10. leht 12-st

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 4:11
Postitas iroman
Algselt postitas: M-Tech
Mis seal FUN-i on kui sõidetakse 1.5bar ülelaaderõhuga aga 200kpa map-iga ehk
siis süüte ja kütuse map-id on ammu oma resulutsioonist väljas ja kütet ning süüdet jagatakse viimase map-i punkti järgi (1.0bar ülerõhku).

"fun" selles seisnebki,et eraldi õhulugejat ei olegi ette nähtud.Trionic loeb.ECU, noh;)NOCU,eh:o 1,5-ga 2barise mapsensoriga sõidab Trionic 5 ECU-ga SAAB lõbusalt, ilma probleemideta.300+hp ja 490NM mootori stock konditsioonis olles.V.a. exhaust ja filter muidugist.Kvaliteetse softiga:cool:

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 7:03
Postitas Trionic
Tsitaat:Mis on turbo täpne tähis ja ehk oskad A/R-i ka mainida.
Mitsu turbodel peaks A/R ristlõike kujul olema hoopis.

TD-04 on tähis,nagu ikka. Kat on loomulikult metallelemendiga ja paistab otse läbi.Arvan ise,et probleemiks pole niivõrd kat(mille juba eemaldasime),vaid just
mitsu A/R piiride ületamine,ta lihtsalt ei jõua kat`st suuremat rõhku pikalt läbi puhuda.Lisaks on küljes alles stock inlet torustik ja nõmeda ehitusega cooler,mis nutusemates kohtades on pea 2 korda väiksema ristlõikega,kui drosselklapp.
Trionic-5 on ilma õhumõõturita,ja 5V tuleb MAP`l kusagil 1,4-1,5bar juures(täpsustan).
Hr. Iroman on selle tee ammu läbi käinud ja teab,millest räägib. Järgmine samm ongi algatuseks sisselasketorustik-cooler,siis mingi laagerdatud GT-X
vurr,3bar. MAP.
Siis uued pidurid,uus väljalase,uus mootor,veelgi suurem vurr,veelgi parem soft.Vahepeal jälle uus mootor jne. pea-asi,et naised-lapsed näljas oleks ja pank maja rekvireeriks.Aga Saab peab üha võimsamaks saama:evil::P


edit: Saabi stock MAP annab suht lineaarse tõusuga 1,5bar juures 4,8V,ehk siis sellise rõhuni saab ecu suht-koht adekvaatset infot.(enese poolt välja mõõdetud,seoses VT`le defenderi paigaldamisega)

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 11:34
Postitas sebastian
MAP sensorite kohta tahaksin veidi täpsustada :)
Nende väljundpinge 0...5V on praktiliselt lineaarses sõltuvuses rõhuga.

2bar MAP -> -0,9...1,6bar -> 0...5V
(tegelikult on see 2,5-baarine sensor, aga rahvas on seda miskipärast 2-baariseks tembeldanud)

3bar MAP -> -0,9...2,1bar -> 0...5V

Pisike kõikumine alati on, sest MAP pole mingi täppisandur.

Näiteks Garrett GT2860RS (nn. kuulus Disco Potato) toodetakse nelja erineva A/R-ga: 0,63 - 0,64 - 0,82 - 0,86. Väiksem väärtus annab kiirema spoolup-i, kuid lõpp kaob kah kiiremini. Suurem väärtus "kokutab" rohkem, ega väänab selle eest ka kauem.
Kellele ema, kellele tütar :P

Ahsoo...veel üks asi. MAP sensor teatab ECU-le staatilist rõhku, kuigi ideeliselt oleks vaja dünaamilist rõhku mõõta.
T7-e õhumõõtja kuuldavasti sellepärast installitigi (uuesti;) ), et see suudab mõõta air flow-d, ehk siis ka dünaamilist rõhku...annab Trionicu-le parema ettekujutuse turbo toimingutest.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 11:55
Postitas Cyber
Algselt postitas: Trionic
TD-04 on tähis,nagu ikka.
tonnise TD-04-ja lõpus olid vist veel miskid numbrid .. 15 vms.. ?? Rootsis käies sai ühe rootsi klassikumehega räägitud, kel sarnane kapoti all oli, numbrid lõpus olid 19. Päritolult ovloV... selle kompressoriosa on suurem, boost tuleb pisut hiljem. Tänu sellele ei lõhkunud ta enam käigukaste..;) Tolle klassiku kapotiall oli väidetavalt ~300hj.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 12:01
Postitas sebastian
Algselt postitas: Cyber
tonnise TD-04-ja lõpus olid vist veel miskid numbrid .. 15 vms.. ?? Rootsis käies sai ühe rootsi klassikumehega räägitud, kel sarnane kapoti all oli, numbrid lõpus olid 19. Päritolult ovloV... selle kompressoriosa on suurem, boost tuleb pisut hiljem. Tänu sellele ei lõhkunud ta enam käigukaste..;) Tolle klassiku kapotiall oli väidetavalt ~300hj.
-18 ja -19 lõpuga Mitsud on ka oluliselt kallimad tavalistest -15 Mitsudest. Kahjuks (või mõnikord ka õnneks) pole neist ükski kuullaagritel.
Üldse on Mitsude kohta andmeid üsna vähe saada, Garrettitest numbreid ja graafikuid nii et tapab ;)
Eks käigukasti "lõhkumine" sõltub enamasti ikka sellest, mismoodi ja kui kõrgele on vääne softiga seatud.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 12:15
Postitas iroman
Kalle Sarlin http://www.sarlinraceteam.fi/ omal ajal õpetas väga lihtsalt:absoluutsurve(baassurve+tegevsurve)=Manifold Absolute Pressure(MAP) :wise:Selles mõttes stage 4. jääb väike varugi.TD04HL-15T baas 0,4+1,6=2,1. Minu GTBB3076R baas1,1+2=2,1 tehasesupport softiga puhus 2,3BARRI ilma detonatsioonita whatsoever.Stock nukkadega.Powerit jäi tõsi väheks:P 420 ja vääne pea olematu 500:mad:
Olenevalt raja iseloomust ideaalne oleks mängida kasti ülekannetega ja A/R idega,et käiguvahetus oleks "õnnis".Selge on see,et Turbo LÄÄG on intro millelegi väga lõbusale.Disco Potato-ga peab rohkem käigukangiga sebima(sobib ringrajale,valusam kastile).
Mapsensor http://maptun.com/webshop/shop.php?rubr ... tegori=636 Teostus on tiba porno,muidu täitsa toimiv.
Veel ütles Kalle nii:Kui sa sõidad pideva 1,7bariga näiteks Riiga,siis tagasi tuled sa jalgsi."
"Turbomootoreid on kahesuguseid.ühed ei 0ole piisavalt võimsad ja teised on laiali!"Puhas kuld:notworthy:

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 13:07
Postitas Cyber
Et asi juba tehniliseks kisub, siis ma tegin spliti Iisaku/Trionicu Talladega teemast. Ehk on ka parem teinekord leida.

Teemasse
Algselt postitas: sebastian
Eks käigukasti "lõhkumine" sõltub enamasti ikka sellest, mismoodi ja kui kõrgele on vääne softiga seatud.
Ma rääksin klassikust..;) softiga ei aja sa seal mingit väänet. Fuelchip ja APC ja kogu muusika. Tol vennal oli full boost u. 3500 rpm peal, see võimaldas enam-vähem normaalselt sõita ilma kasti sõlme keeramata aeglasel liikumisel.

Uuema aja autodel on seal ajus ilmselt jah rohkem piiravaid tegureid...

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 13:31
Postitas Trionic
Algselt postitas: Cyber
Algselt postitas: Trionic
TD-04 on tähis,nagu ikka.
tonnise TD-04-ja lõpus olid vist veel miskid numbrid .. 15 vms.. ?? Rootsis käies sai ühe rootsi klassikumehega räägitud, kel sarnane kapoti all oli, numbrid lõpus olid 19. Päritolult ovloV... selle kompressoriosa on suurem, boost tuleb pisut hiljem. Tänu sellele ei lõhkunud ta enam käigukaste..;) Tolle klassiku kapotiall oli väidetavalt ~300hj.
9-5 oma ikka.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 13:40
Postitas sebastian
Algselt postitas: iroman
...Veel ütles Kalle nii:Kui sa sõidad pideva 1,7bariga näiteks Riiga,siis tagasi tuled sa jalgsi."
Oh sa püha peetrus, missuguse vinega peab siis Riiga sõitma :freak:
250 pidevalt rauas, mach-i paugud panevad sokid jalas pöörlema jne. :cool:

Huvitav mis valemiga sellelt 3bar MAP-lt üle 2,1 baari loetakse. Või äkki custom soft juba niisuguse arvestusega kokku laotud, et mingi 'little overboost' mootorile veel häda ei tee..?

Muidu neid sensoreid saab üsna värviliste hindadega tellida, Maptun oma raudvara hinnaga teadagi mida teeb...
http://store.summitracing.com/egnsearch ... &N=700+115

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 14:09
Postitas Cyber
Algselt postitas: Trionic
9-5 oma ikka.
No näed siis kui tore, et ka Saabilt neid leiab..:) Aga too vend väitis kindlasti, et on Volvo pealt võetud..:) Millise pealt täpselt, seda ma tol hetkel ei küsinud, õhtune õllene vennastumine oli..:)

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: R Aug 10, 2007 18:58
Postitas MaxPower
nüüd see teema enam lugejate autode alla ei sobi, võiks tõsta siis juba päris tehnilise alla

sry väikse OT pärast
Õige! Mul oligi tunne, et ma unustasin miskit.
Cyber

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: L Aug 11, 2007 8:35
Postitas Andrus99
Algselt postitas: Trionic
Lisaks on küljes alles stock inlet torustik ja nõmeda ehitusega cooler,mis nutusemates kohtades on pea 2 korda väiksema ristlõikega,kui drosselklapp.

Järgmine samm ongi algatuseks sisselasketorustik-cooler,siis mingi laagerdatud GT-X
vurr,3bar. MAP.

Võibolla hoopis vesi-õhk chargecooler? Siin on hunnik tarvilikke vidinaid saadaval:

http://www.advancedvehicletuning.co.uk/ ... 1fa35613d8

Rahaliselt muidugi oluliselt kallim tavalisest coolerist aga dragi mehed eelistavad vist sellist lahendust rohkem.

EDIT: kasutusel näiteks sellisel elukal:

http://www.maptun.com/cars.php?id=158

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: L Aug 11, 2007 22:16
Postitas Trionic
Tsitaat:Võibolla hoopis vesi-õhk chargecooler? Siin on hunnik tarvilikke vidinaid saadaval:

Need teemad on mul visioonide kujul ammu kupli all tiksumas.Km. ja miili puhul pääseb ka lihtsamate vahenditega,nagu nos ja süsihapu,või "kuiv jää".Selliste tõhususes veendusime peale Iisaku teist starti,mille eel coolerit süsihapuga jahutasin,peale mida mootor kohe siduri ära aurustas:head::head:

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 2:44
Postitas M-Tech
Algselt postitas: iroman
"fun" selles seisnebki,et eraldi õhulugejat ei olegi ette nähtud.Trionic loeb.ECU, noh;)NOCU,eh:o 1,5-ga 2barise mapsensoriga sõidab Trionic 5 ECU-ga SAAB lõbusalt, ilma probleemideta.300+hp ja 490NM mootori stock konditsioonis olles.V.a. exhaust ja filter muidugist.Kvaliteetse softiga:cool:
Speed-Density süsteem ongi parim variant (MAF puudub, ainult MAP ja IAT on).
Õhukulumõõtjad imevad!
Küsimus oli tingitud lihtsalt sellest, et öeldi vale MAP sensori range (250kpa asemel 200kpa).
Algselt postitas: sebastian
MAP sensorite kohta tahaksin veidi täpsustada :)
Nende väljundpinge 0...5V on praktiliselt lineaarses sõltuvuses rõhuga.

2.5bar (minu poolne parandus algtekstist) MAP -> -0,9...1,6bar -> 0...5V
(tegelikult on see 2,5-baarine sensor, aga rahvas on seda miskipärast 2-baariseks tembeldanud)

3bar MAP -> -0,9...2,1bar -> 0...5V

Pisike kõikumine alati on, sest MAP pole mingi täppisandur.
Teooria kõik ilus ja õige, võlusõna ongi see 250kpa map sensor 200kpa asemel ;)
Muidu poleks ma seda küsimust tõstatanud.

Mis puudutab MAP-i täpsust, siis sellele vaidleksin ma vastu, MAP on täppisandur vastasel juhul ei toimiks auto mootor nagu ta toimib speed-density valemi järgi.
MAP sensoriga boosti kellad (kvaliteettooted) on täpsemad kui mehhaanilised kellad.
Algselt postitas: sebastian
Näiteks Garrett GT2860RS (nn. kuulus Disco Potato) toodetakse nelja erineva A/R-ga: 0,63 - 0,64 - 0,82 - 0,86. Väiksem väärtus annab kiirema spoolup-i, kuid lõpp kaob kah kiiremini. Suurem väärtus "kokutab" rohkem, ega väänab selle eest ka kauem.
Kellele ema, kellele tütar :P
A/R-i valik on tegelikult 90% kogemuste peal mängimine.
Eeldab kogemusi konkreetse mootori ja sarnaste turbode kooslustest.

Toon näiteks selle sama GT2860RS-i.
Mul on subarul see peal, algselt tellisin selle ES-Tuningu soovitusel 0.86A/R-iga aga seda pidin valusalt kahetsema.
Max boost tekkis Subarul selle kuumakojaga 4500rpm juurest
Originaal mitsuga oli see number samal rõhul 2800rpm.
Samas r4 mootorid boostivad sama rõhu juba ~3500rpm juures.
Mõlemad mootorid on 2000ccm, üks R4 teine boxer 4.

Lõpp kukkus originaaliga juba ~5500rpm juures ära, Potato kestab 7000rpm ehk piirajani muutusteta :P

Hetkel küljes 0.64A/R ja elu läks natuke paremaks, max boost teise käiguga nüüd ~4000rpm juures ja kestab ikkagi piirajani muutusteta.
Subaru originaal TD04L-13T-6 A/R on 0.41, ülla-ülla miks mul asi niimoodi lägib.
Siiani pole keegi veel suutnud seda boxeri ja reasmootori spooli vahet ära tõestada füüsikaliselt.
Ise kaldun arvama, et asi tingitud boxeri suuremahulisest väljalaskekollektorist.

Spool-i loodan tunduvalt paremaks saada ka juba pool aastat kapiotsas vedeleva Vems V3.3 EMS-iga.
Loodan, et tekib selle aasta sees ikka aega asi külge installida ja ära seadistada.
AFresh Tiny peaks ka lähipäevil kohale jõudma, siis peaks mootori tööst täispilt ak niisama paugutades ees olema.

R4 motoorile on GT2860RS linnavahel paugutamiseks tegelikult super mänguasi :thumb:

Ahjaa veel A/R-ist, et uurisin ka USA foorumitest asja ja seal öeldi mulle, et neil sõidavad 500hp autod sama A/R-iga millega mina praegu.
Seega uskuge ainult nende inimeste juttu, kes on selle kombo juba läbi proovinud või omavad piisavalt kogemust sarnaste mootorite alal.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 10:40
Postitas Cyber
Algselt postitas: M-Tech
Seega uskuge ainult nende inimeste juttu, kes on selle kombo juba läbi proovinud või omavad piisavalt kogemust sarnaste mootorite alal.
Aamen!! :)

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 13:41
Postitas sebastian
Garrett T25-l on A/R 0,45 aga näe max. rõhu saab üles juba ~2000...2300 pöörde juures. See "max." oleks siis 1,6 baari lähedal ja pöörete tõustes muidugi kukub üsna kiiresti :cool:.
Ise sain sellise rõhu korra ka 2000 pöörde juures, aga kuna pole julgenud katset korrata väikese T25-ga, siis pole see tulemus kuigi veenev.

Potato vist tõesti linnasõitudel täitsa tegija, Saabile külge ühendamine pole just "plug-and-play", aga hiljem sõidurõõmu ikka üksjagu.
0,86 ohvriks on mitmed läinud. Võibolla suurem number meelitab? Kui pole pööretepiirajat sellest Saabi 6200-st edasi lükatud (muidugi koos vastavate toimingutega mootoris), siis on 0,64 rohkem kui piisav ja minu meelest võiks tiba väiksemgi olla.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 14:31
Postitas M-Tech
Ka mina arvan, et võiks väiksem olla see A/R aga kahjuks paljud ajavad taga 400m autosid mitte linnasõidukeid.
Minul oli eesmärgiks linnasõidu auto.

Siit loeb ka välja, et subaru kasutabki üliväikse A/R-iga turbiine.
Kuna mul on piiraja 7k peal, siis on see 3k pööretevahemik turbo töös madalatel käikudel täiesti piisav.
GT2860RS-i installimine ka Subarule on kõike muud kui plug&play.
Mul on turbole tehtud vahejupp originaal kollektorist ja keeratud turbo 45kraadi nurga alla originaal asendist.

Aga jah kahjuks kahte asja korraga ei saa, kas madal spoolup või jõuline lõpp.
R4 mootoril pakub GT2860RS põhimõtteliselt mõlemat, kuna full boost 1.3bar näiteks Fiat Coupe 2.0 16V mootoril oli tulnud juba 3300rpm 0.86A/R-iga.

Mitsu turbode ja GT28RS-i õhukoguse vahe on boostidel erinev.
GT2860RS toodab Mitsu koguse õhku juba pea 0.5bar madalamal rõhul.

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 15:18
Postitas sebastian
Algselt postitas: M-Tech
GT2860RS toodab Mitsu koguse õhku juba pea 0.5bar madalamal rõhul.
Täpselt see ongi põhjus, miks Potato poole kiikan ;)

Saabil on ainult kollektori T25-tüüpi kinnitus, kuhu GT28 oma poldiaukudega täpselt läheb. Õnn seegi. Downpipe kinnitus loomulikult teine (3-polt vs. 5-polt), vajab (üsna kallist) vahetükki ja muidugi kõik jahuse- ja õlitorud oma kinnitustega on erinevad. Õhuvõtu ava tükkmaad suurem ja vajab uut 'filter -> turbo' -vahelist toru. Õlidüüsid on ball bearring turbole vastavalt pisema avaga, düüsid tuleb tänu oma nõmedatele keermetele kas kallilt tellida või kusagil teha lasta.
Nüansse on veel teisigi, aga lõppude lõpuks on need siiski pisiasjad ja arvan, et tulemus on seda jamamist väärt :cool:

Kuuldavasti isegi T28 wastegate tuleb "lähemale" paigutada ja varras lühemaks keevitada - miski jääb seal "jalgu"..

Ma võiksin oma mütsi ära süüa, kui meie kuulsal Talladegal selline vurr varsti peal pole...:P

edit: võibolla tegijatele on mingiks juhiseks: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=gt28rs

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 20:26
Postitas kasparius
Tallal on jah juba selle turboga lagi käes. td04hl15 ei jaksa enam üle 290hepa eriti puhuda. Eks sealt rs28 seeriast midagi tuleb...

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 22:50
Postitas M-Tech
No siis on sul selle GT28RS-i paigaldamine isegi kerge veel :)

Aga kasuta siis juba juhust ära ja installi uus downpipe ka.
Downpipe flants ise ei ole iseeneset kallis.
Tihend läheb sinna S14 200SX oma.

ATPturbo.com pakub ehk sulle sobivamate flantsidega antud asja.
Antud saidi maaletooja Eestis on www.keisei-racing.com

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 23:12
Postitas sebastian
Jah, 3" downpipe kindlasti kohe plaanis ja sama jäme väljalase sinna järele. Kui kõik see stuff mitte enne,
siis jõulukuuse alt lõpuks ikka leidub :P

ATPturbot olen vaadanud. Uurin ka maaletooja saiti.
Tänud lingi eest :)

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 23:37
Postitas kasparius
Kui nüüd paigaldan 3" DP ja ülejäänud süsteem jääb 2,5" peale, siis kas on sellel DP-l mingit effekti üldse? Huvitav, et rootsi tuunijad just pakuvad seda lahendust ja tundub kasutusel olevat paljudel. Mõte on juba kaua painanud DP paigaldada. Üks tark oskas jälle öelda, et milleks see 3" , kui turbost tuleb 2,25"?

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 23:39
Postitas IFF
Vaba hingamine on Turbo mootorile A ja O.

Endal on puudu just downpipe, ning seda kahjuks rahalistel põhjustel ja mitte vähe ei värele suunurk selle järgi. :wall:

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: P Aug 12, 2007 23:39
Postitas S9K
Küsimus järgmine: Kas välise wastegate puhul oleks mõistlik ehitada täiesti eraldi seisev nii öelda summuti. Mind on see tükk aega vaevanud. Heli ju tuleb sealt alles tõsisemal vajutamisel:P

Turbopurustaja ehitamine ehk rõhud lakke ja mootor pilbasteks

Postitatud: E Aug 13, 2007 0:38
Postitas iroman
Algselt postitas: kasparius
Kui nüüd paigaldan 3" DP ja ülejäänud süsteem jääb 2,5" peale, siis kas on sellel DP-l mingit effekti üldse? Huvitav, et rootsi tuunijad just pakuvad seda lahendust ja tundub kasutusel olevat paljudel. Mõte on juba kaua painanud DP paigaldada. Üks tark oskas jälle öelda, et milleks see 3" , kui turbost tuleb 2,25"?

Väljaheide "vabaks" ja mida vabam,seda parem.Integreeritud wastegate turbodel on bolt-on põhjusel DP kinnituse jaoks see nõme kurvilisus enne turbost väljumist.Vähe sellest,et ta pidurdab ja paiskab gaasid laiali,aktuaatori siibri avanemisel tekivad seal täiendavad keerised.Kõige lihtsam ongi lajatada sinna asemele flants ja sellele julmalt kopsik otsa keevitada,mis siis sujuvalt 3"-ks DP-ks üle läheks.

Lisatud failid