Tsingi eemaldamine happelisel teel

Lihtsalt arutlemine ükskõik mille üle...
Vasta
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#1

Kuidas eemaldada tsinki happelisel teel? Tean, et HCL happega saab seda teha, aga kust ma seda HCl saama peaks? Torusiil sisaldab endas HCl-i. Kas see aga piisavalt võimas on? On kellelgi veel ideid?
mart96
Postitusi: 448
Liitunud: R Aug 06, 2004 14:04
Asukoht:
Auto:

#2

milleks sul seda tsinki eemaldada vaja on?
Tänapäeval näiteks kui tahad tsinkplekk-katust värvida, siis pestakse see plekk ennem sellise vahendiga üle(sisaldab ammoniaaki) ja siis on spetskrunt ja ei mingit probleemi
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7661
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#3

proovi soolhappega , ehk yhesõnaga pane soolahappesse ja kinnisesse nõusse ja siis pärast viska põleva tikuga ja vaata, kuidas eemaldub.
tsink eemaldub täielikult!
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
Kasutaja avatar
kaarel
Postitusi: 619
Liitunud: P Juul 16, 2006 14:39
Asukoht:
Auto:

#4

Iseenesest HCl nigut ongi see soolhape. Nagu näha, saab keemiatunnis räägitut ka praktikas kasutada...

Ivometsa soovitatud katse aga on näha siin, paukgaasiga nalja pole:
http://www.youtube.com/watch?v=wZ70gBxIrek.
;)

Foorumi lugejate hulgas on keemiadoktoreid, las kommenteerivad nemad ka. :P
Algselt postitas: ivomets
proovi soolhappega , ehk yhesõnaga pane soolahappesse ja kinnisesse nõusse ja siis pärast viska põleva tikuga ja vaata, kuidas eemaldub.
tsink eemaldub täielikult!
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7661
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#5

väga hea näide, kaarel, tsink eemaldus täielikult!
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#6

Algselt postitas: ivomets
proovi soolhappega , ehk yhesõnaga pane soolahappesse ja kinnisesse nõusse ja siis pärast viska põleva tikuga ja vaata, kuidas eemaldub.
tsink eemaldub täielikult!

Nõmedad kommentaarid tulevad sult kohati :bs: Ei ole mõtet suud lahti teha kui midagi kasulikku sealt ei tule.

Seda ka, et ehk sa soovid mulle/meile rääkida oma probleemist, et miks sa pead nii s"*%sti kommenteerima.

Teemasse, vaja on tsingitud metallvõrgul puhastada otsad, et saaks pleki külge punktida.
Kasutaja avatar
kaarel
Postitusi: 619
Liitunud: P Juul 16, 2006 14:39
Asukoht:
Auto:

#7

Siinkohal ei tasu küll Ivometsa pihta viltu vaadata - jutt jummala adekvaatne ja sama asja on meist enamik pidanud õppima juba põhikooli keemiatundides.

Teemasse tagasi. Kui sa märkad, et selle torusiili või mille iganes hapet sisaldava lahusega tupsutades hakkab tsingitud asi nigut mullitama, siis võiks arvata, et sellest tsingist sa ka lahti saad. Tulles siiski tagasi keemitatundide juurde, reageerib tsink soolhappega (vesinikkloriidhape e. HCl), mille tulemusena tekib tsinkkloriid ja vesinik. Vesiniku mullid peaksidki seal näha olema. Katsetamise rõõm!

Ma ei mäleta, kui kangest soolhappest peaks piisama, kuid teoreetiliselt võiks iga saabijuhi maomahladega (lahjendatud soolhape ju) saama seda tsinki eemaldada võrgu küljest.
:drink:


Algselt postitas: SAABNINETHOUSAND
Algselt postitas: ivomets
proovi soolhappega , ehk yhesõnaga pane soolahappesse ja kinnisesse nõusse ja siis pärast viska põleva tikuga ja vaata, kuidas eemaldub.
tsink eemaldub täielikult!

Nõmedad kommentaarid tulevad sult kohati :bs: Ei ole mõtet suud lahti teha kui midagi kasulikku sealt ei tule.

Seda ka, et ehk sa soovid mulle/meile rääkida oma probleemist, et miks sa pead nii s"*%sti kommenteerima.

Teemasse, vaja on tsingitud metallvõrgul puhastada otsad, et saaks pleki külge punktida.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#8

Algselt postitas: kaarel
Siinkohal ei tasu küll Ivometsa pihta viltu vaadata - jutt jummala adekvaatne ja sama asja on meist enamik pidanud õppima juba põhikooli keemiatundides.

Miks krt on vaja hakata siis soiuma teemal "pane põlema kah".
Teemasse tagasi. Kui sa märkad, et selle torusiili või mille iganes hapet sisaldava lahusega tupsutades hakkab tsingitud asi nigut mullitama, siis võiks arvata, et sellest tsingist sa ka lahti saad. Tulles siiski tagasi keemitatundide juurde, reageerib tsink soolhappega (vesinikkloriidhape e. HCl), mille tulemusena tekib tsinkkloriid ja vesinik. Vesiniku mullid peaksidki seal näha olema. Katsetamise rõõm!

Ma ei mäleta, kui kangest soolhappest peaks piisama, kuid teoreetiliselt võiks iga saabijuhi maomahladega (lahjendatud soolhape ju) saama seda tsinki eemaldada võrgu küljest.
:drink:

Ma mingi Saniti nimelise asjaga proovisin. Hakkas keema aga polnud siiski väga tugeva toimeline, vähemalt jäi ilus puhas tsink peale, ülejäänud mustus tuli maha.
Kasutaja avatar
kaarel
Postitusi: 619
Liitunud: P Juul 16, 2006 14:39
Asukoht:
Auto:

#9

Arvan, et need olidki vesiniku mullid, mida sa keemisena nägid. Lihtsalt pead nati aega andma talle reageerimiseks - tsink on nigut naene, mis tahab aega saada... Sanit peaks olema sobiv vahend selleks.

Kui tahad rutemini tulemust saada, siis reaktsiooni kiirust saaks tõsta temperatuuri tõstes. See juutuubi õpetaja-tädi ei viitsinud ka oodata, vaid soojendas kupatust leeklambiga.

Kindlasti tasub rakendada igasugu ettevaatusabinõusid - a' la kaitseprille jms. Ja foorumit lugedes hoia uumurimeel ligi, ega keegi õeluse pärast ei kommenteeri. ;)

Algselt postitas: SAABNINETHOUSAND
Ma mingi Saniti nimelise asjaga proovisin. Hakkas keema aga polnud siiski väga tugeva toimeline, vähemalt jäi ilus puhas tsink peale, ülejäänud mustus tuli maha.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#10

Ettevaatusabinõusi juba tean, väljas on soovitatav teha jne.

Elu ei seisne ainult huumori ümber.
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7661
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#11

to s9k:
nii umbmääraselt, kui sa kysid, niimoodi ka vastatakse.

ja ehk nn. naljana kirjutatust, võib välja lugeda ka väga tõsist ohtu. vähemalt nyyd peaks sulle natuke ehk meenuma koolis räägitu ja sellisi jaan-tatika tegemisi, nagu seal mingit lihakypsetamist pyssirohuga oli, sa järele tegema ei pea.
( ega see tsingi eemaldamine happega parem ei ole)

kui sul vaja punktida ja punktkeevitusega, siis aitab ideaalselt mehhaniline tsingi eemaldamine sealt poolt, kuhu vastu rauda hakkad keevitama; kui plaan elektroodi või kurat teab millega kokku lasta, siis teine teema. elektroode on ka igasuguseid, ka neid, mis kõiksugui paska omavahel yhendavad. kuid tulemus on ju ette teada. miskit kvaliteeteset ei saa ja tähtsatele konstruksioonidele ei sobi.
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#12

Oled sa proovinud punktida umbes 1.5 mm läbimõõduga tsingitud traati? Või oled sa seda puhastanud mehaaniliselt. Aiavõrk on väga paksu tsingi kihi all. Võrk on mul 20x20 silmaga, kujutad sa ette iga selle võrgu traadi puhastamist mehaaniliselt? Vist mitte.
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7661
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#13

punktkeevitusega ei ole 1,5 mm mingi paksus, seal saab ka 0,... mm liita. ja mehhaniline puhastamine ikka kõige kindlam, sest seda, mis seal peal, selle keemilist koostist kes krt teab. kui ketaslõikajat käes hoidnud, ei tohiks see puhastamine eriti keeruline olla. vaid õige sobiva peenikese paberi pead leidma ja vaja ju vaid yhelt poolt- mis vastu metalli läheb.
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#14

Kohe kindlasti pole asi nii lihtne. Isegi ainult üheltpoolt puhastatud 1.5 mm jämedune traat tsingiga koostöös "aurustub" hetkega või teine variant on see, et sinna ei hakka absoluutselt midagi külge. Tsingi aurud ka veel väga halvad.
Tan
Postitusi: 423
Liitunud: T Okt 11, 2005 17:53
Asukoht:
Auto:

#15

Mõned mõtted tsingi eemaldamise teemal:

a) happe kontsentratsioonist ei sõltu tsingi 'võtmine', ainult kiirus
b) kui aiavõrk on raud, siis tsingist jagusaamisel krõbistab soolhape edukalt ka rauda (kui kontakt kadunud/kehva).
c) paljud torupuhastajad on suht kanged NaOH lahused (torusiili peast ei tea, aga kahtlustan, et see ka), tsink amfoteerse metallina peaks edukalt reageerima ka leelisega, võib küll vajada soojendamist, aga rauda leelised ei võta.
d) kui teaks, et kate on puhas tsink, siis hea võimalus oleks kasutada elektrit.. tsink aktiivsema metallina 'lahustuks' anoodilt (õigel potentsiaalil) nii, et raud ei tee veel teist nägugi.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#16

Soolhapet peaks saada olema küll. Plastanuma põhja mingi paar sentimeetrit ja võrgurull otsapidi sisse. Algul tuleb vesinikku ja tekib tsinkkloriid, hiljem hakkab vesinikule lisaks raudkloriidi tulema...
Pärast peab söövitatud osa korralikult ära pesema, muidu reaktsioon jätkub ja haihtuvad viimasedki raudtraadid :cool:

Ma ei ole küll keemias eriti tugev, aga minu teada tsinkkloriidi lahus on läbipaistev, raudkloriidi lahus aga heleroheline, hiljem pruunikas. Selle järgi saab otsustada, kas kogu tsink on maha tulnud - hape värvub.
Parandage, kui eksin...
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#17

Aitäh sõbrad, retsept.
olaviv
Postitusi: 1052
Liitunud: K Veebr 21, 2007 18:27
Asukoht:
Auto:

#18

Tsinkpleki keevitamiseks on ju mingid juhendid ometi olemas, kas on ikka tarvilik tsink enne maha võtta? Mul on Haynes welding manual aga pole hetkel aega lugeda...
Happega tasub ettevaatlik olla, ei ole naljaasi! Poes müügil olev akuhape on väävelhape, see on hoopis teine asi kui soolhape. Ja veel palju vastikum, eriti riiete suhtes!
jannos
Postitusi: 53
Liitunud: L Juul 29, 2006 23:57
Asukoht:
Auto:

#19

Sobib ka väävelhape, suurt vahet ju ei ole. Ettevaatlik peab iga happega olema. Ja, kui muud ei ole, võib ka äädikhapet kasutada. Ajakulu on lihtsalt erinev.
Vasta