune, et kes tahab akut kontrollida , seadku sammud tondi 17 "akud&patareid", kontroll on tasuta ja saab ka uue aku allahindlusega, kui mainite saabi (mainida tuleb muidugi õigele inimesele(martti)) peale aku tuleks ka muidugi kontrollida starterivoolu ja laadimispinget, see kõik on teostatav kohapeal paari minutiga, lisaks võin ka pidada väikese loengu erinevate akude teemadel.:P
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#21

Ehk siis http://www2.renovaar.ee/index.php?pageid=8

Ning kena valik Varta akusid on ka pakkuda :thumb:

Kahjuks Varta kodulehel ja Renovaari lehel tootekoodid erinevad, kuidas neid omavahel kokku viia?

terv, teager
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#22

Hea vuuferi tümakas mõjub küll. Veidi suuremal piknikul keerad volüümi taevasse ja paari-kolme tunni pärast on akul toss väljas. Vuuferist ainult madalad väljuvad, nagu ei märkagi, et oleks liiga "kõvasti" aga kui hea võim, siis voolu võtab sigamoodi.
(muidu...elektroonikas on mahtuvus kondensaatoritel, akudel aga on mahutavus...mõni elektrieedi võib nukraks minna, kui valesti öeldakse :cool: )

[sebastian 1kW vuufri Saabi paigutas ja nüüd muudkui kobiseb siin :head: ]
Trionic
Saabiguru
Postitusi: 7139
Liitunud: N Veebr 26, 2004 20:37
Asukoht:
Auto:

#23

Nuujahh,minu 1kW-ne vuristas ka metsa all aku lõplikult surnuks.Nüüd rallin tutika Vartaga,600A käivitusvool,mahutavust pole viitsinud uurida,uus on uus.:head:
Kasutaja avatar
Garu
Postitusi: 420
Liitunud: T Mär 08, 2005 11:29
Asukoht:
Auto:

#24

Mulle tundub ka et akude puhul need vahed erinevate firmade toodangus niiväga suured pole. Kõige odavamat saasta muidugi ei tasu osta. Kõige kallimat ka vist mitte, seal ajavad brand ja disain asja üles. Ise plaanin Raylite 80 või 100 Ah-se panna. Eelmisel autol oli Raylite ja akumuresid polnud.
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#25

Troostauto lehel oli üleval Bosch akude hinnakiri. Küsisin siis Baktist hindasid samuti, oh kus üllatus, pakuvad täpselt samade hindadega :fight:
Varta akud on nigu kolmandiku võrra odavamad, ilmselt selle kasuks liisk langebki...

P.S Huvitav, mis akudega tutikad Saabid tehasest välja veerevad?

terv, teager
Vasta