Projekt: Minu Saabile LED valgustus

Teemad elektroonikast...
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#1

Loodan, et see postitus sobib elektroonika alla.
Kuna hetkel mu Saab nagunii seisab (ootab turbo sisselaske kummist lõdvikut) ja olen otsustanud lahendada ka tagaluugi värviprobleemid, siis leidsin, et on õige aeg oma Saabi valgustusega tegelema hakata. On ju energiasäästu sajand ;). Olen juba 8 aastat igat sort Led lahendusi nuputanud (tablood, kellad, valgustus, efektid jne) siis miks mitte teadmisi oma Saabis kasutada. Ning plaanin kõik ise teha e. mitte kasutada valmis Led pirne.
Seega projekti 1 etapp:
Tagaluugi sisevalgustus, kasutan külma valget tooni Led-e (1W (ostan ise sisse otse Taiwanist), kuid kasutan vaid 0,3W sellest, lihtsalt pole soojust kuhugi juhtida, see on Led-i suurim vaenlane, väheneb heledus ja ühel hetkel lihtsalt läheb läbi). 8 Led-i, millest 3 näitavad sissepoole ja 2 tagaluugi sisse (seal luugi nurkades punased läbi paistvad plastikud). Kokku võimsus 2,5W eelnenud 10W pirni asemel.
Pildi peal on vasakul uus valgusti, paremal eelnenud 10W tava-pirniga.

Lisatud failid
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#2

Ja siin valgusti ise:

Lisatud failid
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14416
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#3

Lihtsalt infoks... minu meelest pisut üle võlli tehtud projekt aga midagi ikka... Pisut pilte ja videomaterjali on ka seal...
EDIT: ok ma pärast liigutan oma postituse allapoole... Kui veel pilte tuleb
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#4

Kuna tagaluugiga (sissepoole, väljapoole jääb tulevikuks) asi :headbang:, siis nüüd projekti 2 etapp:
Plaanin uste allservas olevad valgustid asendada kollase (tegelikult merevaigu värvi) valgusega, kuna kasu neist rohkem pimedas ning inimsilm näeb just sellist valgust pimedas paremini ja juhi ning kõrvalistuja jalgade juures olevad valgused hoopis rohelistega, kuna nuppude paneel ka roheline ning seda värvitooni juba kord ära proovinud oma eelmisel autol (sobis küll).
Ühe sõnaga, mis te arvate, kas sobiks.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#5

Algselt postitas: Cyber
Lihtsalt infoks... minu meelest pisut üle võlli tehtud projekt aga midagi ikka... Pisut pilte ja videomaterjali on ka seal...
EDIT: ok ma pärast liigutan oma postituse allapoole... Kui veel pilte tuleb

See on päris tore, kuid ma siiski lähen teist teed:
Esiteks kasutan transiga loodud voolu genet, mis tagab stabiilse voolu mistahes ajal ja võimaldab sõltumatta olukorrast (kas mootor ei tööta (12V) või töötab (üle 13V)) stabiilse heleduse.
Teiseks, mis vähendab minu tööd, kuid samas sunnib tõsiselt arvestama Led-ide jahutusprobleemidega, kasutan vaid 1W Led-e, vajadusel koos läätsega.
Ning no see on edaspidine projekt, kuid plaanin laes nn. lugemislambi asendada ühe 1W Led-iga (täisvõimsuses) koos 15 kraadise läätsega + DC-DC muunduriga (et ikka öko ruuliks ;)).
Muide küsimus ka, kuidas vaatab ülevaatus sellesse, kui asun suuna/piduri/tule pirne ringi ehitama.
Ja suuna tule korral tekib kohe probleem: Kas suunatule intervall saadakse releega või elektroonikaga. esimesel juhul muutub suunatule ajaline intervall kohe (väiksem võimsus).
Teiseks piduri tuli, millisest voolust rakendub veateade piduri pirni läbipõlemisest, nimelt Led-ide puhul jällegi väheneb ju vool (säästukas ;)).
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14416
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#6

suunakad käivad ikka releest. Plõksib ju..:) ja mingi pirni läbi põledes hakkab kiiremini plõksima.

Mis on ülevaatusel sellest, mis on su lambi sees? Nad ei ava seda ju. Väljast peab korrektne ja õiges toonis olema, siis on kõik OK. Selliste lampide puhul ei ole ju nii hästi näha, kui on nende aftermarket xenonitega.

Piduritulede kohta peavad spetsid vastama. Minu mälestuse järgi on seal mingit sorti elektroonikat ka. Näiteks tonnise lisapidurituli tuleb Tech-iga seadistada, muidu hakkab piktogramm segast panema...
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#7

Algselt postitas: aatomTeiseks piduri tuli, millisest voolust rakendub veateade piduri pirni läbipõlemisest, nimelt Led-ide puhul jällegi väheneb ju vool (säästukas ;)).
Seda pead vist proovima.

Visuaalselt sama heleduse saad ehk 5W jagu LED-e piduritulesse pannes. Samas tahaks ju natuke heledamat kui originaal. Head on näiteks K2 Luxeonid (5W) kus kiirgusnurk väga lai.
Koos konverteriga (kasutegur ehk 75...80%) saad ikka vast vajaliku voolu kätte.

Endal oli ka plaanis üks 5W K2 lugemislampi panna koos DC-DC konverteriga. Siis hakkasin mõtlema, et kui tihti siis tegelikult seda lampi kasutan. Piisavalt harva, et viitsiks LED-i jahutusega jännata ;)

Väike OT-link oma 5W LED-ide DIY jahutusest: http://www.tevalo.ee/foorum/showthread. ... hlight=LED

(sebastian ka LED-i hull :P )
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#8

Kuna ma pean ennast Led-ide alal päris eksperdiks, siis pean kahjuks ütlema, et see 5W Led on üks suht niru värk, kui töösoojuse kätte saanud, siis reaalne efektiivsus sama või isegi nirum, kui halogeenil, kallis ka ja veel enam peab jälgima temperatuuri. Üleval pildil olev kõigest 2,5W tarbiv lahendus on nn. lampi täis (trükiplaat 0,8mm, et veelgi soojusjuhtivust parandada) ja siiski tõuseb mõõdetud töötemperatuur sinna 60 kraadi kanti toatingimustes.
Ehk teisisõnu 1W hetkel tundub olema see optimum Led-ide arvu/efektiivsuse vahel.
Tõsi näiteks CREE on ka tulnud päris oma võimsate (vist olid watised) Led-idega turule, mis hiilgavad seni parimate efektiivsusnäitajatega, kuid ma pole neid veel kuskil kasutanud/tellinud.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#9

Algselt postitas: aatom
Kuna ma pean ennast Led-ide alal päris eksperdiks, siis pean kahjuks ütlema, et see 5W Led on üks suht niru värk, kui töösoojuse kätte saanud, siis reaalne efektiivsus sama või isegi nirum, kui halogeenil, kallis ka ja veel enam peab jälgima temperatuuri.
5W-st toidan ka ise max. 3W-ga, üle selle läheb asi liiga karmiks. Luxeon K2 lubab küll, aga seda maksimumi mingi 25-kraadisel temperatuuril, ehk siis LED tuleb külmkappi särama panna ;)
U. 70-kraadise radika temp.-ga voolutarve siiski veel eriliselt ei tõuse.

Ülevaatus ei ütle halvasti kui tuled pole ebaloomulikult heledad või vastupidi - tumedad. Uutel autodel niikuinii LED-e kasutatakse igas võimalikus tules.
Rivo
Postitusi: 162
Liitunud: T Mär 06, 2007 22:42
Asukoht:
Auto:

#10

Algselt postitas: Cyber
suunakad käivad ikka releest. Plõksib ju..:) ja mingi pirni läbi põledes hakkab kiiremini plõksima.

Plõksib küll aga 9-5'l ei plõksi mitte relee vaid SID-i kõlar, mis imiteerib harjumuspärast relee heli. :P
Kasutaja avatar
heikiw
Postitusi: 672
Liitunud: N Dets 07, 2006 23:53
Asukoht:
Auto:

#11

:wise: Pidurituledes Led-id on ka liiklusohutus seisukohalt tervitatavad,kuna reageerivad elik süttivad mingid millisekundid rutem,kui tavapirnid.Ja sekundiosadest saavad maanteel juba meetrid.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#12

No nii, tänaseks siis etapp 2 ka läbitud e. sisevalgustusest veel tegematta laes olevad valgustid, no ja muidugi peotäis 10W pirne jäi ka järgi :P.
Siin siis roheline

Lisatud failid
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#13

Ja kollane "pirn"

Lisatud failid
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#14

Ja tulemus (ma loodan et võin siia nii pilte panna, hetkel pole kohta, kuhu internetis nad riputada):

Lisatud failid
strife
Postitusi: 264
Liitunud: R Veebr 17, 2006 11:50
Asukoht: Tallinn
Auto: Škoda Superb; Saab 96; Bmw 325 Cupcar;

#15

see viiomane pilt on väga stiilne
Fly High!
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14416
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#16

Pildi peaks proovima veel teha statiivilt ja ilma välguta..;)
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#17

Pole hetkel nii head fotokat (Minolta Dimage X), mis pimedas hea välguta pildi (ning õige fookusega) teeks. Peaks vist üht korraliku Canon-iga sugulast "Saabiga sõitma viima".
eeroz
Postitusi: 265
Liitunud: N Juun 14, 2007 23:09
Asukoht:
Auto:

#18

Kas keegi armatuuri/SIDi/kliimakontrolli jms tastavalguse pirnidega kah eksperimenteerinud on? Need ju vist suht kallid näiteks 9-5-l ja oleks ju mõtekas nad LEDide vastu vahetada?
suur
Postitusi: 3925
Liitunud: T Mär 01, 2005 12:42
Asukoht:
Auto:

#19

Algselt postitas: eeroz
Kas keegi armatuuri/SIDi/kliimakontrolli jms tastavalguse pirnidega kah eksperimenteerinud on? Need ju vist suht kallid näiteks 9-5-l ja oleks ju mõtekas nad LEDide vastu vahetada?
Miks mõtekas?

Vaid mõnede lülitite taustavalguse lambid on kallid. Armatuuri omad ehk mitte. Kui jootekolb käes püsib, siis siin foorumis on õpetusi küll, kuidas läbipõlenud lambid soklitest välja joota ja asenduslambid (oomipoest või tevalost) asemele joota.

Tonnisel olid armatuuri taustavalgustuse lambid väga standardsed ja maksid poes tühist hinda.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#20

Vahepeal on asi töö tõttu seisnud.
Kuid keskkonsoolini ja armatuurini tahaks küll jõuda.
Ning mõttes on keskonsooli puhul äärtes kasutada rohekas-siniseid Led-e ning keskel rohelisi.
Mõistagi, Sid-i taha jätaks ikka kollase tooni.
Mis te arvate, ei soovi mingit "rullnoka" värki teha vaid õrnalt tuntava toonierinevuse.
Ja üks küsimus ka, kas ja kui palju on armatuuris/keskkonsoolis kasutatud Led-e, just minu 2002 aasta masinal.

Algselt postitas: suur
Algselt postitas: eeroz
Kas keegi armatuuri/SIDi/kliimakontrolli jms tastavalguse pirnidega kah eksperimenteerinud on? Need ju vist suht kallid näiteks 9-5-l ja oleks ju mõtekas nad LEDide vastu vahetada?
Miks mõtekas?

Vaid mõnede lülitite taustavalguse lambid on kallid. Armatuuri omad ehk mitte. Kui jootekolb käes püsib, siis siin foorumis on õpetusi küll, kuidas läbipõlenud lambid soklitest välja joota ja asenduslambid (oomipoest või tevalost) asemele joota.

Tonnisel olid armatuuri taustavalgustuse lambid väga standardsed ja maksid poes tühist hinda.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#21

No nii, aeg pisut edasi läinud ja... minu Saab pole enam niiii lennuk, pigem midagi jäist (hõbedane värv ka ju). Sai siis keskkonsool ja laevalgustus üle käidud. Harjumatult valge on kohe masin. Muidugi eelmises postituses mainitud lahendus ei hakanud toimima, tooni vahet ei tekkinud ja paraku pirnikesed suht suvalistes kohtades. Seega, kellele meeldib, kellele mitte, aga mulle küll meeldib :thumb::
(Muidugi pole ma vahepeal paremat pildimasinat saanud, pilt on nii nagu on)

Lisatud failid
Kasutaja avatar
Skybound
Postitusi: 515
Liitunud: T Aug 01, 2006 23:17
Asukoht:
Auto: Oli kunagi SAAB 9-5 Aero

#22

wow... radioaktiivne Saab :love:
"Why do those people who drive SAAB have THAT smile on their face?!" / J.Clarkson
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#23

Ah ja muidugi peavalu oli ka piisavalt, eriti SID1-ga, mille nuppude valgustuse heleduse regulatsioon oli tehtud suisa virvendava (4...6 Hz) valgusega, see nõudis lisaelektroonika nuputamist. Ja muidugi üldse see rahuldava nii automaatheleduse, kui ka nupust krutitava (ja veel nii et kõik kokku klapiks) paika saamine. Päevi läks nii kolm vist. Ja peab ütlema, kvaliteetseid materjale kasutab Saab, e. siis nupud SIDide peal on värvilisest (rohelisest) plastist (kaetud siis mingi musta ollusega) e. seal nupu tooni muuta ei saanud. Paraku armatuuri kallale minna ei õnnestunud, seal oleks ka soovinud taustvalgustuse samamoodi välja vahetada, õigemini ei julgenud seiereid ära tirida.
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#24

Mõned pildid veel (sai soetatud pisut tõsisem fotokas):

Lisatud failid
aatom
Saabiklubi liige
Postitusi: 867
Liitunud: P Okt 09, 2005 20:24
Asukoht: Viljandi
Auto: 9-5 2.2TDI 2002, 96 2T 1965, 96 4T 1976, 900 Cabrio 1989, 900c 1984, Sonett II
Kontakt:

#25

Tagaukse alumine tuli siis, kui uks kinni

Lisatud failid
Vasta