Väljalaskesüsteemi optimaalne läbimõõt

Kõigest, mis teeb teie auto koledamaks, aeglasemaks ja muul viisil erinevaks.
hoplaa
Postitusi: 165
Liitunud: L Nov 13, 2004 15:49
Asukoht:
Auto:

#1

Sai mõni aeg tagasi ostetud sõbraliku foorumlase käest omale jupiauto õuele, classic, 8v vabalthingav ja aasta 85 nagu minu oma täpselt, ainult värv ja uste arv on erinev. Aga nad on tegelikult ikka väga erinevad aparaadid, nt väljalaskesüsteem hakkab pükstega peale, samal ajal kui minu omal lähevad kõik 4 tuletoru ühte torusse kokku. Aga küsimus nüüd selles, et kogu selle jupiauto väljalaskesüsteem on umbes 25% jämedam kui minu omal. Võtsin sellelt autolt juba õhuklapi, mis oli suurema läbimõõduga ja mootor hakkas palju paremini hingama, kuid kõrgetel pööretel ei kogu väga hoogsalt tuure. Kas peaks nüüd väljalaskesüsteemi ka suurendama?
Ja siis veel küsimus, et kui tuletorud võtan ka jupiautolt, siis seal ei ole auku lambdaanduri jaoks, kas siis selle võib lihtsalt pistikust lahti võtta ja koerale närida anda?
Tan
Postitusi: 423
Liitunud: T Okt 11, 2005 17:53
Asukoht:
Auto:

#2

Parandage mind targemad, aga kas pole selline rusikareegel:
jämedam/vabam väljalase - rohkem võimu suurtel pööretel
peenem väljalase - rohkem momenti madalatel poöretel ?

Seda muidugi mõistlikuse piirides - umbes sumps ei anna max
momenti ja sumpsi puudumine max kW.
Trionic
Saabiguru
Postitusi: 7139
Liitunud: N Veebr 26, 2004 20:37
Asukoht:
Auto:

#3

Algselt postitas: Tan
Parandage mind targemad, aga kas pole selline rusikareegel:
jämedam/vabam väljalase - rohkem võimu suurtel pööretel
peenem väljalase - rohkem momenti madalatel poöretel ?

Seda muidugi mõistlikuse piirides - umbes sumps ei anna max
momenti ja sumpsi puudumine max kW.

sa oled õigel teel.mõnel masinal on nii sisse-,kui väljalaskearvutused nii täpseks aetud,et nihe originaalist alla,või
ülespoole viib kogu väände ja jõu(bmw näiteks).
mart96
Postitusi: 448
Liitunud: R Aug 06, 2004 14:04
Asukoht:
Auto:

#4

lamdaandurit ei ole tark koerale anda-eks ta seal ikka on selleks, et küttesegu paremini paika ajada. Ei ole ju kuigi raske uude väljalaskesse auk puurida ja mingi vahetükk sinna keevitada, kus siis lamdaandurile sobiv keere sees.

Pannakse ju neid ise ka juurde näiteks turbodele, kasvõi segukella lamda jaoks. Turbo puhul pannakse ta tavaliselt umbes 10-15 cm kaugusele turbost, eks siis sellel vabalthingaval ka umbes samasse kohta, kus ta teisel autol oli...
Lihtsalt igaks juhuks mainisin, et ei tuleks mõtet panna see näiteks kuhugi väga kaugele(auto alla näiteks)...
Maandy
Postitusi: 69
Liitunud: P Mai 28, 2006 12:21
Asukoht:
Auto:

#5

Siin tekib mul ka üx pisike küsimus et mis läbimõõt on 9-5 väljalakel originaalis kuna mul on otsast lõpuni 2.5" toru siis ei tahaks eriti uskuda et siuke toru originaalis on ? kui keegi oskab vastata oleks tore!
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#6

Juba pikemat aega on keerelnud mõtetes tonnisel väljalaskesüsteemi uuendamine kogupikkuses. Kevade-suve poole võiks selle operatsiooni ette võtta.

Ei otsi taga suuri lõppkiiruseid, võimsaid hobuseid ega lõukoera lörinat; selge on see, et oma tonnise võimsust enam edasi ei tuuni; seda on piisavalt. Lisaks eelpool kirjeldatule on kõrvu jäänud, et eespool peenem ja taga jämedam tekitab mõnusama hääle tagaotsas...

Mõnusat momenti tahaks küll allapoole, kas siis tuleks lähtudagi sellest, et ees väiksem toru ja kui häält tahta, siis hiljem jämedam?

Mida vabam hingamine, seda parem. Mis vahe on resol, sport katil ja race katil?

Mis ma oma peaga mõlenud olen variantidest:

Standard downpipe - kat - 2.5" väljalase
Standard downpipe - no kat/reso - 2.5" välalase

3" täisväljalase ilma katita
3" täisväljalase koos sport/race katiga

Ootan teie mõtteid...

terv, teager
Kasutaja avatar
Homersimpson
Saabiklubi liige
Postitusi: 1036
Liitunud: P Juul 01, 2007 10:41
Asukoht:
Auto:

#7

Sport ja racekat on erineva kärjega, ehk siis tiheduse ja ka läbilaskevõimega. Resonaator võtab natuke häält maha. Enda 3'' resot vaadates paistis otse läbi, aga mingid augud paistsid seal sees. Kuidagi see heli seal sees võngub ja lained summutavad üksteist.

Midagi taolist :conf:

Minu enda masinal 3'' downpipe, sportkat (Täitsa toimib. Ülevaatusel ei mingit kobinat) ja keskmise püti kohal pikk 3''reso. Tagumine pütt on veel originaal. Uus on olemas aga alla pole veel kruttinud. Hääl ei ole vali kuskilt otsast, küll aga mitu nooti madalam.
Kasutaja avatar
sebastian
Operaator Kõps
Postitusi: 2138
Liitunud: T Nov 09, 2004 1:35
Asukoht:
Auto: 9000CDE '97

#8

3" täisväljalase sportcatiga pakun ma. Racecat tänu suuremale läbilaskevõimele pläriseb rohkem.
Ega see hääl nii hull ei olegi, katalüsaator ise teeb ka asja veidi vaiksemaks. Eks veidi ka harjumise asi, alguses tundub salongis tõesti mürarikkam. Just kõrgematel pööretel. Kui lisamatid põhjal, on kõik juba vaiksem. Katalüsaatorit päris eemaldada ei soovitaks.
Sa ei taha ju hullu perfoormansit autost nagu aru saan :cool:
Allar88
Postitusi: 54
Liitunud: L Aug 29, 2009 15:17
Asukoht:
Auto:

#9

Igal pütil/resokal/katil on vastavalt kujule/pikkusele/läbimõõdule oma hääl/sound . Püttide arv ja torustiku kuju ning erinevad x-pipe jms . lahendused on sammuti olulised õige hääle saamiseks. Autotootjad teevad ju oma väljalaske süsteemidele hulgaliselt kuulamis/sobitamis katseid ja simulatsioone ning nagu näha on tulemused ikkagi väga märkimisväärsed: Focus ST, Audi a5/s5
Kõige lihtsam on leida mõni "tuunitud" Saab, mille väljalaske hääl meeldib ning sama asi (sama läbimõõuga) järgi teha.
Ettevaatust pudiseb!
IFF
Saabiklubi liige
Postitusi: 2237
Liitunud: K Mai 11, 2005 21:40
Asukoht:
Auto:

#10

Miks mitte sama lahendus nagu minul on?

Downpipe, sukk on originaal mõõtudega (mitte küll originaalid täpselt enam)
Reso on ka originaal kati mõõtudega, edasi aga läheb 3".

Antud juhul on minu Klotsi puhul hääl suhteliselt ära tuntav tegelastele, kes on seda kuulnud. :P


Edit:

Sul vist ei ole madaldatud vedrud ka seega peaks 3" kenasti ära mahtuma.
Iga ratas veab and then some!
Kasutaja avatar
ivomets
Vanasaabikala
Postitusi: 7661
Liitunud: N Apr 22, 2004 18:39
Asukoht: Suvepealinn
Auto: Saab 96 , Saaburu, Subaru

#11

Algselt postitas: Allar88
Igal pütil/resokal/katil on vastavalt kujule/pikkusele/läbimõõdule oma hääl/sound . Püttide arv ja torustiku kuju ning erinevad x-pipe jms . lahendused on sammuti olulised õige hääle saamiseks. Autotootjad teevad ju oma väljalaske süsteemidele hulgaliselt kuulamis/sobitamis katseid ja simulatsioone ning nagu näha on tulemused ikkagi väga märkimisväärsed: Focus ST, Audi a5/s5
Kõige lihtsam on leida mõni "tuunitud" Saab, mille väljalaske hääl meeldib ning sama asi (sama läbimõõuga) järgi teha.

no mida see hääl sulle annab??
teeb tilli pikemaks, või?

kuulamiskatsed õige hääle saamiseks :thumb::headbang:
KUI AUTO ON KATGI TOO OMA AUTO IVOMETSA SOJA GARAZI 8-) 8-) 8-) Keevitan, värvin, keeran mutreid kinni ja lahti.
S9K
Leidur Leo
Postitusi: 4304
Liitunud: L Nov 12, 2005 23:54
Asukoht: Viljandi
Auto: Maserati Quattroporte

#12

Algselt postitas: ivomets
Algselt postitas: Allar88
Igal pütil/resokal/katil on vastavalt kujule/pikkusele/läbimõõdule oma hääl/sound . Püttide arv ja torustiku kuju ning erinevad x-pipe jms . lahendused on sammuti olulised õige hääle saamiseks. Autotootjad teevad ju oma väljalaske süsteemidele hulgaliselt kuulamis/sobitamis katseid ja simulatsioone ning nagu näha on tulemused ikkagi väga märkimisväärsed: Focus ST, Audi a5/s5
Kõige lihtsam on leida mõni "tuunitud" Saab, mille väljalaske hääl meeldib ning sama asi (sama läbimõõuga) järgi teha.

no mida see hääl sulle annab??
teeb tilli pikemaks, või?

kuulamiskatsed õige hääle saamiseks :thumb::headbang:

See peab paika kusjuures. Õige saund aitab müüa. Kas ostaksid neljasilindrilise plärina või V6/V8 möirgamise. Ma eelistaks igal ajal viimaseid. Õnneks on Saabil turbo, mis rida nelja hääle ära sööb.
Kasutaja avatar
Homersimpson
Saabiklubi liige
Postitusi: 1036
Liitunud: P Juul 01, 2007 10:41
Asukoht:
Auto:

#13

Et mõnusamat momenti saada, siis abiks on kindlasti 3'' downpipe. Vahe originaaliga on päris suurelt tuntav.
kasparius
Overboost addict
Postitusi: 1786
Liitunud: K Sept 06, 2006 12:59
Asukoht:
Auto: 9-3 Monte B236R stage ?

#14

Algselt postitas: Homersimpson
Et mõnusamat momenti saada, siis abiks on kindlasti 3'' downpipe. Vahe originaaliga on päris suurelt tuntav.
WORD! Ka 2,5" DP aitab kui on custom ja ilusa sujuva nurgaga.
Sent from my Monte Carlo using B236
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#15

Algselt postitas: IFF
Edit: Sul vist ei ole madaldatud vedrud ka seega peaks 3" kenasti ära mahtuma.

Kui leiaks õige vahemikuga vedrud - nt 20 mm madaldust, siis võiks jälle panna :D

Aga on veel mõtteid kellelgi?

terv, teager
Berg
Postitusi: 108
Liitunud: E Okt 10, 2005 8:35
Asukoht:
Auto:

#16

Äkki peaks ehitama sellise süsteemi, mis on kasutusel võistluspaatidel, kahetaktilistel. Ja panna see sõltuvusse MAP iga?
olaviv
Postitusi: 1052
Liitunud: K Veebr 21, 2007 18:27
Asukoht:
Auto:

#17

Kahetaktiline moto on vähe teine teema, seal ju väljalase ja sisselase väga lähestikku toimuvad. Seetõttu on väljalasketrakti resonantsikõverad (või kuidas seda õieti nimetadagi?) väga olulised. Muudetav väljalase võimaldab optimaalset resonantsi hoida laiemas pööretevahemikus.
Neljataktilisel on ka välja ja sisselaske resonantsid olulised kuid paljud asjaolud on erinevad ja effekt väiksem. Oluliselt mõttekam on neljataktilisel dünaamiliselt muuta klappide avanemise ja sulgumise nurki. Ehk siis igasugu VVT tehnoloogiad.
olaviv
Postitusi: 1052
Liitunud: K Veebr 21, 2007 18:27
Asukoht:
Auto:

#18

Et arutelu veidi konkreetsemaks muuta, siis veidi teoreetilist tagapõhja.

Netis tuhnides leidsin sellised teadmised, et gaaside liikumiskiirus väljalaskesüsteemis võiks soovituslikult olla kuni 250 ft/sec (jalga/sek). Valemitega arvutades sain alltoodud lähteandmetega tulemuseks, et 1.6 bar rõhu korral on 2.5" sumpas gaaside kiiruseks 248 ft/sec. Ehk siis 2.5" sumps peaks pädev olema kuni 1.6 bar rõhuni. Kolmetollisele siis kuni ~2,8 bar.
Algandmed:
kubatuur 2290 cm3
toru diam 60 mm (2.5" sumps toru seinapaksusega 2mm)
pöördeid 5000 rpm
Mootori VE (volumetric efficiency) 0,85 (on see õige number turbomotodele antud rõhkude juures?)
pressure ratio 1+ülelaaderõhk baarides

Küsimus - kuipalju max väänet tuleb tonnise 2.3 motost rõhul 1.6 bar?
Kasutaja avatar
Cyber
Täiesti Mõttetu Mölaööbik
Postitusi: 14417
Liitunud: K Mär 03, 2004 9:25
Asukoht: Tallinn
Auto: 9000 '96, V70 '03
Kontakt:

#19

Algselt postitas: olaviv
Küsimus - kuipalju max väänet tuleb tonnise 2.3 motost rõhul 1.6 bar?
400-500 kanti
[Kaarel]: Ka pealtnäha süütu vikatiga memm kuskil tee ääres võib olla Aero omanik...
Pilt
iroman
T-viirus+
Postitusi: 360
Liitunud: R Nov 18, 2005 1:51
Asukoht:
Auto:

#20

Algselt postitas: Cyber
Algselt postitas: olaviv
Küsimus - kuipalju max väänet tuleb tonnise 2.3 motost rõhul 1.6 bar?
400-500 kanti
...Mitsu turboga. Ja see on juba tiba üle mõistliku piiri. Soovituslik maksimum on 1,5
olaviv
Postitusi: 1052
Liitunud: K Veebr 21, 2007 18:27
Asukoht:
Auto:

#21

Nii ta vist on jah. T25 ilmselt üle 1.4 bar ei soovita.

Sealt valemist koorub veel välja tõsiasi, et originaalsumpsi (sise diam kusagil 56-57 mm) väljavahetamiseks ei olegi suurt vajadust, kui turbo jääb T25...
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#22

Tegelikult juba natuke aega tagasi sai ära otsustatud variant nr. 2 kasuks. Ehk siis tuleb standartne downpipe, originaal bosali reso ning sealt edasi ilmselt siis Simonsi 2.5" lõpuosa. Tänud kõigile soovitajatele hea nõu eest.

terv, teager
Kasutaja avatar
Jupats
T7 sekspert
Postitusi: 2714
Liitunud: K Sept 29, 2004 16:43
Asukoht: Tallinn
Auto: 9-5 Aero-R

#23

Algselt postitas: olaviv
Nii ta vist on jah. T25 ilmselt üle 1.4 bar ei soovita.

Sealt valemist koorub veel välja tõsiasi, et originaalsumpsi (sise diam kusagil 56-57 mm) väljavahetamiseks ei olegi suurt vajadust, kui turbo jääb T25...

Minu arust see valem pigem eeldusel, et katte ega muud jama seal 2,5" torul takistamas pole.
kasparius
Overboost addict
Postitusi: 1786
Liitunud: K Sept 06, 2006 12:59
Asukoht:
Auto: 9-3 Monte B236R stage ?

#24

Algselt postitas: teager
Tegelikult juba natuke aega tagasi sai ära otsustatud variant nr. 2 kasuks. Ehk siis tuleb standartne downpipe, originaal!!! reso ning sealt edasi ilmselt siis Simonsi 2.5" lõpuosa. Tänud kõigile soovitajatele hea nõu eest.

terv, teager

Tahad säilitada madala otsa väänet ja saavutada head heli/müra?
Sent from my Monte Carlo using B236
teager
Postitusi: 5749
Liitunud: R Veebr 18, 2005 22:52
Asukoht:
Auto:

#25

Algselt postitas: kasparius
Tahad säilitada madala otsa väänet ja saavutada head heli/müra?

Kust sa aru said :)

Mind eriti ei huvita vääne ja võimsus suuretl pööretel, vaid just seal, kus seda igapäevaselt vaja on.

Originaalreso peaks tagama hea hääle, sebastian võibla oskab rääkida, miks tema masinal kena häält pole, kuna reso asemel on otse toru pandud. (IFFil aga bosali originaalreso ning kena hääl)

terv, teager
Vasta