Vajaks natuke helialast nõu

Suhtleme (heli + pilt) + auto teemadel...
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#1

Kõigepealt on praegu selline lahendus autos:
- Originaalmakk
- Pioneeri võimendi 2x60W
- Võimendi järgi on ühendatud sellised asjad:
*Esiustes need kõlarid: LINK
*Sellest komplektist kasutasin ka filtreid ja akna ette panin sellised asjad: LINK
- Kaablid on originaalid

Nüüd probleem. Häda seisneb selles, et madalamate sageduste juures kipuvad ustes asuvad kõlarid nö. plärisema. Selliste ühtlaste madalate toonide juures. Samas on veel minu kõrva jaoks selline tunne nagu jääks kesksagedus nõrgaks. Madalaid ja kõrgeid mängivad küll.

Ehk siis küsimus, et kus on nõrgim lüli?
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#2

Ilmselt võimendi jääb nõrgaks. Anna võimendi täpne mudel ja.. kust loed välja et 2x60W, ega ometi esipaneelilt?
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#3

Lõpuks suutsin margi meelde tuletada. Võim on selline:
LINK
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#4

Algselt postitas: saab9-3
Lõpuks suutsin margi meelde tuletada. Võim on selline:
LINK
Selle võimendi väljundvõimsus on 2x20W.
Pole ime, et valjukad hakkavad üsna kähku plärisema :cool:
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#5

ok tänud. ;) Vaadates võimendi suurust eeldasin, et ta suudab natuke rohkem võimsust välja anda. Aga kui nii, siis nii, peab vist midagi uut sinna istme alla vaatama.
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#6

Valik on suur: Noor Tehnik Mina ei oska nendest küll ühtegi eelistada.

Kas mõni nedest hinnaga alla 2000 (hea, kui 1500 kanti) sobiks selle komplekti toitmiseks?
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#7

Algselt postitas: saab9-3
Valik on suur: Noor Tehnik Mina ei oska nendest küll ühtegi eelistada.

Kas mõni nedest hinnaga alla 2000 (hea, kui 1500 kanti) sobiks selle komplekti toitmiseks?
Kuidas sul praegu võimendi ühendatud on?
Kui ustes ja akna ees kokku 4 "komplekti" siis vajad ka 4-kanali võimendit.
Või toidad valjukaid kuidagi teistmoodi?
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#8

Ma kasutan filtreid mis olid kaasas nende uste sees olevate kõlaritega.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#9

Mhh...nüüd ei saa ma aru. Need filtrid on ju ainult komponentide jaoks mis sul ustes on. Mis valemiga sealt "akna" valjukatesse (Herz) signaali viid?
Või mõistan miskit valesti...ei saa pildilt aru mis väljundid filtritel on.
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#10

Ma ei tea, kas üldse nii tehakse, aga see filter jagab signaali kesksageduseks ja kõrgsageduseks. Nende kohe kaasas olnud väikeste twiiterite asemel kasutasin neid Hertzi omasid.
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#11

Konkreetset seletust ei ole, seega ei saa ju ka midagi vastata.
Kuidas jõuab signaal makist võimendisse?St, kust on võetud rca signaal?Kuna olemasolev võim on kahekanaline,siis võimust läheb välja vasak ja parem kanal.Kuhu need juhtmed lähevad?Kust lähevad juhtmed filtritest ehk krossoveritest.Kust komponentide ja koaksiaalide signaalid tulevad ja kuidas ja mille taha nad on ühendatud?
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#12

Algselt postitas: saab9-3
Ma ei tea, kas üldse nii tehakse, aga see filter jagab signaali kesksageduseks ja kõrgsageduseks. Nende kohe kaasas olnud väikeste twiiterite asemel kasutasin neid Hertzi omasid.
Kui kesk- ja kõrgsagedused tulevad filtri väljundist koos, siis on kõik õige.
Võibolla on filter niisuguste lõikesagedustega, et suurem osa keskmisi jookseb ikkagi uste valjukatesse ja sellepärast kuuledki, et keskmistest puudus. Ei tea...vähe infot asjade kohta.

Võimendid. Raske neist valida parimat sellise hinnaga, aga ~1500 soovitaksin osta pigem kasutatud võimendi, näit. sealt:
http://www.streetrace.org/foorum/viewforum.php?f=25

Noores Tehnikus kui siis ainult see: http://noortehnik.ee/index.php?id=2&id2=186&id3=847
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#13

Kaheribaliste kompodega on tihti see häda, et keskmine osa jääb puudulikuks.Ainuke abi on peast järgi aidata, kui seda on võimalik.St ekvalaiserit või bass,mid,treblet sättida.
Aga siin tundub, et võib mitu asja korraga puus olla.Ka on tõenäoline vastandfaas.Plussid miinused on kusagil segi aetud.Vastandfaasis hakkavad elemendid üksteisele pähe taguma ja summutavad kokkuvõttes üksteise signaali ja jääb järgi plärin.Vahest ongi faasipööret vaja kasutada, aga esialgu peaks normaalset käiku vaatama.
vmaster
Saabiklubi liige
Postitusi: 2005
Liitunud: L Dets 30, 2006 18:29
Asukoht: Tallinn, Lasnamäe
Auto: Saab 9-5NG Aero XWD
Kontakt:

#14

Foorumikasutaja Vallikas ehitas ka ju sernasesse autosse helisüsteemi. Ehk jagab temagi oma kogemusi ja laseb sul oma autos kuulata mis tulemuseni ta jõudis :)

Mina kasutasin oma autol kõlarite võimendina Magnat RX-44 toodet.
Kasutaja avatar
vallikas
Postitusi: 1591
Liitunud: R Nov 02, 2007 16:32
Asukoht:
Auto:

#15

Algselt postitas: vmaster
Foorumikasutaja Vallikas ehitas ka ju sernasesse autosse helisüsteemi. Ehk jagab temagi oma kogemusi ja laseb sul oma autos kuulata mis tulemuseni ta jõudis :)

Ma ei oska muud kosta, kui kuulake timutit:facts:!
Algselt postitas: saab9-3
Ma ei tea, kas üldse nii tehakse, aga see filter jagab signaali kesksageduseks ja kõrgsageduseks. Nende kohe kaasas olnud väikeste twiiterite asemel kasutasin neid Hertzi omasid.

Ma saan siit aru, et võimust üks juhe paremasse teine vasakusse corssoverisse ja sealt on pandud väikeste tviiterite asemele kaheribaline originaalauku klaasi alla - mis ei tohiks vist puutuda üldse nendes ukses olevate plärisemisse...

Minu võimendusel on võimalik maha ja peale kruttida "asju" ja ka crossidel olid nupud küljes, järsku neid peaks keerama keegi, kes asja jagab :eureka: Peale selle, et võim nõrgaks jääb, nagu siin targemad teadsid öelda. Aga kasutatud peast saab tõesti odavamalt võimu. Mina sain 1800-ga Noore Tehniku 2700-se võimu, garantiigi kehtib, nagu uus.
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#16

Algselt postitas: timutit
Konkreetset seletust ei ole, seega ei saa ju ka midagi vastata.
Kuidas jõuab signaal makist võimendisse?St, kust on võetud rca signaal?Kuna olemasolev võim on kahekanaline,siis võimust läheb välja vasak ja parem kanal.Kuhu need juhtmed lähevad?Kust lähevad juhtmed filtritest ehk krossoveritest.Kust komponentide ja koaksiaalide signaalid tulevad ja kuidas ja mille taha nad on ühendatud?

RCA signaal on võetud maki tagant võimendi jaoks mõeldud väljundist. Ehk siis LOW signaal. Võimust lähevad vasak kanal ühte ja parem teise krossoverisse. Sealt edasi krossoveri midbass väljundist läheb ustekõlaritesse ja HI väljundist akna ees olevatesse Hertzidesse.

Kahjuks krossoverid mingit regulleerimisvõimalust ei võimalda ja ei oska ka õelda, et täpselt mis sageduse pealt nad lõikavad.
Kasutaja avatar
vallikas
Postitusi: 1591
Liitunud: R Nov 02, 2007 16:32
Asukoht:
Auto:

#17

Võibolla väga rumal küsimus, raputan endale tuhka pähe kui nii on, aga kas kindlalt see plärin tuleb helina kõlaritest või pläriseb äkki kõlari korpus selle pleki-katte küljes, kuhu ta kinnitatud või pläriseb kate või miski ukse sees - näiteks ukse avamise varras:eureka: või midagi?
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#18

Algselt postitas: vallikas
Võibolla väga rumal küsimus, raputan endale tuhka pähe kui nii on, aga kas kindlalt see plärin tuleb helina kõlaritest või pläriseb äkki kõlari korpus selle pleki-katte küljes, kuhu ta kinnitatud või pläriseb kate või miski ukse sees - näiteks ukse avamise varras:eureka: või midagi?

Seda olen kontrollinud, ikka teeb kõlar seda häält.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#19

Kui sul HI (kõrged) lähevad ainult Herz-sse, siis ilmselt ongi keskmiste osa nigel.
Herz on ju "2-way" koaksiaal, ehk koosneb suurest valjukast (LOW-MID) ja väikesest (HI). Antud juhul kasutadki ainult seda HI valjukat, sest filtri kõrgete väljund pritsib ainult ~5kHz alates ja keskmisi muidugi ei tule.

Plärin lihtsalt seletatav: võimendi niigi vilets ühe kanali 20W jagatakse passiivse (ja ülimalt odava) crossoveri abil kahele valjukale, mis tähendab, et ukse valjukale ei anta isegi seda vähest.

Ma viskaks need filtrid üldse minema ja ostaksin sinu asemel 4-kanali võimendi, kus saad vabalt ise valida kuhu midagi minema peab.
Ei tahaks väita, et odavalt häid asju ei saa, aga samas ka ei usu, et 743 krooni eest saab 4 korralikku valjukat pluss kaks head filtrit.
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#20

Kas selline variant oleks üldse mõeldav, et ühendaks selle olemas-oleva võimendi taha ühte kanalisse vasakpoolsed ja teise parempoolsed kõlarid omavahel rööbiti? Et töötaks mõlemad 2 oomiga. Kas nii üldse ühendatakse?
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#21

Algselt postitas: saab9-3
Kas selline variant oleks üldse mõeldav, et ühendaks selle olemas-oleva võimendi taha ühte kanalisse vasakpoolsed ja teise parempoolsed kõlarid omavahel rööbiti? Et töötaks mõlemad 2 oomiga. Kas nii üldse ühendatakse?
Selle võimendiga tohib. Kokku on siis väljundvõimsus 2x30W
Ära siis valjukaid vastandfaasi pane. Plussid kokku ja miinused kokku.
Tõsi, need Herz'd ei kannata eriti madalaid sagedusi, aga sellise võimuga ei tohiks nad veel plärisema hakata.
timutit
Postitusi: 607
Liitunud: R Sept 03, 2004 23:17
Asukoht:
Auto:

#22

Esiteks on mul kuri kahtlus, et see teema on teadlik provokatsioon.Ja autor peab pihku peenikest itsitust.Kuidagi sedasi kõlab kõik, et soovitage, kumba pidi seale sadulat selga istutada.

Väidetavalt on olemas komponentkõlarid, koos krosside, midbass-keskribade ja tviitritega.Ja siis võetakse hoopis koaksiaalis olev tviiter kasutusele.Ja teine tviiter jäetakse välja.Ma ei väida, et see on lõplik vale, kuna ei ole mõlemat versiooni kuulnud, aga nats sadula selga istutamisena kõlab see.Kuna koaksiaalide tviiter on 95%- se tõenäosusega kehvem.Kuidas selle lõikamisega seal kõik käitub, ei ole mulle, kui elektrivõhikule tuttav.Oletan, et krossist on alt lõigatud oletuslikult 3kHZ tviiter.Tviitritel on erinevaid alumise otsa lõikeid.Mõni talub 1800, aga mõni 3000.Mina lõikasin enda omad 3150 pealt, kuna soovituslik oli 2500, aga mu protsessor ei võimalda muud, kui 2500 ja 3150, siis tviitri enda käeäigu huvides valisin 3,15.Ja mul on selline midbass-midrange, mis saab selle osaga üllatavalt hästi hakkama.

Seega mängib nüüd ka koaksiaali midbass kaasa, kuna midbass-midrange on suuteline ka üle 3kHZ mängima.Seega on midagi sassis.Koaksiaalis toimub tviitrisse mineva signaali lõikamine midbassist eraldi.Seega tarbib nüüd ka midbass-keskriba hetkel voolu.Mis on koos tviitriga teine suurus, kui õige tviiter.Elektriteadlikumad kommenteerigu, mis nüüd toimub.Et kuidas ta mõjutab kogu lugu, kui on teistsugune tarbija krossi tviitriväljundi taga.
Algselt postitas: saab9-3
Kas selline variant oleks üldse mõeldav, et ühendaks selle olemas-oleva võimendi taha ühte kanalisse vasakpoolsed ja teise parempoolsed kõlarid omavahel rööbiti? Et töötaks mõlemad 2 oomiga. Kas nii üldse ühendatakse?

Rööbiti ühendatakse reeglina supakaid.

Mida väiksemaks läheb takistus, seda rohkem kannatab kvaliteet.Kuna supaka kvaliteet on viimane, millele rõhuda, siis ei ole see nii tähtis, aga ülemiste osade puhul mängib see juba kõrvale kuuldavat rolli.Katsetasin ise hiljuti ära.Sain endale veneaegsed klubikõlarid, mis olid 16oomise takistusega.Võtsin kaane tagant maha ja nägin, et kastis oli 4tk 4oomist lairiba jadas.Kuna mul oli mingi võim, mis lubas 4-8oomist takistust, siis panin kaks jada rööbiti ehk siis üks pluss üks 2tk. rööpi.Kuulasin.Siis kasutasin ainult kahte elementi jadas ja mängis paremini.

Aga nalja peab saama....:D:D:D:D:D:D:D
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#23

Nii ta on, et mida väiksem koormustakistus seda suuremad moonutused.
Eks teemaalgataja ise nüüd otsustab, kummat pidi see sadul mugavam on :cool:

Muide vanasti pandigi lausa reeglina valjukad kõlaris jadasse. See polnud küll tahtlik moonutuste vastu võitlemine, pigem olukord kus kasutati palju lampvõime mis nõudsidki kõrget takistust. Lisaks sellele võisid kõlarijuhtmed peenemad (ja/või pikemad) olla, sest neid läbis suht väike vool ja kõrge pinge, kaod olid väikesed. Transistorvõimendeid oli ka lihtsam teha variandis "nõrk vool - kõrge pinge". Näiteks tänapäevane 2-oomine bassikõlar kus ühe valjuka kaks 4-oomist mähist paralleelis (mis suht normaalne nähtus), oleks selle aja helimehele lausa lühisena tundunud :P

(OT lainetele nüüd juba jõudsin, võimendite teema ei jäta mitte külmaks...)
saab9-3
Postitusi: 402
Liitunud: E Aug 14, 2006 11:43
Asukoht:
Auto:

#24

Rahu Timutit pole see mingi provokatsioon. Lihtsalt, kui ei ole varem helitehnikaga tegelenud, siis tekivad lollid küsimused ja mõtted, mis tingivad lollid lahendused.

Igatahes ma ei tea, mis sageduselt need filtrid lõikavad, aga nende hertzi kombodega oli heli minu jaoks parem, kui nende väikeste twiiteritega. Ma proovisin ka 2 oomiga ja tõesti plärinat oli vähem (pea-aegu polnudki) aga ka kvaliteet tundus natuke kehvem, aga mitte oluliselt.

Tänud kõigile, kes kirjutasid. Sain oma vastuse.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#25

Algselt postitas: saab9-3
Igatahes ma ei tea, mis sageduselt need filtrid lõikavad, aga nende hertzi kombodega oli heli minu jaoks parem, kui nende väikeste twiiteritega.
Mul endalgi on ees sarnased, aga HCX100
Vahe Saabi originaalidega on nagu öö ja päev :)
Vasta