>tere tulemast siis saabisõprade seltsi.
saabi olen vaadanud juba ammu.
esiteks tal on iseloomu - ei ole rahvaauto.
teiseks, ta ei ürita öelda, vaadake kõik, mul on nii palju raha.
>ehk valgustaksid lähemalt seda auto toomist saksast ja dokumentide tegemist seal. ja muidugi siiasõidu muresid-rõõme läbi poola jne...
auto leidsin
http://www.autoscout24.de lehelt.
kui võimalik, siis osta otse inimeselt - saab talle silma vaadata. ja oma kodu ukse eest ei riski ju ka eriti saasta müüa. sakslased ise peavad autoaaedu tihti kahtlasteks. ennekõike siis, kui neid peavad türklased.
käsin ka ise ühes türklase autoaias 150 000 läbisõiduga isendit vaatamas. teenindusraamat oli küll olemas, aga salongi kulumisaste oli kahtlane. samuti ei osanud ta öelda, kas auto on kunagi avarii teinud jms. võib öelda, et vahendajana ta ei varja vigu, vaid ta ei tea neid...
auto ostsin berliinist.
abivalmis müüja võttis auto reedel registrist maha, et siis esmaspäeval minuga koos lähimasse kohalikku ARKi minna ja auto minu nimele vormistada.
esmaspäeval läksimegi lähimasse ARKi, kus selgus, et transiitnumbreid väljastab terves berliinis vaid üks büroo ning neil tarvis autot näha ja autoga, mis on registrist maha võetud ei tohi sõita, sest puudub kindlustus. (autoaedades enamuses autod numbriteta. "lähim ARK" väljastab vaid ajutisi saksas kehtivaid numbreid - võib-olla seda väljastatakse ilma autot nägemata. ent arvatavasti on maksab ka sellise numbri taotlemine vähemalt 50 euri)
õnneks leidus müüjal sõber, kellel olemas treiler. laenasime treilerit, panime auto peale ja sõitsime berliini teise otsa, kus asus vajalik ARK (kui vaja, siis seal võetakse auto saksa registrist maha).
tallinna ARK on berliini urkaga võrreldes väga shikk. tagatipuks on enamus kliente "nahkjoppides slaavlased".
transiitnumbri vormistamine maksab kindlustusega kokku ca 130 euri ning tähendab maja ja kindlustuse putka vahelist lippamist.
number pressitakse kindlustuse putkas (kasulik on vana number kaasa võtta, siis nad teevad uute numbrisse ka augud).
samuti tuleb vahepeal hoovipealses hoones auto ette näidata, seal kontrollitakse kerenumbri vastavust dokumentidele.
kindlustuse vormistamiseks on vajalik ka kehtiv TÜV (ülevaatus).
lisaks tahetakse näha auto tehnilist passi, ostja isikuttõendavat dokumenti ja paberit, mis kinnitab, et auto on saksa registrist maha võetud.
minimaalne numbri ja kindlustuse kehtivusaeg on 15 päeva.
aega läheb seal vähemalt 2 kuni 3 tundi - kogeb ehtsaksalikku bürokraatiat.
õnneks oli müüja abivalmis ning raiskas oma aega - vastasel juhul oleks ma selle autoga olnud nagu lits lapsega.
saksa-poola piiril taheti näha vaid minu passi, auto dokumentide vastu ei tundnud keegi huvi.
mina sõitsin üle Gdanski, aga see on väsitav teekond - veerand teekonnast kulgeb linnatänavatel või külateedel.
arvan, et üle Varssavi oleks olnud targem minna, sest seal peaks olema tee rohkem maantee moodi. õnneks oli vähemalt sildistus hea.
poolas on tanklaid piisavalt - usaldatavaimad näivad Orlen ja BP.
poola on inetu ja vaene, aga õnneks ebaturvaliselt ei tulnud end tunda.
seevastu poola-leedu ning leedu-läti piiril taheti näha kindlustust, tehnilisi passe ning neile oli väga tähti üles kirjutada, mis aastal on auto toodetud (miks see oluline oli, ei tea).
leedu politsei on nurjatu ja kotib välismaalasi. mind peeti kinni ja väideti, et ma ei peatunud nende esimese märguande peale. ma või vanduda, et ei näinud kedagi kuskil. kui neid nägin, siis alguses arvasin, et mingi rullnokk tahab mööda sõita. ei mingeid vilkureid, vaid valgustamata sau aknast väljas. saksa keelt leedu politsei ei oska (ka leedu ja läti toll ei valda saksa keelt). väidetavalt oleks trahv mittepeatumise eest olnud 90 euri, aga nad olid ka 50 euriga nõus juhul, kui nad mulle tshekki ei kirjuta...
leedus on teed väga head.
lätis ja poolas on teed nagu eestis.
viidastus on lätis ja leedus väga hea.
berliinist tallinnasse sõidab väikeste puhkepausidega 26 tundi.
eestis ARKist numbreid saades selgus, et saksa numbrialused ei sobi eesti numbritele. meie numbrid sutsu suuremad. saabianti juures nähti kurja vaeva, et tagumine numbrialus ära vahetada - isegi pagasiruumi lukk tuli selleks eemaldada.